Verschillende Slider tuigen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

    Verschillende Slider tuigen.

    Ik zie in de wedstrijden wel es dat de matchvissers verschillende tuigen klaar hebben. Die tuigen monteren ze pas als ze aan de waterkant zijn en hebben bepaald welke ze willen gaan gebruiken. Hoe doen ze dat? op dieptes tot 4 meter kun je ze natuurlijk lus in lus bevestigen, maar je hebt natuurlijk ook dieper water.

    Iemand een oplossing?
    Catch and release

    METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

    Team www.hengelsportcentrumarnold.nl
  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Fritsie
    Ik zie in de wedstrijden wel es dat de matchvissers verschillende tuigen klaar hebben. Die tuigen monteren ze pas als ze aan de waterkant zijn en hebben bepaald welke ze willen gaan gebruiken. Hoe doen ze dat? op dieptes tot 4 meter kun je ze natuurlijk lus in lus bevestigen, maar je hebt natuurlijk ook dieper water.

    Iemand een oplossing?
    ik zeg: loodlijntjes! Een matchtuigje kan je dan extreem snel opbouwen of verwisselen.

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Tot 4 meter kun je gewoon met een vaste pen vissen en als het dieper wordt moet je met een slider vissen.
      Meestal bestaat je bulklood uit een olivetti en de finetuning hiervan wordt bereikt met enkele loodhagels. Zoals Rickie zegt kun je loodlijnen maken en dat geldt zowel voor je vaste pen als voor de slider.
      De rest is gewoon een kwestie van je stuitje verschuiven.
      Er zijn wel verschilliende montager voor de slider. De meesten vissen met een loodlijn zodat de dobber op een wartel rust en de afstand tussen lood en dobber altijd langer is dan de dobber zelf.
      Er zijn er ook, Alan Scothorne vist ook op die manier, die de dobber laten rusten op het bulklood en die vist dus zonder loodlijn.
      Makkelijkst met meerdere hengels is gewoon een foudraal waar 2 of 3 hengel opgetuigd inpassen.
      Mijn grote probleem was inwerpen met de slider omdat deze mijn lijn opklimt en je dus veel minder ver gooit. Dit bleek simpel op te lossen door wat looddraad onder de dobber te draaien.
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • stefan1970
        vissen altijd lekker
        • 30-07-2006
        • 35
        • weesp

        #4
        hee goeden avond
        ik ben een beginnende Match visser.....daar naast lekker me feeder

        maar zo lood lijn zijn dat dan zachteloodjes waarmee je mee bepaalt hoe diep je dobber staat....en heeft iemand daar een tekenning van

        ik match met een vaste lijn zet de dobber montage erop en haak me dobber er aan en dan nog 1 of 2 loodtje en dan maak ik appart me onderlijn eronder
        kan iemand me mischien verder op de huppel helpen
        nu kan ik ook steeds me hengel helemaal afbouwen en weer op bouwen

        met vriendelijke groet
        stefan

        Reageer

        • SvVoorden
          Sportvisser
          • 26-07-2002
          • 747
          • Woerden

          #5
          Dat zijn inderdaad die zachte ronde loodjes waarmee je de dobber uitloodt. Wat je nu doet is volgens mij niet slecht. ongeveer 75% van je oewicht moet bij de dobber zitten, de verdeel je over lijn en de afstand tussen de loodjes wordt kleiner naarmate je naar de haak toe gaat.

          Een loodlijn maak je op een bv meter lijn die je tussen je onderlijn en dobber hangt. Je kunt deze na het vissen op een tuigenplank rollen en opschrijven bij welke dobber deze hoort. Zo heb je de volgende sessie precies de juiste afstelling.
          Nadeel is dat je lood altijd verdeeld zit op een kort stuk lijn.
          Sjaak van Voorden

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
            Een loodlijn maak je op een bv meter lijn die je tussen je onderlijn en dobber hangt. Je kunt deze na het vissen op een tuigenplank rollen en opschrijven bij welke dobber deze hoort. Zo heb je de volgende sessie precies de juiste afstelling.
            Nadeel is dat je lood altijd verdeeld zit op een kort stuk lijn.
            Daarom is een loodlijntje vrijwel alleen geschikt voor de slidervisserij. (Schuifdobbers)
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • stefan1970
              vissen altijd lekker
              • 30-07-2006
              • 35
              • weesp

              #7
              ja okay dat begrijp ik maar de dobber zit ook op een soort gebogen metaaltje...die ik weer op me lijn schuif en dus snel een anderen dobber er op kan zetten .........en dat metaaltje kan je dus op diepte stellen

              maar kan je b.vb ook zeg maar je dobber monteren ...zodat je als je dieper.gaat als je hengel......zeg maar zo 4.20 met een stopper..........

              Reageer

              • SvVoorden
                Sportvisser
                • 26-07-2002
                • 747
                • Woerden

                #8
                Als je dieper gaat vissen dan je hengel dan moet je met een slider gaan vissen. Je knoopt dan een stopper op de lijn en deze schuif je op de juiste diepte.
                Zelf knoop ik een stopper van 16/00 lijn en hiervoor doe ik een klein kraaltje omdat mijn wartel met siliconenslang anders over de stopper heen schuift.
                Als je op diep water gaat vissen moet je eigenlijk ongelode dobbers gebruiken zodat de lijn door het zware bulklood goed door de wartel (waar de dobber aan hangt) heen wordt getrokken.
                In de laatste edities van Witvis totaal staan verschillende artikelen over slidervissen, ik denk dat je daar de meeste vragen mee kunt beantwoorden.

                Groeten Sjaak

                Roha, Van die loodlijn, daar heb je gelijk in maar er zijn er die deze loodlijn ook gebruiken op een vaste montage.
                Sjaak van Voorden

                Reageer

                • reijntjes
                  Swingt(o)(i)pper
                  • 12-12-2005
                  • 3497
                  • Asten

                  #9
                  Wat voor soort en maat wartels worden er gebruikt bij deze loodlijnen en eventueel voor de onderlijn ipv lus in lus.
                  Welke wartelknoop gebruiken jullie het meest ?
                  Groeten

                  Frank

                  2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                  2016 walk-over Blauforlaet !
                  2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                  2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                  2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                  Reageer

                  • ToniMono
                    Banned
                    • 23-05-2007
                    • 386
                    • Arnhem

                    #10
                    Ik gebruik zelf zo klein mogelijke tonwartels. Bij voorkeur de "de trio-swivel" .
                    Die voorkomen het kinken van de onderlijn, wanneer je met maden of casters vist, mits je niet te snel binnendraait.
                    De hoofdlijn bevestig ik dmv een bloedknoop aan de wartel.

                    Reageer

                    • Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

                      #11
                      Voor slidervissen kun je je loodlijntjes heel eenvoudig houden. Voor iedere pen heb ik er 1 en ieder lijntje heeft een lengte van 1,5x de dobberlengte. Als lood een olivetti die ik opsluit tussen de wartel en wat hagels. Soms doe ik ook enkele hagels onder de olivetti zodat ik met een loodje kan slepen over de bodem. Vaak is dat niet eens nodig. Voor slidervissen hoef je bijna niet te schuiven met lood, alleen met je stuitje. Zoals Ronald zegt, je ondervindt zo geen nadeel van de korte lijntjes.
                      Carpe Diem

                      Reageer

                      • lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

                        #12
                        Van af boven naar benden de volgorde van een slyderopbouw.
                        stuitje, dan het kraaltje , dan de slyder , dan komt er een tonwarteltje, dan een stuk lijn ik gebruik rustig 25/00 van 2keer de slyder lengte met daar dan het bulk lood en een paar loodhagels zodat je slyder mooi staat, dan weer een tonwarteltje, en daar aan de onderlijn.
                        De montage is heel simpel.
                        Ik wil in volgende week in de avond bij mijn op de vecht ook weer gaan slyderen .
                        Dus wie mee wilt dinsdag of woensdagavond laat maar weten kan ik er ook iets meer over vertellen.
                        Nu gebruik ik me eigen slyder (verzwaard en dat gooit beter dan onverzwaard ).Gr lolo
                        Groetjes
                        Johnny

                        Match
                        Feeder
                        Stok

                        Reageer

                        • rickie
                          hoe kouder hoe beter
                          • 18-11-2005
                          • 2377
                          • Oldebroek

                          #13
                          Lolo, waarom maak je dat stuk lijn zo dik? Als je lijn dan breekt zal je het lood én de slider kwijtraken, met een lijntje 2/00 dunner dan je hoofdlijn zal je alleen je lood verliezen en kan je je slider lekker opnieuw gebruiken. Dat verzwaarde sliders een stuk fijner werpen had ik ook al ondervonden, ze zweven dan wat meer door de lucht, in plaats van dat geslinger.

                          Reageer

                          • lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

                            #14
                            Ik heb namelijk dan het idee dat je het stuk gooi met het harde in werpen.
                            als je met 16/00 hoofdlijn zit , dan 14/00 tussenlijn... en dan 50 meter gooien zeker in lhit.
                            Ik ga het wel eens testen zodra het heel warm weer is ... dan kan ik zwemmend me dobber op halen
                            Groetjes
                            Johnny

                            Match
                            Feeder
                            Stok

                            Reageer

                            • rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                              Ik heb namelijk dan het idee dat je het stuk gooi met het harde in werpen.
                              als je met 16/00 hoofdlijn zit , dan 14/00 tussenlijn... en dan 50 meter gooien zeker in lhit.
                              Ik ga het wel eens testen zodra het heel warm weer is ... dan kan ik zwemmend me dobber op halen
                              meestal heb ik beiden 14/00 of 16/00 met slidermontage. T stukje waar m'n lood op zit is dan vaak al wat zwakker, doordat er lood op zit. Meestal knapt ie daar dan ook. gewoon een keer droog proberen zonder slider.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎