elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rudy vis
    sportvisser
    • 01-02-2003
    • 656
    • merelbeke

    elastiek

    hallo iedereen ik zit met een vraagje.dit jaar mag de elastiek maar in 1deel zitten ,alleen in het topeinde.maar de toppen van mijn hengel zijn nogal redelijk kort,ongeveer45cm.nu zijn er veel vissers die zich langere toppen aanschaffen.ik vraag mij nu af of dit een groot verschil uitmaakt.ik vis op een brasemvijver.dank bij voorbaat. rudy
  • 4x14
    Banned
    • 10-12-2006
    • 849
    • Brielle

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door rudy vis
    hallo iedereen ik zit met een vraagje.dit jaar mag de elastiek maar in 1deel zitten ,alleen in het topeinde.maar de toppen van mijn hengel zijn nogal redelijk kort,ongeveer45cm.nu zijn er veel vissers die zich langere toppen aanschaffen.ik vraag mij nu af of dit een groot verschil uitmaakt.ik vis op een brasemvijver.dank bij voorbaat. rudy
    hoi rudy,ik ben wel benieuwd waarom het maar in 1 deel mag ?

    Reageer

    • † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

      #3
      je kan beter een korte stijve top hebben met elastiek
      dan heb je een betere geleiding er van dan bij een lange top elke buiging die je top maakt is wrijving voor je elastiek
      en dan heb je kans dat je nog je vis verspeelt omdat deze niet soepel genoeg naar buiten komt
      Vissen is ontspannend.
      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

      Met Vriendelijke Visgroeten



      vaste stokvisser????????

      Reageer

      • rudy vis
        sportvisser
        • 01-02-2003
        • 656
        • merelbeke

        #4
        elastiek

        Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
        hoi rudy,ik ben wel benieuwd waarom het maar in 1 deel mag ?
        hoi 4x14 vorig jaar hebben er zich een paar problemen voorgedaan.vissers met een elastiek in 2 of 3 delen kunnen in feite de vis geen baas.je moet eens een karper aan de lijn hebben.de vis zat meer bij de buren dan op hun eigen stek.om dat te vermijden hebben ze dat veranderd naar 1 deel. greets

        Reageer

        • 4x14
          Banned
          • 10-12-2006
          • 849
          • Brielle

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door rudy vis
          hoi 4x14 vorig jaar hebben er zich een paar problemen voorgedaan.vissers met een elastiek in 2 of 3 delen kunnen in feite de vis geen baas.je moet eens een karper aan de lijn hebben.de vis zat meer bij de buren dan op hun eigen stek.om dat te vermijden hebben ze dat veranderd naar 1 deel. greets

          aha,daar zit wel wat in !

          Reageer

          • Jan Broess
            Specimen Hunter
            • 21-09-2003
            • 1131
            • Nieuwegein

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rudy vis
            hoi 4x14 vorig jaar hebben er zich een paar problemen voorgedaan.vissers met een elastiek in 2 of 3 delen kunnen in feite de vis geen baas.je moet eens een karper aan de lijn hebben.de vis zat meer bij de buren dan op hun eigen stek.om dat te vermijden hebben ze dat veranderd naar 1 deel. greets
            Het elastiek (door 2 delen) kun je toch opspannen waardoor er minder rek overblijft. Dat ljikt me beter dan met 45 cm elastiek te vissen
            Greetz,
            Jan Broess

            www.devaartposcar.nl

            Reageer

            • fred de visser
              Frequent aanwezig
              • 25-01-2006
              • 225
              • den haag

              #7
              Gewoon het eerste deeltje van 45 cm weg laten en het elastiek door het tweede deeltje werkt prima.
              een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.

              Reageer

              • tuurke
                Met enige kennis...
                • 07-10-2003
                • 396
                • oudenaarde

                #8
                hallo Rudy,
                ik weet ook op welke vijver je vist,dus het is geen enkel probleem dat je vist met een korte top,ik vis met future fluro-tech,diameter1.05,nr 5-6 gele kleur,vind dit zelfs op brasem een pluspunt voor het beter onder controle te hebben van de vis,je zal hem ook beter kunnen drillen,dus ook meer tijdwinst.
                grtjes tuurke
                TIPS FOR TIPS
                DE GOUDEN TIPGEVER
                genomineerd voor de skynet blogs awards


                GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

                http://www.geersfishing.be

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Als je zo als je zegt enkel op een vijver vist met een bestand van grotendeels
                  brasem en karper Dan mag ik toch aan nemen dat je niet met onderlijntjes van 08/00 vist Laten we stellen dat je met 12/00 recht door vist ,en je mag maar door een deel elastiek hebben dan heb je toch over een trek kracht van pak m beet 2,5 kg Daar kan je al heel wat vis mee landen zonder elastiek maar met een zachte top Ik denk dat je voor de zware visserij dikke elastiek moet gebruiken En wat John al aan haalt dat als je top te zacht is ,gaat je stiek schuren en dat willen we ook niet Ik denk dat een buiging van 30% van je top wel zo'n beet je het maxium is Voor deze visserij zou ik er toch een elastiek in zetten [op de 12/00 rechtdoor] van 1,8mm Dit in verband met de grappen die ik zie op het voornskanaal in het voorjaar Als je dan probeerd een hoeker binnen te halen met een 08/00 en een dikte van 0.95 echt het is een gebed zonder einde Maar vis ik bv op de bernisse daar kun je gerust met 10/00 en een elastiek van 1.05 vissen Maar daar heb je dan weer een meer gevarieerde visstand dan in het kanaal Vol op voorn bliek en brasem En dan brasem tot ongeveer 1kilo En daar om is vissen zo moeilijk ,of dat word er van gemaakt Geen water is het zelfde ,ieder water heeft zo z'n eigen benadering Ik hoop dat je met dit verhaal wat kan
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • rudy vis
                    sportvisser
                    • 01-02-2003
                    • 656
                    • merelbeke

                    #10
                    elastiek

                    bedankt voor jullie reacties maar ik wil wel eens reageren op jan broess.ik denk als je een elastiek in 2delen hebt en je moet hem zo opspannen dat je minder rek krijgt;wat is dan het nut van die elastiek.mijn ondervinding heeft mij geleerd dat de elastiek er soepel moet uitkomen.ik kan het ook verkeerd hebben he.

                    Reageer

                    • swa
                      Theoreticus
                      • 09-05-2003
                      • 718
                      • Tienen

                      #11
                      Ik ben het eens met Fred, 1e deel weg en elastiek gewoon door het volgende deel laten lopen.
                      Voordeel: je hebt een langere elastiek, door de grotere opening komt die er soepeler uit, je hengel wordt veel strakker en sterker.
                      Eventueel nadeel: geraak je dan nog aan de maximaal toegestane hengellengte (als die er is)

                      Reageer

                      • rudy vis
                        sportvisser
                        • 01-02-2003
                        • 656
                        • merelbeke

                        #12
                        elastiek

                        hallo swa het is wel een brasemput en als ik de top weglaat vind ik wel dat het meer een lompe visserij word.er word meestal gevist met muggenlarven.ik denk dat 45cm elastiek genoeg is om te brasemen of ben ik mis.alvast bedankt om jullie reacties

                        Reageer

                        • tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

                          #13
                          Hallo Rudy

                          het probleem is dat je door die regel van minder stiek minder demping hebt
                          dus je moet dikkere lijn gebruiken om de vis te houden
                          ik heb ergens gelezen van inwendige ringen in de top om de wrijving van de stiek te verminderen

                          er is nog een manier om je demping te vergroten in het stuk tussen de haak en de hengeltop

                          je maakt je lijn 20% langer en leg hem dan 5 minuten in kokend water

                          de lijn veranderd dan en krijgt 20 % rek een soort powergum dus maar word wel 20 % korter

                          mijn onderlijn en korfmontage voor de feeder vis ik al een jaar mee zo
                          nooit in de war en nooit stuk (bijna )
                          gr Gerard

                          Reageer

                          • swa
                            Theoreticus
                            • 09-05-2003
                            • 718
                            • Tienen

                            #14
                            Dat het een lompe visserij wordt, daar ben ik het niet mee eens, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Het vraagt een mentale omschakeling om ineens met zo'n (tamelijk) dikke top te zitten vissen. Je hebt ook gevoelsmatig minder contact met de vis. Het heeft ook van mij een serieuze gewenning gevraagd.
                            Het is de ideale manier om met elastiek te vissen, maar je moet wel de elastiek al het werk laten doen. Dus van zodra je een vis aan de haak hebt maak je de hoek die de hengel met de vis maakt zo klein mogelijk, zodat de elastiek al het werk doet en dat werkt perfect. Alle mogelijke schokken worden opgevangen en je kunt goed doortrekken om je vis (als dat nodig is) snel binnen te halen zonder risico om er een te lossen.Dit systeem met langere elastiek zal ervoor zorgen dat je meer gehaakte vis ook effectief vangt als:
                            1. De brasem moeilijk bijt en vaak licht gehaakt is of "gepikkeld" (in het lijf gehaakt)
                            2. Er komt al eens een karper tussen
                            Als 1 of 2 niet meespeelt, kun je daarentegen perfect met 45 cm elastiek vissen. Ik zou dan bij voorkeur een holle elastiek nemen, omdat die een groter bereik heeft. Ze zijn zeer zacht en komen "nooit" aan een punt waarop ze niet meer verder kunnen rekken, terwijl een aantal van hen (vooral de Daiwa Hydrolastic, maar oa ook Drennan) op het moment dat de vis minder trekt toch stevig terugtrekken. Het nadeel van deze holle elastiek is dan weer dat hij dikker is, zodat je wel moet nakijken of de opening in je top wel groot genoeg is?
                            Als je toch met volle elastiek moet vissen omdat een holle te dik is, neem je best een met een hoge rekfactor (6 à 7 maal) bvb Trabucco.
                            Het belangrijkste verschil tussen een holle en een volle elastiek vind ik dat bij een volle de weerstand die een vis ondervindt bijna constant blijft tot hij tamelijk plots aan het einde van zijn rek komt (punt waarop de vis vaak lost omdat de haak uitscheurt of de lijn breekt), terwijl bij de holle dat begint bij bijna geen weerstand en steeds meer en meer weerstand geeft en nooit helemaal rekloos wordt. De vis zal dan vaak omkeren net voor hij bij een volle elastiek zou lossen.
                            Als je voor de volle elastiek kiest, zou je ook nog de laatste 5 à 10 cm kunnen torsen (of een lus maken) zodat de kracht verdubbelt en de weerstand op het einde toenneemt, maar dan moet je eerst wel testen of de knoop die je daaarvoor moet maken wel vlot door je top gaat (bij 5 cm gaat dat misschien geen probleem zijn, want 5x7=35cm)
                            Voor jouw soort visserij stel je de elastiek (zeker bij 45 cm) steeds zacht af. Bij een holle moet die net terugkruipen in je top en zeker niet teruspringen. Bij een volle mag dat iets vlotter gaan, maar zeker niet terugknallen. Wel op voorhand eens totaal uitrekken, of je zit met een "druiper", maar dat weet je wel veronderstel ik.
                            Aangepast door swa; 13-02-2007, 10:36.

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door swa
                              Dat het een lompe visserij wordt, daar ben ik het niet mee eens, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Het vraagt een mentale omschakeling om ineens met zo'n (tamelijk) dikke top te zitten vissen.
                              Die dikke top heeft meer voordelen dan alleen het vlot en rustig doorlaten van je elastiek.
                              Bij veel zijwaartse wind blijft je hengel rustiger/stijver en trilt je top niet zo erg zodat je aaspresentatie beter is. Sinds ik m'n toppen heb terugversneden hoef ik bijna geen backshot meer te plaatsen. Het eventuele tekort aan hengellengte dat door het verkorten van je top kan ontstaan vul ik aan door een extra op maat gezaagd verkort verlengdeel.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎