Haken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Dribbel
    Newbie
    • 12-10-2006
    • 17

    Haken

    Ik ben aan het kijken naar nieuwe haken aangezien ik vorig seizoen een tip heb gekregen van iemand maar dit is me erg tegen gevallen..

    Wat voor een haak raden jullie aan/vissen jullie mee?
    Groeten Tom.






    Vijverkampioen 2005+2006 kasteelvijver
  • 4x14
    Banned
    • 10-12-2006
    • 849
    • Brielle

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel
    Ik ben aan het kijken naar nieuwe haken aangezien ik vorig seizoen een tip heb gekregen van iemand maar dit is me erg tegen gevallen..

    Wat voor een haak raden jullie aan/vissen jullie mee?
    kamasan b511 schijnt goed te zijn en voor de wat hardere visserij in havens gebruik ik colmic b957 haken en die bevallen tot nu toe goed !
    de kamasan ga ik in de zomer denk ik veel gebruiken

    Reageer

    • fred de visser
      Frequent aanwezig
      • 25-01-2006
      • 225
      • den haag

      #3
      Kamasan b611 is nog sterker dan de 511 echt een brasemhaak,verder de tubertini serie 18 en 19 geweldig.
      een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.

      Reageer

      • lennard
        wedstrijdvisser
        • 03-08-2005
        • 77
        • Apeldoorn

        #4
        van de tubertini heb ik ook al gehoord.
        Maar die zijn toch niet meer te verkrijgen?
        I say we fish 5 days and work 2.

        Reageer

        • drennanboy
          Drennan forever
          • 11-02-2007
          • 93
          • Puurs

          #5
          Zuiver voor op brasem (vijvervisserij) kan ik de kamasan B920 aanbevelen
          3 x clubkampioen
          5 x koning

          Reageer

          • 4x14
            Banned
            • 10-12-2006
            • 849
            • Brielle

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door drennanboy
            Zuiver voor op brasem (vijvervisserij) kan ik de kamasan B920 aanbevelen
            wat is het verschil tussen de B920 en de B611 dan ? de B611 is toch ook voor de wat grotere vissen zegmaar ?

            Reageer

            • drennanboy
              Drennan forever
              • 11-02-2007
              • 93
              • Puurs

              #7
              Kan u het verschil niet zeggen vermits ik de B611 niet ken.
              3 x clubkampioen
              5 x koning

              Reageer

              • † Frederik de Belder
                [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                • 13-01-2003
                • 5730
                • Niel (België)

                #8
                Ik gebruik nu de Tubertini serie 10 haak 14 zeer sterke haak en ook scherp.
                Dat is toch wat telt hé.
                Groetjes Freddy

                ********************************
                * Teamlid "Dierenvriend" België *
                ********************************
                http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                Reageer

                • Dribbel
                  Newbie
                  • 12-10-2006
                  • 17

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederik de Belder
                  Ik gebruik nu de Tubertini serie 10 haak 14 zeer sterke haak en ook scherp.
                  Dat is toch wat telt hé.
                  Ik mmoet een maat 18 a 20 hebben..
                  Het is voor kanaal/vijver op voorn en af en toe een brasem/karper maar hoofdzakelijk voorn....
                  Groeten Tom.






                  Vijverkampioen 2005+2006 kasteelvijver

                  Reageer

                  • swa
                    Theoreticus
                    • 09-05-2003
                    • 718
                    • Tienen

                    #10
                    De B920 is een stuk dikker van draad dan de 611.
                    Een prima haak, maar volgens mij veel sterker dan nodig voor de brasemvisserij. Is een haak die niet zal uitbuigen tenzij je hem vist aan een draad met sterkte +- 5 kg.
                    De grotere draaddikte zorgt ervoor dat hij een stuk zwaarder is en dus een minder natuurlijke aasaanbieding geeft.
                    Dus voor een brasemvisserij met lijnen tot 14% zou ik de voorkeur geven aan de B611 en dat is zelfs voor een kanaalvisserij op voornamelijk voorn al meer dan sterk genoeg, daar zou ik het gewoon bij de B511 houden.
                    B511: tot +-10%
                    B611: tot +-14%
                    B920: tot +- 5 kg

                    Reageer

                    • drennanboy
                      Drennan forever
                      • 11-02-2007
                      • 93
                      • Puurs

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door swa
                      De B920 is een stuk dikker van draad dan de 611.
                      Een prima haak, maar volgens mij veel sterker dan nodig voor de brasemvisserij.
                      Wat is dat nu weer voor een opmerking "sterker dan nodig".
                      Daar is het nu bij mij juist om te doen , hoe sterker hoe beter, zeker als je wedstrijden hebt waar je 40-50kg vangt (of meer). Hoe dikwijls moet je dan niet uitsteken en dan kan ik een sterke haak goed gebruiken .
                      Voor mij is het wel een prima haak voor brasemvisserij , mijn vorige haken waren de B532 (niet meer wat hij vroeger was) en de forged match , ook een sterke haak maar bij veel vis veel te rap bot.
                      3 x clubkampioen
                      5 x koning

                      Reageer

                      • Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

                        #12
                        Nou Drennanboy... je kunt ook een te sterke haak hebben. Mocht je Witvis Totaal hebben zou je eigenlijk even nummer 28 moeten lezen en dan op pagina 4 het stukje over hoe Tamas Walter het weer flikte. Een interessant detail is namelijk zijn haakkeuze. Hij had namelijk gekozen voor een bronzen haak i.p.v. een stalen. Doordat deze haak wat meer buiging geeft scheurde de bek van de Harders die werden gevangen niet uit. Toch leuk om te weten en zo zie je maar dat je haakkeuze net even het verschil kan uitmaken, oftewel, je kunt dus jezelf de nek om draaien door een haak te gebruiken die 'sterker is dan je nodig hebt'....
                        groet,
                        Eduard

                        Reageer

                        • swa
                          Theoreticus
                          • 09-05-2003
                          • 718
                          • Tienen

                          #13
                          Als ze naar niks kijken en bijten naar al wat beweegt maakt het niet veel uit dat je haak te zwaar is en kun je inderdaad snel gaan zonder schrik iets kapot te doen.
                          Maar als ze een beetje moeilijk doen kan de minder natuurlijke gedraging van het aas een verschil maken
                          De vraagsteller viste wel op een kanaal met vooral voorn en niet op een brasemvijver, da's wel een heel verschil

                          Reageer

                          • drennanboy
                            Drennan forever
                            • 11-02-2007
                            • 93
                            • Puurs

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel
                            Ik ben aan het kijken naar nieuwe haken aangezien ik vorig seizoen een tip heb gekregen van iemand maar dit is me erg tegen gevallen..

                            Wat voor een haak raden jullie aan/vissen jullie mee?
                            Oorspronkelijk geplaatst door swa
                            Als ze naar niks kijken en bijten naar al wat beweegt maakt het niet veel uit dat je haak te zwaar is en kun je inderdaad snel gaan zonder schrik iets kapot te doen.
                            Maar als ze een beetje moeilijk doen kan de minder natuurlijke gedraging van het aas een verschil maken
                            De vraagsteller viste wel op een kanaal met vooral voorn en niet op een brasemvijver, da's wel een heel verschil

                            @ swa : de vraagsteller staat hierboven , maar kan niet uitmaken of ie op kanaal of vijvers vist
                            Eerst was de haak te sterk nu heb je het over te zwaar , ik dacht dat aaspresentatie te maken had met loodverdeling.Als je bv een mais of een pangani aan een B920 hangt of aan een B611 zal dat veel verschil uitmaken in tijd om naar beneden te gaan ?

                            @eduard : ik heb geen last van lippen die openscheuren en op harders vis ik ook niet.De vraagsteller vraagt gewoon met welke haak dat we vissen en ik antwoord daarop.
                            3 x clubkampioen
                            5 x koning

                            Reageer

                            • swa
                              Theoreticus
                              • 09-05-2003
                              • 718
                              • Tienen

                              #15
                              Dat het voor het kanaal en vooral voorn was heeft hij in een latere post gezet, misschien wel na de jouwe, dat heb ik niet gecontroleerd.
                              Een sterke haak is altijd dikker van draad en dus zwaarder.
                              Een vis zuigt een made op van de bodem en pakt die niet op met zijn lippen. Dus als die made door een te zware haak zich niet normaal laat opzuigen kan hij ze eventueel laten liggen omdat hij de zaak niet vertrouwt.
                              Dus te sterk kan op zich natuurlijk geen kwaad, maar betekent tegelijk te zwaar en dat kan (soms) wel kwaad.
                              Zoals gezegd niet als ze bijten als gek en ook niet bij een maiskorrel omdat daar het verschil in gewicht niet opvalt

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎