vissen met pieren

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mvp26091
    Newbie
    • 18-04-2005
    • 5

    vissen met pieren

    reeds een jaar probeer ik te vissen op brasem met pieren. (feeder)
    het beste resultaat dat ik hebt bereikt is 8 vissen op een uurtje of 5, dit lukt me nooit zoals bij sommigen.
    hoe kan ik mijn visserij verbeteren met pieren.
    iedereen spreekt over het feit dat er verschillende soorten pieren zijn waarmee je je moet voeren en de verschillende die je zou moeten gebruiken voor op de haak.
    alsook zijn er blijkbaar veel geheimen over deopbouw van de voerplek.

    kan er me iemand wegwijs maken in dit labyrint.

    ik ben de wanhoop nabij.
    !@#$
    \"Geef mij maar een joint,\" zei de karper. \"Dan word ik haai.\"
  • tuurke
    Met enige kennis...
    • 07-10-2003
    • 396
    • oudenaarde

    #2
    hallo,
    de pieren dat je in het voer knipt,zijn de grote ,vette pieren die je zeer fijn knipt met een schaar tot zéér kleine stukjes en vermengt onder het voeder(per kilogram voeder 0.150gr.knippieren)
    Waar je het best mee vist zijn de zéér kleine (rode zijn de beste) mestpiertjes,die je best gekruist over mekaar hangt,dan heb je een effect dat ze 4 pôotjes hebben en de vis is op die manier het best te verschalken,nog een tipje,altijd een beetje geknipte pieren overhouden voor aan de haak en die methode doet het ook goed.

    grtjes tuurke
    TIPS FOR TIPS
    DE GOUDEN TIPGEVER
    genomineerd voor de skynet blogs awards


    GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
    http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

    http://www.geersfishing.be

    Reageer

    • mvp26091
      Newbie
      • 18-04-2005
      • 5

      #3
      Tuurke,

      alvast bedankt voor de tip.
      \"Geef mij maar een joint,\" zei de karper. \"Dan word ik haai.\"

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Het knippen van pieren heeft als doel om de inhoud van de pieren vrij te krijgen (lekker luguber, nietwaar?). Ik gebruik gewone mestpieren uit de compostbak of anders regenwormen. Vooral de kleine rooie mestpiertjes geven van dat niet te versmaden gele 'sap' als je ze knipt. Met de pieren komt natuurlijk ook wat zand etc. mee, maar dat is niet erg, want de geur is hetzelfde. Dat gelige 'sap' heeft een grote aantrekkingskracht op brasem. Een andere manier is om een half litertje pieren door de blender te doen en daarna door je voer heen te mengen.

        Aan dat laatste zit echter een risico:
        Vissen met pieren is niet geheel 'ongevaarlijk'. Soms werkt het juist averechts. Als je je voerplek te veel met pieren bestookt vreet de vis zich te snel vol, trekt verder, laat je voerplek achter met een tig tal stukjes pieren, waar geen enkele andere vis meer in is geïnteresseerd en ben jij dus het bokje, want je vangt geen schub meer. De kunst is dus om aan te voelen wanneer wel en wanneer niet met pieren gevist kan worden. Soms is twee liter pieren niet genoeg, soms ben je zo uitgevist... Het is een kwestie van proberen en snel reageren. Als de aanbeten stoppen gelijk pas op de plaats maken met geknipte pieren. Vandaar dat ik niet zo snel pieren thuis al door mijn voer zal mengen, maar het is een mogelijkheid.

        Aan de andere kant: Als de vis eenmaal los is wil het wel gebeuren dat je er dus veel te weinig pieren bij je hebt. Voor mij is het een prachtige manier van vissen die veel vis kan opleveren maar die echter niet echt subtiel is, het is gewoon 'gaan met die banaan'. Wel goed op blijven letten, want ga je te lang door, reageer je niet op tijd, dan is het over en uit.

        Als haakje zou ik je aanraden niet kleiner te gaan dat nr 12... maar dat is natuurlijk ook perzooneluk...
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • mvp26091
          Newbie
          • 18-04-2005
          • 5

          #5
          hallo feedermaniakske,

          ik heb de laatste keren deze tips toegepast en heb al wat meer succes.
          ik heb ook ondervonden dat wanneer je met casters begint en pas pieren geeft op het moment dat je er vis begint op te krijgen ook deze langer en meer op krijgt. het duurt wel een tijdje eer je ze erop krijgt.

          bij deze bedankt voor de kei goeie tips.

          gr. pierke
          \"Geef mij maar een joint,\" zei de karper. \"Dan word ik haai.\"

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Ha! Graag gedaan... en wacht maar af als het straks echt mooi warm weer wordt en de echte grote jongens van 3 kilo en meer om de hoek komen zeilen! Dan ben je zo door je litertje pieren heen! Dat met die casters klopt, maar dat komt ook doordat de brasem nu gewoon veel op casters jaagt. Maïs is overigens ook een goede optie.
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • miracoli
              http://www.lichtletter.be
              • 24-05-2003
              • 222
              • Kortemark

              #7
              Is dat zo Eduard? Is het nu de tijd van de casters?
              Ik had altijd gedacht dat het gewoon een zeer goed aas was het gehele jaar door.
              Nog tips Eduard, nu je toch bezig bent.
              http://www.sadoradesigns.be

              Reageer

              • miracoli
                http://www.lichtletter.be
                • 24-05-2003
                • 222
                • Kortemark

                #8
                Om zelf ook iets te melden. Soms gebruik ik een grote vette mestpier aan de haak.
                Die plaats ik tussen de kop en die verdikking die een pier heeft.
                En ik knijp dan juist na die verdikking de worm in twee.
                Daar heb ik regelmatig succes mee.
                Nog iets, stop nooit de haak in die verdikking. Daar bevinden zich de vitale delen van de worm.
                Daar gehaakt zal de worm het vlug laten afweten.
                http://www.sadoradesigns.be

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Een caster is natuurlijk het gehele jaar een heel goed aas. Alleen, in de gesloten tijd voor pieren zoals nu, vind ik het opvallend dat de meeste aanbeten (bij mij) op casters zijn. Misschien is het te simpel om daar conclusies uit te trekken zo van: een caster is beter dan een made... Toch kreeg ik de echte grote jongens (3 kilo en meer) op alleen casters of op een coctailtje van casters met en korreltje maïs. (Ook werden bij mij de casters leeggezogen...maar dat is een onderwerp geplaatst door Minimus ... heb ik ook weer wat van geleerd :bow: :bow: )

                  Wat pieren aan de haak betreft: Ik gebruik haakje 12 of groter, meestal haakje 10 en 8, bij echt 'zware storm' haak nr 6 en vul hem helemaal met mestpiertjes (hoeveel mestpieren dat zijn hangt af van de grootte van de mestpier, zoms twee, soms drie of nog meer...totdat de haak echt goed gevuld is) die ik dan netjes recht afknip zodat daar ook het 'sap' vrij komt en niet je allemaal van die slierten hebt. Je kunt als laatste een pinkje of made doen zodat ze er niet af kunnen kruipen.



                  [Gewijzigd door Eduard op 05-16-05 at 09:28 AM]
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  • mvp26091
                    Newbie
                    • 18-04-2005
                    • 5

                    #10
                    hallo Eduard,

                    alles ok, nogmaals bedankt voor de tips.
                    welke wateren bevis jij zoal, brasems van 3kg en meer vind je hier bij ons niet, 2 kg is hier de topper. (@)

                    als het mag nog een vraagje:

                    zijn er zo nog geurtjes of additieven die je toevoegt aan het voer wanneer je op grote brasem vist.
                    ik gebruik soms vitamo en heb daar wel eens geluk mee, bestaan er nog andere killer geurtjes ( additieven ) voor grote brasems.

                    alvast bedankt voor de moeite.

                    gr. M (@) (@) (@) (@)
                    \"Geef mij maar een joint,\" zei de karper. \"Dan word ik haai.\"

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Brasem van 3kg vindt je in principe overal. Ik heb ze ook wel in relatief ondiep, klein water gevangen. Toch heb je denk ik wel meer kans op de grotere wateren zoals voor mij: IJssel, Prinses Margriet kanaal/van Starckenborghkanaal, Eemskanaal enz.

                      Wat ik door mijn voer doe hangt heel erg af van waar ik vis en welk weer het is. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen basterdsuiker of vloeibare melasse en peperkoekmeel/epiciene als smaakmakertjes. Vroeger ook wel Caramelix of Bremix. Bremix is een prima zoetmaker voor brasem, maar ik was altijd bang dat ik of te veel ervan gebruikte of juist weer te weinig. Voorlopig neem ik alleen enkelvoudige ingrediënten, geen kant en klaar spul meer want ik wil precies weten wat er in mijn voer zit.

                      Wat smeerseltjes voor op het aas betreft gebruik ik de welriekende, overheerlijke en vooral niet te versmaden 'Fisch und Fleisch Konzentrate' ook wel bekend onder de naam 'Leber' :~ Daarnaast heb ik ook venkel en vanille in de koffer, maar die laatste is meer voor voorn en heb ook eigenlijk nog nooit gbruikt. Vooral Leber samen met wormen is een prima combinatie, maar verwacht er geen wonderen van. Naar mij mening is een smeerseltje alleen om de vis even over het "bijtdrempeltje" heen te trekken...
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      • Piscator

                        #12
                        Beste Eduard,

                        Waar op de ijssel vang je al die brasem zwaarder dan 3 kg?

                        Gr,

                        Johan

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #13
                          Bij Spoolde, aan de Katerveerdijk, bijna onder de brug (A28), tussen de oude IJsselbrug en het viaduct van de A28. Ik heb toen gezeten aan de uitloop van het sluisje naar de IJssel. We zaten daar om 6.00u al te vissen en totdat men het sluisje iets openzette en er dus geen stroming was kwam de vis beschutting zoeken uit de IJssel en was het echt dik raak
                          Toen men om een uur of 9.00 de sluis iets openzette om de Willemsvaart iets te laten lozen, kwam er stroming en was het meteen gedaan. Tot 13.00 uur heb ik nog een kleintje kunnen bemachtigen in de volle stroming van de IJssel, maar dat was het dan. Mijn kameraad zat bijna tegen het sluisje aan te vissen en had in die drie uurtjes bijna 15kg in zijn net. Ik was zelf met 7kg héél tevreden, zeker omdat ik daarna nergens meer zo lekker heb gevangen.

                          Ik heb er een paar foto's van maar heb geen flauw idee hoe ik die hier moet plaatsen...
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Eijkb
                            Banned
                            • 13-08-2003
                            • 215

                            #14
                            Eduard, je kan de foto's mailen naar bas@wezitten.nl, dan zorg ik dat ze hier komen te staan.

                            Reageer

                            • Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

                              #15
                              Da's een optie, maar ik ben driftig zelf aan het proberen, ik bedoel, er zijn er meer die foto's plaatsen... dat moet ik dan toch ook kunnen... :@

                              Ik ben maar een amateur wat computers betreft, ik heb dan wel aan de kunstacademie gestudeerd enzo... maar dat is meer met verf, houtskool en potloodjes enzo, cq: "Handplotter".....

                              Hoe dan ook, wat of hoe moet ik dat dan doen?
                              groet,
                              Eduard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎