Gebruik matchhengel in wedstrijden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henri van der wal
    Komt net kijken
    • 19-02-2002
    • 97

    Gebruik matchhengel in wedstrijden

    Maken jullie als wedstrijdvissers vaak gebruik van de matchhengel in wedstrijden?

    Ik zelf mag graag over mijn feeder_voerplek driften ( aas 10 cm boven de bodem) als de brasems het af laten weten, soms levert dat bij moeilijke visserij nog wel eens wat op.

    Bij het Fries kampioenschap wordt wel veel gevist met de matchhengel omdat de feeder daar verboden is. Velen bij onze club wedstrijdvissers beheersen dan ook niet de techniek om met de matchhengel te vissen omdat ze in de competitie naar de feeder grijpen....jammer eigenlijk.

    Wat doen jullie met de matchhengel tijdens een wedstrijd? In het foudraal rusten of zetten jullie hem vaak in?

    www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    #2
    de match is een discipline op zich. en ik denk dat de meeste waters zich richten naar een "pen"visserij of naar feeder. In België zijn enkele "open" wedstrijden waar men mag vissen met match of feeder. Afhankelijk van het weer en stroming wint dan de match en dan de feeder. Maar ik denk eerder dat een feedervisser uit principe niet grijpt naar de match, doch eerder de vaste stok zal hanteren.
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be

    Reageer

    • Henri van der wal
      Komt net kijken
      • 19-02-2002
      • 97

      #3
      Is toch er triest eigenlijk, want matchvissen is zo mooi!!!

      Ik zelf vis het liefst met de match, maar in wedstrijden heb ik er nog niet echt mee uitgehaald door te winnen. Effectief matchvissen vraagt ook veel meer van een visser dan feederen of vaste stok vissen.
      Echter nemen veel mensen niet de moeite om de techniek onder de knie te krijgen omdat ze wel goed vangen met de feeder of de vaste stok, of ze worden niet goed begeleid bij hun eerste sessie's met de match of ze vinden het te duur omdat ze al een vaste stok hebben & een feeder........zeg het maar???

      www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

      Reageer

      • Alex
        Komt net kijken
        • 06-02-2002
        • 77

        #4
        Hola,

        Late reactie, maar beter 1 dan geen. Binnen onze vereniging zijn er een aantal die het 'matchen' zeer goed onder de knie hebben en de beruchte Fox en Drennans veelvuldig inzetten. Deze mannen zijn zeer fanatiek matchanglers, gezien ze vaak naar het eiland aan de overkant gaan om wagglers, magazines en hengels te gaan kopen. Mijn ervaring met deze die hards is een beetje verschillend.

        Op stilstaande en ondiepe wateren zie ik hen veelvuldig als winnaar uit de bus komen...reden:

        Het water is ondiep en verdraagt geen keihard geplons van voerkorven. Feeder en winckle picker zijn dan dus uitgesloten. Tevens zullen zij een grotere afstand overbruggen op het water dan de vaste stokvisser, welke veelal op 11 meter lengte zit te hengelen. Je zal dus maar met zijn allen zitten te hengelen op 11 meter en er zit dus een knaap 20 meter uit de kant. Gezien het water stilstaand is, kunnen zij met zeer lichte wagglers gaan werpen!

        Met stromende en diepe wateren heb ik een andere mening over matchen:

        Gezien het diep is, gaan ze werken met allerlei schuifmontages. Met stromend water wordt er tevens gewerkt met zeer zware dobbers. 7 gram is dan zeker geen uitzondering! Gezien er veel stroming staat, ontstaat er een volgend probleem:
        Gezien er met matchen veel lijn in het water ligt, gaat dit weer driften of ontstaan er grote bochten in de lijn, vanaf topoog tot waggler. Hierin wnt dan toch weer de feeder- of vastestok man. Deze kunnen immers hun dobber tegenhouden, lichter vissen en hebben een veel kortere opslag.

        Het ligt in mijn ogen in de weersomstandigheden, diepte en afstand.
        Maar dat er een groot gevaar van uit gaat, da's mij de afgelopen 7 jaar zeer duidelijk geworden!

        Toevalligerwijs is mijn beste vismaat een fanatiek matchvisser en heeft daar een leuk stuk over geschreven op zijn homepage. Vooral het gedeelte over wagglers is zeer interessant:
        www.reinie.nl/matchvissen.htm

        Groetjes Alex.
        Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

        Reageer

        • Jan Grijpstra
          Sportvisser
          • 09-10-2002
          • 646
          • Aalzum

          #5
          Er zijn weinig wedstrijden waarbij ik geen opgetuigde matchhengel naast me heb liggen. Ook ideaal om eens over de vaste stok heen te vissen.
          Ik ben het er mee eens dat het op afstand matchen op stromend water nagenoeg onmogelijk is, maar vergeet dan niet de bolognaise techniek, waarmee het nogal regelmatig van de feeder kan worden gewonnen.

          met vr. gr.
          -------------------------------------
          Groeten van Jan

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎