Vangst van metersnoek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Steffanewouds
    Newbie
    • 20-09-2006
    • 9

    Vangst van metersnoek

    Het was een mooie zaterdag middag en ik en een vriend besloten dat we maar eens zouden gaan vissen

    We hadden beide 2 hengels bij ons waaronder 2 vaste en 2 spinner hengels

    Aan de twee spinner hengels deden we boilie's en gooiden we in en wachtten maar af.. Nadat er 2 uur verstreken waren en we nog geen enkel vertoon hebben gehad van de karpers zijn we maar ovegegaan op snoek.. Met de vaste hengel hadden we wat voorntjes gevangen en daarvan de grootste aan onze haken gedaan..

    We hebben de visjes ongeveer een half uur laten liggen en ik dacht laat ik het maar eens op een andere plek proberen.. Ik haal in maar opeens voel ik een harde ruk aan mijn hengel.. aan het begin leek het erop dat mijn dreg wederom vast was komen te liggen en ik weer de vijver mocht omlopen..

    Hiermee zat ik flink fout want na 10 seconden schoot me lijn helemaal weg en was in genoodzaakt meteen me slip aan te zetten en het gevaarte aan de wal proberen te krijgen.. Hij kwam steeds meer dichtbij en op een gegeven moment sprong het gevaarte uit het water!! Een ding was duidelijk dit was geen doorsnee snoek.. Na een tijdje heb ik het gevaarte eindelijk aan wal gekregen..



    Dit was dus het resultaat





    Wat vinden jullie ervan ?


    M.v.g.

    Steffan Ewouds
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Wat ik er van vind, volkomen verkeert vastgehouden, met een beetje pech scheur je zo de complete kieuwdeksels naar de kloten, dat is wat ik er van vind.
    Houdt een snoek zo nooit weer vast, als je de kieuwgreep niet beheerst houdt het dier dan onder de kop en de buik vast.

    Mooie vis, dat wel ik hoop dat het goed gegaan is.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • reijntjes
      Swingt(o)(i)pper
      • 12-12-2005
      • 3497
      • Asten

      #3
      En mochten we met levend aas vissen ??
      Groeten

      Frank

      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
      2016 walk-over Blauforlaet !
      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

      Reageer

      • Remi
        Karper & Snoek
        • 07-08-2006
        • 50
        • Delft

        #4
        Misschien hadden ze hem wel eerst doodgemept ? Die voorn.

        Mooie vis trouwens, grote snoeken willen bij mij nog niet echt lukken. Alleen kleintjes van rond de 70 cm.

        Ohja en inderdaad als je de kiewgreep niet beheerst....

        Maar je moet snoeken van een meter ook niet aan de kiewen vastpakken. Daar onderin kan veel te veel gewicht hangen en de snoek beschadigen.

        Reageer

        • Steffanewouds
          Newbie
          • 20-09-2006
          • 9

          #5
          jaa dat klopt maar ik ben niet degene die hem vasthoudt dat was een toevallige voorbijganger.. dit is namelijk mijn eerste snoek en daarom had ik het nog niet geheel onder de knie..

          maar ach visje is wel mooi toch

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Dat: maar ach, bevalt mij slecht, heb je enig idee hoe een vis zuurstof opneemt uit het water?
            Waarom vis je op snoek zonder iemand in de buurt die je kan leren hoe je een snoek vasthoudt?
            Je bent totaal onverantwoord bezig, nu niet zeuren he, je vraagt zelf wat wij er van vinden.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • janvb
              Komt net kijken
              • 14-08-2006
              • 91
              • bergeijk

              #7
              mijn idee zou dan zijn ik doe ht zelfde als bij de karper leg hem op een mat en dan foto's maken .zo doe ik het teminste als ik alleen ben en dan die karper weer terug de plomp in met mat en al .
              nu is dit wel geen karper en weet ik ook nie of dit gaat maar zo zou ik het dus gedaan hebben .
              en een simpel onthaak matje is nie zo duur altijd beter dna ne dooie vis .
              maar zeer zeker een mooie vis .
              succes verders .

              de groenten jan

              Reageer

              • ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

                #8
                ik meende dat de kiewgreep toch juist goed was om een snoek vast te pakken? tenminste om hem rustig te krijgen? of heb ik dat onjuist. Kan wellicht iemand vertellen, liefst met foto, hoe deze greep dan moet? misschien wel handig voor elke beginnend snoekvisser?
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  #9
                  de snoek achter een zijde achter de kieuwboog pakken, zodanig dat de rug van je hand, tegen de kieuwen (roode boogen) aanzit. en je hand dan omhoog schuiven. je kunt het echter beter een keer gezien hebben, voor je het probeert.

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #10
                    Hier een fotootje die het misschien iets duidelijker maakt. Jeroens beschrijving klopt.


                    Groene pijlen zijn OK. Ga langs het kieuwdeksel met 4 vingers naar binnen (onderste kleine groene pijl). De duim wordt hier niet gebruikt. Gebruik de rechterhand als je de snoek bij de rechterkieuw grijpt, gebruik de linkerhand als je de snoek bij de linkerkieuw grijpt. Schuif de vier vingers langs het kieuwdeksel naar voren tot je niet meer verder kan. De vingertoppen worden aan de binnekant van de bek tegen de kaak gedrukt om grip te creëren. LET OP DE TANDEN van de snoek. De handpalm (en duim) kan aan de buitenkant van de bek worden gebruikt om de vis in evenwicht te houden tijdens het tillen (en tijdens het fotograferen). Zie deze foto:



                    Let altijd goed op dat je geen kieuwbogen raakt. Dit zijn de longen van de snoek, en ze ruw als schuurpapier waardoor je jezelf gemakkelijk verwondt. Ondersteun grotere snoeken ALTIJD met de andere hand (dikke groen pijl), liefst ook als je hem uit het water tilt. Als je met zn tweeën vist gaat dit makkelijker omdat de ander je hengel dan beet kan houden.

                    Een vis optillen bij de rode pijl (zoals op de eerdere foto gebeurt) is 1000% fout en kan heel snel leiden tot zware (fatale) beschadiging van het kieuwdeksel.

                    Kleinere snoek kan worden opgetild met de nekgreep (blauwe pijl). Wij gebruiken deze meestal bij snoeken tot ongeveer 65-70 cm. Niet je onder de kieuwens steken bij deze greep, maar gewoon alleen de nek pakken.

                    MVG,
                    Pieter

                    Reageer

                    • reijntjes
                      Swingt(o)(i)pper
                      • 12-12-2005
                      • 3497
                      • Asten

                      #11
                      Geweldige uitleg Pieter !!

                      Groeten

                      Frank

                      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                      2016 walk-over Blauforlaet !
                      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Ik voeg mij bij Frank.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • Steffanewouds
                          Newbie
                          • 20-09-2006
                          • 9

                          #13
                          Jongens hardstikke bedankt voor het commentaar en dat meen ik.. want jullie hebben voor 100 % gelijk dat ik aan het lieve beest moet denken..

                          Pieter hartelijk bedankt voor je uitleg.. ik zal het gaan gebruiken de volgende x als ik een snoek vang

                          en ik weet niet of jullie er wat aan hebben

                          maar sorry


                          Nogmaals bedankt

                          Reageer

                          • MagicP
                            Newbie
                            • 14-04-2006
                            • 37

                            #14
                            iedereen leert van zijn fouten en ik heb zonet geleerd van jou, alle van die voorbijganger dus zijn foutje
                            Al waren de snoekjes die ik tot nu toe gevangen heb nog maar 15-20cm, kieuwgreep is dan niet echt noodzakelijk ;-)
                            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #15
                              Ow ja.... dat had ik nog toe kunnen / moeten voegen. Kleine snoek (tot ± 50 cm) kun je beter niet met de kieuwgreep pakken. Bij deze kleine vissen is de nekgreep veel handiger en sneller. Of gebruik maar twee vingers, als je toch de kieuwgreep doet.

                              Stefan, van fouten leren we. Dat blijkt wel uit je reactie.

                              Ik hoop dat door de uitleg iedereen op de juiste manier met snoek om zal gaan. Want dat is toch wel ons doel. Na de vangst een vis terugzetten met zo weinig mogelijk beschadigingen. Mag ik hopen......................

                              Nog één tip. Je kent het wel. Willekeurige omstanders willen helpen met bijv.: hengel beethouden, vis uit het water scheppen / pakken, hand over de ogen van de vis leggen, enz., enz.. Veel van deze omstander DENKEN dat ze verstand van vissen hebben en bieden hulp aan, maar vaak blijkt het tegendeel. Ik weiger daarom tegenwoordig (bijna) standaard elke vorm van 'hulp'. Het is me namelijk te vaak gebeurd dat ik achteraf spijt heb gehad van de deze 'hulp'.

                              MVG,
                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎