Vissen met vaste of schuiflus

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Christ

    Vissen met vaste of schuiflus

    Beste visvrienden.

    Wanneer vis je nou met de vaste montage of met de schuiflus. Ik zou zeggen dat bij zwaardere stroom de vaste montage het beste is. Bij weinig of geen stroom lijkt mij de schuiflus een betere manier.
    Soms gebruik ik de schuiflus met de voederveer aan een langere lus ( 25cm ). Als de vis dan bijt komt de eerste regisratie eigelijk van de lange lus en als de vis nog verdergaat begint de schuiflus te werken. Op deze manier zou je altijd kunnen vissen of zit het toch een beetje anders in elkaar.
    Of zijn er vissers die het nog anders monteren.
    Groetjes.
    Christ.

    [Gewijzigd door Christ op maandag, oktober 7, 2002 @ 21:13]
  • Jan Grijpstra
    Sportvisser
    • 09-10-2002
    • 646
    • Aalzum

    #2
    Zelf feeder ik altijd met 2 lussen, onderaan de hoofdlijn een klein lusje voor de onderlijn, en een cm of 20 á 25 boven dat kleine lusje een lus van een cm of 10 voor de voerkorf.

    succes
    -------------------------------------
    Groeten van Jan

    Reageer

    • dim
      Komt net kijken
      • 16-11-2002
      • 85
      • Ingelmunster

      #3
      Christ

      Ik ben ook al enkele jaren een fervent feedervisser maar ik begrijp niet goed je mening over de vaste montage . Ik gebruik de vaste montage enkel in stilstaand of traag stromend water . In harderstromend water kan je aas toch niet stilliggen (brasem).

      Reageer

      • Jan Grijpstra
        Sportvisser
        • 09-10-2002
        • 646
        • Aalzum

        #4
        Hallo Dim,

        ook in stromend water kun je je aas stiller op de bodem leggen dan je denkt.
        Wat denk je van een hele lange onderlijn(er is toch een voerspoor) met 2 of 3 loodjes nummer 3 of 4 verspreid over de hele onderlijn. Of juist een vrij korte(50 cm) onderlijn met één loodje BB of AAA. Het loodgewicht is niet snel te zwaar, op harde stroom tilt de brasem het wel op.
        Zelf vis ik altijd met vaste montage als ik lood op de onderlijn gebruik, daar ik een schuivende montage dan in de knoop werp.
        Wel is een tonwartel tussen hoofdlijn en onderlijn aan te raden, omdat de loodjes anders gaan draaien, dus kinken.

        (P.S. de vaste montage is voor mij die met 2 lussen).

        met vr gr.


        [Gewijzigd door Jan Grijpstra op zaterdag, 16, 2002 @ 18:01]
        -------------------------------------
        Groeten van Jan

        Reageer

        • dim
          Komt net kijken
          • 16-11-2002
          • 85
          • Ingelmunster

          #5
          Hallo Jan

          Bedankt voor je reactie , maar wat vind jij van een lusmontage , een lus van 20 cm waar je nog een eindje hoofdlijn laat doorlopen van 20 cm en daaraan de onderlijn . Ligt dat dan niet gestrekt tegen de bodem , eventueel zonder lood ?

          Reageer

          • Jan Grijpstra
            Sportvisser
            • 09-10-2002
            • 646
            • Aalzum

            #6
            Hey Dim,

            dat is de enige montage waarmee ik met de feeder vis. Het aas is altijd stil op de bodem te krijgen, met een beetje behendigheid gooi je het haast nooit in de knoop, en de vis hoeft niet via de korf te bijten, dus je ziet alles op de top.

            metvr gr
            -------------------------------------
            Groeten van Jan

            Reageer

            • Christ

              #7
              Hallo Dim en Jan.

              Een paar dingen over vissen op stilstaand of stromend water. De stroom op de bodem van een rivier is bijna altijd te verwaarlozen ook als het stevig door stroomd. Het is de vislijn die hoger in het water is die de problemen geeft bij het vissen.
              Daarom de hengel niet omhoog bij sterke stroom maar zo ver mogelijk naar beneden en de lijn niet te strak houden. Dit is tegen alle regels in maar als de lijn lang tegen de bodem blijft geeft ie minder druk op de hengel. Kort aan de kanten stoomd het dikwijls zelfs de andere kant op en daar moet je gebruik van maken
              Als de lijn die in het water is een grote bocht maakt dan is de druk op top het minst. Dat zit hem in het krachtenspel van aktie en reaktie.
              Voorbeeld: Je steld thuis een hengel op met een dunne top en zet je gevlogten lijn 10 meter verder vast. De lijn een beetje strak draaien en dan hang je in het midden een een klein loodje. De hengeltop staat nu een beetje krom. Als je nu met de molen een stukje lijn toe geeft dan zal de top minder door gaan buigen. En dat gebeurt in de sroming van het water ook.
              Mijn turn feedersteun geeft dat ook perfect aan.
              Terug komend op het aas dat niet stil zou liggen in stromend water is voor mij grote kul. Het aas ligt in 99,9% van alle gevallen mooi stil op de bodem.
              Een loodje op de onderlijn geeft soms toch resultaat om meer vis te vangen maar wat gebeurd dan. Het loodje zorgt er voor, dat bij ingooien op stromend water, het aas kort bij de voerkorf neer daalt. Als de vis nu bijt kan ie altijd, na alle kanten een stuk weg zwemmen, zonder dat ie aan de top trekt. Dat levert bij minder hevige beten meer resutaat op. Het lijkt dan een beetje op, met de slappe lijn vissen, maar dan op stromend water.
              Nu een paar stellingen die misschien wel aanvechtbaar zijn:
              Op stilstaand water is een vaste lus zo wat het zelfde als een schuiflus en zeker als de voerkorf wat verder van de lijn af hangt. Als je dan met een slappe lijn wilt vissen is de vaste lus een slechte montage. De schuiflus is dan veel beter en zeker als de lus dan zeker een 50cm lang is.
              Ga je nou ver uit de kant vissen dan zijn al die twee montage,s niet goed. Dan moet je eigelijk een zelfhakend systeem hebben. Dan gebruikte ik de dubbelop montage met slappe lijn en nu de draaiende feedersteun met in combinatie met de krol van holl.
              Ook bij aanslaan op afstand geeft de dubbelop montage een beter resultaat.
              Dim, op visserslatijn, bij vistechniek zijn alle montage,s besrchreven.
              Klim nou maar in de pen en laat maar eens horen hoe jullie er over denken.

              Groetjes.
              Christ.

              Reageer

              • Jan Grijpstra
                Sportvisser
                • 09-10-2002
                • 646
                • Aalzum

                #8
                Hey Christ, zoals gewoonlijk weer een intressante reactie van jouw kant.

                Als het aan de bodem niet stroomt, waarom gaat de vis dan achter het voer liggen met de stroom mee, er van uitgaande dat er correct gevoerd is en de bal dus pas op de bodem uiteen valt.

                Rivieren hebben wij in Friesland helaas niet, maar over het afsteunen van de hengel zijn wij het wel eens, op harde stroom is een nylon lijn in mijn ogen beter, want als de lijn strak staat kan de stroom alle rek er nog eens uithalen, dan krijg je die bocht als het ware al. en dan naar gelang van de spanning op de top extra lijn bijgeven.

                Dat met lood op de onderlijn de haak naast de krof komt te liggen vind ik weer wat raar, zeker omdat we het hier over stromend water hebben. Op het moment dat de korf de bodem raakt is de haak en dat loodje evenmin op de bodem aan gekomen. Dat gaat de mooi met de stroom mee in het voerspoor liggen. En dan nog niet gesproken over de voerkorf die iets naar je toe komt tijdens het afzinken zodat de onderlijn achter de korf komt te liggen(stilstaand water) Bovenstaande is voor mij reden genoeg om aan te nemen dat de onderlijn gestrekt komt te liggen.

                Op afstand een zelfhakend systeem???

                Alles wat ik hier zeg dat is natuurlijk mijn mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
                Belangrijker is dat we allemaal vis vangen, meningen uitwisselen en vooral lol hebben zowel aan de waterkant, als achter de pc.

                met vr gr.

                -------------------------------------
                Groeten van Jan

                Reageer

                • Christ

                  #9
                  Jan, nog even een paar dingen.

                  Er is op de bodem nog genoeg stroom om losse onderdelen van je voer mee te nemen. Ook de vis stuuwd het voer omhoog. Ook smaakstoffen en wolkend effecten zullen met de stroom mee gevoerd worden. Maar het aas aan de haak zal keurig aan de grond blijven. Bij mij achter loopt een klein behoorlijk snel lopend riviertje en daar kan ik van alles uit proberen.

                  De spanning op de top kan ik regelen door mijn nieuwe feedersteun. Als de spannig groter wordt als er een schip voorbij komt, dan gaat de top niet krommer staan maar draaid de hengel mee. Als het schip weg is draaid de hengel weer gewoon terug. Op deze manier hou ik altijd goede kontrole op de aanbeten.

                  Als je bij sroom ingooid zal normaal de onderlijn gestrekt met de stroom mee gaan liggen. Als de vis nu bijt en direct met de stroom mee, weg zwemt dan heeft de vis wijnig tijd om het aas op te nemen. Met een loodje op de onderlijn kan men er voor zorgen dat het aas korter bij de voerkorf komt te liggen. Zo krijg je dan een vrije ruimte voor de vis om weg te zwemmen na aanbeet. Lood is onder water ruim 10 keer zo zwaar als water.

                  Als je op afstand gaat vissen dan gaat dat niet zomaar. Zwaardere hengels, dikkere toppen, zwaarder lood, dikkere lijnen, meer vrije slag in de lijn, meer weerstand, en dat alles bevorderd niet het regestreren van de aanbeet. Dan kan je beter gebruik gaan maken van zelfhakende montage,s, zoals bij karperen maar dan anders. Dan moet je de vis bij aanbeet meer de ruimte geven en maar een hele kleine aktie op de top. De vis zwemt b v b 10cm weg en de top gaat dan maar 1cm krommer staan. De vis heeft dan geen last van de weerstand van de top en haakt zich zelf op einde van van de vreie slag. Als dat dikwijls genoeg gebeurd vang je een net vol vis.

                  Alles wat je zecht kan tegen je gebruikt worden, dus ben ik nu even weg.

                  Groetjes
                  Christ.

                  Reageer

                  • Jan Grijpstra
                    Sportvisser
                    • 09-10-2002
                    • 646
                    • Aalzum

                    #10
                    Hey Christ,

                    bedankt voor de reactie weer.
                    Jij vangt vast een hoop vis.

                    Dat vissen op afstand, hoe monteer jij je korf dan?
                    En wat is afstand, ons kanaal is 65 meter breed.
                    En op 60 meter afstand trekken de vissen de hengel nog gewoon dubbel hoor.

                    met vr gr
                    -------------------------------------
                    Groeten van Jan

                    Reageer

                    • Christ

                      #11
                      Hoi Jan

                      Ik probeer een hoop vis te vangen dat is korter bij de werkelijkheid.

                      Als de vis zo hard bijt dat ie de hengel van de steun af trekt dan is elke manier van vissen goed. Maar meestal bijt de vis heel subtiel en voorzichtig. Daarom het gebruik van ligte dobbers, snoeren en hengels.

                      Bij jullie is het water 65m breed. Als je nou 60m uit de kant vist dan is dat het zelfde als je aan de andere kant gaat zitten en op 5m gaat vissen. Ik bedoel daar mee dat je dan op de zelfde plaats vist en dat je dan ook op de zelfde vis vist. Bij de 5m stek gebruik je de vaste hengel, een ligte dobber, een perfecte afstelling en na aanbeet laat je de dobber een stukje weg trekken en dan pas wordt er aangeslagen. Als de vis voorzichtig is laat je hem nog verder weg zwemmen alles onder zicht van de dobber. Alles heb je onder kontrole zonder dat de vis daar iets van merkt tot dat het te laat is voor hem. Zo gaat het toch ongeveer.

                      En nu aan de kant van 60m gaat het helemaal anders. Als je dat gaat vergelijken dan lijkt het naar mijn inziens nergens meer op. Daar ben ik lang mee bezig geweest om dat op lossen en heb van alles gemaakt en uitgeprobeerd. Ik wil aan de 60m kant net zo subtiel vissen als met dat dobbertje aan de 5m kant. Dat is toch een nobel streven, ja toch.
                      Als de vis bijt moet ie ook weg kunnen zwemmen zonder weerstand en toch moet elke verplaatsing van de vis zo goed mogelijk geregestreerd worden. En in iedergeval met zo weinig mogelijk weerstand. Je moet ook weten hoe ver de vis al weg gezwommen is. Dat weet je bij de dobber ook in de meeste gevallen.
                      Nou zou je de schuiflus kunnen gebruiken maar dan trekt de vis toch weer direct op de top. De vaste lus geeft het zelfde probleem. Dan in combinatie met de slappe lijn. Is ook niet goed. Bij de schuiflus kan de vis wel weg maar je hebt geen controle. Bij de vaste lus kan de vis maar een stukje weg. Dus ook niet zo best. En dan heb je altijd wel wat trek op een water dat ook al niet bevordelijk is om te vissen met de slappe lijn.
                      En nu komt de feedersteun die kan draaien aan de orde. Als ik vis met een heel licht topje dan zal de vis die nog niet krom kunnen trekken. Bij de minste trekkracht op de top gaat de hengel draaien en kan je heel goed zien hoe ver de vis het aas mee neemt. Als het een lijnzwemmer is gaat de hengel een stukje om en draait dan weer rustig terug naar zijn beginplaats. Dus geen aanslaan op vis die je toch niet kunt vangen.
                      Als je nou ook nog het dubbelop systeem monteerd dan heeft de vis het nog gemakkelijker.
                      Zo zie je Jan dat hier van alles geprobeerd wordt om een hoop vis te vangen.
                      Misschien moet ik wel 10 boeken gaan schrijven maar ja dan kan je ook weer niet gaan vissen. Voorlopig zien ze me dan ook aan de waterkant met nieuwe dingentjes en dat is veel leuker.
                      Tot aan de water kant.

                      Groetjes.
                      Christ.

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #12
                        Hallo Christ,

                        Nou zijn er natuurlijk altijd uitzondering, dat weet jij net zo goed dan ik.
                        Dat subtiel vissen soms helemaal geen vis opleverd, ook op dat kanaal is dat het geval, vis er rustig met een 3 grams dobber wanneer een grammetje volstaat, en de lijn ligt sosm wel 1,5 meter op de bodem met als haak maatje 8 vol wormen of maden.

                        Terugkomende op die feedersteun die meedraait.
                        Die topic die over die steum ging is deels verwijderd. Ik weet niet meer of er ooit foto's of tekening van die steun in gepubliceerd zijn.
                        Wel wil ik zeggen dat mijn intresse in zo'n steun steeds groter word.
                        Mijn grootste vraag is, daar ik 2 linkerhanden heb, of je ze ook op bestelling maakt en me dr één op kunt sturen.
                        Over de kosten komen wij wel uit!

                        met vr gr


                        [Gewijzigd door Jan Grijpstra op woensdag, 20, 2002 @ 09:58]
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • Christ

                          #13
                          Hoi Jan

                          Het proto tipe van mijn feedersteun is geheel klaar. Nu ben ik noch een eenvoudige turnsteun aan het maken maar ik heb het nu een beetje druk. De tekeningen zijn klaar. Dus even geduld en dan moet ik bekijken hoe het allemaal verder moet. Maar dat de steun voor iedereen wordt is wel de bedoeling.
                          Groetjes
                          Christ.

                          Reageer

                          • Jan Grijpstra
                            Sportvisser
                            • 09-10-2002
                            • 646
                            • Aalzum

                            #14
                            OK Christ, bedankt voor het goede nieuws!
                            Ik vis, dus ik heb geduld.

                            met vr gr
                            -------------------------------------
                            Groeten van Jan

                            Reageer

                            • Christ

                              #15
                              Ik niet.

                              Christ.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎