Functioneel vissen in Zweden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Gerben
    Newbie
    • 14-06-2005
    • 2

    Functioneel vissen in Zweden

    Ik ben nieuw op dit forum en erg blij dat ik het gevonden heb. Mijn viservaring is zeer beperkt, daarom heb ik een aantal vragen. Daarvoor eerst een introductie over de reden van de vraag:

    Deze zomer ga ik met een vriend naar Zweden. We gaan daar een rivier afzakken met een minimum aan uitrusting. We nemen voldoende voedsel mee om de reis door te komen, maar ook dat is minimaal. We zorgen voor basisvoedsel (koolhydraten in de vorm van meel en nudels) en vullen dat aan met wat we onderweg tegenkomen. Aangezien we op een rivier in Zweden zitten is vis een logische kandidaat.

    De laatste keer dat ik actief gevist heb is zo’n 10 jaar geleden. Daarbij heb ik nooit gevist met voedselvoorziening als doel.
    We zullen meerdere dagen met bepakking lopen in onbewoond gebied. Een ruwe schatting is dat ik ongeveer een kilo aan vismateriaal mee zou kunnen nemen (liefst minder). Ik heb een telescoopwerphengel (noem je dat zo?) tot mijn beschikking.

    De rivier in kwestie heeft helder, stromend (gradiënt: 10 cm/km) water, een zandbodem, nauwelijks begroeiing (een beetje aan de waterkant) en geen stroomversnellingen of watervallen.

    Mijn vragen zijn:

    1)[TAB]Hoe realistisch is het om met mijn ervaring te gaan vissen met voeding als doel?
    2)[TAB]Als het realistisch is, op wat voor soort vis moet ik mij dan richten (eetbaarheid, smaak, vangbaarheid etc.) en hoe herken ik die.
    3)[TAB]Wat voor materiaal moet ik hebben (met mijn gewichtlimiet en beperkt pakvolume in gedachten). Ik heb alleen de hengel, maar nog geen lijn. Laat staan wat ik daar aan moet bevestigen…
    4)[TAB]Eh… Verder nog tips of dingen die ik moet weten?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, dat zou ik erg waarderen.

    Groeten!
    Gerben
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    #2
    Gerben,

    zoals je kan zien weinig reactie(s).
    AAngezien zweden een nogal groot land is, denk ik te kunnen opmaken dat je nogal noordwaarts trekt.
    Het lijkt mij voor jouw trip enkel aangewezen om een vliegenhengel mee te nemen met kleine reel en een assortiment natte en droge vliegen en streamers. Je maakt er enkel kans op forel en misschien zalm (alhoewel)
    Wat de reële kans is op eten ?????? en PS : elke vis is eetbaar
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be

    Reageer

    • Gerben
      Newbie
      • 14-06-2005
      • 2

      #3
      He Deputy,

      bedankt voor je reactie!

      We gaan naar de Klarälven, zo'n 250 km noordelijk van Karlstad. Zo ver noordelijk is het dus niet. Er wordt enorm veel gevist daar, dus volgens mij zit er wel meer dan alleen forel en zalm. Maar dat is een beredeneerde gok...

      Goed om te weten dat iedere vis eetbaar is. Ondertussen heb ik begrepen dat die regel alleen geld voor zoet water, maar dat maakt voor ons niet uit. Nu nog uitvogelen welke vissen daadwerkelijk lekker zijn en hoe ik specifiek die te pakken krijg.

      Nogmaals bedankt voor de reactie, hopelijk komen er meer...

      Gerben

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎