telescoop feederhengel ???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Highlander
    Frequent aanwezig
    • 17-08-2006
    • 120
    • Utrecht

    telescoop feederhengel ???

    Hoi Allemaal,

    Ik vroeg me laatst af waarom een goede feederhengel niet in de vorm van een telescoophengel bestaat. (of bestaat dat wel?)
    Technisch gezien moet het volgens mij niet uitmaken welk deel over het andere schuift. En ik het voordeel lijkt mij dat je bij vervoer altijd alle delen bij elkaar hebt.

    Ik heb namelijk altijd het probleem dat ik nog geen goede oplossing heb om de onderlijn en korf makkelijk te bevestigen en af te halen. Ik heb nu een wartel aan mijn hoofdlijn waar ik alles aan vast zet. Maar die wartel past niet door de oogjes van mijn hengel. Dus ik moet mijn tuig elke keer doorknippen of de hengeldelen naast elkaar in de auto leggen met tuig en molen er nog aan.
    Mijn zoontje vist met een telescoopwerphengeltje en daar blijft alles aan zitten. Ik schuif hem in en het geheel past bijna in mijn dashbordkastje.
    PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Goede telescoophengels bestaan vrijwel niet, je zit altijd met de ogen die daar zitten waar ze niet moeten zitten.

    Je hoeft de wartel helemaal niet door de ogen te halen die laat je gewoon aan je onderlijnmontage zitten.
    Wil je de lijn door de ogen laten zitten maak je een lusje in je hoofdlijn die je dan ergens achter kunt haken, met een elastiekje bv om een oog heen.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • arien
      Newbie
      • 25-08-2006
      • 25
      • Rhenen

      #3
      Waarom gebruik je geen speld wartel? daar doe je de korf aan
      Je maakt gewoon twee lussen ,een voor de korf en een voor de onder lijn .
      Met de speld wartel haal je de korf er zo af .
      En aan de andere de onderlijn,de lussen laat je gewoon zitten en rol je bij het aftuigen gewwon op je molen, en dan aan de lijn clip

      mvg Arien

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Yep! Ik gebruik ook gewoon (dubbele) speldwarteltjes. Ook makkelijk om snel van korf te kunnen wisselen. Ik ben van het type dat de hele rataplan uit elkaar haalt na het vissen en niet "opgevouwen" in de foedraal meeneemt. Eerlijk gezegd, als je ook een vaste stok meezeult met een aantal topsetten plus, plus, plus is die vijf minuutjes extra om je feeder klaar te maken ook niet meer zo'n werk....
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Highlander
          Frequent aanwezig
          • 17-08-2006
          • 120
          • Utrecht

          #5
          Ik zal eens gan kijken naar andere wartels. Want die ik nu heb, daar zit aan beide zijden een rond oogje. Dus die kun je niet makkelijk meer loskrijgen.
          Bedankt voor de tips.

          Jammer van die telescoop, al snap ik nog niet precies waarom de ogen verkeerd zouden zitten tov een normale feederhengel.
          PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm

          Reageer

          • † John van der Zee
            [In Memoriam]
            • 16-11-2005
            • 1761
            • in zuidholland in een mooi visgebied

            #6
            Dus ik moet mijn tuig elke keer doorknippen of de hengeldelen naast elkaar in de auto leggen met tuig en molen er nog aan.
            goede dag highlander

            ik las het wat je wilde weten maar mijn idee is dat een telescoop hengel een minder goede actie heeft
            ten opzichte van een driedelige

            en om die delen steeds uit elkaar te halen doen er meer dan jij denkt
            want de meeste willen ook niet steeds opnieuw optuigen

            ik zelf vindt het voor mezelf steeds een voordeel om deze opnieuw op te tuigen
            je kan altijd inspelen op de situatie van het weer en de stroming
            van dat moment
            en als je op een rivier heb gevist waar stenen en mosselbanken zijn
            dan raakt het onderste deel van je lijn beschadigt
            dus als ik steeds dat deel er afhaalt dan heb ik als ik weer ga vissen altijd een lijn zonder beschadigen
            en dat is mijn idee om steeds alles af te tuigen
            en een telescoop heeft niet die actie als een drie delige hengel
            Vissen is ontspannend.
            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

            Met Vriendelijke Visgroeten



            vaste stokvisser????????

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎