Reigerolie

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Patton

    Reigerolie

    Hallo Mensen.

    Enkele jaren geleden deed men heel geheimzinnig over reigerolie.
    Ik denk dat het spul nooit bestaan heeft, en naar het vertellen van bepaalde vissers werd het op de maden gesmeerd om meer vis te vangen.
    Ik zelf heb me indertijd laten verleiden om dat product te kopen, maar heb er nooit iets mee gevangen. Die reigerolie zou bestaan hebben uit olie uit reigerpoten.
    Ik wou toch eens weten of die reigerolie werkelijk bestaan heeft.
    Trouwens nu zijn de reigers zo wie zo al lang beschermd.
    Wat is nu de waarheid. :?


    [Gewijzigd door Patton op 01-13-04 at 08:34 PM]
  • Theo van Berner

    #2
    Hoi Patton.
    Reigerolie, Ooievaarskuitenvet, volgens mij verzinsels. Ik weet wel dat er destijds nogal is geexperimenteerd met garnalenolie. Een gevolg daarvan is dat nu vooral de Engelsen veel vissen met vismeelpallets op de grote brasem.

    Reageer

    • Patton

      #3
      Zo zo.
      Ik heb toevallig juist iets gevonden over reigerolie...kijk maar
      Boven alles wordt de reigerolie geprezen; deze speelt onder alle riekende azen eene hoofdrol. Naardien zij echter in de apotheek wel te vergeefs gezocht zal worden, moet men haar zelf weten te bereiden. Hiertoe bestaan weder eene menigte voorschriften; doch onder allen komt ons die van Jokisch het doelmatigste voor; waarom wij zijne beschrijving hier laten volgen.
      Hoe men de voor het lokken der visschen aan bevolen reigerolie verkrijgt.
      Deze olie kan men niet bij den apotheker bekomen. Men dient ze zelf te maken en dit kan, volgens eene door mij gelezen beschrijving, op de volgende wijze geschieden. Nadat men een reiger (liefst het mannetje) geplukt, en geheel en al, dus met al zijne ingewanden, in stukken gesneden en fijngehakt heeft, legt men hem in een glas, sluit dat zorgvuldig met eene dubbele runderblaas digt, en zet het 2 á 3 weken in warme mest, of op eene andere warme plaats. Na verloop van dien tijd zal men zien, dat het vleesch enz. geheel en al verroten er eene olieachtige zelfstandigheid achtergebleven is. Deze olie verzamelt men in eene phiole (een langhalzig glazen vat),sluit die hermetisch (luchtdigt) met een glazen stop, en bewaart haar op eene niet te warme plaats, opdat de olie nietverdampe. Vermengt men nu iets van deze zelfstandigheid met fijngewreven hennepzaad-koek of met broodkruim, honig en een weinig balsem, dan verkrijgt men een reukwerk, waarnaar niet alleen de karper zeer gretig, maar dat ook voor de meeste vischsoorten zeer uitlokkend is. Men neemt soms wel het vleesch van de sterkste beenderen af, en handelt alsdan met den reiger als voren; de mergpijpen echter bewaart men voor een bijzonder doel. Indien men n. l. wil hengelen en het lokaas reeds aan den haak heeft, dan bestrijkt men dit met het merg uit deze heupbeenderen, en geeft het zoodoende den noodigen reuk. Dat deze reuk bijzonder krachtig werkt, ligt in den aard der zake. De Reiger toch, heeft in zijne uitwaseming zooveel aantrekkelijks voor de visschen, dat hij zich slechts met zijne lange pooten op het water behoeft te stellen, om spoedig eene menigte grootere en kleinere visschen om zich heen te verzamelen, die alsdan aan zijne pooten zuigen en spelen, en hem zeer gemakkelijk ten buit worden. De stank van de reigerolie, hoe aantrekkelijk ook voor den visch, is echter voor den mensch aller onaangenaamst; zoo zelfs, dat vele visschers er een grooten afkeer van hebben; te meer, omdat, wanneer men slechts iets daarvan aan den vinger bekomen heeft, de stank door wasschen zelfs moeijelijk te verdrijven is.

      Zeer interessant....wist ik zelf nog niet.


      Reageer

      • Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

        #4
        Grappig,... Doe dit aub niet he....

        De reiger trekt absoluut geen vissen aan met de stank van zijn poten. De reiger moet wachten tot wanneer er een vis in zijn buurt komt, en dan bliksemsnel toeslaan.

        Als dit het geval was zoals in dat artikel, dan zou de reigerpopulatie enorm zijn!
        http://www.wandelendetakken.be

        Reageer

        • Patton

          #5
          Hoi.

          Het hierbovenstaande is het bewijs dat onze voorvaderen, veel slimmer waren dan wij. En de reiger is nog slimmer. De reiger vermeederd zich geweldig,dank zij dit recept en de visser sterft uit. Ik denk dat ik maar snel een "pattent"ga aanvragen op dat speciaal recept.
          Jongens binnenkort ben ik schatrijk. :hammerhead:

          Reageer

          • ed raket
            Newbie
            • 05-12-2003
            • 11

            #6

            Hoi Patton

            met aandacht je verhaal gelezen over hoe men reigerolie maakt,en of het werkt.
            een 35 tal jaar geleden geloofde ik rotsvast in de kracht van reigerolie,toen heb ik eens de poten van een
            dode gevonden reiger fijngehakt en afgekookt !!het enige dat ik er mee gevangen heb was dat dat het hele huis stinkte en dat mijn moeder haar kookketel heeft moeten vervangen.
            toch bleef ik geloven in het verhaal dat de reiger door met zijn poten in het water te staan de vis aantrekt.(ondertusen is mijn geloof wat minder geworden en denk ik dat de reiger ongelooflijk veel geduld heeft.)

            wat ik nog steeds soms nog gebruik is van dat rood reigervet,om mijn maden eens in te draaien,en dat het nog steeds stinkt is ook zeker.

            GRTS ED
            en of het nu vangt of niet,als de visser er maar in geloofd,en er vertrouwen uit put
            in tijden aan het water als men niets vangt.

            Wie het kleine niet deert is het grote niet weert.Kussies

            Reageer

            • pastoor
              ...
              • 02-02-2003
              • 1112
              • Drongelen

              #7
              Zo ver ik weet vangt de Reiger de vis op de volgende manier.

              Hij staat ongeloofelijk stil maar met aandacht te wachten tot een vis in zijn bururt komt.
              Wanneer die binnen bereik van zijn snavel komt wiebelt hij een heel klein beetje met zijn poten om de aandacht van de vis af te leiden.
              Juist op dat moment slaat hij toe en heeft daar door meer suc6.

              Reageer

              • Patton

                #8
                Hallo mensen,

                Inderdaad, dit artikel heb ik ergens gevonden. Maar vond het zeer markabel.
                Enkele jaren terug werd hier veel vis gevangen, ook tijdens wedstrijden, en dit werd toen toegeschreven aan vissers die het zo genoemde reigervet gebruikte.
                Daarom vond ik het vreemd. Wat wel zo is, dat vroeger jaren met van alles en nog wat werd geexperimenteerd. De dag van vandaag , lacht iedereen hier natuurlijk om, logisch. En diegene die bepaalde vreemde toestanden uitproberen zullen het zo wie zo nooit vertellen. In feite jammer, wie weet steekt hier een stukje waarheid of nostalgie in. Ik vond het in ieder geval prachtig geschreven.
                Oudere met ongeveer dezelfde gegevens kan je namelijk terug vinden in de oudere boeken van Jan Schreiner. Een zeer bekent sportvisser en schrijver in vroegere jaren. Jan Schreiner heb ik persoonlijk ontmoet in zijn toenmalig hengelsport zaakje in Amsterdam, jaren geleden terug. In zijn oude boeken vind je nog veel terug over vreemde visvoertjes, en anderhande toestanden dien tijde.
                ipe: ipe:

                Reageer

                • the power
                  Newbie
                  • 20-01-2004
                  • 35

                  #9
                  Pastoor,

                  Je verteld precies hoe de meeste vissers het ook doen, wachten en nog eens wachten.

                  Patton,

                  Reigerolie : hier zit een bron van waarheid in, elk dier in de natuur heeft zijn eigen geurtjes en technieken om zijn voedsel te kunnen verschalken. Reigerpoten hebben ook zo iets, alleen de manier waarop jullie het doen, klopt dus niets van. Rottend vlees is nog nooit iemand op afgekomen !
                  Lied van Peter Blanker uit 1978

                  Reageer

                  • Serrano
                    GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
                    • 05-07-2004
                    • 294
                    • GELDROP

                    #10
                    Reigerolie en reigervet zijn kennelijk verschillend. Laatst ook nog gehoord over reigervet voor op zee onder de pieren, zou goed werken en daardoor vangen. Reigervet is nergens meer verkrijgbaar, weet iemand nog een stek? Reigerolie is geen probleem. Zelf testen en dan publiceren

                    Reageer

                    • Forummanager
                      Visserslatijn Nederland
                      • 30-12-2001
                      • 12131
                      • Albrandswaard

                      #11
                      Dit is wel een heeel oud topic om naar boven te bumpen, nietwaar? ~0
                      Visserslatijn Nederland
                      http://www.visserslatijn.nl
                      Sinds 1997...

                      Nationaal HengelSportForum
                      http://www.hengelsportforum.nl
                      Sinds 2001...

                      Reageer

                      • † Frederik de Belder
                        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                        • 13-01-2003
                        • 5730
                        • Niel (België)

                        #12
                        Is een heeeeeeeeeeeel oud topic.

                        Maar ik moet hier onze vriend The Power wel tegenspreken, ooit al eens gehoord dat men op die manier paling vangt, mensteekt een hoop kippendarmen in een zak, werpt hem in het wateer en enkele dagen nadien haalt men dat zootje terug uit het water en de zak zit vol paling. Dat is toch ook met rotte braggel, of niet?

                        Groetjes Freddy

                        ********************************
                        * Teamlid "Dierenvriend" België *
                        ********************************
                        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                        http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎