Werpen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    Werpen

    Wie kan mij helpen?

    Ik heb namelijk veel moeite om de lijn in de lucht te houden tijdens het werpen als ik de lijn steeds langer maak. Heeft er iemand misschien wat tips?

    grtjs,

    Abramusbrama
  • karelgol
    Newbie
    • 17-10-2003
    • 27

    #2
    Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat je een WF lijn hebt, waarvan je ca. 9 m. uit hebt gegooid. Daarna begint de dunne volglijn en dat is volgens mij door niemand in de lucht te houden. De bedoeling is dat je al aardig wat lijn van je reel gehaald hebt en dat je na de eerste 9 m de lijn laat schieten om extra afstand te halen bij je laatste worp.
    Mocht er iets anders aan de hand zijn kijk dan eens op http://www.nnvv.demon.nl , de site van de Noord-Nederlandse vliegvisvereniging. Hier staat ook een stukje "probleemoplosser bij werpfouten".

    Karel

    Reageer

    • Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

      #3
      abramusbrama,

      wat karel zegt, kan idd wel kloppen. Mij lukt het op een gegeven moment ook niet meer, met WF. Maar ik ben ook geen goede vliegvisser. Als je een WF lijn hebt, laat het laatste end dan schieten inderdaad. Maar hoe langer de lijn, hoe krachtiger de beweging moet zijn, je moet immers een groter gewicht verplaatsen. De stops zijn ook heel belangrijk en timing, timing, timing!
      Maar wat misschien nog veel belangrijker is dat dit, neem werplessen!! Anders krijg je automatismen die er niet of moeilijk meer uitgaan, waardoor je later vast loopt met het werpen. Bij mij hebben de werplessen erg veel gescheeld. Ik moest opnieuw beginnen met werpen, omdat ik het verkeerd deed.

      Maar ook nu, zoals met een heleboel: oefening baart kunst. Er werd in een eerder topic wel gezegt dat het met een dag te leren is, maar daar ben ik het niet mee eens. (maar het ligt er natuurlijk aan wat je 'onder de knie hebben' noemt...)

      Succes ermee!!
      ---------------

      Pieter

      Reageer

      • Vissport
        Sportvisser
        • 07-01-2004
        • 756
        • Maasbracht

        #4
        Hallo Pieter.

        Kijk als jij de mensen niet gelooft, dat is jou probleem dan.
        De mensen stellen hier vragen op dit forum, en jij zegt letterlijk dat geloof ik niet.
        Jij denkt waarschijnlijk dat ik hier sta te liegen.....maar dan vergis je je wel hoor.
        Kijk in mijn berichtje staat dat mijn collega's in 1 dag goed konden werpen met de vliegenlijn. En ik heb er 3 dagen over gedaan, maar dan om te zeggen .....Er werd in een eerder topic wel gezegt dat het met een dag te leren is, maar daar ben ik het niet mee eens....Sorry hoor, maar ik ben geen leugenaar. Dat is de waarheid.
        De ene mens leert gemakkelijker dan de andere. He we zullen nog eens reageren op de vragen van vliegenvissen of hengels...bekijk het zelf maar. :? :?
        www.pa3gju.nl
        Beste groeten.

        Reageer

        • Roach
          Komt net kijken
          • 21-02-2003
          • 84
          • braaksel

          #5
          Door middel van enkel of dubbel strippen *je mag je kleren aan houden* lukt het ook aardig wat meer lijn snelheid en lengte in de lucht te krijgen, en de lijn wat verder weg te schieten..
          Vissport, als je binnen een dag naar eigen voldoening kunt werpen is dat alleen maar prachtig, ongeacht wat een ander daar van vind....als je er zelf maar mee uit de voeten kunt...(vliegvissen is niet alleen haarscherpe nauwe loopjes werpen)
          ps.Vivarelli heten die automatische reels geloof ik toch?
          >-,^)))*>

          Roach

          Reageer

          • Vissport
            Sportvisser
            • 07-01-2004
            • 756
            • Maasbracht

            #6
            Roach

            De naam weet ik niet meer, maar in de hengelsportzaken zullen ze je wel een tip kunnen geven.
            De vliegvismolen is halfautomatisch zo noemen ze dat.
            Niet vergeten dat de namen van bedoelde molens om de haverklap van naam veranderen. En het is al een hele tijd geleden, dat ik viste met de vliegenhengel.
            Voor de beginner en gevorderde zeker aan te raden. ja tussen werpen en vis vangen is een groot verschil. Maar verleren doe je het nooit meer, dat weet ik wel. Nog een info...de vliegenhengel was nog uit de tijd dat Daiwa nog bestond, maar ik geloof dat die nu ook al lang pleite zijn. Ja wat wil je, de evolutie staat niet stil.
            www.pa3gju.nl
            Beste groeten.

            Reageer

            • Pieter Pepping
              Frequent aanwezig
              • 11-08-2003
              • 206

              #7
              Vissport,
              Ik heb geen problemen. Sorry als je me verkeerd opvat. Als ik het teruglees lijkt het idd dat ik zeg dat je sta te liegen. Je moet wel beseffen, net als wat ik er al achter schreef, dat het net is wat jij en iedereen onder goed werpen verstaat. Ik versta er meer onder dan een paar meter rechtuit kunnen werpen. Goed kunnen werpen en tevreden zijn met je werpen is heel verschillend. Ik kan niet goed werpen (aan mijn eisen die ik stel) maar ik ben wel tevreden. Ik zeg helemaal niet dat je waardeloos werpt ofzo, dat maak je d'r zelf van. Het werpen moet inderdaad redelijk in 1 dag te leren zijn, daar zijn immers die cursussen voor. Die zijn ook 6 uurtjes.

              mvg, Pieter
              ---------------

              Pieter

              Reageer

              • karelgol
                Newbie
                • 17-10-2003
                • 27

                #8
                Hmm Daiwa? Bestaat toch nog wel? Altmore of Lochmore (of beide) waren/zijn toch modellen vliegenhengels van Daiwa?
                Of heb ik erhens "de kok wel horen fluiten want hij weet niet waar de lepel hangt"

                Karel

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎