slider

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

    slider

    Ik zou graag met de match op wat dieper water willen vissen, zo op een meter of 5 tot 6.

    Kan iedere matchpen, als tenminste het gewicht voldoende is, als slider worden gebruikt, of is
    de slider een apart type dobber ?

  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    In witvis Totaal nr.19 staan meerdere artikeltjes over slidervissen en de eisen waaraan zo'n dobber moet voldoen. Ik weet niet of ik nu teveel reclame maak, maar als je met slideren bezig wilt, is de aanschaf van dit nummer van WT geen weggegooid geld.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • panevino
      Match, altijd en overal
      • 30-08-2004
      • 17
      • Nieuw Vennep

      #3
      Nou, zeker niet iedere matchpen is geschikt als slider ... het tegendeel is eerder waar.

      Als je op 6 meter diepte moet vissen, moet er genoeg gewicht op de lijn kunnen om het aas naar de bodem te krijgen. Dat gaat goed met een onverzwaarde, of een lichtverzwaarde pen. Een dobber van 8gr, die 6 gr is voorgelood is daar in eerste minder geschikt voor in mijn optiek... Er bestaan natuurlijk altijd uitzonderingen als je bepaald aasgedrag juist wil bewerkstelliger, maar daar ga ik even niet van uit

      Ik vis meestal met 8-12 grams pennen, waarbij er dan 4-6 gram lood op de lijn zit. Dat werkt prima tot afstanden van 20-35 meter afstand.

      Reageer

      • coarse fishing
        Banned
        • 13-04-2004
        • 142

        #4
        Ik gebruik normaal eigenlijk altijd voor het matchvissen op korte afstand vrij lichte matchpennen (van Sensas) die heel licht voorgelood zijn. Ik heb de wat zwaardere pennen zonder of met heel lichte voorloding niet kunnen vinden bij mij in de buurt. Kan iemand mij vertellen waar ze wel te krijgen zijn (lieft helemaal niet voorgelood)?

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Als je voor mij een adresje hebt voor Sarkanda riet, maak ik voor jou een paar mooie sliders.
          Ik zoek al tijden naar dat spul, maar kan er maar niet aankomen.
          Onder; Hengelsport Algemeen Zoet vind je mijn topic ; Pools riet met een link met drie foto's die aangeven wat ik bedoel.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • Theo de Kreij (van Berner

            #6
            Een slider moet wat meer lood op de lijn hebben dan een gewone matchpen. Vaak zie je het gewicht op de pen staan. Bijvoorbeeld 8+1gr. De pen heeft dan zelf 8 gram (verwisselbaar) lood bij zich en je moet er nog 1 gram bijplaatsen op de lijn. Die ene gram is voor een slider nogal licht, zeker op dieper water. Het zakken van de lijn gaat dan te traag waardoor je hem lastig op de plaats houdt en meer moeite moet doen om je lijn onder water te krijgen zonder de pen al te veel te verplaatsen. Beter is om 2 a 3 gram lood, of meer, op de lijn te hebben.
            Omdat je een slider vaak ook wat verder weg zet, is het handig wanneer je de antenne kan verwisselen van kleur of type. Dit om ook op grote afstand goed zicht op de pen te hebben.

            Reageer

            • coarse fishing
              Banned
              • 13-04-2004
              • 142

              #7
              En dan nog een vraagje. Ik ben tijdens het vissen met de slider eigenlijk hetzelfde te werk gegaan als bij een vaste montage, dus een paar slagen binnendraaien met de top onder water, maar vraag me eigenlijk af of dit nodig is. Wordt door het zinkende lood de lijn tussen dobber en hengel toch al niet onder water getrokken? Dan zou het al voldoende moeten zijn om op de lijnclip te gooien en de top in het water te steken. Verder heb ik een montage gebruikt zoals ook in Witvis Totaal nr. 19 te zien is. Voor mijn gevoel een heel rustige montage, maar ben nog niet heel erg gelukkig met zoveel bulklood tegen de bodem. Ik viste met het bulklood zo'n 10 cm van de bodem, en een onderlijn van 40 cm. Resultaat; allemaal opstekers en twee keer een dikke platte gelost (onderlijn te kort ?). Zat er aan te denken om bulklood zo'n 40 cm boven de bodem te houden, klein veklikkerloodje net boven de bodem om de rustige aanbieding te blijven houden, en dan nog zo'n 40 cm onderlijn op de bodem. Volgens mij zal met deze montage de dobber makkelijker onder getrokken worden?
              Ik denk dat dit weer een leuk vraagje is voor de slider-vissers.

              Reageer

              • Theo de Kreij (van Berner

                #8
                Steek direct na het landen je top in het water. Sla vervolgens gelijk weer aan (de top omhoog uit het water). Je zal zien dat er al een heel stuk, zo niet alles van je nylon onder water verdwijnt. Vergeet hiervoor niet je lijn te onvetten door wat zeepsop over je spoel je gieten.
                Hoe zwaar is dat bulklood? 2 gram is niet zwaar voor een Brasem. Voor het gevoel heb je wel gelijk, uitgaande van je ervaring met de vaste stok. Echter wanneer een wereldkampioen het wel doet, waarom zouden wij het dan anders doen?

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎