nieuwe feedervisser

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    nieuwe feedervisser

    Beste Vissers,

    Tot voor kort viste ik altijd met een vaste stok, maar omdat dat nogal ging vervelen en ik las over kilo's vis met een feederhengel ben ik eens gaan experimenteren... Ik moet zeggen dat ik tot op heden weinig succes heb gehad. Binnen 2 minuten heb ik beet, maar ik sla slechts zelden een vis aan de haak. Ik denk dat ik wel 80 procent van de vissen verspeel. Ik vis met een korfje van 10 gram en een hoekafhouder. Mijn hoofdlijn is 18/00 (zgn. speciaal voor het vissen met een feeder) en ik gebruik een onderlijn van 12/00 en een haakje maat 14. Ik heb qua onderlijnen al veel geprobeerd (van 30 cm tot ruim een meter), maar het werkt gewoon niet. Ook heb ik al eens een dyneema hoofdlijn gebruikt, maar ook dat was geen succes. Mijn voornaamste vraag is: wanneer sla ik veilig aan? Bij de eerste tik? (bijna altijd zonder succes) of moet ik wachten op twee a drie forse tikken (ook vaak zonder succes)? Hoe sla ik dan aan? Een kleine tik, forse tik of moet ik gewoon rustig binnenhalen met de molen? Hoe belangrijk is snelheid? Spring ik er direct op? Kan het aan de feeder zelf liggen? (shakespeare contender quiver). Ik gebruik meestal het meest lichte topje dat erbij zat, het zwaardere topje werkt namelijk nog slechter hoewel ik wel in een licht stromend riviertje vis.

    Jullie zien het wel. Ik ben vooral onzeker over de methodes en het materiaal dat ik gebruik. De manier van vissen bevalt me wél heel erg goed en ik voel dat er veel meer inzit. Wie helpt me op weg??

    alvast bedankt een een vriendelijke groet,

    Arnold
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    #2
    zoals je zelf al aangeeft: je zit in stromend water, dan zal je dus met de stroming mee moeten zitten d.w.z stroomt het naar rechts zit jij met je snuffert naar rechts. Doe je dat niet, krijg je een te grote bocht in je lijn met als resultaat missers.

    Reageer

    • arnoldus
      Feeder&Picker/Brasem&Zeel
      • 24-08-2006
      • 61
      • Linschoten

      #3
      maar ehhh... Antoinette

      De hengel staat wel haaks op de stroom toch?

      bvd Arnold

      Reageer

      • arnoldus
        Feeder&Picker/Brasem&Zeel
        • 24-08-2006
        • 61
        • Linschoten

        #4
        Oh nee, begrijp het al, je gaat ervan uit dat ik vanaf de kant recht de stroom ingooi. Maar dat is niet zo, ik vis daar parallel aan de waterkant vandaar.

        Reageer

        • clairvoyant
          Moderator
          • 29-03-2006
          • 240
          • Eindhoven

          #5
          eigenlijk zit ik een beetje met hetzelfde probleem als arnoldus, onwijs veel missers met de feeder. hoe is dit te voorkomen...
          groeten,
          Peter

          ****Moderator NHSF ****

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #6
            me2, alles geprobeert, van balans elastiek tot gevlochten lijn. ik heb constant aanbeten, maar na het aanslaan geen vis

            Reageer

            • antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

              #7
              toch is dat een veel voorkomend fenomeen die missers, mijn idee is dat het toch echt ligt aan de manier waarop je hengel in verhouding met de korf staat, wat dan vaak onder invloed is van stroming.
              zolang je korf-hengeltop verhouding ong. tussen de 90 en 120 graden ligt is er niks loos, tenzij (zoals eerder benoemd) er stroming staat, je moet altijd met de stroming mee vissen anders krijg je geheid veel missers (te grote negatieve bocht in de lijn)

              Reageer

              • clairvoyant
                Moderator
                • 29-03-2006
                • 240
                • Eindhoven

                #8
                met de stroming mee bedoel je dat je feedertop dezelfde kant op moet staan als de stroming toch?
                groeten,
                Peter

                ****Moderator NHSF ****

                Reageer

                • antoinette
                  Specimen Hunter
                  • 13-11-2005
                  • 1926
                  • oudenhoorn

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door clairvoyant
                  met de stroming mee bedoel je dat je feedertop dezelfde kant op moet staan als de stroming toch?
                  klopt helemaal

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                    toch is dat een veel voorkomend fenomeen die missers, mijn idee is dat het toch echt ligt aan de manier waarop je hengel in verhouding met de korf staat, wat dan vaak onder invloed is van stroming.
                    zolang je korf-hengeltop verhouding ong. tussen de 90 en 120 graden ligt is er niks loos, tenzij (zoals eerder benoemd) er stroming staat, je moet altijd met de stroming mee vissen anders krijg je geheid veel missers (te grote negatieve bocht in de lijn)
                    doe ik juist andersom ,omdat bij sterke stroming je lijn stoomafwaarts in het verlengde van je top komt te liggen maargoed ieder moet doen wat hij lekker vind .

                    Reageer

                    • jeroenk
                      zolang er geen ijs ligt..
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

                      #11
                      idd, op de ijssel vis ik met de hengel haast recht voor me. de strooming neemt de korf stroomafwaarts. waardoor de hoek tussen hengel en lijn precies 90 graden is.

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                        idd, op de ijssel vis ik met de hengel haast recht voor me. de strooming neemt de korf stroomafwaarts. waardoor de hoek tussen hengel en lijn precies 90 graden is.
                        goedzo jongen een stroom kenner

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #13
                          jep, de korf stil proberen te leggen heeft geen zin, mee laten stroom tot ie op een taludje ligt wel, en bovendien van je zo veel meer.

                          heb namelijk ooit eens als klein jeroentje naast een paar feedercracks gezeten aan de ijssel. De mannen gebruikten ankerkorven van 200gram vol in de stroom. en nog bleven ze niet stil liggen.
                          ik viste met toen nog met zon winkle pickertje, en een korfje van 40 gram.
                          ik lande regelmatig een mooi visje. de mannen met 200grams korven echter helemaal niks.

                          Reageer

                          • pancing
                            Komt net kijken
                            • 28-08-2006
                            • 64
                            • Gennep

                            #14
                            Weet je wel zeker dat het telkens beet is en niet rollen v/d korf,
                            een korf van 10 gram lijkt me namelijk erg licht.

                            Reageer

                            • jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

                              #15
                              weet jij wel zeker of je op het goede topic gereageerd hebt

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎