Wanneer aanslaan

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jfransen
    Newbie
    • 22-08-2006
    • 36

    Wanneer aanslaan

    Dag mede-federraars,

    Ik zit met het volgende. ik kan niet echt het moment bepalen wanneer er moet worden aangeslagen.

    Het gebeurd best wel eens dat ik aansla en niks haak, ik denk dat ik dan verkeerd time ofzo.

    Ik doe het vaak als volgt.

    Vaak zie ik eerst op de top een paar kleine rukjes en bij een wat forsere ruk of bij het wegbuigen van de top sla ik aan. Dat is bijna altijd raak, het komt echter ook vaak voor dat ik alleen een hoop kleine rukjes zie als ik dan aansla is het bijna altijd mis, en als ik dan toch langer wacht dan verdwijnt de vis waar.

    Hoe kan dit verbeterd worden??

    Johan
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Zodra je iedere aanbeet gaat verzilveren is het geen vissen meer maar vangen geworden.

    Verbeteren zit in reeks van trial and error.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • jfransen
      Newbie
      • 22-08-2006
      • 36

      #3
      Das waar, maar er zijn hier dus geen tips voor.

      Reageer

      • Klaas Hoen
        Met enige kennis...
        • 09-04-2006
        • 346
        • gorredijk

        #4
        tsja dat moet je denk ik echt aan gaan voelen..!!
        StuntelLaar

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Omdat het voornamelijk een kwestie van gevoel en ervaring is, is het dus ook moeilijk een pasklaar, hanteerbaar antwoord te geven...

          Grote tikken aan je top betekenen meestal grote vis, nerveuze tikjes kleine. Sla je bij die kleine tikjes in je enthousiasme net zo hard aan als bij een grote, sla je de haak door de bek heen... Als je met nylon vist is die kans wat minder, maar dyneema heeft geen rek en dus mis je gegarandeerd. Bij dyneema hoef je eigenlijk de hengel alleen maar op te pakken, de vis haakt zich dan vanzelf. Probeer gewoon om te beginnen wat rustiger aan te slaan, zeker bij kleine, zenuwachtige rukjes van je top, een klein tikje achterwaart (uit de pols) is genoeg.
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • Tony123
            De eenzame visser
            • 20-12-2004
            • 38

            #6
            Aanslaan

            Wanneer de top verder en verder richting water getrokken wordt op een gefractioneerde manier dan de haak zetten.

            Indien de top schuin getrokken wordt zonder fracties dan komt dat door lijnzwemmers, vuil die zich over de bodem verplaatst van het kanaal of een plotse toename in de stroming.

            Wanneer de top zich niet gefractioneerd verplaatst maar herhaaldelijk op een korte tijd nerveus een beetje uit zijn evenwicht getrokken wordt dan heeft men te maken met kleine voorn aanslaan is dan uit den boze men raakt ze toch nooit ...

            >

            Reageer

            • Rinko
              *************
              • 14-08-2005
              • 1117
              • ********

              #7
              Als je veel missers hebt zou je nog kunnen proberen om de onderlijn te verlengen.
              Wat je ook kan proberen om met de haak te varieeren iets kleiner of groter.
              Maar om 'het gevoel' te krijgen waneer je het beste kan aanslaan is toch een kwestie van veel Feederen.
              Gelukkig ben je niet de enige die wel eens mis slaat, ik doe met je mee.

              Zelfs ik kan kan niet elke aanbeet verzilveren

              Reageer

              • DarthCake
                Visser? Neh => Gamer :p
                • 29-03-2006
                • 129
                • Korbeek-Lo (Leuven)

                #8
                Ik heb gisteren ook één keertje voor gehad dat de aanbeet enkele korte rukjes waren en dan niets meer. Als ik dan 5/10 min later m'n lijn binnen draaide zat er geen aas meer op de haak waardoor er ook geen aanbeten meer kwamen.

                Verder heb ik grote (56 en 52cm) brasems gevangen, de grootste dat ik al "ooit" gevangen heb . Dit was wel met en winklepicker met korfje van 10gr en 1 maïs korrel .
                Ook kwam er één voorn (denk ik) van 35cm boven, leuk drillen met zo'n hengeltje!
                Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Ik zou niet zo lang wachten met het indraaien na een beet ,als de beet niet door zet indraaien en aas vervangen is zonde van je tijd om zolang te gaan zitten wachten
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    #10
                    jep en tijd=vis

                    Reageer

                    • DarthCake
                      Visser? Neh => Gamer :p
                      • 29-03-2006
                      • 129
                      • Korbeek-Lo (Leuven)

                      #11
                      Za ik onthouden, ik hoopte enkel dat de vis er nog wat verder mee ging spelen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                      "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jfransen
                        Das waar, maar er zijn hier dus geen tips voor.
                        Hallo Fransen het is iets wat elke visser tegen komt denk ik en de oplossing is per dag verschillend en daardoor zo moeilijk

                        je voer wat natter maken minder werking = grote vis

                        de punt van de haak uit het lood buigen en iets naar binnen
                        die zijn ook te koop (maar dan moet je van onderlijn wisselen)
                        (doe maar is een test met een krant) staat ergens op het forum anders leg ik het wel uit

                        de manier van het beazen van je haak om de drie korven een andere manier b.v. een maai op de steel een caster aan de punt of andersom
                        of een paar minimaden dwars op de punt (de afstand punt haak word dan korter) af en toe dippen en zo nog honderd

                        slappe lijn vissen of een soepele top (hengel) of juist niet zelfhaak montage

                        oja en als je dan als test met twee hengels aan de gang gaat dan blijkt soms dat een stuk verderop je van die missers af bent en de vis doorhaald

                        niks is zeker met vissen
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • jfransen
                          Newbie
                          • 22-08-2006
                          • 36

                          #13
                          Ok ik snap het gewoon try and error.

                          Reageer

                          • brielsemaasliefhebber
                            vis gek
                            • 06-06-2006
                            • 1231
                            • Brielle

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door janb
                            Ik zou niet zo lang wachten met het indraaien na een beet ,als de beet niet door zet indraaien en aas vervangen is zonde van je tijd om zolang te gaan zitten wachten
                            helemaal mee eens Jan.Dat ervaar ik ook
                            GROETEN VAN EEN VIS GEK

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              wat ook nog wel eens wil helpen is de lijn tussen je vingers nemen en korte rukjes geven Het aas zal dan wat bewegen en wie weet brengt dat de vis op de gedachte dat lekkere hapje van jfransen eens te proberen Ik heb gezien dat je nou al zoveel tips heb gekregen om vis tevangen Ben je links of rechts?
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎