Vangsten vallen tegen bij vliegvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joost
    Komt net kijken
    • 25-04-2003
    • 54

    Vangsten vallen tegen bij vliegvissen

    Ik ben al een tijdje aan het vliegvissen. Alleen de vangst valt een beetje tegen.
    Kan iemand mij een bruikbare tips geven om de vangst te verhogen, bijvoorbeeld soorten water, soorten vliegen etc.

    Joost
    Behandel ze netjes en vang ze nog een keer
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

    #2
    Zoek eens op internet of er een vliegvisclubje in je buurt is. Die mensen willen je graag helpen. Een collega van mij heeft onlangs nog een lesje vliegvissen gehad van een ervaren iemand en die was erg enthousiast.
    ryby ryby ryby i duzo ryb

    Reageer

    • Forummanager
      Visserslatijn Nederland
      • 30-12-2001
      • 12131
      • Albrandswaard

      #3
      Misschien de volgende keer een duidelijkere topictitel? Titel "vliegvissen" in het subforum vliegvissen is niet echt handig...

      Bij voorbaat dank,

      Bas
      Forummanager

      PS. Titel dus gewijzigd.
      Visserslatijn Nederland
      http://www.visserslatijn.nl
      Sinds 1997...

      Nationaal HengelSportForum
      http://www.hengelsportforum.nl
      Sinds 2001...

      Reageer

      • jvrooij
        Newbie
        • 04-05-2005
        • 4

        #4
        Bedankt, ik zal eens gaan zoeken naar een vliegvisclub.

        Bas, ook bedant zal er opletten

        Reageer

        • Peter Buijsman
          Newbie
          • 23-05-2005
          • 2

          #5
          Hallo Joost, Hoe lang ben jij al aan het vliegvissen ?
          Heb je al eens geprobeerd om met 2 vliegen te vissen ?
          Er zijn zeer kleine gesloten ringetjes te koop om een zijlijntje te maken.
          Met 2 vliegen kun je beter de verschillende waterlagen afvissen. (vliegen 50 cm uit elkaar.)
          Probeer ook door te vissen tot voor je voeten. Haal de vlieg in een boog langzaam uit het water.
          Ga aan de waterkant hurken of knielen, stel je verdekt op achter een boom o.i.d.
          Indien dit niet kan ga dan een 3m terug hurken. Is er een rimpeling op het water dan heb je hier een voordeel aan.
          Vis zoals ruisvoorns moet je besluipen en eigenlijk met alle vis.
          Qua vliegen; red tag 16-14 met goudkop of droog met hackle. Made imitatie, creme / witte chenille met goudkop.
          Ook de pheasant tail met of zonder goudkop. Mugge larve imitaties, dit is een shrimp haak met goudkop + thorax van pauwenfibers en het onder lichaam met rood koperdraad #16.Droge vliegen; Klein zwarte spinnetjes #16.
          Of ook "buzzers" een soort onverzwaarde fazantenstaart maar de thorax wordt gevormd door b.v. foam of iets anders wat drijft. Hierbij kun je ze ook licht verzwaren zodat ze "hoverend" (zwevend) door het water gaan.
          Strip deze tergend langzaam binnen !! Neem hier de tijd voor ! Je zult voelen.

          Suc6,7,8,9.............

          Groetjes Peter.
          atser: atser: atser: Ps blijf lezen en kijken !
          FlyFishing in Holland
          http://home.hetnet.nl/~pjm.buijsman

          Reageer

          • abramusbrama
            Komt net kijken
            • 24-04-2003
            • 93

            #6
            De vangsten vallen bij mij tot nu toe ook nog een beetje tegen. De vis zit nog net niet hoog genoeg.
            Maar vissen met een droge vlieg vind ik veel leuker dan met een nimf

            Reageer

            • abramusbrama
              Komt net kijken
              • 24-04-2003
              • 93

              #7
              Gister weer gevliegvist en wederom viel de vangst tegen. Na twee uur vliegvissen 2 kleine voorns gevangen. Ik heb echt het idee dat veel vis nog tamelijk diep zit en dat we nog even moeten wachten om die te kunnen vangen.
              Tot nu toe heb ik echter alleen nog maar resultaat gehad door het vissen met kleine palmers (haakmaat 14).

              Zijn de vangsten bij jullie al verbeterd?

              Reageer

              • Peter Buijsman
                Newbie
                • 23-05-2005
                • 2

                #8
                Op wat voor soort water heb je gevist ?
                Als je uit Tiel komt dan ligt er een enorme rivier met vermoedelijk vele strandjes.
                En de Winde, komt die niet bij jullie voor ?

                Probeer anders gewoon een pheasant tail en/of een vlokreeft en/of een mugge larve, etc...
                Kun je me vertellen hoe je uitrusting eruit ziet, # hengel? # lijn ? dikte + lengte Leader ?
                En vergeet ook niet een "buzzer" te gebruiken. Als het niet lukt om wat te vangen, hoe vaak verander je dan van vlieg. Blijf zoeken en wisselen van vlieg. Probeer er achter te komen waar de vissen op dat moment op azen. Kijk naar en in het water.
                Na een regenbui kunnen er op het water een hoop ver-regende vliegen/muggen liggen, gebruik dan b.v. een kleine droge spent op haakje 16 of kleiner.
                Ik heb dit jaar al wel leuk gevangen.
                FlyFishing in Holland
                http://home.hetnet.nl/~pjm.buijsman

                Reageer

                • abramusbrama
                  Komt net kijken
                  • 24-04-2003
                  • 93

                  #9
                  Hallo Peter

                  Ik vliegvis altijd in de Linge. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste vliegvisrivieren van Nederland.
                  Ik vis met een # 5/6 hengel en een WF - lijn. De lente van mn leader is 2.75, maar wordt natuurlijk steeds wat korter naarmate het veranderen van vliegen.

                  Ik heb al met de pheasent tail en een mugge-larve gevist, maar nog steeds zonder resultaat.

                  Als jij inwerpt, hoe lang laat je de vlieg dan op het water liggen? of strip je de vlieg gelijk naar binnen?

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎