vissen met een Sbirulino

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    vissen met een Sbirulino

    Weet iemand een goede montage voor een Sbirulino?
    Ik wou hem gebruiken in Noorwegen in een prive bergmeer op forel, ik vis met een spinhengel.
    ik wou er wat vliegjes mee weg zetten of wat kleine blinkertjes/lepeltjes.
    Hoe te gebruiken?
  • jfransen
    Newbie
    • 22-08-2006
    • 36

    #2
    Sbirulino montage voor het vissen op snoekbaars.

    Je neemt een 10 tot 12 grams langzaam zinkende sbirulino dobber en schuift deze op de hoofdlijn. Hierna doe je een stukje ventiel/stuitje of rubbertje op de lijn (dus onder de dobber). D.m.v. een warteltje onderaan dit geheel en daar weer aan het onderlijntje met haak of dreg maak je het geheel compleet.

    Zowel bij een drijvende dode aasvis (met "blaas") een shad een twister als bij een stuk (zinkend) vis, kun je er d.m.v. de lengte van de onderlijn voor zorgen dat het aas bij het op en neer bewegen van de sbirulino op de bodem, er net boven of er verder boven wordt gevist.

    Ik heb met dit systeem gevist op ondieper water zo tot 4 meter. Persoonlijk denk ik dat het ook op dieper water moet kunnen maar dan vast met zwaardere en/of sneller zinkende sbirulino's. Het binnenvissen kun je op verschillende manieren doen. Ten eerste kun je net doen of ben je aan het verticalen of diagonalen waarbij je aas d.m.v. korte of wat langere tikjes op je hengeltop verplaatst. Ook kun je echter net als bij het slepend vissen (op gevoel) het aas binnen slepen, waarbij je de snelheid van het binnenhalen kunt variëren.

    Bij het op deze manier verplaatsen van je aas kunst of dood natuurlijk aas het je altijd te maken met de langzaam naar de bodem terugzinkende dobber. Bij het normaal vissen met een actief systeem en een dobber zal de dobber altijd met veel meer snelheid weer terug willen naar de bodem en dientengevolge de aasvis zich ook altijd sneller verplaatsen. Bij het gebruik van kunstaas behoef je er in feite niet zelf voor de zorgen dat je het kunstaas in een erg langzame vlucht weer terugzet op de bodem. Het systeem zorgt ervoor dat dit altijd langzaam en dus aantrekkelijk voor de roofvis gebeurt.

    Reageer

    • Rinko
      *************
      • 14-08-2005
      • 1117
      • ********

      #3
      Ik wou eigenlijk de montage weten voor op Forel.
      Maar bedankt voor de reactie.

      Reageer

      • jfransen
        Newbie
        • 22-08-2006
        • 36

        #4
        Ik neem aan dat je die hetzelfde monteert maar dat je dan ipv een aasvis een vlieg of streamer op het eind monteert.

        Reageer

        • Rinko
          *************
          • 14-08-2005
          • 1117
          • ********

          #5
          Welke gewichten kun je het beste gebruiken, welke een snel/langzaam zinkende of drijvende, hoe lang moet de lijn dan zijn vanaf de sibrulino naar de vlieg ect.......

          Ik had de vraag misschien iets duidelijker moeten maken.
          Maar het is zonder de vliegjes ook prima gelukt met de forel leppeltjes.

          Misschien in de toekomst toch maar eens een vliegenlat kopen met wat lesjes.

          Reageer

          • jfransen
            Newbie
            • 22-08-2006
            • 36

            #6
            Ik neem aan dat als je drijvende gebruikt je met drijvende vleigen gaat vis of anders vlak aan de opp en langzaam zinkende als je zelf fr diepte wilt bepalen etc.

            En qua gewicht zal het wel zijn hoe zwaarder hoe verder je werpt.

            Lengte onderlijn???? Weet ik ook niet

            Reageer

            • Rinko
              *************
              • 14-08-2005
              • 1117
              • ********

              #7
              Nu geef je zelf antwoord op de vraag die jezelf eigenlijk ook steld in de net door je zelf gemaakte topic 'vliegvissen met de gewone hengel' alleen i.p.v. sibrulino vraag jij het met de buldo???

              Ik zie het verschil niet echt.

              jij?

              Reageer

              • jfransen
                Newbie
                • 22-08-2006
                • 36

                #8
                Ik vraag me af of er geen andere methodes zijn, met bijvoorbeeld lood en ik vindt de buldo nogal ruw en lomp.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎