PDA

View Full Version : gevlochten lijn

John van der Zee
23-09-2006, 22:52
hoe lang gaat eengevlochten lijn mee

Fritsie
23-09-2006, 23:03
Zonder pruiken en knopen heel lang. Ik hbe op het moment steeds ruzie met gevlochten lijn. Maarja vis er ook alweer veel te lang mee en dan ga je niet opletten en dan krijg je dat soort dingen dus...

Ronald Nannings
23-09-2006, 23:21
Hoi John,

Ik vis geloof ik al 9 jaar met dezelfde gevlochten lijn, de toenmalige Peter Koopman feederlijn, thans Thompson. Uitstekende feederlijn, met bijna geen slijtage.

John van der Zee
23-09-2006, 23:22
ik heb er lijn op zitten van bijna 7 jaar oud
ik was eens bij hareco en die zegt als je een jaar haalt is het lang
dus hij keek een beetje rg raar toen ik zei dat ik er al 7 jaar mee vis

Gerrit Bakker
24-09-2006, 01:33
De te behalen leeftijd van je lijn is zeer sterk afhankelijk van het water waar in je vist.
Is dit gewoon water zonder rotzooi ed. in het water dan zal hij al veel langer mee gaan.
Vis je veel op stromend water met keien ed. dan kan dat een aanslag op je lijn zijn.
Verder is de kwaliteit van de ogen op je hengel van belang en de kwaliteit van de roller op je molen.
En de manier waarop je e.e.a opbergt.

Kort gezegd alles wat langs je lijn schuurt en de hoeveelheid blootgesteld UV licht zal de leeftijd van je lijn nadelig beinvloeden.

suc6

Gerrit Bakker

reijntjes
12-10-2006, 16:37
Is er iemand bekend met de Berkley Fireline Crystal ?
Ik heb net een spoeltje laten vullen met deze lijn met een dikte van 0,04mm.
Volgens de beschrijving zou dit een trekkracht hebben van 3,5kg ?!?!?
De lijn is zo dun dat ik wat moeite had om er een voorslag aan te knopen .
Ben benieuwd of dit een goede lijn is.

Serrano
12-10-2006, 17:15
Waar koop zoiets nou in jouw omgeving tegen een redelijke prijs?
Eerst kopen en dan vragen of ie goed is.........of andersom.
Wat was de reden dat je juist die lijn koos?

reijntjes
12-10-2006, 17:38
Ik was op zoek naar een gevlochten lijn en al pratende met Michel van "de Stek" in Eindhoven kwam ik op deze lijn.
Volgens mij is hij nog niet zo lang op de markt en eigenlijk was er daar nog weinig van bekend.Ik zie het dan ook als een soort testcase om met deze lijn te gaan vissen.
De lijn was heel helder ( onzichtbaar in het water ?) en naar men zegt heel sterk.
Prijs was ongeveer € 17,- voor 110 meter.

spuiliefhebber
12-10-2006, 17:39
zo die is er wel lekker dun zeg las ik op hun site 1 lbs 450 gr treksterkte.
het zou beter moeten knopen.
misschien ander type knoop proberen

reijntjes
12-10-2006, 17:47
Welk type knoop zou ik kunnen gebruiken ?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ( nog) niet thuis ben in de knopen wereld.
Ik weet dat er al veel discussies zij geweest maar nogmaals dan welke knoop kan ik het beste gebruiken voor de voorslag ?

Gerrit Bakker
12-10-2006, 19:34
hier http://home.hetnet.nl/~ada2000/knopen.htm#1
zijn diverse knopen te vinden.

Zelf gebruik ik meestal de bloedknoop (2 x nylon) of 2de voorslagknoop nylon/gevlochten lijn

suc6

Gerrit Bakker

spuiliefhebber
12-10-2006, 19:40
de albright knoop:arms:

reijntjes
12-10-2006, 21:57
Martijn,

Doe je ook een druppeltje secondenlijm op de knoop ?

jeroenk
12-10-2006, 22:27
ben ik geen voorstander van, zeker niet bij een voorslag knoop. de lijn word er te stijf van. en de agressieve stoffen kunnen de nylon lijn aantasten

reijntjes
12-10-2006, 22:30
Jeroen,

Gebruik je ook de Albright knoop ?

jeroenk
12-10-2006, 22:32
weet eigenlijk niet hoe ie heet. ik gebruik die met de "ouwewijven knoop" in het nylon.

edit: net ff gekeken, de albrightknoop heb ik ook weleens gebruikt, deze vond ik niet zo fijn werpen. maar misschien komt dat door de kleine oogjes van de feedertop.

spuiliefhebber
12-10-2006, 23:13
Martijn,

Doe je ook een druppeltje secondenlijm op de knoop ?

nee lijmen doe ik nooit frank.

@ jeroenk als die albright knoop teveel herrie maakt dan maak je hem niet goed dit is echt de meest gladde knoop,op de heen en terugweg.

Gerrit Bakker
12-10-2006, 23:25
lijmen met 10 sec lijm is ook niet aan te raden
doe maar eens een druppel secondenlijm op een stuk nylon laat het drogen en ga er aan trekken 9 van de 10 keer breekt de lijn waar je de lijm hebt aangebracht.

Er bestaat ook nog een knoop waarbij je eerst een simpel knoopje in je nylonlijn maakt en waarna je de gevlochtenlijn zoals je een haakje aanzet aan het nylon knoopt.
Sommigen maken het nylon ook wel heet en drukken er dan een verdikking aan waarna ze deze knoop maken, maar ik heb dan altijd het idee dat je dan ook de samenstelling van de lijn verandert waardoor deze juist daar kan breken.

suc6

Gerrit Bakker

arends
12-10-2006, 23:53

ik heb deze lijn in 0.06mm in mijn handen gehad, maar deze brak vrij snel doormidden.
ik heb er nog niet mee gevist.

spuiliefhebber
13-10-2006, 07:14
Er bestaat ook nog een knoop waarbij je eerst een simpel knoopje in je nylonlijn maakt en waarna je de gevlochtenlijn zoals je een haakje aanzet aan het nylon knoopt.
Sommigen maken het nylon ook wel heet en drukken er dan een verdikking aan waarna ze deze knoop maken, maar ik heb dan altijd het idee dat je dan ook de samenstelling van de lijn verandert waardoor deze juist daar kan breken.

suc6

Gerrit Bakker[/quote]

deze maakte ik vroeger op zee, die kwam gelijk mee met de pedulum worp.
later maakte ik hem voor de feeder ook maar dat eind stompie van de nylon knoop gaat haaks op de hoofdlijn staan en maakt wel wat herrie in de hngel hoor.

hoe hij heet? het is in ieder geval een halve bloedknoop op een oud wijf.
beresterk en ook een grote overbrugger van diameters op zee ging ik van 30/00 naar 80/00,en die overbrugging lukt niet met een bloodknoop.

Rinko
13-10-2006, 13:05
hoe hij heet? het is in ieder geval een halve bloedknoop op een oud wijf.
beresterk en ook een grote overbrugger van diameters op zee ging ik van 30/00 naar 80/00,en die overbrugging lukt niet met een bloodknoop.

Heet deze niet voorslagknoop?
Eenvoudige overhandknoop en een verbeterde kunstaasknoop

Ik gebruik ook altijd de Albright knoop.

jeroenk
13-10-2006, 16:58
die eerste gebruik ik dus ook, maar misschien toch nog ff proberen met de albright knoop.

Theo de Kreij
14-10-2006, 00:33
Ik doe immer und altijd een druppeltje secondenlijm op mijn knoop tussen gevlochten lijn en voorslag. Dat kan geen kwaad. Voordeel is echter wel dat wanneer de lijm er net opzit en je wacht een paar tellen, je de knoop tussen twee vingers kan nemen en snel rond kan draaien. Daardoor ontstaat a; een sterkere verbinding, b; een super gladde knoop die door je ogen heen vlieg. Je pakt hem immers in een laagje kunststof je je hebt rond gerold met je vingers.
!!!!!!!! let er echter wel op dat je alleen de knoop behandeld anders ontstaat er een hard stuk van misschien wel 10 milimeter waardoor de kans op breuk na het harde stuk toeneemt. Klein beetje gebruiken dus!

stefan1970
24-02-2007, 19:43
is het merk Sufix feederBraid...gevlochten lijn een goedelijn

spuiliefhebber
24-02-2007, 20:55
ik kijk altijd maar of het gecoat is anders hoef ik het in iedergeval niet.

maar technisch gezien is er maar 1 dyneema hoor.

ik vis graag met berkley
:fing02:

Harpie
24-02-2007, 22:15
Heb m'n spoelen net gevuld met Reflo Braidcast superior sinking braid van Preston.
Een trekkracht van 4 kg bij 0,08 mm.
Het is een mooie ronde lijn en knoopt goed.
Als voorslag heb ik hieraan de Reflo Braidcast Tapered mono leader geknoopt, eveneens van Preston.
Heb de zaken besteld via fishing4u.

Gr,
Harpie

antoinette
25-02-2007, 00:13
ik heb niks aan gevlochten lijn, in ons verenigingswater is het verboden er mee te vissen.

spuiliefhebber
25-02-2007, 08:49
wat is dat voor gekkigheid dan:oops:

antoinette
25-02-2007, 12:53
voor zover ik het begrepen heb, is dat in het belang van de vis, te sterke lijnen zonder rek, bestaat de kans (wat redelijk groot is) dat de haak uitscheurt en daarnee de vis schade berokkent.

brielsemaasliefhebber
25-02-2007, 18:04
Kijk daar komt weer de kennis van de visser boven drijven.Als je het met beleid doet is er niks aan de hand.Ik zelf gebruik tension gevlochten lijn,ik vind het super lijn.

janb
25-02-2007, 19:12
Marcel ik ben het helemaal met je eens,Want je hebt nylon en gevlochten lijn Met nylon moet er aan geslagen worden dit i,v de rek van zo pak ,m beet 10% maar met gevlochte lijn volstaat gewoon op halen,geen rek Dus wat je zegt vissen moet wel met enige kennis en nog al wat beleid gebeuren En nou kan je daar wel weer allerlij regeltjes voor gaan maken En dan zie ik in eens weer staan dat ze een paar eenden de nek om hebben gedraaid Wat moet je daar dan weer voorregels voor gaan stellen [zachte handschoenen ] Je hebt respect voor de natuur of niet Ik denk dat je zo wat er om je heen is in dit leven best mag gebruiken ,maar niet misbruiken

:wavey:

John van der Zee
25-02-2007, 19:25
maar wat is dan de beste lijn om iemand aan te bevelen voor het feeder vissen.

en in welke prijsklasse kan je die dan rekenen

janb
25-02-2007, 20:04
John dat moet je ondervinden is mijn mening b,v voor de brielsemaas gebruik uitsluitend dyneema het is daar vaak heel voorzichtig azende vis die je moet zien te pakken dan werkt dat spul geweldig,maar voor het spui de waal ik ben van de week op het wantij geweest ik was daar nooit eerder maar het is er hoog en laagwater Dus zet ik er dan zeker en vast nijlon op Mijn maat viste daar met een dyneema lijn
Als je ziet wat een klappen dat je daar op krijgt Dan ben ik er helemaal uit stromende rivieren fel azende vissen altijd nylon En het is niet denkbeeldig dat de vis je mooie feeder over midden trekt Dus je vist dan al met een redelijk lange voorslag ,met een knoopje en daar ben ik dan ook niet kapot van met al dat voorbij drijvende vuil Het zit bij het binnen draaien van de vis al snel vast op de voorslagknoop met alle ellende van dien [gewoon nylon ]het werkt nog steeds geweldig

:wavey:

John van der Zee
25-02-2007, 20:21
ik ken het wantij wel hoor ik heb er vaker gevist en ik ben op sterkstromende wateren ook geen voor stander van dyneema

Lubbe176
22-08-2007, 16:20

Fantastische lijn, ik heb hem in 0.10, 5.8 kilo..
Bijna geen rek, flintertje dun.. beetje lastig knopen dat is alles.. Bijna geen weerstand in snelstromend water.. Ik heb bijna geen boog in mn lijn terwijl mn zwager met klassiek gevlochten juist enorme lijndruk heeft.