benodigdheden vliegbinden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    benodigdheden vliegbinden

    hallo,

    ik ben naar een bindavond geweest en dat heeft me nog enthousiaster gemaakt dan ik al was . Ik ben van plan mijn eigen bindspulletjes te gaan kopen.
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik als een soort 'beginpakket' aan bindmaterialen moet kopen?
    Als gereedschap was ik van plan voorlopig alleen een klem (iemand tips op welke dingen ik op moet letten bij een klem die handig zijn?) en bobbinholder(keramiek) te kopen. Een wiph-finisher, schaartje ed kan ik op die avonden wel lenen.

    Wat voor veren, binddraad, en welke dikte/kleur enzo kan ik het beste kopen, wat wordt het meest gebruikt? Ik wil vooral nimfen voor voorn/brazem/baars gaan binden. Ik denk dat droge vliegen in de winter niet zo zinvol zijn???

    bvd!!
    ---------------

    Pieter
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    #2
    toch jammer dat er zo weinig vliegvissers zijn, of mensen die willen antwoorden

    Nouja, m'n gereedschap heb ik al gekocht, vice, wiphfinisher, bobbinholder + naaldje. Schaartje, lak en wat er nog meer nodig is komt wel met sinterklaas (@) Verder 2 bindklosjes, zwart en bruin 8/0 gekocht.
    Ik had nog wat veren en grote haken van de vliegvisbeurs die ik had bezocht, dus m'n eerste 'vlieg'/streamer (@) staat in elkaar #) Ik heb nog een hoop te leren
    ---------------

    Pieter

    Reageer

    • karelgol
      Newbie
      • 17-10-2003
      • 27

      #3
      Hallo Pieter,

      Ik heb pas dit forum gevonden, dus vandaar geen eerdere reactie van mijn kant. Wat je vragen betreft:
      - vise: let op goed geharde bekken, puur van belang voor de levensduur.
      - hackleklem mis ik nog in je lijstje, voorlopig is er ook te werken met een wasknijper
      - whipfinisher, heb ik nog steeds ruzie mee, advies: leer een whipfinish uit de hand te leggen. Eigenlijk is dit niets anders dan een takeling die je ook gebruikt om een oogje op je hengel te zetten. Is er weinig ruimte om een whipfinish te leggen, gebruik dan de achterkant van je dubbingnaald of een lege balpenschacht om ca. 5 halve steken te leggen, als je die goed aflakt is dat net zo stevig.
      - lak: nagellak voldoet ook goed
      - veren, afhankelijk van wat je gaat binden. Schaf in ieder geval pauwefibers aan en voor droge vliegen een kwaliteitsskin (Metz grade #1) als eerste in de kleur bruin, als tweede zou ik een grizzle skin kopen, wel prijzig (30 a 40 euro). Pluk eens wat wol van prikkeldraad, kun je hele ruige lijfjes van maken. Kijk ook eens op vliegvissen.clubid.nl . Daar staat bij de bestanden ook een documentje "90 low budget vliegvistips". Kan ik je indien gewenst ook toemailen.

      Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

      Karel

      Reageer

      • Pieter Pepping
        Frequent aanwezig
        • 11-08-2003
        • 206

        #4
        karel,

        bedankt voor je reactie!! Heb er veel aan!
        Zou je dat documentje van die site '90 low budget vliegvistips' willen mailen? ik kan die neit opvragen, omdat ik niet lid ben van de site....M'n mail staat in m'n profiel
        ---------------

        Pieter

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          hey,

          karel, sorry voor het korte antwoord, ik heb in de haast de helft vergeten (@) .

          hackleklem heb ik inderdaad niet genoemd. Mooi cadautje voor sinterklaas, net als lak en veren.
          Wiphfinisher heb ik totaal geen moeite mee. Lukt me prima! (heb deze ook al gekocht). Iemand op de club zei ook dat ik een balpen uiteinde kon nemen, dit vond ik veel moeilijker, haha. Ieder z'n ding.

          mssn een tip voor jou: ga bij een vliegbindclub!! ik ben 1 keer geweest en ik vond het geweldig!! Daar hebben ze me de wiphfinisher uitgelegt. Ik zag in de winkel dat je ook weer verschillende wiphfinishers heb. Ik zou degene kopen waarmee ze het jou geleerd hebben, da's wel zo makkelijk. Ze werken uiteindelijk allemaal hetzelfde, maar toch.

          pauwefibers zijn voor nimfen? Ik denk dat droge vliegen in de winter weinig van nut zijn. Ben dus ook van plan om alleen nimfen te binden...

          Maandag weer bindavond, de week duurt vééél te lang

          nogmaals bedankt voor je reactie!
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          • karelgol
            Newbie
            • 17-10-2003
            • 27

            #6
            Hallo Pieter,

            Ik ben 2 weken geleden lid geworden van de Noord-Nederlandse Vliegvisvereniging en ga daar ook naar de bindavonden. Verder heb ik al een tijdje de trucs en tips van vliegvissen.clubid.nl gebruikt, Vooral Erik heeft me daar veel geleerd.

            Het gebruik van de whipfinisher ken ik wel, maar ik vind het veel makkelijker om die knoop uit de hand te leggen. Vooral bij een parachutevlieg kun je het draad met je vingers veel beter sturen, dus voorkomen dat hackles verward raken in de draad.

            Pauwefibers komen altijd wel van pas. Als lijfje voor je vliegen (nimf, nat, droog) en als kopje voor je nimfen.

            Laat je overigens niet gek maken met de meest wilde en ingewikkelde patronen, tenzij je natuurlijk het binden als hobby boven het vissen stelt. De meest simpele vliegen vangen meestal het best. In het laatste nummer van "De Nederlandse Vliegvisser" van de VNV stonden ook weer wat simpele nimfpatroontjes, een koperdraad nimf (Piet nimf), lijfje van koperdraad, kopje van pauwefiber, een elastieknimf, lijfje van een elastiekje in de gewenste kleur, kopje van pauwefiber. Ik denk dat ik binnenkort maar eens met een wit elastiekje een nep-made in elkaar zet en waarom niet met rood een vers de vase imitatie?

            Karel

            Reageer

            • Pieter Pepping
              Frequent aanwezig
              • 11-08-2003
              • 206

              #7
              hey,

              een made zou ongetwijveld goed kunnen. Hoe ga je daarmee vissen? Drijven doet hij niet denk ik, en een made 'zwemt' niet door het water, denk ik.

              Ik heb pas 1 keer gebonden, dus ingewikkelde vliegen zullen niet lukken . En wat je zegt, 'simpel' betekent niet 'minder'
              Ik heb me trouwens ook aangemeld bij clubid. Onder de naam Lakini's-Juice. Is daar wel anders dan hier, ff wennen
              ---------------

              Pieter

              Reageer

              • karelgol
                Newbie
                • 17-10-2003
                • 27

                #8
                Hallo Pieter,

                Ik heb de patroontjes gisteren ingescand en zal ze je even toemailen. Wat betreft de made denk ik dat ik hem bind op een haak met kromme steel en hem vis met een beetverklikker erboven. Het draaien van de haak bij het binnenstrippen zou volgens mij goed het gewriemel van een normale made kunnen imiteren.

                Welkom bij clubid, ik hoop dat je niet te erg geschrokken bent van de vragen bij registratie, clubid was volgens mij in eerste instantie bedoeld voor heel andere clubs . Ik sta bijvoorbeeld geregistreerd als man op zoek naar vis. De beheerders van clubid zullen dat wel heel kinky vinden . In het begin was de vliegvisclub opgericht bij hetnet, maar toen daar overal voor betaald moest gaan worden zijn we overgestapt naar clubid.

                Karel

                Reageer

                • Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

                  #9
                  hey karel,

                  Ik heb nog niets van je binnengehad? Een beetverklikker, wat is dat precies? Is dat zo'n geel pluisje dat je op de leader plaatst ofzo? Een kromme haak, is dat zo'n haak met een golf erin, of is die gewoon helemaal krom?....
                  Wat een vragen weer (@)
                  ---------------

                  Pieter

                  Reageer

                  • karelgol
                    Newbie
                    • 17-10-2003
                    • 27

                    #10
                    Hallo Pieter,

                    Een kromme haak noem ik een haak met een kromme steel, de officiele naam is geloof ik vlokreefthaak, shrimphaak. Van Tiemco is dat de TMC 2457. Ook gebruik ik wel de Gamakatsu LS3513F (een karperhaak), maar dan het lijfje een flink stuk in de bocht doorbinden.

                    Beetverklikkers heb je in verschillende soorten, inderdaad zo'n geel/oranje/rood pluisje of kleine polystyreen balletjes die je met een stokje op je leader vastklemt. Wat ook goed werkt is een stukje zelfklevende witte tochtstrip (met gesloten cellen) die je dubbelvouwt om je leader.

                    Ik zal de patroontjes nog een keer proberen te mailen.

                    Karel

                    Reageer

                    • timmy2
                      Newbie
                      • 24-10-2003
                      • 1

                      #11
                      Heb een aardig overzichtje voor je gecopierd.
                      Mogelijk heb je er wat aan.

                      De hoeveelheid vliegbindmateriaal die verkrijgbaar is, is bijna onvoorstelbaar. En er komt bijna dagelijks meer bij. De meningen zullen verschillen over welke materialen je nu nodig hebt als startset. Op deze pagina vind je informatie over de materialen die ik zou kiezen als ik opnieuw zou moeten starten. Als je een interessant patroon ziet waarvoor je andere materialen nodig hebt, kun je ze kopen of alternatieve materialen gebruiken die je wel hebt. De vissen hebben immers geen vliegbindboeken gelezen.

                      Binddraad

                      Binddraad is in vele kleuren en diktes te krijgen. Het zit op klosjes die in de bobbinholder passen. Ook voor binddraad wordt een maatsysteem gebruikt. Zo is de dikte 2/0 zeer dun en de dikte 8/0 beduidend dikker.
                      Om vliegen zo slank mogelijk te houden is het goed om een dunne draad te gebruiken. Deze dunne draad breekt echter wel sneller tijdens het binden. 6/0 is een mooie dikte om mee te beginnen. Voor grotere (Snoek)streamers is een zeer sterke draad van bijv. kevlar prettig.

                      een assortiment biddraad

                      Het is natuurlijk mooi om bij elke kleur vlieg een overeenkomstige kleur binddraad te gebruiken, maar als je begint met binden kan dat -samen met andere materialen- een hele inves****** worden. Met zwart, bruin en wit kun je bijna elke vlieg fatsoenlijk afwerken.

                      Lak

                      De materialen die nodig zijn voor een vlieg worden doormiddel van de biddraad op de haak bevestigd. Dit wordt dan weer geborgd door de lak. Als een vlieg gereed is, wordt hij afgewerkt met een afbindknoop. Met name deze knoop moet goed afgelakt worden. Als de knoop los zou raken, zal uiteindelijk de vlieg uit elkaar vallen. Je kunt de lak druppelsgewijs aan brengen met een dubbingnaald.

                      Veren

                      Veren kunnen gebruikt worden voor bijna alle onderdelen van een vlieg. De belangrijkste toepassingen zijn wel het staartje en de pootjes van de droge vlieg, de zgn. hackle krans(spreek uit: “hekkelkrans”).

                      Hackleveren

                      Voor de hackle krans van droge vliegen worden doorgaans veertjes gebruikt van de nek van een haan. Deze nekken zijn in uiteenlopende kwaliteit te krijgen. Hierin zijn ruwweg twee groepen te onderscheiden: De India skins en de Amerikaanse skins. De India skins zijn beduidend goedkoper dan en Amerikaanse. Op een India skin zitten echter veel minder veertjes die geschikt zijn voor het binden van kleine- en gemiddelde maten vliegen. Deze kleinere hackles zijn ook relatief kort. De Amerikaanse skins bieden dus veel meer hackles van een bruikbare maat. Deze hackles zijn ook langer, waardoor je soms meerdere vliegen uit een hackle kunt binden.
                      Voor droge vliegen is de kwaliteit van de veer belangrijk, De hackleveer moet liefst lang en smal zijn. De veerfibers mogen niet aan elkaar ‘plakken’ en moeten liefst wat hard zijn. Dit kun je voelen door een skin iets krom te buigen en de hacklepunten tegendraads langs je lippen te strijken. Harde hackles ‘prikken’ iets meer en voelen wat springerig aan.
                      De firma Hoffman voert zgn. “microbarbsaddles” hanen zadels met zeer lange en smalle hackles. Deze hackles zijn geschikt om vliegen te binden to haak 16, soms zelfs 18. Ze zijn zo lang dat je er wel 4 of meer vliegen per hackle uit kunt binden.
                      Ook skins zijn in vele kleuren te verkrijgen. Als je begint kun je met de kleuren bruin, grijs en blond heel wat verschillende soorten vliegen (patronen) binden. Je kunt natuurlijk samen met een vismaat enkele nekken kopen om de kosten te drukken. Snij de skins dan wel in de lengte doormidden vanaf de achterzijde. Probeer alleen de huid te snijden zonder de veertjes aan de voorzijde te beschadigen. Zo heb je beiden alle maten veertjes.

                      Eendekontveertjes

                      De eendekont of Cul De Canard veertjes groeien vlak langs de vetklier van een eend. Door het vet van de vetklier hebben ze een natuurlijk drijfvermogen. De veertjes zijn kort en donsachtig met hele slappe fibers. Hierdoor zijn ze zeer bewegelijk. Het is fantastisch materiaal voor o.a. lijfjes en vleugeltjes. Koop vooral de natuurlijke kleuren grijs en bruin. De geverfde veren zijn vaak hun vet kwijt, en dus ook hun drijfvermogen.


                      Pauwenfibers

                      De veren van de staart van een mannetjespauw hebben prachtige groenige, borstelige fibers. Door de structuur en kleur van de fibers lenen deze zich uitstekend om lijfjes te maken voor kunstinsecten.

                      Fazantenstaart veren

                      De fibers uit de lange staartveren van de mannetjesfazant worden in veel patronen gebruikt als staartje, dekschildje, pootjes etc.
                      .
                      Haar en bont

                      Hertenhaar is hol. Hierdoor heeft het een natuurlijk drijfvermogen. Het is goed te gebruiken als vleugel- of staart materiaal. Je kunt het haar ook om de haaksteel heen ‘spinnen’ en dan in model knippen. Koop stukken hertenhuid waarvan de haren niet verdroogd zijn, dan breekt het haar te snel.
                      Bucktail is haar van een (ree)bokkenstaart. Het is wat langer dan hertenhaar. Bucktail is door zijn beweeglijkheid erg geschikt als vleugel- of staartmateriaal bij het binden van Snoekstreamers.

                      Bont wordt hoofdzakelijk gebruikt om lijfjes van te dubben. Dubben is het rond de binddraad spinnen van losse plukjes bont. De binddraad met bont wordt dan rond de haaksteel gewonden woordoor er een ruig lijfje ontstaat. Om te beginnen is een hazenmasker zeer geschikt. Wat konijnbont en kunststof dubbing completeren ze beginnersassortiment dubbing materiaal.

                      Dubbingwas

                      Sommige dubbing is erg springerig en moeilijk om de binddraad te spinnen. Door de binddraad te behandelen met dubbingwas, wordt de draad plakkerig. Hierdoor blijft de dubbing beter zitten. Zelf gebruik ik een zgn. dubbingstick met zachte was.

                      Ribbing

                      Ribbing dient om het lijfje te segmenteren. Om te beginnen is dun koperdraad voldoende. Wil je meer, dan is er zilver en goud tinsel, rond en plat in verschillende diktes.

                      Kralen

                      Metalen goudkleurige kralen, ofwel goudkopjes, worden veel gebruikt voor het binden van nimfen (larfimitaties). De goudkop dient als verzwaring maar ook als imitatie van een luchtbel die door de nimf gebruikt wordt om naar de oppervlakte te stijgen. Goudkopjes zijn er in verschillende diameters vanaf 2,5 mm. Controleer bij aankoop wel even of de goudkopjes door de haakbocht geschoven kunnen worden en niet over het oogje van de haak kunnen glijden. Niet alle haken zijn geschikt voor goudkopjes.

                      Reageer

                      • Pieter Pepping
                        Frequent aanwezig
                        • 11-08-2003
                        • 206

                        #12
                        timmy2,

                        bedankt! da's een mooi overzichtje van wat ik nog moet aanschaffen. Ik heb al gezien dat die skins erug(!!!) duur zijn (@) :~ , dat wordt dus maar 1 skinnetje denk...veren haal ik wel van de kinderboerderij en bij m'n oom, dat scheelt me een hele hoop %)
                        ---------------

                        Pieter

                        Reageer

                        • karelgol
                          Newbie
                          • 17-10-2003
                          • 27

                          #13
                          Hallo Pieter,

                          ik heb afgelopen week een skin (Metz #1 zwart) op eBay.com gekocht. De verkoper was Amerikaan, maar met een hoogste bod van US$ 17 en US$ 3,20 verzendkosten is dat nog ongeveer de helft van wat je hier in de winkel voor zo'n skin betaald. Voor andere spullen zal ik niet zo gauw in Amerika kopen, maar bindmateriaal is gelukkig lekker licht, dus de verzendkosten vallen mee. De skin had ik overigens 5 dagen na het einde van de veiling al binen.

                          Karel

                          Reageer

                          • Pieter Pepping
                            Frequent aanwezig
                            • 11-08-2003
                            • 206

                            #14
                            karel,

                            dat doe je netjes! dan heb je ongeveer €20,- betaald voor zo'n skin! ~0 . Ik zag ze in de winkel liggen voor €45,-!! (neem wel aan dat dit dan die amerikaanse zijn, en geen india-skin)
                            ---------------

                            Pieter

                            Reageer

                            • Vrijbuiter
                              Newbie
                              • 28-10-2003
                              • 10

                              #15
                              Hoi mannen

                              Ik zelf heb deze site ook pas vandaag gevonden.
                              Zal zover ik weet ook mijn steentje bij draagen.

                              en Karel heb wel een andere naam vond ik wel leuk Vrijbuiter in plaats van Rossie.

                              nou mensen zal eens verder neusen.

                              nog wat,alle kleuren wol kort knippen en in een oude koffie molen mengen,krijg je ook perfecte dubbing.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎