Vissen Kleurenblind.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Patton

    Vissen Kleurenblind.

    Zijn vissen kleurenblind ? Ja , volgens vele wetenschappers zijn vissen kleurenblind.
    De wetenschappers bazeren zich op testen, met vissen in aquariums.
    En juist daarom zie ik geen probleem tussen rode en witte maden. Persoonlijk vang ik in de winter met witte maden evenveel vis. Dus dat zou inderdaad kunnen kloppen.
  • lex

    #2
    Ik denk persoonlijk dat vissen niet kleurenblind zijn. Neem een snoek............een blauwe plug pakt ie niet als je er een kwartier mee hebt staan gooien maar een oranje pakt ie achter mekaar.
    Een gele voerplek trekt brasem aan, maar in de winter moet de stek donker zijn. Kleurstoffen zijn in vele kleuren te koop. Mijn maat en ik hebben een keer de proef op de som genomen. Allebij hetzelfde voer, alleen met verschillende kleurstoffen........ik vang veel meer vis als hij, en dat heeft niet met beter vissen te maken.

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      Vissen zullen wel kleuren kunnen onderscheiden. Of tinten. Hier opt kanaal vangt een witte made niet meer.
      Karper krijgt na nen tijd ook schrik van gele mais enz...
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      • MoSSeL
        Frequent aanwezig
        • 13-10-2003
        • 130

        #4
        Volgens mij ou het wel kunnen dat een vis gene kleuren ziet maar hij zal in elk geval wel licht van donker kunnen onderscheiden. Wat verklaart dat de vis een onderscheid kan maken in voer en aas.

        Reageer

        • Patton

          #5
          Kijk dat een vis kleurenblind is kan ik wel inkomen, de wetenschappers zeggen ook het volgende : wij als mensen hebben geleerd op school hoe de kleuren eruit zien, dus wij hebben het geleerd. De vissen hebben geen ondericht gehad in het zien en defineren van kleuren. Het zelfde geld ook voor andere dieren, een hond bijvoorbeeld kan maar 2 kleuren zien, groen en grijs. Dat is weer zo een voorbeeld.
          Ja wat het kleuren verschil in plugs , uitmaakt in de visserij, en waarom de bepaalde vissen beter bijten weet ik niet, en heb hier ook geen verklaring voor. Dat zouden de hoger gestudeerde heren maar eens moeten uitvissen.
          In ieder geval als je de mogelijk heden hebt om 1 of meerdere tijdschriften of magazines door te lezen over dit onderwerp , of op het internet zal er ook genoeg te vinden zijn over kleuren blindheid bij vissen.

          Reageer

          • MoSSeL
            Frequent aanwezig
            • 13-10-2003
            • 130

            #6
            Ik weet niet hoe het met jou is gegaan Patton, maar ik kon al kleuren zien en onderscheiden voor ik naar school ging. Wat ze me wel geleerd hebben is hoe ik die kleuren moest noemen en hoe ik andere moest vertellen welke kleur ik bedoelde. Maar de voorkeur voor een bepaalde kleur of schim of wat dan ook dat men kan waarnemen is volgens mij instinktief voor alle dieren ( ja ook de mens).

            Gegroet


            [Gewijzigd door MoSSeL op 01-08-04 at 01:07 PM]

            Reageer

            • Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

              #7
              In beet van deze maand (of vorige maand) stond een artikel over kleuren die gebruikt worden in plugs en ander kunstaas.

              Sommige kleuren waren fluo onder uv licht, sommige kleuren waren niet meer zichbaar onder uv licht...

              Ze deden daar ook de test dat bepaalde kleuren in diep water wel degelijk beter zichtbaar zijn dan andere kleuren... Zo hadden ze verschillende kleuren rood, de ene kleur, was niet meer zichtbaar onder de x aantal meters, een andere kleur rood was perfect zichtbaar....

              Ook was er kunstaas waarvan de oogjes goed zichtbaar waren onder water...

              Zal het nog eens herlezen en kort samenvatten misschien?
              http://www.wandelendetakken.be

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Kleurenblind zou goed kunnen. Bestaat bij mensen ook. Koe ziet ook alleen maar blauwe tinten.
                Maar sommige vissen zijn felgekleurd om aan te geven aan andere vissen dat ze giftig zijn. Zullen dus wel kleuren zien, maar hoe? Ik zen gene vis he.
                Over die pluggen stond er paar jaar geleden ook iets van in beet. Als je diep genoeg int water gaat ziet alles blauw.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Patton

                  #9
                  ok maar ik vang geen vis minder op de maas, en ook mijn collega's niet tijdens viswedstrijden, wordt er zeker zoveel vis gevangen , zonder rode made. Maar kleuren zien bij vissen, ik kan alleen typen wat deze mensen en wetenschappers voor bewezen houden. Dat wou ik maar even zeggen. Nog zo iets, tijdens de 24 uur viswedstrijd werd er 72 kg vis gevangen , met alleen witte maden....De locatie was hetzelfde. Alleen met witte maden en wormen uiteraard. Of de vis ook weet wat rode maden of witte maden zijn ???


                  [Gewijzigd door Patton op 01-08-04 at 09:58 PM]

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1496
                    • haacht

                    #10
                    100% van overtuigd. Heb hier op de vaart ooit eens 12 voorns gevangen met dezelfde rode made. Was helemaal afgezeverd en toch aten ze dit en een witte niet. Zou het zelf niet geloofd hebben als ik het niet had meegemaakt. Een witte made vangt op deze moment op de vaart niet.
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • kantvisser
                      Bart Van Peborgh
                      • 24-12-2002
                      • 837
                      • Koningskooikt

                      #11
                      feit is dat er op de rode made veel meer vis gevangen word dan met de witte made, zeker op het Netekanaal, ik heb zelf meegemaakt dat ik geen enkele beet kreeg aan de witte maden en dan een rode aan de haak deed en het was meteen prijs, voorn aan de lopende band, en als ik er terug een witte aandeed moest ik echt wachten op een beet.

                      dit kan alleen met de kleur te maken hebben want ze kwamen uit dezelfde doos, dit wil zeggen dat ze beide hetzelfde geprepareerd waren.


                      [Gewijzigd door kantvisser op 01-09-04 at 06:42 PM]
                      Groeten van Kantvisser

                      Bart Van Peborgh
                      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                      Koning 2004

                      http://mokabe.be

                      Reageer

                      • john van den broek
                        Specimen Hunter
                        • 30-03-2003
                        • 1089
                        • Venray

                        #12
                        Ook mijn ervaring is dat er in de meeste gevallen meer met de rode made wordt gevangen dan met de witte.
                        Ik heb vorig jaar een koppelwedstrijd gehad waar je alleen met rode maden een vis kon vangen, met witte maden, wormen en casters kreeg je geen beet.

                        Warhead,

                        12 vissen gevangen met 1 made ??? Ik dacht dat alleen Hollanders dit deden !
                        Groet John.

                        www.baitstore.nl

                        Reageer

                        • Patton

                          #13
                          Ja jongens ik weet wel, als ik honger heb dan bijt ik op alles...aha...maar ja ik ben ook geen vis. Dat is inderdaad zo, soms vang je meer vis met een rode made dan met een witte, maar vraag me niet waarom. Ergens moet er toch een verklaring voor zijn.
                          Als de hogere heren dat uitgetuffeld hebben dan moet er toch wat van waar zijn, dat denk ik er toch van.
                          Mischien ligt de waarheid ergens in het midden.?

                          [Gewijzigd door Patton op 01-09-04 at 07:25 PM]

                          Reageer

                          • Slafes
                            Sportvisser
                            • 31-01-2003
                            • 844
                            • Leuven

                            #14
                            Ok, opzoekwerk!

                            Google is je vriend!

                            Blijkt dat de best zichtbare kleuren op 5m groen en blauw zijn... Ik ga volgend jaar mijn gekregen blauwe kleur eens uittesten van mijn gekregen pasta tubekes...

                            nog een linkje van een duikclub die uitlegt waarom je bepaalde kleuren onder water beter kan zien.
                            http://www.cvdduikclub.be/fysica/fysiliin.htm

                            bvb dolfijnen zien onder water perfect groen en blauw, en rood en oranje ook nog, maar minder goed.

                            Nog iets gevonden over noordzeevissen... zeer interessant!
                            http://www.northseafish.net/hetleven/page23.htm

                            Ik denk dat je met deze pagina's een algemeen beeld kan vormen,... Welliswaar heb ik nergens de kleur wit gevonden....
                            http://www.wandelendetakken.be

                            Reageer

                            • warhead
                              Specimen Hunter
                              • 27-09-2003
                              • 1496
                              • haacht

                              #15
                              Wit is ook geen kleur. Zwart trouwens ook niet. Misschien is met zwarte maden proberen.
                              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎