molen voor de feederhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    molen voor de feederhengel

    wat is nu eens een mooie ,goede, en niet te duren molen voor de feeder.
    waar moet die minimaal aan voldoen

    ps er zijn al vaker vragen met deze titel gesteld ,
    maar zie het maar als vergelijkings test
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

  • lennard
    wedstrijdvisser
    • 03-08-2005
    • 77
    • Apeldoorn

    #2
    Wat is het budget?
    Ik vind persoonlijk de shimano molens erg goed!
    met name de stradic's
    I say we fish 5 days and work 2.

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Ik vis graag met de molens van Shakespeare, de Summit serie.... Vast helemaal 'fout', want meestal gebruik ik het liefst de gewone, goedkope plastic spoel i.p.v. die aluminium krengen.... ik heb maar twee eisen:

      - De lijn moet er vlot vanaf lopen.
      - Hij moet soepel lopen.

      Verder interesseert het me eigenlijk geen zier of ie nu zoveel of zoveel kogelagers heeft, een ratio van 6:1 of 4:1 of weet ik wat, over het algemeen is de gemiddelde inhaalsnelheid toch vrijwel gelijk. De ene spoel is wat groter dan de andere, maar heeft weer een lagere ratio enz.... Eigenlijk, wees eerlijk, als je nagaat hoe vaak je aan die slinger draait op een visdagje maakt het in mijn ogen niet zo heel veel uit of ik nu 100 keer of 110 keer aan dat ding moet draaien om mijn korf weer binnen te halen.... Natuurlijk een grotere molen voor de grotere afstanden, maar dat is vanwege de hoeveelheid lijn die erop moet...Vandaar, de Shakespeare Summit... aangezien deze molens niet duur zijn ben ik er ook niet echt zuinig op, maar tot nu toe zijn ze nog nooit kapot gegaan....
      Bijkomend voordeel bij deze molentjes, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk, is dat de anti-reverse onderaan zit, heel makkelijk plus dat de slip achteraan zit en niet voor op de spoel.
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

        #4
        Wat is het budget?
        laten we deze keer gaan voor een goede molen voor iedereen een te kopen prijs
        want moet het dan altijd duur zijn om een goede molen te hebben
        is een molen van 300€ altijd beter dan een molen van 50€ en dan gezien de soort visserij die men beoefend
        en hoe haal je je vis binnen is dat met een halende bewegin van de hengel en de hengel naar voren en gelijk draaien
        of wat ik ook nog wel eens zie hengel stil en draaien maar
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

        Met Vriendelijke Visgroeten



        vaste stokvisser????????

        Reageer

        • vislood
          Sportvisser
          • 18-03-2003
          • 717
          • Grubbenvorst

          #5
          Ik heb een maand geleden een nieuwe Shimano xtea 10000 baitrunner aangeschaft, ik heb altijd de gewoonte om de beugel van mij af open te klappen dus niet naar de zijkant.Als ik dan mijn hengel naar boven bewoog dan draaide de spoel een stuk naar onder en als ik dan ingooide had die zoveel vaart dat de beugel dichtklapte m.a.w. de kop liep te licht. Gelukkig heb ik de molen om kunnen ruilen voor een Mitchell en het probleem is verholpen. Nu is Shimano geen slecht molen maar het komt gewoon door die rare kronkel van mij met gooien. Bijkomend voordeel is dat de Shimano ongeveer 85cm inhaalde en de Mitchell 100 en dat scheelt toch wel als je wat verder gooit.
          Groetjes Ruud

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            #6
            Ik heb er al eens meer op gereageerd wat betreft dat molen verhaal Ik heb 2x mitchel 6500 Die dingen stammen nog uit het tijdperk van de gulden Ik betaalde voor deze twee molens f300 gulden En tot op de dag van vandaag doen deze dingen het nog prima Ik zie tenminste nog geen reden om ze te vervangen Deze molens halen 80 cm in per slinger omwenteling En eigenlijk wil ik ook niet sneller Want mijn ervaring met snel draaiende molens is [ik heb ze wel ]Dat je onderlijn er ontzettend van gaat kinken ,zeker een 12/00 Als het dikker is word het wel wat minder ,maar 80 cm is in mijn ogen echt de limit Voor het spui gebruik ik ouwe daiwa's met een inhaal snelheid van 67 cm Is ook ruim voldoende deze molens doen jaarlijks het zware sleur werk in de vliegende stroom En geven 15 jaar nog steeds geen problemen Dat waren molens van 75 gulden perstuk En in het spui heb ik toch al mee gemaakt dat de dure shimano's met een kromme as uit de strijd kwamen Waar ik maar mee wil zeggen het hoeft ook niet persee zo duur te zijn Maar laten we de man aan het slingertje ook niet vergeten Want er zitten rabouwen bij Die slopen echt alles Je hebt het wel over een stukje techniek ,waar bij de lijn recht aankomt en haaks de bocht om moet
            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
              laten we deze keer gaan voor een goede molen voor iedereen een te kopen prijs
              want moet het dan altijd duur zijn om een goede molen te hebben
              is een molen van 300€ altijd beter dan een molen van 50€ en dan gezien de soort visserij die men beoefend
              en hoe haal je je vis binnen is dat met een halende bewegin van de hengel en de hengel naar voren en gelijk draaien
              of wat ik ook nog wel eens zie hengel stil en draaien maar
              Hallo John je haalt de vis binnen met je hengel en de lijn met de molen

              wil je doorrammen moet je een zware zeemolen kopen en ook die kan stuk als je hem gebruikt als een lier
              gr Gerard

              Reageer

              • Arron
                Frequent aanwezig
                • 26-02-2004
                • 185
                • Brass

                #8
                bijna al mijn molens zijn van shimano goedkope tot dure, maar begin toch een beetje mijn vertrouwe teverliezen in shimano.
                Als je een molen koopt moet je zeker vragen hoe het met de service is als je stukken hebt en hoe lang het kan duren de herstellingen.
                Vind ik zeer belangrijk als je 3 tot 6maanden op je herstelling moet wachten zou ik toch effe nadenken een ander merk te kopen.
                alle begin is moeilijk

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  ja leuke vraag ik heb feeders voor een 3000 type en ik heb feeders voor een 10000 type.

                  ja toch onder een van de willik hang je geen 3000 model.

                  en zo'n dikke ultegra hang je niet onder een light.

                  kortom elk gegeven antwoord is altijd goed want we weten niet aan welke feeder hij hangt

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    ja leuke vraag ik heb feeders voor een 3000 type en ik heb feeders voor een 10000 type.

                    ja toch onder een van de willik hang je geen 3000 model.

                    en zo'n dikke ultegra hang je niet onder een light.

                    kortom elk gegeven antwoord is altijd goed want we weten niet aan welke feeder hij hangt

                    hij moet in iedergeval voor mij zwaar draaien ja een beetje rare benaming zoals die stradics draaien dat is prettig.
                    je hebt van die molens die zo overdreven licht draaien is natuurlijk door zijn overbrengingen,maar ik vind dat niks en het is zo kapot ook.

                    slip gewoon voorop.

                    en het moet gewoon echt een heel goed stuk kwaliteit zijn.

                    ik koop er nooit zo 1 uit zo'n stapel voor de toonbank uit chilicheap.

                    Reageer

                    • ironny
                      Moderator
                      • 04-04-2006
                      • 1377
                      • Hamont

                      #11
                      ik heb bij vlemmix ( 50e terug voor je oude molen) voor de feeder een shimano baitrunner 8000 gekocht. dus maar 35 e voor betaald uiteindelijk.
                      ik vis meestal met de 4+5 feeder van jvs en deze molen en ben echt heel erg tevreden over moet ik zeggen! maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met duurdere molens. duurder is overigens zeker niet altijd beter.
                      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                      Reageer

                      • lennard
                        wedstrijdvisser
                        • 03-08-2005
                        • 77
                        • Apeldoorn

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ironny
                        duurder is overigens zeker niet altijd beter.
                        Daar heb je gelijk in.

                        Wat john eerder zei:
                        een molen van 50 euro is misschien net zo goed als 1 van 300.
                        Daar ben ik het wat minder mee eens.
                        De molen van 300 komt niet zomaar aan dat prijs kaartje.
                        Iets aan die molen zal zeker goed zijn en beter dan die van 50 euro.
                        En ik denk dat als je een molen van 50 euro koopt die ook niet zolang mee gaat als die van 300..wat denken jullie?

                        Ik heb mn molen nog nooit kapot gehad want ben er erg zuinig op.
                        Maar ik las dat je 3 tot 6 maand moet wachten voor een reparatie?
                        Dat is wel erg lang!!!

                        Spuiliefhebber, die stradic's draaien zeker lekker!
                        En zijn van goede kwaliteit.
                        Ze zijn alleen wel wat duurder dan 50 euro

                        Maar shimano heeft ook molens van ronde de 50 euro.
                        Heb hier zelf dan geen ervaring mee.

                        Heb wel een mitchel van 40 euro thuis liggen.
                        al 2jaar gebruikt op mn wp, en hij werkt nog steeds goed!
                        I say we fish 5 days and work 2.

                        Reageer

                        • clairvoyant
                          Moderator
                          • 29-03-2006
                          • 240
                          • Eindhoven

                          #13
                          ik heb zelf een shimano 3000 serie molen, van geloof ik 45 euries (begin vorig jaar) met een extra spoel erbij...
                          molentje bevalt prima, maar het nadeel is dat de slip voorop zit.... Als ik nou dezelfde molen zou kopen met de slip aan de achterkant, kan ik mn spoelen dan gewoon hergebruiken??? (heb ik 2 molens met 3 of 4 spoelen )
                          groeten,
                          Peter

                          ****Moderator NHSF ****

                          Reageer

                          • Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

                            #14
                            Een molen hoeft zeker niet duur te zijn. Tis maar net wat je net wilt en hoe vaak je vist. Op een hengel van 200 of 300 euro vind ik het zonde om een molen van 50 euro te zetten. Voor shimano molens geldt wel dat wanneer je meerdere keren per week feedert, je een goedkoper type sneller kapot draait dan een duurdere. Vanaf de technium serie zijn goede molens en heb ik ook vertrouwen in.
                            Carpe Diem

                            Reageer

                            • † John van der Zee
                              [In Memoriam]
                              • 16-11-2005
                              • 1761
                              • in zuidholland in een mooi visgebied

                              #15
                              Hallo John je haalt de vis binnen met je hengel en de lijn met de molen

                              wil je doorrammen moet je een zware zeemolen kopen en ook die kan stuk als je hem gebruikt als een lier__________________
                              ik zeg toch niet dat ik zo vis ik wil alleen duidelijk maken dat er vissers zijn die de vis met een pompende beweging binnen halen en dat er visser zij die de hengel stilhouden en alleen maar met de molen de vis binnen taklen. ik heb het misschien een beetje krom neer gezet maar maar bij moet de hengel het werk doen zogezegt en de molen is alleen voor mij een opwindmechanischme.
                              dus tester jammer je zat ernaast dat ik een takelaar ben hahaha
                              Vissen is ontspannend.
                              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                              Met Vriendelijke Visgroeten



                              vaste stokvisser????????

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎