Vlieghengel + kosten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Boos
    Newbie
    • 14-07-2003
    • 3

    Vlieghengel + kosten

    Dag allemaal,

    Ik heb een vraagje en misschien kan iemand mij helpen. Sinds een paar jaar ben ik met vliegvissen begonnen. Ik heb op dit moment een klasse 2/3 hengeltje waarmee ik in de polder van Stolwijk op voorn en baars etc. vis. Ik ben nu van plan om met niet te grote streamers op snoeken te gaan vissen. Ik heb dan echter een nieuwe hengel etc. nodig. De hengel die ik zal aanschaffen zal ik ook gaan gebruiken om in de toekomst op vlagzalmen en forellen te gaan vissen. Zelf zit ik te denken aan een klasse 6 of 7.

    Kan iemand mij adviseren m.b.t. de hengelkeuze. Ik heb mijzelf al een beetje op het internet georienteerd en ik zie dat de hengels van een Thomas & Thomas, Orvis en Sage vrij prijzig zijn (zo´n 350 Euro´s'). Ik weet dat de hengelkeuze erg afhankelijk is van je werpstijl en wat je prettig vind. Nou, dat weet ik voor mijzelf wel. Mijn vraag is of je voor de bovenstaande merken te veel betaald. Dat wil zeggen, je betaald eigenlijk voor het merk. Of zijn al de (kwalitatief goede)hengels zo duur. Heeft iemand misschien tips over mijn aanschaf?

    Alvast bedankt,

    Bart
  • Roach
    Komt net kijken
    • 21-02-2003
    • 84
    • braaksel

    #2
    Boos,
    een #6/7 is wat aan de lichte kant voor snoek, en meestal te zwaar voor vlagzalm, forel in de rivier...ik zou eerder kiezen voor een #7/8 minimaal, zelf vis ik meestal met een #3 tje op forel, als het gaat om het vissen met de droge vlieg is dit zwaar zat, alleen als je zware nimfen of streamers wilt vissen is dit te licht..voor het vissen in de riviertjes in de eifel, en of ardennen is je #2/3 perfect...als je praat over het oostvoornse meer is een #5 tot #8 hengel wel aan te bevelen...dus ik zou adviseren koop een #8 en bewaar je #2/3 voor het lichtere werk..
    Ik vis zelf met SAGE's, het probleem als je er een koopt is, dat je al je hengels wilt upgraden...denk wel aan een meerdelige
    >-,^)))*>

    Roach

    Reageer

    • cdfire
      Newbie
      • 08-08-2003
      • 7

      #3
      Het beste is om naar een goede vliegviswinkel te gaan en je daar te laten adviseren.
      Je kan dan de hengels ook vasthouden en ze zijn er in een zeer uiteenlopende prijsklasses.

      René

      Reageer

      • Roach
        Komt net kijken
        • 21-02-2003
        • 84
        • braaksel

        #4
        hee CD,

        Ik denk niet dat dat het beste is...
        ik zag onlangs een beginnende vliegvisser op een vliegvisclub, die bij een bekende vliegviszaak een #6 was aangesmeerd als zijnde allround polder hengel, voor de snoek en voorn...ik zeg niet dat het in elke winkel zo werkt. ik denk dat het vooral handig is voor jezelf goed na te gaan wat je nu eigenlijk precies met die hengel wilt gaan doen een hengel die precies tussen snoeken en voornvissen zit klinkt leuk, maar is in principe waardeloos voor die persoon..



        [Gewijzigd door Roach op zondag 10 augustus 2003 @ 22:58]
        >-,^)))*>

        Roach

        Reageer

        • Vrijbuiter
          Newbie
          • 28-10-2003
          • 10

          #5
          Je kan wel naar een vliegviswinkel gaan en je daar laten informeren over de no en hows over bepaalde hengel merken.
          maar dan moet je ook kunnen proberen om met die vliegen lat een testritje te maken.
          als dit de winkellier dit toestaat dan heb je een goede vliegviswinkel gevonden.
          Want het is nog altijd zo laat je niks aan smeren, vraag ,lees en kijk rond.
          Want het is nog altijd zo je bent baas over je eigen geld.

          en ik zelf ben van het najaar ook echt bezig met streamer vissen en doe dit met een #6#7 hengel.
          kun je redelijke hamsters mee weg zetten.

          henk

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎