Combinatie lichte hengel zware lijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Red_Tag
    Newbie
    • 23-08-2005
    • 1

    Combinatie lichte hengel zware lijn

    Hallo,

    Heeft iemand ervaring met de combinatie van een #5-6 hengel en een WF-8 lijn?

    Ik heb namelijk verschillende lijnen (gekregen), en eigenlijk maar 1 hengel, zou het mogelijk zijn deze combimatie toe te passen of is het Not Done?
  • Hafi
    Newbie
    • 20-08-2005
    • 3

    #2
    Een goede carbonhengel kan je gerust 1# of 2# overklassen. Of het zin heeft is afhankelijk van de situatie. Wil je ver en werpen (lijn schieten) of comfotabel 10 m werpen. Ik gebruik voor de Kyll een korte, snelle 3/4 hengel met een 5 lijn. Vaak is de begroeïng zo dichtbij dat je niet de volledige belly van de lijn, dus niet het volledige werpgewicht van de hengel kan benutten. Door de hengel 2# te overklassen krijg ik meer werpgewicht op een kortere lijn en werp daardoor makkelijker en beter.
    Voor Oostvoorne heb ik op een snelle 6 hengel een 7# long belly lijn. (N.B. ik overklas mijn hengels allemaal met minimaal 1#)
    Wil je afstand/ver werpen met de hengel dan moet je de verschillende lijnen uitproberen. Houd de belly van de lijn net uit je topoog en schiet de lijn weg. Markeer hoe ver je komt. Doe dit ook met de andere lijnen. Je zal zien dat de ene lijn beter en lekkerder werpt dan de andere en als je een te zware lijn werpt de afstand minder wordt.
    Succes en meld je ervaringen.
    Groeten,

    ><(((*> Hafi

    Reageer

    • Swingto
      Newbie
      • 28-02-2006
      • 4

      #3
      Het is niet voor niks dat er een lijn nummer op staat. Een hengel is niet gemaakt om te overklassen. De 5/6 Staat er voor dat je een dt5 en wf 6 kunt werpen. Dit heeft te maken met de verdeling van het gewicht van lijn dat bijna gelijk is met het werpen. Met overklassen heb je sneller kans op hengel breuk en slijtage van de bussen en ogen. En mocht er wat gebeuren denk ik niet dat het onder garantie valt. Tenminste ik zou in de winkel geen garantie geven op dit soort gebruik van de hengel
      Een ieder dag verschild
      denk daaraan als je er weer 1 verspeeld

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎