welke dobber?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • monty
    Newbie
    • 30-12-2006
    • 8
    • Wittemolenstraat 139

    welke dobber?

    hallo

    ik zou graag beginnen brasemvissen op de Leie te Menen.
    De Leie is ongeveer 3 tot 5 meter diep. Het is een stilstaand tot langzaam stromend water. Welke dobber zouden jullie me aanraden???
    hartelijk dank bij voorbaat
    greeeeeetz monty
  • esperto
    Sportvisser
    • 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

    #2
    sensas alexandre(voor de normale visserij), sensas hubert(voor zwaarder aas), sensas noe, mondial 51,66,72,73(voor de fijne visserij),77,80,...
    makkelijker is gwn es naar je viswinkel te stappen, daar zullen ze je met plezier een geschikte dobber aanbieden (Meestal weten uitbaters perfect wat je nodig hebt als de stroom wat in de buurt van de winkel ligt, service noemen ze dat )

    greetz :joker:

    Reageer

    • jeroenk
      zolang er geen ijs ligt..
      • 27-12-2005
      • 1490
      • Oldebroek

      #3
      ik ken het water niet, maar uit je beschrijving denk ik dat je vooral de normale kanaalpennen kunt gebruiken: druppelvormig van 0.5 tot 3 gram wanneer het ernstig stroomt.
      ik zou een koolstof (=carbon net hoe je het noemen wilt) onderantenne gebruiken, hiermee kun je namelijk precies zien hoelang je aas erover doet om de bodem te berijken, dit is vooral met een redelijk grote diepte wel belangrijk.
      maar dit is natuurlijk mijn mening

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Het type pen hangt af van je persoonlijke voorkeur, het weer, de stroming. Zelf gebruik ik voor brasem het liefst een lange slanke pen. Als uitgangspunt gebruik ik de volgende regel:

        waterdiepte:
        < 1m : dobber tot 0,5 gram
        1 - 2m: dobber van 0,5 - 0,75 gram
        2 - 3m: dobber van 0,75 - 1,5 gram
        3 - 5m: dobber van 1,5 - 2,0 gram

        Natuurlijk is dit geen wet van Meden en Perzen, soms moet je op ondiep water ook gewoon 2 gram of meer erop zetten...

        De motivatie van deze regel is heel simpel. Aan een dobbertje van 0,5 gram zit maar 0,5 gram lood. Dat doet er langer over om bv 3m te zakken. Met een dobber van 1,5 gram gaat dat dus gewoon sneller. Vergeet ook niet het verschil in gewicht/weerstand van 1m lijn of 3m lijn... Bij een dobbertje van 0,3 gram zal dat de gevoeligheid beïnvloeden.

        Een andere leidraad kan de theorie van Marcel van den Eynde zijn:
        Het lood moet binnen 4 á 5 sec. op de bodem zijn. Daarvoor beveelt hij het volgende aan:
        Op traagstromend water: 0,2 gram lood per meter waterdiepte (dus bij een diepte van 3m, 0,2 X 3 = 0,6 gram lood = een dobber van 0,6 gram).
        Op middelmatig stromend water: 0,3 gram lood per meter waterdiepte.
        Op snelstromend water: 0,5 gram lood per meter waterdiepte.

        Maarrr... het blijft natuurlijk een kwestie van ervaring, uitproberen en 'uitzonderingen bevestigen de regel'....
        groet,
        Eduard

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎