Powermatchen (Shimano Master competitie)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    Powermatchen (Shimano Master competitie)

    Hoi Matchers,

    In Witvis Totaal Kom je regelmatig atrikelen tegen over het zogenaamde powermatchen. Nieuwschierig geworden door dit fenomeen ben ik met m'n vismaat gisteren wezen kijken naar een wedstrijd van deze competitie aan de Lithse Ham.
    Na een trip van ruim 140 km. kregen we koffie in het duikerslokaal en konden we nog een deel van de loting meemaken. Ton Ruijs van het Shimano team was zo vriendelijk om ons naar 't parcours te loodsen.

    Ik kan iedereen die de matchvisserij een warm hart toedraagt aanraden ook eens te gaan kijken. Vooral als je over deze manier van vissen het naadje van de kous wil weten. De deelnemers aan deze competitie zijn zeer open en enthousiast over hun manieren van vissen en laten graag zien hoe een en ander werkt.

    Tijdens de wedstrijd kun je vanaf de oever mooi meekijken naar de verschillende werptechnieken die men hanteert. (verschil tussen een licht verzwaarde pen die op het bulklood rust t.o.v. een onverzwaarde slider die ongeveer een dobberlengte boven het bulklood wordt gestuit)
    En omdat de pennen ook vanaf de hoge wal goed zichtbaar blijven, kun je meegenieten van die mooie aanbeten!
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Ja lijkt me heel leuk om een keer te gaan kijken. Misschien kunnen we er een keer een dag van maken met een paar forum leden, onder begeleiding van een expert? Lijkt me echt leuk! Heb je perse 15ft hengels nodig met 30 gram werpvermogen, of volstaan 14ft (20 gram) ook? Lijkt me wel toch?
    Carpe Diem

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
      Ja lijkt me heel leuk om een keer te gaan kijken. Misschien kunnen we er een keer een dag van maken met een paar forum leden, onder begeleiding van een expert? Lijkt me echt leuk!
      Mijn vismaat en ik zijn voldoende op de hoogte gebracht en hebben er een leuke dag beleefd. We gaan er weer naar toe als die sliderbouwcursus daar wordt georganiseerd.
      Omdat 't ook voor jou niet direct naast de deur is, kun je inderdaad beter met anderen samen afspreken. Scheelt je toch reiskosten.

      Oorspronkelijk geplaatst door kosmozz
      Heb je perse 15ft hengels nodig met 30 gram werpvermogen, of volstaan 14ft (20 gram) ook? Lijkt me wel toch?
      Volgens mij heb je inderdaad voldoende aan zo'n hengel. Het ligt voor een groot deel aan je werptechniek en hengelvoorkeur.
      Voorwaarde om succesvol mee te kunnen doen;
      Je dient een slider tot 20 gram ruim 50 meter ver te kunnen werpen met op je molen 18/100 lijn.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Reiskosten is voor mij geen probleem, ik kan m'n vaders auto meenemen voor nop, lease auto

        Binnenkort eens kijken hoe ver ik kan werpen!
        Carpe Diem

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          #5
          Hallo allemaal,
          Inderdaad Roha het was eens leuk om je te ontmoeten .
          Ik ben dus al een paar keer aan het matchen geweest op de ham .
          Het is toch wel 1 van de moeilijkste wateren die ik ken, maar wel leerzaam.
          Ik bouwde gisteren 2 hengels op 2 shimano hyperloop . De rede dat ik deze hengels gebruik is om dat ik er 1 heb gewonnen en 2 niet zo echt duur zijn om aan te schaffen .
          Op beide hengels zitten 2 molens van de stradic 4000 .
          1 spoel met 16/00 en 1 spoel met 18/00 ik dacht van gorlia .
          De diepte is daar gemiddeld rond de 10 meter en ik knoop ook op 10 meter 2 stuitjes van 14/00 Gline.
          Dan komt bij mijn een kraaltje van senas en dan de slyder .
          Op 1 hengel 1 slyder van 18 gram en de ander 1 slyder van 12 gram .
          Dan een tonwarteltje,dan weer en stukje lijn van 3 keer de slyder lengte en dan weer een ton warteltje maar voor ik die monteer dan schuif ik er een bulk lood op die zo veel mogelijk de dobber kan dragen .Als dat zit knoop ik de tonwartel er aan en lood hem iets verder uit met softlood .Het vast zetten van je slyder om uit te loden is heel simpel je pakt een kerskaart knijpertje, de zelfde als een was knijper maar dan in klein formaat en die knijp je over je tonwartel en de onderkant slyder zodat je slyder vast staat zeg maar .
          Is alles naar je zin dan volgt de afstand die je gaat vissen.
          Dus knijper er af en je gooit een afstand het mooiste was daar wel tegen de helft aan, maar je moet dat wel redden met de katapult .
          Ik zat op een meter of 45 te vissen en kwam daar redelijk mee uit de voeten .
          En dat is zo belangrijk van het matchen ga niet verder dan je aan kan want je stoot je neus.
          Je kunt beter vissen dat je voor je zelf weet ok aan mijn kant mankeer niks, maar de vis is er niet, dan doelloos iets doen en niet weten waar je mee bezig bent. Totaal heb ik 2 keer beet gehad, maar geen vis .
          Daar in tegen mijn vismaat Eric die ver over de helft van het water zat had er 5 geloof ik .
          Wat heel belangrijk is zodra je de afstand weet die je gaat vissen de lijnclip los gooien en rond de 9 meter lijn nog van je spoel af halen 10 slagen van de molen af .
          En dan pas de lijn clip er achter .
          Waar om zal ik je vertellen .
          Omdat het lood 9,5 meter naar de bodem moet stroomt je dobber ook iets af en dat doet je lijn klimmen in het water naar je toe, vandaar het zo belangrijk is om te werpen tot aan de clip top in het water en 9 slagen aan de molen geven en je spoel open zetten. Je zult dan zien dat hij nog een keer of 8 je lijn van je spoel af wikkelt.
          Op dit moment is je lijn in harmonie,en de dobber staat waar jij gepeild heb.
          Nu voeren en vissen maar .
          De rest is het zelfde als de fieder een lange of korte onderlijn driften of niet dat is de keuze die je maakt.
          Het is echt een prachtige manier van vissen en geloof me er gaat ook heel wat mis ,maar laat je daar niet mee uit de weg slaan want als je een vis vang is dat een KIK met een grote K
          En ik hoop na de cursus slyder maken dat ik in het nieuwe jaar met mijn eigen dobbers kan vissen
          Gr allemaal
          lolo.





          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

            #6
            Eerste paar keer waarschijnlijk alleen meer prutsen.. Op 5-6 meter water vind ik het al lastig, laat staan op 10 meter water, wat lokaal ook nog eens sterk kan varieren qua diepte...

            Komend jaar ben ik van plan om in het zwolle ijsselkanaal en het ganzendiep te gaan oefenen. Ik heb nu goede pennen . Wel vet om deze visserij te leren beheersen!
            Carpe Diem

            Reageer

            • SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

              #7
              Ik ben zelf pas een keer naar de Lithse Ham geweest. Jammergenoeg kregen we al snel veel wind op de kant wat het vissen erg moeilijk maakte.
              We waren met zijn vieren en hadden 1 brasem. Een eindje verder zater Lud Wever, arjan Klop, Eddy vd Hoogen en nog een paar en die vingen ook vrijwel niets, dat was de enige troost.
              Het is een hele mooi visserij en in Denemarken heb er lekker mee gevist en heb ook een aantal praktische tips gekregen.

              Zelf ga ik ook naar die cursus sliderbouwen. Kijken of ze me daar wat kunnen leren en dan ga ik volgend jaar zelf maar eens aan de slag als ik alle materialen kan krijgen uiteraard.

              Ik ben zeker van plan om eens een keer te gaan kijken bij die competitie want daar doen een aantal echte cracks mee op slidergebied.
              Sjaak van Voorden

              Reageer

              • Fisherman Eric
                Frequent aanwezig
                • 25-08-2003
                • 187
                • amersfoort

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                Heb je perse 15ft hengels nodig met 30 gram werpvermogen, of volstaan 14ft (20 gram) ook? Lijkt me wel toch?
                Ik denk dat je met een 14ft 20 gram ook goed uit de voeten kunt. Mijn ervaring is echter wel dat wanneer je op zulke grote afstanden vist een langere hengel toch fijner is. Het werpen met een kortere hengel zal geen probleem zijn, het aanslaan is een ander verhaal. Tijdens het aanslaan op zulke afstanden en diepte's voel je in eerste instantie geen goed contact met de vis. Je zult een behoorlijke lange slag moeten maken. Wanneer je met een korte hengel vist is dit nog erger. Vis je korter aan de kant en op iets ondieper water, dan zal je daar minder last van hebben.
                Groeten, Eric.

                Reageer

                • Ronald Nannings
                  Verificatie gaande...
                  • 05-08-2006
                  • 602
                  • Enclave Friesland

                  #9
                  Hoi Eric,

                  Dat klopt, ik vis zelf daar het liefst met matchhengels van 4.5 meter, met een werpvermogen van 30 gram. Vorig jaar heb ik meegedaan, helaas zonder erg veel succes. Daar gaat het niet om, ik heb ervaring opgedaan om ook in extreme situaties te vissen. Ik heb inmiddels een put gevonden in mijn buurt, waar het ongeveer 10 meter diep is. En ik beoefen ik deze manier van visser wel regelmatig. Het is echt een hele mooie visserij, maar je moet materiaal goed in orde hebben.

                  Reageer

                  • honvara
                    Newbie
                    • 06-12-2006
                    • 38

                    #10
                    hoi,Ronald

                    wat bedoel jij met je materiaal moet in orde zijn?

                    bedoel je de wagglers en het lood ?
                    en hoe is dan de opzet om het een beetje makkelijk te maken

                    nog een vraagje ;
                    ik heb bv.een hengel van 3.90 meter en het is 3 meter diep is het dan nog om te doen om deftig in te werpen?

                    thanks
                    Honvara

                    Reageer

                    • Ronald Nannings
                      Verificatie gaande...
                      • 05-08-2006
                      • 602
                      • Enclave Friesland

                      #11
                      Hallo Honvara,

                      Met materiaal bedoel ik inderdaad lijnopzet en loodverdeling. Zo vis ik met een soort voorslag, met daaronder de lijnopzet. Dit stelt mij in staat om te wisselen zodra de boel verkeerd gaat. Daarnaast moet je goede dobbers hebben, ik vis zelf met een beetje verzwaring in de pen. Anders gaat de pen tijdens de worp klimmen en dat kost weer werpafstand. Ook laat ik de pen niet op het hoofdlood rusten, maar op een loodhagel daarboven. Doe je dit niet moet je weer iets anders verzinnen om de boel niet in de knoop te gooien. Italianen werken met een soort afhouder in de vorm van een slangetje. Het één en ander moet je allemaal uitdokteren om zelf te bepalen wat jij het prettigste vindt werpen.

                      Reageer

                      • Fisherman Eric
                        Frequent aanwezig
                        • 25-08-2003
                        • 187
                        • amersfoort

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door honvara
                        nog een vraagje ;
                        ik heb bv.een hengel van 3.90 meter en het is 3 meter diep is het dan nog om te doen om deftig in te werpen?
                        Hoi Honvara,

                        Inwerpen in die situatie is niet moeilijk.
                        Hou de hengel schuin omhoog voor je. Je lood mag in het water hangen, haal de hengel in een soepele beweging over je hoofd naar achteren en werp vervolgens direct in een soepele beweging naar voren. Het lijkt een beetje op de beweging die je maakt met vliegvissen.

                        Als ik met zware sliders vis, dan werp ik meestal vanuit stilstand schuin achter me.
                        Groeten, Eric.

                        Reageer

                        • Fisherman Eric
                          Frequent aanwezig
                          • 25-08-2003
                          • 187
                          • amersfoort

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ronald Nannings
                          Ik heb inmiddels een put gevonden in mijn buurt, waar het ongeveer 10 meter diep is. En ik beoefen ik deze manier van visser wel regelmatig.
                          Ik vis zelf regelmatig met de slider in een water bij wijk bij duurstede, ook een meter of 10.

                          Bedoelen we hetzelfde water?

                          P.s. aankomend jaar vis ik ook met de slidercompetitie mee.
                          Groeten, Eric.

                          Reageer

                          • Ronald Nannings
                            Verificatie gaande...
                            • 05-08-2006
                            • 602
                            • Enclave Friesland

                            #14
                            Hoi Eric,

                            Nee, het is niet bij wijk bij duurstede. Het is een put, waar een beperkt aantal visplekken voorhanden is. En aangezien ik daar wel regelmatig vis, wil ik de locatie wel prive naar je toesturen. In elk geval heb ik altijd veel schik als ik daar zit te vissen. Met de werppijp gooi ik loepzuiver en met de pult gaat het ook prima. Het in de war gooien is bij mij verleden tijd. Een hengel van 3.90 meter vindt ik die diepten en afstanden persoonlijk niet ideaal, ik miste veel beten. Maar je kan het allicht gewoon proberen, daar is niets op tegen. Misschien moeten we ergens centraal in Nederland een keer een vismeeting gaan doen, met alle matchvissers bij elkaar, lijkt me leuk.

                            Reageer

                            • Kosmozz
                              Match en Feeder
                              • 25-07-2005
                              • 1959
                              • Hannut

                              #15
                              De Lithse Ham, is redelijk centraal zou ik zeggen
                              Carpe Diem

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎