vliegvissen in de polder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    vliegvissen in de polder

    Hallo,

    heeft er iemand nog tips voor het vliegvissen in de polder op voorn? (bij een waterdiepte van hoogstens 80-100cm, meestal een cm of 50-60) Ik ben net weer begonnen, maar het wil niet erg lukken...

    bedankt
    ---------------

    Pieter
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    #2
    vliegvist er niemand (meer), of heeft er gewoon niemand zin om tips/aanwijzingen te geven aan iemand die het wil leren??! Ik weet dat je hard moet oefenen, maar toch...

    ---------------

    Pieter

    Reageer

    • Maximilian
      Met enige kennis...
      • 12-02-2003
      • 352

      #3
      Pieter,
      als ik iets wist zou ik het je vertellen, maar ik heb het nog nooit gedaan, vliegvissen bedoel ik. Lijkt me trouwens op zich best leuk om een keer te doen....

      heb JIJ misschien nog tips voor MIJ Pieter?
      g\'day to y\'all folks,

      :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

      Reageer

      • Pieter Pepping
        Frequent aanwezig
        • 11-08-2003
        • 206

        #4
        haha, lol

        toevallig vanmiddag nog ge-vliegvist in de polder . Ik kan je iig (in ieder geval) 1 tip geven maximilian: vliegvissen tegen de wind in is MOEILIJK %) .

        Ik had half verwacht dat ik vanmiddag toch eindelijk m'n eerste met de vlieg gevangen visje ging landen. Er zat veel leven, werd veel aan het oppervlak geaast. Maar het schijnt dat mijn geluk voorlopig in de file staat ofzo

        Ik denk dat ik maar een cursus werpen ga doen, mssn dat dat wat helpt, ik vind het verdomd moeilijk, maar het lijkt me geweldig om op deze manier een vis te vangen, dus ik blijf oefenen!

        Ik baalde trouwens nog even dat ik niet met de feeder op stap was gegaan: zag een mooie school (waarschijnlijk) brazems zwemmen, cm of 30 was een mooi gezicht.

        ---------------

        Pieter

        Reageer

        • Kwik
          Frequent aanwezig
          • 12-08-2003
          • 120

          #5
          misschien kan ik een (nederige, hopelijk bruikbare) tip geven:

          hier (eventjes zuiderop) gebruiken we levende sprinkhanen om op kopvoorn te vissen (zowel met de buldo als vliegvissend)

          en het werkt nog ook !

          groetjes en je een goede vliegenvangst wensende,
          kwik

          Reageer

          • Pieter Pepping
            Frequent aanwezig
            • 11-08-2003
            • 206

            #6
            dankje kwik,

            moet ik mssn maareens op zoek naar sprinkhanen...
            ---------------

            Pieter

            Reageer

            • Roach
              Komt net kijken
              • 21-02-2003
              • 84
              • braaksel

              #7
              Pieter,
              Kijk nog eens bij witvis in kleine slootjes, misschien heb je daar iets aan?
              >-,^)))*>

              Roach

              Reageer

              • Pieter Pepping
                Frequent aanwezig
                • 11-08-2003
                • 206

                #8
                dankje Roach, ik had dat topic over het hoofd gezien (denk ik).

                Ik kwam toevallig gister nog een vliegvisser tegen. Hij was bezig met de streamer. Een (hopelijk) erg nuttige tip die hij gaf, was dat je ontzettend langzaam je nimfje binnen moest strippen. Ik dacht juist altijd het tegenovergestelde en probeerde zo snel mogelijk te gaan (@) .

                Het water waar ik gister was, was echt prachtig, het was ontzettend helder, ik zag de scholen voorn zwemmen, verder verschillende karpers zien zwemmen, waaronder een goudkarper. Ik kreeg niets te pakken...zal het nog eens proberen, door langzamer te strippen. Bovendien ga ik werplessen nemen..

                ---------------

                Pieter

                Reageer

                • ByondaK
                  Newbie
                  • 14-10-2003
                  • 1

                  #9
                  Hi Pieter,

                  Ik ben ook pas dit jaar begonnen met vliegvissen. Ik heb een lichte hengel 9ft-4# en van het voorjaar heb ik veel ruisvoorn gevangen op een droge vlieg. Ik meen dat ze die vlieg een droge sedge noemen. Afgelopen 2 weken wilde ik met een nymph baars vangen, maar ik ving ook nu weer een paar ruisvoorns. De sloot waar ik vis is eigenlijk een soort singeltje tusssen de woonwijken met veel waterlelies. Als je dicht tegen de waterlelie aanvist met een droge vlieg en deze met kleine rukjes binnen haalt dan krijg je voldoende aanbeten om zo nu en dan succes te hebben. Als je een kwartier nog geen aanbeet hebt gehad dan moet je echt weggaan en op zoek naar een andere stek. De nymph viste ik met kleine rukjes binnen en het haken gaat dan eigenlijk vanzelf.

                  Succes,

                  ByondaK

                  Reageer

                  • karelgol
                    Newbie
                    • 17-10-2003
                    • 27

                    #10
                    Hallo,

                    Even wat algemene richtlijnen (die ik ook uit wat boekjes heb bij elkaar geraapt)
                    droge vlieg: inwerpen, ca. 30 seconden laten liggen, bij geen aanbeet ongeveer 15 cm binnenstrippen, weer 30 sec wachten enzovoorts. Als je de lengte van je leader hebt binnengevist en nog steeds geen aanbeet dan opnemen en een paar meter verderop inwerpen.
                    nimf: l a n g z a a m binnenstrippen door met je lijnhand de lijn in "achtjes" de lijn binnen te halen
                    natte vlieg: met veel zilver (imiteert waarschijnlijk een visje) beetje schokkerig binnenvissen, in meer gedekte kleuren zelfde als een nimf binnenvissen
                    streamer: voor snoek, min of meer in rechte lijn binnenvissen anders heeft de snoek minder kans een goed gericht schot te nemen. Voor baars wat meer frivool binnenhalen, meer afwisseling in het tempo.

                    Ik vis eigenlijk nooit meer met een "echte" droge vlieg, maar altijd met een vlieg die met zijn lijfje door het water zakt (red tag, of klinkhamers). Wat ik wel altijd op mijn vlieg heb is een klein rood staartje van wol. Het is maar net waar je vertrouwen in hebt, maar ik heb ergens in mijn achterhoofd het idee dat de wedstrijdvissers niet voor niks met vers de vase vissen.

                    Karel

                    Karel

                    Reageer

                    • Pieter Pepping
                      Frequent aanwezig
                      • 11-08-2003
                      • 206

                      #11
                      hey,

                      leuk dat er 'nieuwe' vliegvissers op dit forum zijn ! Ik heb nu vakantie, maar heb alleen gisteravond even kunnen vliegvissen, omdat er te veel wind stond. Ik heb een #5 (weet niet hoeveel ft). Was een beginnerszetje. Ik probeer mijn broerjte ook een beetje enthousiast te maken sinds hij lichtelijk interesse toonde . Ik wil eigenlijk een nieuwe hengel. Dit zal dan een #3 of #4 worden. Ik vind die van mij net iets te stug, kan natuurlijk ook dat ik de feeling nog moet krijgen, want die heb ik nog niet helemaal .
                      Een #7/#8 voor op snoek lijkt me ook heel leuk, dus dat wordt lang nadenken %).

                      Ik heb inderdaad gehoord dat voor voorn langzaam (met nadruk!) moet binnenstippen, idd met 8-tjes. Helaas heb ik nog maar 1 visje weten te verleiden %) , maar mijn tijd zal komen!! #)

                      De waterlelies op het water waar ik veel viste (met feeder) zijn grotendeels al weg. zullen wel aan het afsterven zijn.
                      Dit roept gelijk de vraag bij me op: Hoelang kan je doorgaan met het vliegvissen op voorn? Daarna kun je wel overstappen op baars?
                      Hoe bevis je baars? met (heel) kleine streamertjes/groot uitgevallen nimfjes? of met gewone nimfjes? Ik denk wel dat het zaak is, dat als je op baars vist, het een opvallend en agressief kleurtje moet zijn.
                      ---------------

                      Pieter

                      Reageer

                      • karelgol
                        Newbie
                        • 17-10-2003
                        • 27

                        #12
                        Hallo Pieter,

                        Ik zou nu in dit seizoen gaan voor de snoekstok, de nimfjes zijn ook prima te vissen aan je #5je. Mijn eerste hengel (1996) was een Shakespeare Alfa #6/7. Ik gebruik hem nu nog steeds voor het snoekstreameren met een WF7F lijn, glasvezel, lekker langzaam, eigenlijk is tussen de worpen maar 1 valse worp voldoende om je lijn weer op lengte te krijgen.

                        Ik heb geen idee hoelang je door kunt vissen op voorn, omdat ik al op snoek overgestapt ben, specifiek op baars heb ik eigenlijk alleen maar met streamertjes gedaan (ca. 4 cm)

                        Karel

                        Reageer

                        • Pieter Pepping
                          Frequent aanwezig
                          • 11-08-2003
                          • 206

                          #13
                          hey,

                          ik heb alleen een #5 hengel, dus snoek zit er voor mij niet in. Ik zal wel kijken hoelang de voorn te vangen is. Anders probeer ik wel baars.
                          Op zich is vangen nog een beetje een bijzaak, ik moet eerst het werpen maar eens goed onder de knie krijgen (@) ...
                          ---------------

                          Pieter

                          Reageer

                          • Swingtip
                            Frequent aanwezig
                            • 18-02-2004
                            • 142

                            #14
                            Ruisvoorn is goed te vangen op drijfende vliegen zoals de palmer, daddy longlegs of een spider probeer dat eens. De ruisvoorn pakt de vlieg van de wateroppervlakte.
                            Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                            Reageer

                            • Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

                              #15
                              Hey Swingtip,

                              ja, droge vliegen. Ik heb er nog niet mee gevist, maar in de winter wil dat ook niet. Maar voor van de zomer is dit 1 van de dingen waarmee ik ga experimenteren. Ik heb zoveel dingen die ik wil uitproberen .

                              Kleine update: cursus is gedaan en het werpen gaat een stuk beter. Nieuwe hengel is ook aangeschaft: 3-tje. Vis wordt ondertussen regelmatig gevangen (aan de nimf)

                              Groet
                              ---------------

                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎