onderlijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

    onderlijnen

    hallo, ff paar vraagjes over onderlijnen:

    1- hoe berg je je onderlijnen op, want dit is soms nogal chaotisch bij mij
    2- al je tijdens het vissen van onderlijn verwisselt, met een lus-in-lus-montage, hoe haal je dan je oude onderlijn eraf?

    Alvast bedankt, Groeten Rick


    [Gewijzigd door rickie op 11-18-05 at 04:35 PM]
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    bij een vaste stok visserij neem je een onderlijn twee maten kliener dan de hoofd lijn.
    dus hoofd lij 10/00 dan onder lijn 08/00 als richt lijn
    als je dan vast komt te zitten dan breekt de zwakste schakel en dat is de onder lijn
    de lengte is afhankelijk van welke vissoort en en de manier van vissen
    voor vorn lijkt mij 15 á 20 cm een mooie lengte en bij brasem neem ik al gauw een lengte van 35 cm maar dat zijn personelijke voorkeuren
    er zijn er bij die voor vorn nog korter hebben
    en bij een feederonder lijn maak het niet zoveel uit als het stroomt dan ken je al gauw naar 20/00 gaan
    maar op stilstaand water moet je niet te zwaar gaan maar dat moet je zelf onder vinden dan is 14/00 of 16/00 al zwaar zat
    en de lengte bij feder vissen varieert tussen 35 cm tot wel 1 mtr of zelf 1.5 mtr in uitzonderings gevallen dat is afhankelijk van soort water en hoe de vis aast
    dat is gewoon uitproberen enkijken waar de vis het beste op reageert
    op bergen ken je bij feederlijn heel makkelijk een grijze isolatie rol nemen bij bijv de gamme die om de water leiding ken
    je ken de haak er zo in prikken en de lus met een kop spelt van je vr odf moeder uit de naai doos
    en de lengte en dikte zet je er met een watervaste stift er op
    en onder lijnen zijn de opberg boekjes van marcel van den eynde wel erg goed maar dat is mijn voor keur
    als de haak al bot is of uit gebogen dan knip ik meestal de lus van de onder lijn stuk
    zelfs als de haa nog vrij nieuw is doe ik dan
    mijn visie is als je een onderlijn gebruikt heb dan is deze al verzwakt maar dat zal wel tussen mijn oren zitten
    je moet in je eigen doen geloven en er vertrouwen in hebben
    ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes john
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

      #3
      oke dat is duidelijk, ik knip de onderlijn er dus ook af...

      ik ben dus nog op zoek naar een manier waarbij je hoofdlijn en je onderlijn ongeschonden blijven tijdens het verwisselen. Ik weet dat dit met een speldwarteltje wel te doen is, maar daar ben ik principieel op tegen bij het vaste-hengel-vissen

      zoals je zegt met dat isolatiemateriaal doe ik dat ook, aangezien deze rollen isolatie hol zijn doe ik hierdoor een stuk hout waaraan de isolatie vastmaak, dit stuk hout steekt aan beide zijden ongeveer 3 cm uit. Voor deze rollen heb ik weer een speciale koffer waarin ik d.m.v. de houten uitsteeksels aan de rollen, het hele spulletje muurvast kan leggen in de koffer.
      Iemand een beter idee?


      [Gewijzigd door rickie op 11-18-05 at 04:33 PM]

      Reageer

      • miracoli
        http://www.lichtletter.be
        • 24-05-2003
        • 222
        • Kortemark

        #4
        Wel Rickie,

        2 jaar geleden heb ik me een pracht van een onderlijnenbakje gekocht.
        Het is afkomstig van Arca.

        De afmetingen: 20 cm breed, 30 cm lang en 4 cm dik.
        Het is gemaakt uit hout en het heeft een (geborsteld??) metalen deksel en bodem.
        Als je het openklapt staan er nageltjes langs beide zijden.
        Tussen die nageltjes kun je je onderlijntjes mooi recht bevestigen.

        In mijn bakske zitten er nu ongeveer 250 onderlijntjes.
        De onderlijntjes maak ik zelf 's avonds terwijl ik met één oog ook naar de televisie kijk.
        Ik maak er op 3 lengtes: 25 cm, 13 cm en 10.

        Langs de zijkanten kleef ik dan een klein etiketje met de lijndikte en de haakmaat.
        Je kan de etiketjes ook per haakmaat of lijndikte een ander fluokleurte geven (profi, hé).

        Op mijn vroeger vismand heb ik dan onderaan 2 aluminium hoekprofielen gemonteerd.
        Daarin kon ik het onderlijnenkoffertjes perfect opbergen en toch altijd onmiddellijk bij de hand hebben.
        Ik heb ook mijn naam en telefoonnummer op het koffertje gezet (voor het geval dat ik het ergens vergeet), want 250 stuks onderlijntjes maak je niet zomaar in een handomdraai.

        Vroeger monteerde ik ook altijd mijn onderlijnen aan de hoofdlijn lus in lus.
        Maar dankzij dit forum heb ik geleerd dat je het ook anders kan. (Harpie, ik ben je niet vergeten)
        Je legt een knoop onderaan de hoofdlijn ipv een lus. Je onderlijn monteer je dan langs je hooflijn en schuif ze dan naar beneden.
        Dit heb ik ondertussen grondig getest en deugelijk bevonden.

        Maar hoe je je onderlijn best kan verwijderen van de hoofdlijn, is mij ook nog altijd een mysterie.
        En dat mysterie zou ik ook maar al te graag eens opgehelderd zien.

        Groetjes
        Rik
        http://www.sadoradesigns.be

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #5
          als je dat met dat knoopje doet en je knipt het los dan hou je toch meer over dan als je dat bij een lusverbinding doet?
          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • vislood
            Sportvisser
            • 18-03-2003
            • 717
            • Grubbenvorst

            #6
            hoi Ricky,
            os bin zunig of zoiets. Als ik mijn onderlijn moet wisselen omdat de haak te groot is of de onderlijn te dik dan vind ik het jammer om dit stukje huisvlijt kapot te knippen. daarom heb ik altijd een veilgheidsspeld in mijn viskist liggen. Met een beetje handigheid krijg je de lus hiermee los. Ook handig als je snoer eens in de knoop raakt.
            groejes Ruud
            Groetjes Ruud

            Reageer

            • Jim
              Frequent aanwezig
              • 25-09-2003
              • 132
              • kessel

              #7
              Hallo Ricky
              Ik gebruik een onderlijn bakje zoals beschreven op marktplaats -watersport-hengelsport en dan zoek eens op
              Onderlijnenrekjes, word hier in mijn regio door veel vissers gebruikt

              groetjes Jim

              Reageer

              • swa
                Theoreticus
                • 09-05-2003
                • 718
                • Tienen

                #8
                Ben blij te lezen dat het systeem met het knoopje goed werkt, heb het ook al willen proberen maar nog niet gedaan. Het staat ook in een boekje dat ik heb van een Franse internationale westrijdvisser en ik heb al een tijdje zin om het te proberen, omdat het zonder twijfel een sopeler aasaanbieding geeft.

                Reageer

                • miracoli
                  http://www.lichtletter.be
                  • 24-05-2003
                  • 222
                  • Kortemark

                  #9
                  Wel Swa,

                  Wat dat knoopje betreft. In het begin geloof je er toch niet in.
                  In ieder geval ik toch niet.
                  Maar omdat het lusje van mijn hoofdlijn door een of andere reden gebroken was, heb ik het uitgeprobeerd.
                  Alleen maar toen ik ettellijke brasems mee gevangen heb, ben ik er maar echt in gaan geloven.
                  En toch,... op wedstrijden durf ik het knoopje niet te gebruiken. Stom hé.
                  http://www.sadoradesigns.be

                  Reageer

                  • swa
                    Theoreticus
                    • 09-05-2003
                    • 718
                    • Tienen

                    #10
                    Ik heb al ervaren dat er heel weinig nodig is om een gestropte lus tegen te houden.
                    Om mijn lijn aan de elastiek te bevestigen gebruik ik een stukje dacron waarin onderaan een knoopje zit. Dat is maar een heel dun knoopje en daarrond strop je dan de lijn.
                    Toch is de lijn nog nooit losgekomen, gewoon even goed aantrekken en geen probleem.
                    Ik ga het dus zeker eens proberen

                    Reageer

                    • superfisher
                      Joep
                      • 20-02-2005
                      • 135
                      • Noord-Limburg

                      #11
                      onderlijnen kun je opbergen in de onderlijnen opbergbox. het oude deel kun je gewoon met een schaartje van de hoofdlijn af knippen.
                      niet zo moeilijk.
                      Als ze me missen ben ik vissen

                      Reageer

                      • Theo de Kreij
                        VOERBOER
                        • 03-06-2003
                        • 2345
                        • Zoetermeer

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door vislood

                        hoi Ricky,
                        os bin zunig of zoiets. Als ik mijn onderlijn moet wisselen omdat de haak te groot is of de onderlijn te dik dan vind ik het jammer om dit stukje huisvlijt kapot te knippen. daarom heb ik altijd een veilgheidsspeld in mijn viskist liggen. Met een beetje handigheid krijg je de lus hiermee los. Ook handig als je snoer eens in de knoop raakt.
                        groejes Ruud
                        Ik ken dat. Als de haak nog scherp is, knip ik de lijn af, leg er een nieuw lusje in en zo is een onderlijn van 22 cm er 1 geworden van 16 cm. Nog best te gebruiken.
                        Mvrgr,

                        Theo de Kreij.

                        ********************************
                        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                        ********************************

                        www.peche-tackle-europe.com

                        Reageer

                        • rickie
                          hoe kouder hoe beter
                          • 18-11-2005
                          • 2377
                          • Oldebroek

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door vislood

                          hoi Ricky,
                          os bin zunig of zoiets. Als ik mijn onderlijn moet wisselen omdat de haak te groot is of de onderlijn te dik dan vind ik het jammer om dit stukje huisvlijt kapot te knippen. daarom heb ik altijd een veilgheidsspeld in mijn viskist liggen. Met een beetje handigheid krijg je de lus hiermee los. Ook handig als je snoer eens in de knoop raakt.
                          groejes Ruud
                          Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij

                          Ik ken dat. Als de haak nog scherp is, knip ik de lijn af, leg er een nieuw lusje in en zo is een onderlijn van 22 cm er 1 geworden van 16 cm. Nog best te gebruiken.
                          kijk...zulke reactie's heb je wat aan

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Waarom vist er niemand (behalve ik dus... %) ) met een dubbele of "Duo Snap" wartel? Geen gemier, geknip of geknoop... gewoon loshalen, oude onderlijntje eraf, nieuwe onderlijntje erop en vissen maar...
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard

                              Waarom vist er niemand (behalve ik dus... %) ) met een dubbele of "Duo Snap" wartel? Geen gemier, geknip of geknoop... gewoon loshalen, oude onderlijntje eraf, nieuwe onderlijntje erop en vissen maar...
                              Dat doe ik wel met het feederen, maar niet met het vaste-hengelgebeuren....

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎