vliegvissen in najaar/winter

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jan Willem
    Newbie
    • 07-11-2004
    • 7

    vliegvissen in najaar/winter

    Waarom vang ik in de zomer wel veel vis (met hoofdzakelijk droge vliegjes) en heb ik nu veel moeite om er een te verschalken (met nymfjes)

    HELP
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    beste Jan Willem,

    Ook in het najaar kun je op een zonnige dag aan het eind van de middag nog wel wat vangen met een droge vlieg, maar de vis is door de kou gewoon heel passief. Het komt er nu op aan om je vlieg/nimf heel nauwkeurig te presenteren. Probeer zo langzaam mogelijk, bijvoorbeeld door 'achtjes' te maken de lijn binnen te halen, met bijvoorbeeld een goudkopje ofzo. Gebruik kleine haakjes (16 of kleiner). Soms wil een hele onlogische keuze (fluoriserend groen, natte vlieg) net even datgene zijn wat nodig is om de vis te verleiden.
    Zoek de vis op, op de winterplekken, diep water, haventjes enz.

    Bij jou in de buurt (Weerribben bv.) zit zeker snoek en/of snoekbaars. Als je een vliegenlat 6 hebt kun je die heel goed gebruiken om te snoeken. Een zinkende lijn en een gewoon dik stuk nylon of staaldraad als leader met een 'halve kip' (die halve kip bindt je van gewone rode, gele of andere felgekleurde maraboeveren) ... daar moet een glasoog wel op happen.
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

      #3
      hmm, ik zou een streamer niet van alleen marabouveren binden. Dan kun je de marabou beter afwisselen met bucktail of zonker. Marabou is prima streamer materiaal hoor!(ook voor baars), maar je kunt het het beste in combinatie met iets anders gebruiken. Alleen marabou wordt een dooie en dunne streamer.

      Witvis zit inderdaad op diepere plekken en als je met de nimf vist moet je langzaam, heel langzaam binnenvissen.
      ---------------

      Pieter

      Reageer

      • Jan Willem
        Newbie
        • 07-11-2004
        • 7

        #4
        Eduard en Pieter, bedankt voor jullie reaktie.

        Hopenlijk lezen jullie dit. Moet nog even wennen aan de juiste werking van forum

        Ga volgend weekend (20-21 nov) de adviezen uitproberen en zal verslag uitbrengen

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          ja! laat maar horen Jan Willem!
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          • karelgol
            Newbie
            • 17-10-2003
            • 27

            #6
            Hallo Jan-Willem,

            Ik woon zelf in steenwijk en had vorige week een snoek van 70 cm op de Auken, het hoogwaterstuk voor het gemaaltje. Vroeger met levend aas was dat altijd de hotspot voor snoek en het begint nu ook voor streamers beter te worden. Probeer het eens.

            Karel

            Reageer

            • Jan Willem
              Newbie
              • 07-11-2004
              • 7

              #7
              ik was juist van plan om dit weekend (als het niet al te slecht weer is) tussen Steenwijk en Giethoorn met een streamertje te gaan vissen. Ben benieuwd wat het wordt. Heb daar in de zomert heel veel ruisvoorn gevangen.

              Reageer

              • karelgol
                Newbie
                • 17-10-2003
                • 27

                #8
                Misschien dat ik er morgen ook rondstruin, mocht ik op tijd met mijn familieverplichtingen (verjaardag) klaar zijn.

                Karel

                Reageer

                • Jan Willem
                  Newbie
                  • 07-11-2004
                  • 7

                  #9
                  Zondagochtend vroeg even geprobeerd met streamer. Het grootste deel van het water langs de Auken was tot mijn verbazing al bevroren, alleen voor het gemaaltje was ijsvrij.
                  Er waren 2 sportvissers(?) bezig met een kruisnet en haalden tientallen voorntjes uit een slootje aan de andere kant van de weg en gebruikten die om voor het gemaal te snoeken. Helaas..........probeer het volgende week opnieuw

                  Reageer

                  • karelgol
                    Newbie
                    • 17-10-2003
                    • 27

                    #10
                    Ik heb het niet gered zondag. Ik hoop dat die stropers niet teveel voorn gevangen hebben. Meestal vis ik de Auken langs en op een slechte dag is dat slootje altijd nog wel goed voor 2 of 3 leuke ruisvoorns.

                    Karel

                    Reageer

                    • Rick de visser
                      Alrounder&Binder
                      • 28-02-2007
                      • 166
                      • Nw-Roden

                      #11
                      beste mede vliegvissers ik ga altijd met de fiets weg naar een wijk ket water in de buurt en dat gaat nu al heel goed paar dikke rietvoorns op red tags en goudkopjes in alle kleuren soms ook fluoriseerende kleuren ik bind zelf en probeer van alles uit
                      groet rdv

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎