Vliegvissen in diepere wateren

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joost
    Komt net kijken
    • 25-04-2003
    • 54

    Vliegvissen in diepere wateren

    Ik woon in de omgeving van Leiden. Hier ligt de leidesche Vaart. Een mooi stukje water waar veel vis zwemt. Ik heb hier genoeg plekken waar ik kan vliegvissen maar het lukt niet om een vis te vangen. Vis meestal met een droge vlieg.
    Het is toch mogelijk om in diepere wateren iets te vangen met de vlieghengel?

    Wat doe ik verkeerd en wie zegt mij hoe ik het wel moet doen! :headbanger:

    Is het vliegvissen in polders makkelijker?

    Joost
    Behandel ze netjes en vang ze nog een keer
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    #2
    Hey joost, dat probleem heb ik ook.
    Ik vis in de linge, een mooie maar diepere rivier.
    In het midden denk ik toch wel een meter of 3 a 4.
    Ik vang ook niet veel met de vliegenlat op de linge.
    Misschien moeten we nimpfen gebruiken. of heeft er iemand anders
    nog wat tips?

    Grtz,

    Abramusbrama

    Reageer

    • Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

      #3
      Hoi,

      abramusbrama, ik denk dat jullie het inderdaad eens met een nimf moeten proberen. Stroomt de rivier? Dan kun je stroomopwaarts gooien en de lijn gewoon laten gaan, pas wel op dat het water de nimf meetrekt, en niet dat de stroming in de lijn gaat staan, waardoor de lijn de nimf meetrekt. Het moet een vrije drift zijn.
      Verder kun (moet) je als het stilstaand water is héél langzaam binnenstrippen, met 8-tjes bijvoorbeeld.
      Hoe harder het water stroomt, hoe zwaarder de nimf.
      Ik weet niet hoe diep de leidsche vaart is, maar je nimf moet goed zakken. Je zou ook kunnen proberen op welke diepte de vis zit. Laat je nimf eerst bijv. 5 tellen afzinken en begin dan met binnenstrippen. Nix? Dan laat je je nimf 10 tellen afzinken, enz.

      Als het van de zomer warm is en je ziet de vis stijgen en aan het oppervlakte azen, dan kun je het denk ik het beste met de droge vlieg proberen.

      Succes en laat het weten als jullie verbe******en boeken!
      ---------------

      Pieter

      Reageer

      • Joost
        Komt net kijken
        • 25-04-2003
        • 54

        #4
        Abramusbrama, ja het zou een optie kunnen zijn. Ik vis regelmatig met alleen een droge vlieg. Ik zal het eens gaan proberen.

        Pieter, de leidesche vaart is tussen de 2-3 meter diep (denk ik, ben er nog nooit ingevallen :blub!: )

        Zou het ook een probleem kunnen zijn dat het water in de vaart erg donker is? Zou ik misschien meer opvallende vliegen moet gebruiken? Ik neem aan dat de vissen dan wel aan de bovenkant moeten zitten.

        Ik ga het proberen en ik zal laten weten hoe het gaat.

        Joost
        Behandel ze netjes en vang ze nog een keer

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          ja, als het water diep en donker is, kun je het inderdaad ook proberen met lichte(re) gekleurde nimfen.
          Als je met de droge vlieg wilt vissen, moet de vis wel aan de oppervlakte aan het azen zijn, anders werkt het niet.
          Tis denk ik net als dat je vist met een dobber, ik heb het een keer meegemaakt dat een vriend van me helemaal niets ving, ik deed z'n dobber 15 cm omhoog (haak lag dus 15cm dieper) en hij ving de één na de ander, hij bleef maar ophalen!!
          Je moet in dezelfde waterlaag vissen, als de laag waarin de vissen asen.

          Succes!
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎