PDA

View Full Version : snoeken

yannik
31-07-2006, 14:26
hoi,:arms:

ik denk eraan om te beginnen met snoeken maar kweet niet goed hoe ik er moet aan beginnen. mag ik met nylon vissen bijten ze dat ni stuk of zo en hoe dik moet ik vissen (?/100) en wet welk aas vis ik best, met dode stukjes vis of zo of met plastic vissjes:06: en moet ik lepelen of moet ik met een dobber vissen?,... als ik al mijn vragen stel zijn julie morgenvroeg nog bezeg met lezen:) alvast bedankt.

mvg yannik

Sido
31-07-2006, 17:36
Je kunt gewoon met nylon vissen, alleen is het wel handig om een onderlijn de gebruiken (http://www.roofvisnet.nl/foto/fi_zelfbouw_titanium_onderlijn3.2.JPG zoiets)

Hoe dik je moet vissen weet ik niet, maar lijn van 5-8 kilo is zeker genoeg, met minder kan het ook nog wel denk ik.

Wat je als aas gebruikt moet je toch zelf bepalen, maar net wat jij lekkerder vissen vind. Pluggen worden volgensmij het meest mee gevist.

Als je met doodaas gaat vissen moet je als het goed is met een dobber vissen, al weet ik dat niet zeker.
Als je kunstaas gebruikt kun je gewoon rustig varen met een bootje en het erachter hangen, of van de kant uitwerpen en inhalen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

yannik
02-08-2006, 14:19
aa nu weet ik toch al wat meer ik heb er zeker iets aan

de bomber
02-08-2006, 14:21
yannink ik kan je aanraden altijd met een stalen onderlijn te vissen want een essox heeft geloof ik iets van 700 tanden in zijn bek. Ik heb al behoorlijk wat snoeken gevangen met pluggen en spinners. Je "moet" proberen een gewond vissie na te doen dus probeer van inhaal snelheid te varieren,of geef kleine korte rukjes aan je hengel. als je met dood aas vist kan je simpel weg een dood voorntje gebruiken die aan een dobber montage hangt. Wat bij ons rond amsterdam ook nog wel goed vangt zijn kleine makrelen of paling. Waarom weet ik niet maar het werkt bijna altijd. Als ik gericht op snoek vis begin ik altijd eerst met wat pluggen te gooien als dat niet lukt schakel ik over op het dobber systeem. Laast heb ik ook de hengel in de pieper gelegd(bodem systeem) maar jammer genoeg geen resultaat. Als je vragen hebt kan je me altijd even mailen via www.hhrvisteam.nl groetjes en sucses de bomber

de bomber
02-08-2006, 14:31
O ja en wat ik nog vergeten was te zeggen: ik vis oersoonlijk met gevlochten lijn omdat ik zo meer contact heb met de vis en de bodem. Ik kan de vis beter sturen(begeleiden) Maar als je met nylon wilt vissen is dat ook goed maar gebruik dan vanaf 23/100 of ietsjes meer. Dit is mij ook geadviseerd door bertus R en volgens mij heeft hij heel veel meer verstand van snoeken dan ik.
nou goed zoals ik dus al zei vang ze en vooral veel plezier

wouter123
02-08-2006, 17:40
Wat bij ons rond amsterdam ook nog wel goed vangt zijn kleine makrelen of paling.
van makreel weet ik dat er meestal olie in zit dat een hele sterke guur geeft ofzo. Je kan dan ook het best in die makreel gaatjes prikken.

Laast heb ik ook de hengel in de pieper gelegd(bodem systeem) maar jammer genoeg geen resultaat.
ik denk als je het vaker probeert dat je vast wel eens een snoek eruit trekt. Snoeken zoeken namelijk over de bodem naar voedsel.

yannik je moet ook de goede plek uit kiezen waar snoek zit.
dat is niet zo moeilijk dus je kunt het zo.
natuurlijk riet daar liggen ze doodstil te wachten tot er iets gewonds langs komt.
een stromend beekje dat ergens uit komt. in een grotere beek bijvoorbeeld.
daar ligt de snoek voor te wachten tot er iets mee komt drijven.
dat soort dingen. daar licht snoek te wachten.

ironny
02-08-2006, 18:18
nijlon draad, stalen onderlijn van zo'n 50 cm met 2 dregjes.
aasvisje een voorn vangen of sardientjes van de makro, inwerpen daar waar de snoek moet zitten en op de pieper zetten.
vooral in de winter vissen vissen we op die manier en het werkt prima!

gr ronny

yannik
02-08-2006, 21:01
[QUOTE=ironny]nijlon draad, stalen onderlijn van zo'n 50 cm met 2 dregjes.
aasvisje een voorn vangen of sardientjes van de makro, inwerpen daar waar de snoek moet zitten en op de pieper zetten.
vooral in de winter vissen vissen we op die manier en het werkt prima!

gr ronny[/QUOT

je zegt op de pieper zetten maar is dat dan met een lood op de grond of is het met een dobber (is dat aasvisje dood of levend?)

antoinette
02-08-2006, 21:11
het is verboden met levende aasvissen te vissen, en met een pieper is altijd met bodemlood en een takel

ironny
02-08-2006, 21:28
vanzelfsprekend met een dode aasvis. Ik vis altijd met een schuiflood wat voornamelijk is om het werpgewicht te verzwaren.
ik neem aan dat een takel een onderlijn met dregjes is?

antoinette
03-08-2006, 00:07
jup, een takel is een stalen lijntje met dregjes

yannik
03-08-2006, 12:57
kan het ook met 1 haak ipv. 3?

antoinette
03-08-2006, 18:01
een takel kan ook heel goed gemaakt worden met enkele haken inderdaad.

yannik
03-08-2006, 19:06
kan het ook met 1 haak zonder anderen ? :p:)

antoinette
03-08-2006, 20:33
een takel kun je zelf in alle gewenste combinaties maken, immers je maakt ze zelf :p

yannik
03-08-2006, 20:52
een takel kun je zelf in alle gewenste combinaties maken, immers je maakt ze zelf :p

ooowww nu weet ik ook wat meer zie :p:)

Pieter Stam
03-08-2006, 20:52
kan het ook met 1 haak zonder anderen ? :p:)

Kan wel, maar hét voordeel van een takel is dat je bij een aanbeet direct aan kan slaan. Sterker nog... Direct aan MOET slaan. De snoek zit dan altijd voorin de bek gehaakt. Misschien zitten er wel twee dreggen vast, maar een goed voorin de bek gehaakte snoek kun je met een stevige (onhaak) tang uitstekend onthaken.

Met een enkele haak mis je veel meer aanbeten omdat de kans groot is dat de enkele haak nog buiten de bek van de snoek hangt. Als je langer wacht met aanslaan mis je minder aanbeten maar is de kans dat de haak geslikt wordt veel groter. En dat is absoluut niet de bedoeling!!!

Zeker grote aasvissen kun je beter aan een takel hangen. Meestal bestaan deze takels uit een enkele haak met 1 of 2 dreggen. Zo kun je ook met grote aasvissen snel aanslaan zónder dat je een snoek verpeeld en zónder dat je een snoek beschadigd.

Gr. Pieter

jeroenk
03-08-2006, 21:05
wij visten in een poldersloot met een staaldraadje van 70cm met aan de ene kant een lusje, en de andere kant haak 5/0. dat is dus zon lompe zeehaak.
mbv. een aasnaald trek je de lus door de bek van de aasvis, tot de achterste vin naarbuiten. nu hangt de vis dus op de kop aan de lijn.
we hadden hierme haast nooit missers, de snoek grijpt de vis immers met de kop eerst.

Sido
03-08-2006, 21:53
doe mij maar een plug, veel simpeler :p

Pieter Stam
03-08-2006, 22:28
Sido heeft'm door. ;) :) En het is nog veel leuker ook. En je houdt jezelf warm door in beweging te blijven. Dat kun je natuurlijk ook nog gaan doen Yannick!

Pluggen doe ik regelmatig in de winter. Als de karper en de zeelt het niet meer zo goed doen.
Het is heel gemakkelijk. Neem een stevige spinhengel, een gevlochten lijn of een stevige nylonlijn, een stalen onderlijn van ±30 cm en een goede plug en je kunt heel leuk en gemakkelijk een aantal snoeken vangen. Kwestie van inwerpen binnendraaien en een paar meter verder lopen en opnieuw inwerpen... enz. enz. enz. Zoek de plekjes op waar snoek vaak ligt te wachten op een prooi bijv. bruggetjes en steigers. Dan zul je (bijna) altijd wel wat vangen.

Tip: een plug die gemakkelijk vist én goed vangt is de Shakespeare Big S.

Gr. Pieter

jeroenk
03-08-2006, 22:54
om eerlijk te zijn, ik ging ook veel vaker spinneren. een zelfgemaakt tandemspinnertje, echt groten ving ik er niet aan, maar 3 snoeken van 75cm zijn net zo leuk als 1 van een meter denk k.

yannik
04-08-2006, 09:57
Sido heeft'm door. ;) :) En het is nog veel leuker ook. En je houdt jezelf warm door in beweging te blijven. Dat kun je natuurlijk ook nog gaan doen Yannick!

Pluggen doe ik regelmatig in de winter. Als de karper en de zeelt het niet meer zo goed doen.
Het is heel gemakkelijk. Neem een stevige spinhengel, een gevlochten lijn of een stevige nylonlijn, een stalen onderlijn van ±30 cm en een goede plug en je kunt heel leuk en gemakkelijk een aantal snoeken vangen. Kwestie van inwerpen binnendraaien en een paar meter verder lopen en opnieuw inwerpen... enz. enz. enz. Zoek de plekjes op waar snoek vaak ligt te wachten op een prooi bijv. bruggetjes en steigers. Dan zul je (bijna) altijd wel wat vangen.

Tip: een plug die gemakkelijk vist én goed vangt is de Shakespeare Big S.

Gr. Pieter

oow ja eigenlek lijkt me dat nog het simpelste en het leukste maar als ik dan beet heb met een plug moet ik dan ook direct aanslaan?

Sido
04-08-2006, 13:53
meestal zit ie in 1 keer wel vast, hij bijt en dan zwemt hij weg dus eigenlijk slaat hij zichzelf al aan. Gewoon spanning op de lijn houden.

yannik
04-08-2006, 14:23
owke, thanks buddy;)

Pieter Stam
04-08-2006, 14:28
oow ja eigenlijk lijkt me dat nog het simpelste en het leukste maar als ik dan beet heb met een plug moet ik dan ook direct aanslaan?

Ik geef altijd direct een korte tik met de hengel zodra ik iets voel. Ook als ik twijfel of als ik bijna zeker weet dat het vuil is. Het gebeurt namelijk wel eens dat een snoek (schuin) vanachter heel rustig de plug aanvalt. Dan voel je bijna niet dat je een aanbeet hebt. Of soms lijkt zo'n aanbeet erg veel op vuil aan de haak. Het aantikken zodra je wat voelt moet je even in de vingers krijgen. Als je regelmatig met de plug vist wordt het vanzelf een automatisme en een reflex. Je mist absoluut minder aanbeten wanneer je aantikt na een aanbeet. Proberen dus..... !
Oh ja nog een voordeel van pluggen is dat je geen aasvissen hoeft te vangen of kopen!

MVG,
Pieter

Sido
04-08-2006, 16:57
En als je houd van soms wat creatief zijn, kun je ook zelf je kunstaas maken. Is niet zo moeilijk, gewoon even bij google lure building of iets in die richting en dan krijg je zo hele uitleggen om bijv pluggen te maken.

yannik
04-08-2006, 18:07
Ik geef altijd direct een korte tik met de hengel zodra ik iets voel. Ook als ik twijfel of als ik bijna zeker weet dat het vuil is. Het gebeurt namelijk wel eens dat een snoek (schuin) vanachter heel rustig de plug aanvalt. Dan voel je bijna niet dat je een aanbeet hebt. Of soms lijkt zo'n aanbeet erg veel op vuil aan de haak. Het aantikken zodra je wat voelt moet je even in de vingers krijgen. Als je regelmatig met de plug vist wordt het vanzelf een automatisme en een reflex. Je mist absoluut minder aanbeten wanneer je aantikt na een aanbeet. Proberen dus..... !
Oh ja nog een voordeel van pluggen is dat je geen aasvissen hoeft te vangen of kopen!

MVG,
Pieter

also thanks buddy :) ;)

Sido
04-08-2006, 18:28
ben je je engels aan het oefenen? ;):p

yannik
04-08-2006, 19:12
nee, eigenlek niet maar als ik het in het frans schrijf verstaat toch niemand me. vandaar...:p:)

Sido
05-08-2006, 12:36
je ne compres pa ofso toch? :p Maar denk je er over om zelf een keer kunstaas te maken? ik weet wel een paar sites die wil ik je wel sturen in een pbtje.

pikester
11-08-2006, 00:25
tegenwoordig heb je mooie complete shads te koop van spro of devils own
zit het takeltje in verwerkt, ik vang ze altijd met shads voelt gewoon echter voor de snoek een softbait

Douwe
11-08-2006, 12:00
Toch ga ik voor het takeltje van antoinette met dood aas dat voelt nog echter plus het feit dat het ook nog eens een echt smaak/geurspoor afgeeft.
Wat ik mij ook afvraag wanneer een snoek er achter komt wanneer iets echter aanvoelt.
Juist ja als hij er op geslagen is, ook bij een hard aas is het dan al te laat.
:crazy::crazy:

wouter123
12-08-2006, 13:54
ik heb eergister nog gevist met een dood baarsje.
ik liet hem onder een tunnel drijven en de eerste keer beet.
een snoek van 70 centimeter.

yannik
12-08-2006, 17:38
ik heb eergister nog gevist met een dood baarsje.
ik liet hem onder een tunnel drijven en de eerste keer beet.
een snoek van 70 centimeter.

leuk en met wat voor takel was dàt dan?

Douwe
12-08-2006, 19:15
Tijdje terug nog iemand horen klagen toen hij een PV kreeg door een dood klein baarsje.
Dode kleine baarsje was namelijk onder de maat van 22 cm.

wouter123
12-08-2006, 20:38
nou yannik een onderlijndje met een grote haak die steek je tussen de ogen zijn kop in en haalt de punt aan de onderkant van de bek er weer uit.
en mijn neefje had een baarsje door zijn vin gevangen maar voor dat hij hem er uit kon halen kwam er een grotere baars op af gezwommen.
helaas pakte hij hem niet.

Sido
12-08-2006, 23:09
Die wou vast alleen even gedag zeggen;)

yannik
16-08-2006, 14:13
als ik wil beginnen met plug vissen heb ik dan een lijn nodig met een gevoelige top of voel je die beten met een gewone top ook?

Sido
16-08-2006, 15:47
die beten voel je wel hoor :D houd je hengel goed vast zou ik zeggen ;)

yannik
19-08-2006, 21:04
kennen jullie toevàlig geen plug die goed vangt. of een hengel die je aan iedereen zou aanraden?

Pieter Stam
22-08-2006, 01:43
Als je met de plug wilt vissen zou ik een kunstaashengel kopen die in ieder geval niet te licht is. Meestal wordt het werpgewicht aangegeven op de hengels. Ikzelf heb een medium/hard (m/h) spinghengel van SPRO, wat overeenkomt met een werpgewicht van 30-60 gram. Het type spinhgel weet ik even niet meer, want hij ligt al vanaf maart ongebruikt in de schuur. Nog even en hij mag weer aan het werk.
Pluggen zijn relatief zwaar, zeker als ze door het water worden getrokken. Daarom is het beter om niet met een te lichte hengel te vissen. Een te lichte hengel zal te ver krom worden getrokken als je het kunstaas binnenvist. Daardoor komen aanbeten slecht door, en ook het aantikken bij een aanbeet wordt niet echt een succes.

Wat ik ook belangrijk vindt is de lengte van een spinhengel. Zelf heb ik het liefst een vrij lange spinhengel (2.70 meter) maar dat komt omdat ik zelf vrij lang ben. Als ik ga vissen met een 2.10 meter spinhengel heb ik na een paar uur een gebroken rug. ;). Verder vind ik dat je met een lange hengel het kunstaas beter kunt sturen.

Owja, een m/h spinghengel is ook nog eens redelijk all-round. Vissen met natuurlijk aas kan ook, en ook heb ik er al een aantal keer meer op karper gevist (drijvend aas). Dat gaat ook prima. Evt. op paling kan ook nog eens alhoewel ie daarvoor aan de korte kant is.

Pluggen die vangen? Ik heb al eerder de Shakespeare Big S genoemd. De grootste maat vind ik het beste. Alle kleurcombinaties vangen. Ik heb ook heel erg goed (misschien wel het best) gevangen met een zwart gespoten Big S. Wat ik zelf wel altijd doe bij deze plug is de dreggen en splitringen vervangen door betere (Gamakatsu). In plaats van de standaard één splitring die aan een dreg vastzit doe ik er meestal twee tussen. Dit zorgt ervoor dat er minder vis wordt verspeeld tijdens de dril.
Verder heeft ook Rapala wel het een en ander in het assortiment dat goed vangt. O.a. tweedelige pluggen, hoewel die niet tot mijn favorieten behoren.

Eigenlijk kun je met elke goed ontworpen plug vis vangen. Belangrijk is hoe je er mee vist en nog belangrijker waar je er mee vist. Ik durf rustig te stellen dat 80% van de vangst afhankelijk is van de werpkunsten van de visser. Het verschil tussen 1 meter en 10 cm naast een pluk riet riet ingooien kan zomaar 90 cm verschil maken. Denk daar maar eens over na....;)

MVG,
Pieter

Ramon Ansing
22-08-2006, 14:48
laat is een dode aasvis een paar x onder een brugettje door drijven op half water dan pak je ze meestal en als je een dieptemeter hebt is helemaal mooi want dan kan je het zo naar een talud uitvaren

jurgengerritse
26-08-2006, 20:01
Hey.
Ga ook eens op een rivier vissen met een shad en jigghads evt met extra dregje eronder.
Werkt supermooi een niet te grote shad en dan met jigghads van 14 tot 24 gram ligt aan stroming en windrichting.
Kan vanaf de kant maar als je bijvoorbeeld een rivier als de waal neemt kun je ook mooi vanaf de kribben vissen.
pas een mooie snoek gevangen van 73 cm.
Het mooist met een gevlochten fluorcarbon lijn.

yannik
31-08-2006, 10:25
kan ik dan met om het even welke plug of anderkunstaas gaan werpen en dan kleine rukjes geven tot ik beet krijg of vershild dat per type?

@pieter: is die plug die jij noemt moeilek te vinden of is ze redelijk bekend?:)

Pieter Stam
31-08-2006, 11:19
Hij is (in Nederland) redelijk bekend, hoewel hij lang niet overal te koop is. Ik moet er ook heel wat kilometers voor maken. Maar er zijn natuurlijk veel meer pluggen waar je goed mee vangt. Let vooral op de duiklip die voorop de plug zit. De grootte en de stand van deze lip bepaald hoe diep een plug loopt. Normaalgesproken geldt dit: hoe kleiner de lip, en hoe groter de hoek van de lip t.o.v. het pluggenlijf, hoe ondieper de plug door het water zwemt. Maar gelukkig staat meestal ook wel op de verpakking van de plug aangegeven hoe diep ie ongeveer duikt.

Het is bij pluggen wel vaak zo dat de hele goedkope pluggen slecht zijn. Ik heb al verschillende nep-pluggen in mijn handen gehad waar écht níet normaal mee te vissen was. Slechte dreggen, slechte splitringen en het ergste... een beroerde actie.

MVG,
Pieter

yannik
13-09-2006, 15:47
ben gisteren naar dreggen gaan vragen in de viswinkel. hij zij dat dreggen met 3 haakjes slegt waren en dat je -als je er een vis mee wou vangen- er altijd een haak moest afknippen:33: kheb ze dan maar gekocht:15: had ik dit beter niet gedaan mss:06: of had hij gelijk?

grt. yannik

Sido
13-09-2006, 17:01
dreggen met 3 haakjes kun je best goed mee vangen, maar met 2 haakjes is het onthaken soms 10x makkelijker...

spuiliefhebber
13-09-2006, 17:33
ik weet dat ze dan wel eens om 1 punt een stukkie slang doen en persoonlijk kneep ik alle weerhaken plat.:wavey: