Elastiek in drie delen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eelke
    Frequent aanwezig
    • 24-11-2002
    • 163
    • Nederland

    Elastiek in drie delen

    Hallo,

    Naast mijn hengeltop met elastiek in twee delen, wil ik mijn andere top ook voorzien van elastiek maar dan in drie delen.

    Volgens mij kan dit het meest handig door de eerste drie delen van de hengel telescopisch te maken.

    Heeft iemand hier ervaring mee ? Hebben jullie tips ? Denken jullie dat de hengel door deze actie zwakker wordt ? Ik heb overigens een Ultimate Avancis 11 m.

    Groeten,
    groeten,
    Eelke
  • tuurke
    Met enige kennis...
    • 07-10-2003
    • 396
    • oudenaarde

    #2
    hallo Eelke,

    probeer eens tussengeleiders,dat zijn kleine rondelletjes die in de topdelen worden geschovenzodat de elastiekgoed wordt geleid en niet tegen de binnenwand van de hengel schuurt.Ze sparen niet allen allen de elastiek maar ze geleiden hem ook efficient dat het verspelen van grote vis tot een minimum wordt herleidt
    Nieuw van mondiale is de big bore ,een elastiek met grote diameter voor karper,en de vissen zullen sneller vermoeid geraken.
    Vespe verkoopt materialen voor in het derde topdeel ,even info vragen aan u winkelier.
    grt. tuurke

    (tips for tips)
    TIPS FOR TIPS
    DE GOUDEN TIPGEVER
    genomineerd voor de skynet blogs awards


    GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
    http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

    http://www.geersfishing.be

    Reageer

    • Loek van Kersbergen
      Met enige kennis...
      • 03-01-2003
      • 289
      • Lekkerkerk

      #3
      Hoi Eelke,
      Telescopisch maken zou ik geloof ik niet doen. je verliest aktie. De kans op breken valt overigens wel mee, maar het aktie verlies kan aanmerkelijk zijn.
      De hengel is er immers niet op gemaakt!

      Wat ik altijd doe met elastiek door 3 delen is (inderdaad met een Vespe montage) het volgende. Ik heb een paar stukjes aquarium luchtslang van 5 cm in mijn viskist. Die heb ik in de lengte opengesneden. Als ik nu mijn hengel uit elkaar haal, dan liggen de delen naast elkaar alleen nog verbonden met het elastiek en ik schuif de stukje aquarium slang over het elastiek om te voorkomen dat ze beschadigen tegen de dunne randen (wanden) van de hengel delen.
      Overigens ben ik zelf gestopt met het vissen van elastiek in drie delen. Het Muletto systeem van Maver met het katrolletje gebruik ik wel vaak. Dan loopt het elastiek door de top en door het tweede deel en via het katrolletje weer terug naar het eerste deel. Dat geeft ook goede resultaten.

      Groetjes, Loek


      [Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 02-04-04 at 11:57 PM]
      ****************************
      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
      ****************************

      Reageer

      • Ton
        Frequent aanwezig
        • 13-11-2003
        • 126

        #4
        Loek

        Kun je over dat laatste systeem iets meer uitleggen en welk materaal je daarvoor nodig hebt.
        Bedankt Ton

        Reageer

        • Rob van Halteren
          Waslijnwerper
          • 03-04-2003
          • 192
          • Den Haag

          #5
          Mocht je hem nog te pakken kunnen krijgen in Witvis Totaal nr. 11 staat een heel artikel over het gebruik van topelastiek..ook het Muletto Systeem word daarin beschreven.
          Compleet met tekeningen. zeer leerzaam.
          M.Vr.Gr.

          Rob

          Lets Go Fishing.nl

          Reageer

          • Loek van Kersbergen
            Met enige kennis...
            • 03-01-2003
            • 289
            • Lekkerkerk

            #6
            Hi Ton (en anderen),
            Het Muletto systeem dat ik gebruik van Maver is eigenlijk een beetje het ei van Columbus.
            Ik zal proberen het te beschrijven. Je hebt nodig elastiek. Ik gebruik daarvoor Kong elastiek 0,8mm of 1 mm. Dat is dunner elastiek dan gebruikelijk, maar Kong heeft naar mijn mening een voordeel. Het rekt erg ver uit dus ik zet het tamelijk strak, maar aan het einde van ' de rek' breekt het niet maar werkt het verder als een 'gewone' draad. Dat heeft mij al een paar hele dikke vissen opgeleverd die aan zeer dunne onderlijnen gehaakt werden.
            Soms is het nu eenmaal noodzaak om dun te vissen, en als ik dan met ' sleur elastiek' zou werken ( 8 of 10) dan weet ik het niet zeker of ik die echte dikke vis ook nog zou kunnen behouden.
            Dus: Kong 0.8/1mm. Daarnaast schaf je het Muletto systeem van Maver aan. Dat bestaat in feite uit een eind connector (voor je tuig) een hol busje dat in het top deel komt onderaan dat deel en een bung met een ingebouwd katrolletje.
            Ik monteer zelf altijd eerst de connector (die moet later nog wel even los voor de spanning). dan trek ik met m'n elastiek rijgdraad het elastiek door de top.Daarna door het holle stopje dat precies onder in mijn topdeel past en dan door het tweede deel. Het einde van de elastiek dóór het katrolletje heen en dat wordt weer terug geregen door het tweede deel. Ik hou dus tijdens de montage de delen 'los' .Nu pak je het holle stopje (mini bung) en verbind het einde van het elastiek dat terugkomt uit het tweede deel aan het holle bungetje. Het elastiek loopt nu dus vanaf de connector door je top, aan het einde van je top door het holle bungetje dan door deel twee, einde deel 2 door het katrolletje, terug door deel twee en het einde zit vast aan het mini bungetje. Nu steek ik de mini bung in de top , zet de delen in elkaar, schuif de katrol met bung in deel twee en dan heb je de gehele montage.
            Echter....de zaak is natuurlijk te los. Natuurlijk heb ik wel onder spanning gewerkt (elastiek spanning natuurlijk!) maar ik trek nu aan de connctor om spanning op de zaak te zetten en zodra ik de juiste spanning heb zet ik het elastiek evebn vast (3 slagen om de top , vinger erachter, en ik monteer de connector op het definitieve punt.

            Het resterende elastiek knip ik af en daar maak ik borg elastiekjes van voor het opwinden van mijn tuigen op tuigenrekjes. ( Lusje aan de ene kant nietmachien erbij en nietje aan de andere kant ).

            Hoop dat dit duidelijk is. Als de vis gaat trekken, dan trekt hij over de gehele lengte van het elastiek, want dat rolt gewoon over het katrolletje in je hengel.
            Succes,

            Loek

            ****************************
            MATCH VISSEN IS HET MOOIST
            ****************************

            Reageer

            • Ton
              Frequent aanwezig
              • 13-11-2003
              • 126

              #7
              Bedankt Loek

              Ga het proberen in een top set

              groetjes Ton

              Reageer

              • eelke
                Frequent aanwezig
                • 24-11-2002
                • 163
                • Nederland

                #8
                Loek,

                Bedankt voor je heldere uitleg, ik zal mijn ijzerzaagje aan de kant leggen en me richten op het Maver systeem.

                Groeten
                groeten,
                Eelke

                Reageer

                • Loek van Kersbergen
                  Met enige kennis...
                  • 03-01-2003
                  • 289
                  • Lekkerkerk

                  #9
                  Hoi Ton en Eelke ,

                  Succes ermee en als je vragen hebt dan hoor ik het wel!
                  Overigens Eelke, àls je ooit een (carbon) hengel deel moet doorzagen of afzagen met een ijzerzaagje, wikkel dan eerst plakband om de plek waar je gaat zagen en zaag dus dóór het plakband. Dat voorkomt dat de carbon gaat splinteren, want als dàt eenmaal begint kunnen hele lange vezeld van je hengel af splinteren!

                  Nogmaals succes!

                  Groetjes,

                  Loek
                  ****************************
                  MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                  ****************************

                  Reageer

                  • rudy vis
                    sportvisser
                    • 01-02-2003
                    • 656
                    • merelbeke

                    #10
                    proficiat loek met je uitleg je bent een kei

                    Reageer

                    • Loek van Kersbergen
                      Met enige kennis...
                      • 03-01-2003
                      • 289
                      • Lekkerkerk

                      #11
                      Dank je Rudy,
                      Ik ben nu eenmaal van mening dat je kennis moet delen om er lol van te hebben, en als ik dan toevallig eens een vraag zie waarvan ik denk een oplossing te kunnen aandragen, of er mijn bijdrage aan kan leveren, dan kan je het beter even goed uitleggen.
                      Dat vind ik nou zo leuk van dit forum. Niet de truukjes en weetjes voor jezelf houden: op tafel ermee!

                      Groetjes Rudy, en vang ze!!
                      ****************************
                      MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                      ****************************

                      Reageer

                      • Scoozy
                        Newbie
                        • 01-08-2003
                        • 30

                        #12
                        Ik heb de nieuwe elastiek gekocht van Maver Holle elastiek ben eens benieuwd wat het gaat geven is wel redelijk prijzig 11.45 € voor 3 meter,maar zou supper spul zijn volgens de mensen op de hengelexpo.

                        greetz Scoozy.

                        http://www.danasoft.com/vipersig.jpg

                        Reageer

                        • Loek van Kersbergen
                          Met enige kennis...
                          • 03-01-2003
                          • 289
                          • Lekkerkerk

                          #13
                          Hoi Scoozy,
                          Duur is dat inderdaad! Ik gebruik zelf Kong elastiek, maar..helaas heb ik geen invloed op de prijzen...anders zou ik het wel weten

                          Toch succes ermee.

                          groetjes, Loek
                          ****************************
                          MATCH VISSEN IS HET MOOIST
                          ****************************

                          Reageer

                          • Hegeganz
                            Newbie
                            • 26-04-2005
                            • 15

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door eelke

                            Hallo,

                            Naast mijn hengeltop met elastiek in twee delen, wil ik mijn andere top ook voorzien van elastiek maar dan in drie delen.

                            Volgens mij kan dit het meest handig door de eerste drie delen van de hengel telescopisch te maken.

                            Heeft iemand hier ervaring mee ? Hebben jullie tips ? Denken jullie dat de hengel door deze actie zwakker wordt ? Ik heb overigens een Ultimate Avancis 11 m.

                            Groeten,
                            Ik heb precies dezelfde hengel ook een avancis van 11 meter heb alleen in de eerste 2 delen elastiek de hengel bevalt perfect!
                            tight lines

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎