Vaste stok tussen de kribben

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    Vaste stok tussen de kribben

    Hallo allemaal,

    De laatste tijd krijg ik steeds meer interesse in het vaste stok vissen op de rivier, met name de ijssel. Heeft iemand van jullie ervaring hier mee?
    Wat voor methoden/materialen gebruiken jullie zoal, dus wel of geen elastiek, elastiekdikte, lengte en type hengel, hoofdlijn, type dobber, etc?
    Zelf had ik een Technium XTA in gedachten van 9.5 of 11.5m met elastiek 16 en 18/100 nylon.

    Ik ben benieuwd.

    Met vriendelijke groet,
    Dennis
    Carpe Diem
  • Peter V
    Newbie
    • 17-12-2006
    • 34
    • capelle aan den ijssel

    #2
    Hoi Kosmozz,Ik had gehoopt dat je wat reakties zou krijgen op je vraag want ook ik ben geintresseerd in het vissen met de vastestok op stromend water.
    Ik zelf ga het proberen met een oude Browning van 11 mtr waar een dik elastiek in zit (Preston geel nr 8) ik neem ook wat dobbers mee van 5 en 8 gram plus twee platte vlagdobbers van 10 en 12 gram, de hoofdlijn is 18 en de onderlijn 16 honderste.
    Uiteraard moet het voer wat aan de zware kant zijn,en de manier van voeren is afhankelijk van hoe hard het stroomt en hoe diep het is, dus dat wordt een beetje experimenteren.
    Het is voor mij ongeveer 20 jaar geleden dat ik op dat soort water heb gevist dus ik moet het gewoon gaan ervaren, en dan zie ik van zelf wel wat ik moet veranderen.
    Ik hoop dat je nog wat reakties krijg waar ik ook wat van op kan steken.

    Mzzl Peet

    Reageer

    • jeroenk
      zolang er geen ijs ligt..
      • 27-12-2005
      • 1490
      • Oldebroek

      #3
      hallo Peet,
      op welke rivier ga je vissen?
      ik heb nl. met Dennis al het eea. besproken over vaste stok vissen tussen de kribben (op de IJSSEL) .ik gebruik een oude MITCHEL, eentje met een beetje reserve 9.5 meter lang.
      hiermee vis ik net tegen de nering aan, hier heb ik voldoenden aan een 3 grams dobber. als je verder wilt vissen,dus in de nering heb je vanzelfsprekend zwaardere dobbers nodig. bij de nering word het ook een stuk dieper.
      in mijn hengel heb ik 1.8mm elastiek, en het tuig is voorzien van 16/00
      lijn.

      met de vaste stok op de rivier is overigens een super mooie manier van vissen, je krijgt alles heel direkt door. en een dikke winde aan 16/00 lijn is echt super

      Reageer

      • Peter V
        Newbie
        • 17-12-2006
        • 34
        • capelle aan den ijssel

        #4
        Hoi Jeroenk, ik heb in een heel ver verleden in het Spui gevist en daar stroomt het als een tirelier dus dat wil ik zeker gaan proberen, maar ik wil rustig aan beginnen, ik woon in Capelle a/d ijssel vlak bij de Hollandse ijssel dus dat is het eerste water wat ik ga proberen.

        Mzzl Peet

        Reageer

        • jeroenk
          zolang er geen ijs ligt..
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

          #5
          de hollandse ijssel stroomt die een beetje?
          ik heb nl. nooit goed opgelet bij topografie , maar ik neem aan dat de hollandse ijssel wat anders is dan de Gelderse IJssel

          Reageer

          • Peter V
            Newbie
            • 17-12-2006
            • 34
            • capelle aan den ijssel

            #6
            Het is een zijtak van de maas vlakbij de van Brienenoordbrug en ik ben er langs gefietst en zoals ik het in kan schatten stroomt het er matig maar ik kan mij vergissen,ik ga het in elk geval binnenkort proberen.

            Reageer

            • Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

              #7
              Ik had ook op wat meer reacties gehoopt Peter . Gellukig kan ik buiten het forum wat tips krijgen. Maar eeuh, elastiek 8 is toch niet zo dik voor op de rivier, ik zou eerder zeggen dun? Ik zat zelf te denken aan 14 of 16.
              Dat holle elastiek lijkt me trouwens wel wat voor op de ijssel. Kun je de vis beter mee blokkeren schijnt.
              Carpe Diem

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #8
                op de rivier met vaste stok vroeger

                Hallo Kosmozz

                vroeger deden we niet anders als vissen met de vaste stok op de rivier

                we viste dan ( simsalabim ) of anders een slappe hengel van 7 m een lang opslag nylon hoofdlijn 0,25 met een schuivende voederveer van +- 20 gr een stuitje van ventiel slang 4 maal doorhalen en een onderlijn van 0,16 haak 12 tot 6

                door de hefboomwerking en doorbuiging van de hengel is dat een manier van vissen die je nooit vergeet

                maar ik denk je met de dobber aan de gang gaat , aan de Maas heb ik wel eens wedstrijdvissers aan de gang gezien met dikke dobbers en een korfje maar dat zie je tegenwoordig niet meer

                suc6
                gr Gerard

                Reageer

                • Peter V
                  Newbie
                  • 17-12-2006
                  • 34
                  • capelle aan den ijssel

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                  Ik had ook op wat meer reacties gehoopt Peter . Gellukig kan ik buiten het forum wat tips krijgen. Maar eeuh, elastiek 8 is toch niet zo dik voor op de rivier, ik zou eerder zeggen dun? Ik zat zelf te denken aan 14 of 16.
                  Dat holle elastiek lijkt me trouwens wel wat voor op de ijssel. Kun je de vis beter mee blokkeren schijnt.
                  Kosmozz wat de diktes van het elastiek betreft ben ik een leek moet ik eerlijk bekennen want ik heb tig jaar op karper gevist dus mij totaal niet bezig gehouden met witvissen,maar ik wil het weer op pakken.
                  Dus ik moet veel lezen/vragen/en experimenteren, ik zal voor de zekerheid een zwaarder elastiek monteren en dan ga ik volgend weekend maar is proberen.
                  Ook zit ik er over te denken om naast de vastestok een bolohengel aan te schaffen,als ik af moet gaan op de artikelen in Witvis Totaal moet dat de ideale hengel zijn voor met de dobber op stroom te vissen.

                  Mzzl Peet

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎