Je vist een wedstrijd en .........

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Theo de Kreij (van Berner

    Je vist een wedstrijd en .........

    ...... 3 man links en rechts vangen, op 4 uur vissen, ieder slechts 1 Brasem. Jij pakt echter die ene schele pos die de weegschaal niet eens doet uitslaan. Iedereen zal het herkennen. Je hebt de hele trukendoos al opengetrokken en toch pak je ook die ene brasem niet.
    We hebben het al eens over het geluk van loten en de pech van slecht vangen gehad. Waar valt dit dan onder? Andere techniek, echt pech, het water niet goed kennen? Wie weet het?
  • Piscator

    #2
    Tja..... ik weet het ook niet, herken het wel omdat beide me wel eens is overkomen.
    Als je degene bent met die ene brasem beschouw ik dat als geluk en andersom pech.
    Ik denk ook niet dat degene met de brasem op dat moment duidelijk kunnen maken waarom zij wel en jij niet.

    Gr,

    Johan


    [Gewijzigd door Piscator op 06-05-05 at 12:56 PM]

    Reageer

    • miracoli
      http://www.lichtletter.be
      • 24-05-2003
      • 222
      • Kortemark

      #3
      Misschien dacht die pos dat hij een brasem was.
      http://www.sadoradesigns.be

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Theo, uithuilen en opnieuw beginnen. In dit geval denk ik dat het het alloude gezegde is dat de winnaar altijd gelijk heeft. Ik probeer dat soort wedstrijden altijd zo snel mogelijk te vergeten (als ik dus aan de pechkant zit....) Als je lekker vangt weet je precies wat goed en fout is...maar andersom wordt het moeilijker.

        Maar.... moet ik jou als 'topvisser' nu gaan uitleggen waar dat aan ligt? %)

        Als je het dan zo vraagt: Als er vis zit, vang je! Ook al is je voer en techniek niet helemaal goed, je kunt wel je visje vangen. Je buurman met beter voer, betere techniek vangt wellicht meer, maar jij vangt ook wel een visje... Als de buren wel lekker vangen, maar jij niet, ja, dan doe jij waarschijnlijk iets fout, maar, als er geen, of heel weinig vis zit kun je alles uit de kast halen, al je kennis, voer, techniek, tactiek, God en Vaderland noem maar op, maar dan is de kans gewoon kleiner dat je wat vangt dan wanneer er een school 6 ponders op je plek rondzwemt. Om met de heugelijke wooren van J. Cruijf te spreken: "Da's logissssch!!!!"

        Natuurlijk zal het in dit soort moeilijke situaties een pré zijn als je het water kent enz., maar ik denk ook dat je op een gegeven moment gewoon moet accepteren dat de zaken zo zijn zoals ze zijn....Such is life, and it's getting sucher every day... soms is rond beter, soms vierkant...Of zoals mijn grootmoeder altijd achter iedere zin plachtte te zeggen/vragen: "Noudan, niettan??"

        P.S: Slecht gevangen vandaag? %)

        [Gewijzigd door Eduard op 06-05-05 at 03:54 PM]
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Piscator

          #5
          Beste Eduard,

          Ook als je aan de gelukskant zit bij zo'n wedstrijd zou ik alles maar zo snel mogelijk vergeten.
          Ik ben eens vakwinnaar geworden door een enorme brasem te vangen in de eerste minuut en daarna 5 uur niets meer, ik kan je verzekeren het geeft je geen enkele voldoening.

          gr,

          Johan


          [Gewijzigd door Piscator op 06-05-05 at 06:26 PM]

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Nee, maar als ik zo een wedstrijd win geeft het mij toch wel enige troost, want met alle respect: Ik doe niet aan een wedstrijd mee alleen maar voor het 'lekkere potje vissen'.....
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Piscator

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard

              Nee, maar als ik zo een wedstrijd win geeft het mij toch wel enige troost, want met alle respect: Ik doe niet aan een wedstrijd mee alleen maar voor het 'lekkere potje vissen'.....
              Ik doe zeker aan een wedstrijd mee om een "lekker potje te vissen" en daarbij probeer ik beter te vissen dan in de eerste plaats mijn buren en als het meezit de rest van de vissers.
              Als je dan maar een brasem vangt en wint komt dat niet omdat je beter bent maar gewoon omdat je geluk hebt.

              Gr,

              Johan

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Ik zal heel eerlijk zijn:

                Ik vis wedstrijden om te winnen, anders ga ik wel gewoon naar een plek waarvan ik denk dat er vis zit en ga dáár (alleen of met een stel kameraden) een paar uur vissen. Vangen we niets? Gaan we naar huis!
                Bij een wedstrijd is dat dus anders. Dan heb je dus je nummertje getrokken en daar, op die plek moet je een uur of wat (afhankelijk van de duur van de wedstrijd je kunstje doen. Vang je niks is het balen, vang je wel, is het oké.

                Daarmee wil ik niet zeggen dat een wedstrijd geen "lekker potje vissen" kan zijn en ook niet dat je, als je die ene brasem eruit sleept, beter bent dan de rest. Dat is inderdaad meestal meer geluk dan wijsheid, maar het geeft wel voldoening, want je hebt de wedstrijd gewonnen, of in ieder geval meer gevangen dan je buren.
                Om het net andersom te stellen: Als ik bij gewoon een potje vissen niks vang wordt ik daar eigenlijk niet echt warm of koud van. Neem de forumdag: Ik kon geen schub boven water krijgen maar heb een prachtige dag gehad die het meer dan waard was om dik 700km voor te rijden. Heb ik echter bij een wedstrijd zo'n dag waar ik dus niets kan presteren, loop ik (onbewust) nog dagen te dubben en te denken wat ik fout heb gedaan... ik verdenk Theo van hetzelfde overigens, waarom zou hij anders dit onderwerp gestart hebben?


                [Gewijzigd door Eduard op 06-05-05 at 07:16 PM]
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Frits
                  gebruiker
                  • 22-07-2004
                  • 231
                  • Papendrecht

                  #9
                  Ha die Theo, dit voorjaar ook een aantal van dit soort wedstrijden gehad, waar je met 1 dikke vis en wat kleine vis bij de eerste 3 zit. Deze wedstrijden zat ik daar bij. Geluk???

                  Ja, want die ene vis moet maar over je voerplek komen.

                  Toch heb ik dit jaar iets anders gedaan dan vorig jaar in deze situatie's. Vorig jaar bleef ik zoeken naar de vis. Verder weg, dichter bij , boven de grond etc. etc. met als resultaat ...noppes. Het viel mij toen op dat de wat "luiere" vissers, wel die ene grote vis vingen, daarom heb ik mijn tactiek aangepast.

                  Als links en rechts van je wel wordt gevangen dan doe je iets niet goed en moet je gaan zoeken. Als niemand zit te vangen, dan probeer ik wel andere tactieken, maar ik blijf op mijn voerplek en de laatste 1,5 uur van de wedstrijd blijf ik op de grond vissen.

                  In de oude situatie ga je meerdere voerplekken maken, waardoor je net op de " verkeerde" voerplek vist als die ene vis langskomt.

                  Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar soms loont dit " luie" vissen voor de laatste 1,5 uur van de wedstrijd.
                  Probeer het maar eens


                  Frits

                  Reageer

                  • Theo de Kreij (van Berner

                    #10
                    Bedankt voor jullie reacties zover mannen. Het is net wat Eduard al zegt behoorlijk frustrerend om zo een wedstrijd af te sluiten. Dagenlang loop je te piekeren en te balen. Wat Johan zegt is wel een punt. Geluk moet je ook eens hebben. Hoewel ik erg fanatiek ben in de meeste wedstrijden probeer ik er toch altijd de leuke kant van het vissen te blijven zien. En ik geniet er nog met volle teugen van. Wanneer je echter al 2 x aaneen met zoiets wordt geconfronteerd ga je toch gefrustreerd je bed in.

                    Frits, jij opent mijn ogen op dit moment. Ik ga inderdaad als een wilde van allles proberen, dit terwijl ik eigenlijk weet dat een Brasem van rust houd. Van voor naar achteren, van links naar rechts en van boven naar beneden ga je wanhopig op zoek naar die ene vis die de anderen dan ook al hebben. Je schakelt constant van de vaste stok naar de match en dan weer naar een kantstokje. En ondertussen zwemt toevallig net die ene Brasem over je voer van je vaste stok op 13 meter. De volgende keer leg ik hem in de steun, pak een bak koffie en wacht 'geduldig'' af. Bedankt!

                    Pffff, ben gelijk een stuk geruster. Geweldig zo'n forum en daarmee de kans dat je met elkaar open kan communiceren over wat je bezig houd!

                    Reageer

                    • rickie
                      hoe kouder hoe beter
                      • 18-11-2005
                      • 2377
                      • Oldebroek

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Theo de Kreij (van Berner

                      Bedankt voor jullie reacties zover mannen. Het is net wat Eduard al zegt behoorlijk frustrerend om zo een wedstrijd af te sluiten. Dagenlang loop je te piekeren en te balen. Wat Johan zegt is wel een punt. Geluk moet je ook eens hebben. Hoewel ik erg fanatiek ben in de meeste wedstrijden probeer ik er toch altijd de leuke kant van het vissen te blijven zien. En ik geniet er nog met volle teugen van. Wanneer je echter al 2 x aaneen met zoiets wordt geconfronteerd ga je toch gefrustreerd je bed in.

                      Frits, jij opent mijn ogen op dit moment. Ik ga inderdaad als een wilde van allles proberen, dit terwijl ik eigenlijk weet dat een Brasem van rust houd. Van voor naar achteren, van links naar rechts en van boven naar beneden ga je wanhopig op zoek naar die ene vis die de anderen dan ook al hebben. Je schakelt constant van de vaste stok naar de match en dan weer naar een kantstokje. En ondertussen zwemt toevallig net die ene Brasem over je voer van je vaste stok op 13 meter. De volgende keer leg ik hem in de steun, pak een bak koffie en wacht 'geduldig'' af. Bedankt!

                      Pffff, ben gelijk een stuk geruster. Geweldig zo'n forum en daarmee de kans dat je met elkaar open kan communiceren over wat je bezig houd!
                      Vooral dat in de steun laten liggen, is bij mij doorslaggevend, en heeft mij al meerdere overwinningen opgeleverd. Gewoon laten liggen, 40 cm over de bodem vissen, als er een brasem bijt merk je dit vanzelf en is het heus niet noodzakelijk dat je direct aanslaat...

                      Reageer

                      • pastoor
                        ...
                        • 02-02-2003
                        • 1112
                        • Drongelen

                        #12
                        Theo ik vind het ook schit als dat gebeurd, maar probeer alles te voorkomen om het mee te maken.

                        De ervaring van de laatste tijd wijst volgens mij wel in de richting van twee hoofdoorzaken.

                        Een er van is de kennis van het water. In die wedstrijden waar ik dit mee maak zijn het gemiddeld de vissers die het water op zijn duimpje kennen ook juist diegene die die bonisvis weten te pakken.

                        Een tweede oorzaak denk is het verslappen van de aandacht. Sommige zitten heel de wedstrijd met de hengel in de hand en denken niet aan een wandeling omdat ze ook weten dat juist die ene gemiste aanbeet precies die bonisvis kan zijn. Zelfs de laatste minuut kan de winst dan opleveren.

                        Reageer

                        • vislood
                          Sportvisser
                          • 18-03-2003
                          • 717
                          • Grubbenvorst

                          #13
                          hallo Theo,
                          een vismaat van mij had vroeger het volgende systeem; hengel in de steun, armen over elkaar en een beetje rondkijken. Als dat te lang duurt stukje gaan wandelen in de buurt en wat nieuwe idee'n opdoen en wachten op een"vastbijter".Vissen blijft een geduldzaak.
                          groetjes Ruud
                          Groetjes Ruud

                          Reageer

                          • john van den broek
                            Specimen Hunter
                            • 30-03-2003
                            • 1089
                            • Venray

                            #14
                            In mijn ogen heeft dit soort wedstrijden niets met vissen te maken, met alle respect voor diegenen die dit elke week meemaken. Tijdens het vissen ofwel een viswedstrijd moeten factoren zoals voer, aasaanbieding, materiaal en techniek aan bod komen. Waar het in deze topic over gaat is een loterij, en deze loterij moet afgelopen zijn op het moment dat je je nummertje hebt gepakt.
                            Ik heb dit jaar meegemaakt tijdens een koppelwedstrijd om steknummer 1 te pakken terwijl steknummer 2 een slaapplaats bleef. In deze wedstrijd deden 50 koppels mee, dus we hadden een gouden stek.
                            Tijdens de wedstrijd hebben we nooit geen beet gezien, 8 koppels hadden er vis, terwijl 42 koppels geen vis hadden. Naar dit soort wedstrijden ga ik dus nooit meer heen.

                            Dus heel snel je uitslag vergeten en voortaan dit soort wedstrijden mijden.
                            Groet John.

                            www.baitstore.nl

                            Reageer

                            • Piscator

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door john van den broek

                              In mijn ogen heeft dit soort wedstrijden niets met vissen te maken, met alle respect voor diegenen die dit elke week meemaken. Tijdens het vissen ofwel een viswedstrijd moeten factoren zoals voer, aasaanbieding, materiaal en techniek aan bod komen. Waar het in deze topic over gaat is een loterij, en deze loterij moet afgelopen zijn op het moment dat je je nummertje hebt gepakt.
                              Ik heb dit jaar meegemaakt tijdens een koppelwedstrijd om steknummer 1 te pakken terwijl steknummer 2 een slaapplaats bleef. In deze wedstrijd deden 50 koppels mee, dus we hadden een gouden stek.
                              Tijdens de wedstrijd hebben we nooit geen beet gezien, 8 koppels hadden er vis, terwijl 42 koppels geen vis hadden. Naar dit soort wedstrijden ga ik dus nooit meer heen.

                              Dus heel snel je uitslag vergeten en voortaan dit soort wedstrijden mijden.
                              Als je alles nou eens vooruit wist.............

                              Gr,

                              Johan

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎