Het gevoel van vissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • loconero
    Newbie
    • 17-06-2003
    • 17

    Het gevoel van vissen

    Ik kan niet wachten om weer ff te gaan vissen vanavond dus ik dacht ik schrijf ff waarom ik vis.

    je zit langs de waterkant, te kijken naar dat mooie strakke water waar 1 puntje uitsteek... je dobber. Je zit te wachten op dat ene moment en plotseling, op het moment waarop je het het minst verwacht zie je een beweging, heel klein maar het is er 1. De spanning stijgt, bijt ie door of niet, je ziet je dobber heel ligt wegslepen. Vervolgens een tijdje niks en ineens zie je je dobber omhoogkomen en weggesleept worden, je wacht op het juiste moment en slaat aan. Niet te hard, niet te zacht. Je voelt een weerstand en vervolgens gaat de adrenaline stromen, hier doe je het voor! De volgende minuten lijken wel uren te duren, er schiet van alles door je heen, wat voor vis is het, hoe groot. En uiteindelijk komt het moment van die eerste glimp en zodra de vis bij de kant komt pak je met de andere hand alvast het schepnet, je laat de vis landen in je net en ziet em eindelijk volledig. Je legt de hengel neer, pakt een natte doek, wrijft je handen nat en legt de doek op de grond met de vis erbovenop. Je onhaakt em, meet em, praat tegen em dat ie er prachtig uitziet. En dan komt dat moment van afscheid waarbij je de vis rustig in het water plaatst en de vis wegzwemt, je gooit de hengel weer in en begint weer met kijken en wachten.

    Dat voel ik dus, ook nog anderen die het willen beschrijven?!
    Wie het kleine niet eert is het grote niet weert
  • Zappa
    Banned
    • 07-03-2003
    • 324

    #2
    Het moment is daar dat je er klaar voor bent. Je hengel ligt goed, de maden hangen aan de haak en je lokaas kan zijn werk doen. Klaar! Je gaat even schrap zitten en je houdt die dobber goed in de gaten. Je weet heel precies hoe die staat want je hebt hem gisteren nog nauwkeurig uitgelood. Het eerste spannende moment is daar. Er worden luchtbellen gesignaleerd. Daar gaat de adrenaline al stromen. Zien ze mijn maden. Willen ze mijn maden. Een laatste twijfel steekt de kop op. Ik heb toch niet teveel dit of dat in mijn aas gedaan. Kijk!! Daar!! Pennetje plat!! BRASEM!!!!!! Knal!! En hij verweert zich behoorlijk. Lijntje strak houden anders gaat ie er mee aan de haal.En ja, je weet het precies want het is niet de eerste die hangt. SCOREN!!!!

    Voor diegenen die nooit gaan vissen en aldus de kick niet kennen : Stel je voor dat je in een belangrijk voetbal-interland alleen voor de keeper komt en op het punt staat the winning goal te scoren......ja inderdaad, zoiets!


    [Gewijzigd door Zappa op woensdag 25 juni 2003 @ 16:25]

    Reageer

    • Zappa
      Banned
      • 07-03-2003
      • 324

      #3
      O ja, Loconero, veel adrenaline gewenst vanavond! GO FOR IT!!

      Reageer

      • pastoor
        ...
        • 02-02-2003
        • 1112
        • Drongelen

        #4
        Heel mooi geschreven. Kusje van de Juffrouw.

        Wat ik er zo leuk aan vindt is misschien wel een nieuwe Nederlandse term. WIJ NOEMEN HET DE VIS LEZEN.

        Als aan het vissen bent en in dit geval met de feeder merk je dat je diverse keren moet veranderen van aas, montage, angel en soms de hengel. Door goed te beredeneren hoe de vis op dat moment zich gedraagt en door de manier van bijten of welk aas ie pakt en hoeveel je aanslaat etc. kun je aanpassingen doen om beter resultaat te hebben.
        Ook dat is voor mij een kick om een goede inschatting te maken(het lezen van de vis) en daardoor op het juiste moment het juiste aanbod voor de vis te hebben.



        [Gewijzigd door pastoor op woensdag 25 juni 2003 @ 15:59]

        Reageer

        • loconero
          Newbie
          • 17-06-2003
          • 17

          #5
          dank je ben benieuwd ging vorige keer al stukken beter na wat tips van kaledwaas. Ik laat het wel weten ergens ofzo...
          Wie het kleine niet eert is het grote niet weert

          Reageer

          • Frederik
            Specimen Hunter
            • 05-01-2005
            • 1734

            #6
            Wat mij aangezet heeft tot het beoefenen van de hengelsport is het gevecht met de vis.
            Op vijfjarige leeftijd mocht ik met mijn vader voor het eerst meegaan toen hij ging vissen. Ik vond het zo interesant, en mijn vader kon het niet volgen, had nog nooit gezien hoe geintreseerd een kleine jongen kon toekijken op een domme visser.
            's Avonds toen we thuiskwamen van het vissen vertelde hij het aan mijn moeder en zij kon haar oren niet geloven, toen zei hij tegen haar dit wordt ook een visser geloof me, en ja hoor wat ben ik geworden een sportvisser.
            Op mijn zesde levensjaar kreeg ik een echte hengel van mijn ouders als verjaardagsgeschenk en tot de dag van heden was dit mijn mooiste verjaardag.
            Ik ben nu 48 jaar dus weten jullie hoe lang ik deze sport al beoefen en hoop van ze nog vele jaren te mogen en te kunnen beoefenen. Vanaf mijn 12e levensjaar ben ik dan in een vereniging gegaan, vroeger mocht niet onder de 12 jaar werd je in geen enkele vereniging aanvaard als lid. Ben altijd in een vereniging geweest tot voor kort dat is dan ook meteen de laatste.
            Nu ben ik een vrije visser en ga en sta waar ik wil, geen verplichtingen meer, dus ook geen stress meer.
            Nu ga ik hier en daar een vrij wedstrijdje meevissen en voor de rest ga ik voor mijn plezier vissen en wat voertjes uitproberen. En dit om binnen enkele jaren mijn kleinzoontje op te leren tot sportvisser dat zou mij een grote voldoening schenken, dan denk ik met vreugde terug aan mijn kindertijd samen met mijn pa gaan vissen.

            Reageer

            • lex

              #7
              Mooi gesproken Fred

              Reageer

              • Frederik
                Specimen Hunter
                • 05-01-2005
                • 1734

                #8
                Bedankt Lex.

                Reageer

                • Frederik
                  Specimen Hunter
                  • 05-01-2005
                  • 1734

                  #9
                  Lex,

                  Het is een heel goed gevoel als je iemand hebt waar je later je ervaringen kunt aan meegeven en mijn kleinzoontje is er zo eentje van. Vanaf dat hij kon lopen had hij al een vishengel vast en ging zoals een echte op de viskist van opa zitten.
                  Hij wordt zonder enige twijfel mijn opvolger en dan hoop ik ook dat hij zulke goede vrienden ontmoet zoals ik heb mogen ontmoeten.

                  Reageer

                  • jagt

                    #10
                    hoi
                    goed gesproken fred.
                    vooral dat van die kleinkinderen spreekt me aan.
                    Een van mijn grootste wensen is toch wel te kunnen vissen met mijn kleinkinderen tot nog toe is het alleen ASLHEY mijn kleindochter nu 18 maand.
                    Dan zijn we wel eens stoer of de bink maar als die dreumes om de hoek komt ben ik verkocht.

                    Reageer

                    • Frederik
                      Specimen Hunter
                      • 05-01-2005
                      • 1734

                      #11
                      Cor,

                      De kleinkinderen zijn het mooiste geschenk wat je ooit in je leven kan krijgen.

                      Reageer

                      • john van den broek
                        Specimen Hunter
                        • 30-03-2003
                        • 1089
                        • Venray

                        #12
                        Mijn dochter van 4 heeft van de week haar eerste hengel gekregen. a la minute moesten we gaan vissen van haar. We zijn een half uurtje geweest op een gracht bij ons in de buurt. 10 Vissen hadden we gevangen. Niet gek dus voor, een naar ik hoop, beginnend vissertje.

                        Groet John.
                        Groet John.

                        www.baitstore.nl

                        Reageer

                        • lex

                          #13
                          ff een vraagje,

                          Ik heb twee kids eentje van 6 en eentje van 4.
                          Is het gevoel anders als je Opa bent?? dus voelt het anders als je met je kinderen gaat vissen dan als je met je kleinkinderen gaat??
                          dit vang ik namelijk op uit de vorige reacties.
                          dit is een serieuze vraag!! is dus niet om te etteren over leeftijd of zo!!!

                          Reageer

                          • Frederik
                            Specimen Hunter
                            • 05-01-2005
                            • 1734

                            #14
                            Het geeft een speciaal gevoel Lex, voor je eigen kinderen heb je eigenlijk niet veel tijd er is altijd wel iets, je moet gaan werken want je bent zelf nog jong, er moet thuis geklust worden, of jemoet ergens op bezoek bij vrienden of ouders van je vrouw of van jezelf.
                            Als opa heb je doorgaans meer tijd tenminste als je al op gevorderde leeftijd bent en van je pensioen geniet of zoals ikzelf invalide bent. Dan kan je aan je kleinkind die tijd spenderen die je voor je eigen kinderen niet hebt kunnen vrijmaken. Dat is tenminste wat ik persoonlijk hiermee bedoel. Het is een goed gevoel je kleinkind iets te kunnen meegeven van jezelf.

                            Reageer

                            • kaledwaas

                              #15
                              Als dat zo is dan zal ik eens mijn kinderen wat vaker een schop onder het kontje geven voor het sneller opgroeien..!!!!

                              DAT GEVOEL WIL IK OOK..!!!!!!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎