zinkvissen / dobberdragendvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    zinkvissen / dobberdragendvissen

    Hallo een vraagje

    als er in een regelement staat verboden te zinkvissen de dobber moet het lood kunnen dragen

    mag ik dan een of twee valloodjes b.v. n 8 aan de grond leggen de antenne komt dan wel iets hoger te staan maar bij een controle kan de dobber het lood dragen
    gr Gerard
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Ja; dat klopt! De dobber moet het lood kunnen!!! dragen. Je mag dus gerust met een paar valloodjes op de bodem vissen maar tijdens eventuele controle moet bij het ondieper stellen van je tuig de dobber het lood dragen als dit lood vrij van de bodem komt.
    Bij ons regelement hebben ze daarom bepaald dat bovendien maximaal 10% van het lood op de bodem mag rusten
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Roha

      die 10 % daar heb ik al eens meer over gelezen het staat in dit regelement niet vermeld maar een dobber vanaf 1,5 gr een paar valloodjes van n.8 moet kunnen bedankt voor de info
      gr Gerard

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo
        ik moet er nog een achtergrond verhaal bij vertellen het kwam zo bij een vergadering kwam ons gesprek bij het vissen met de vaste stok uit
        ik zeg tegen die man ik heb een hekel aan dat afsteken en vis daarom als het kan met de lange opslag maar als je de wind van voren of zijwind hebt
        dan moet je wel met een korte opslag vissen

        de man vertelde dat bij club de hengel (9,5 m )+ lijn maar 15 lang mocht zijn en zonder elastiek in de top
        hij viste dan met een zachte 8 m hengel met de dobber een m onder de top en het bulklood een m onder de dobber en de overblijvende lijn werd dan recht vooruit vastgehouden door een paar valloodjes

        vanaf de achterkant van zijn hengel lag zijn aas dan op +- 12,5 m en zijn dobber werd toch door de top op zijn plaats gehouden bij zijwind

        alleen bij onderstroom komt die 10 % regel om de hoek kijken vandaar de vraag wat algemeen aanvaardbaar is

        en nu rest nog de vraag mag dat valloodje een schuifloodje zijn ( bij een zware dobber )
        gr Gerard

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Lood heeft volgens mij enkel tot doel de antenne scherp af te stellen
          En of dat lood nou schuift of vast staat ,sorry maar ik zie er geen verschil in
          En als er wedstrijden uit geschreven worden met zulke ka u thee regeltjes
          Zal je mij daar niet vinden Ik wil op een leuke manier op een door mij bedachte wijze m'n visjes vangen Kijk er moeten natuurlijk wel wat regels zijn ,maar overdaad schaad En regels om de regels Jammer dat is aan mij niet besteed

          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • ironny
            Moderator
            • 04-04-2006
            • 1377
            • Hamont

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door tester
            Hallo een vraagje

            als er in een regelement staat verboden te zinkvissen de dobber moet het lood kunnen dragen

            mag ik dan een of twee valloodjes b.v. n 8 aan de grond leggen de antenne komt dan wel iets hoger te staan maar bij een controle kan de dobber het lood dragen
            wat is dan de achterliggende gedachte bij dit verbod??
            Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Ik heb met dezelfde vraag gezeten... het antwoord heb ik niet gevonden, maar ik kan mij er wat bij voorstellen. Om te beginnen ga ik er maar vanuit dat regels pas achteraf gemaakt worden. Iemand gaat 'zinkvissen' tijdens een wedstrijd en dat wil men niet, dus wordt er een regeltje gemaakt. Als je wel mag zinkvissen zou ik namelijk ook de feeder mogen pakken. Of een korf onder mijn top binden. Om dat te voorkomen heeft men daar door de regel dat de dobber het lood moeten kunnen dragen een stokje voor gestoken. Ook stimuleert deze manier de secure, aktieve visserij (op zink is gewoon, 'plof', lood op de bodem, eventueel een lange sleep, stroming of geen stroming, hengel in de steun en geduld... beetje zwart-wit, maar oké...)

              Die tien procent regel is in mijn ogen nog weer een aanscherping. Mijn valloodje is meestal een nr 6 (0,1 gram). Dat houdt in dat ik minimaal met een dobber van 1,0 gram moet vissen om niet in overtreding te zijn. Het is in mijn ogen een extra uitdaging, handicap zo je wilt, om dan toch die aasaanbieding zo stil mogelijk te krijgen. Het is een regel waar je mee eens bent of niet... hij is er en je hebt je er aan te houden. Je zou hem kunnen omzeilen door gewoon een zware dobber te nemen, een mooie waggler van 10 gram mistaat ook niet aan de vaste stok.

              Waar ik het niet mee eens ben is dat het lood enkel het doel zou hebben om je antenne scherp af te stellen. Je lood brengt je aas op diepte in een bepaalde tijd. Als jij je aas snel naar beneden wilt hebben heb je gewoon meer lood nodig, dus een grotere dobber. Wil je dat juist niet, heb je minder lood nodig, dus een lichtere dobber (of je verdeelt het anders over je lijn, dat kan ook). Zo kun je heel mooi spelen met je dobberkeuze. Tegen alle regels in pak ik dus rustig een dobber van 1 gram op een stek waar maar een halve tot één meter water staat (volgens de 'boekjes' zou je dan een dobbertje moeten pakken van ongeveer 0,5 gram....)
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • swa
                Theoreticus
                • 09-05-2003
                • 718
                • Tienen

                #8
                Een schuiflood heeft volgens mij geen zin bij een dobbervisserij.
                Het lood dient (o.a.) om de weerstand van de dobber weg te nemen en als dat lood schuift dan trekt de vis de lijn door het lood en rechtstreeks op het drijfvermogen van de dobber zodat hij meer weerstand voelt ipv minder

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door swa
                  Een schuiflood heeft volgens mij geen zin bij een dobbervisserij.
                  Het lood dient (o.a.) om de weerstand van de dobber weg te nemen en als dat lood schuift dan trekt de vis de lijn door het lood en rechtstreeks op het drijfvermogen van de dobber zodat hij meer weerstand voelt ipv minder
                  helemaal mee eens,
                  heb hier na een wedstrijd een lekkere discussie over gehad
                  het heeft even geduurt voordat ik een lokale collega visser hiervan kon overtuigen

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo het schuif lood een verhaal apart

                    iemand vertelde mij dat er druppeloodjes zijn van 0,5 gr (schuifloodje ) en op mijn vraag waavoor
                    die zouden dan te gebruiken zijn als bulklood en bij het zinkvissen / overloodvissen / of als valloodje (geblokt door een n 8 )bij een zware dobber b.v. match het voordeel zou dan zijn het dat de kracht rechtstreeks op de dobber komt bij een aanbeet

                    omdat ik het verhaal met die valloodjes bij een lange opslag intressant vond en je bij een match dobber van 10 gr over 10% = 1 gr praat ben ik aan het testen geweest wat het voordeel zou kunnen zijn

                    de dobber moet het lood kunnen dragen dus als je 10% aan de grond wilt leggen komt de dobberinhoud ook 10% meer boven water

                    wat kwam ik tegen bij een vast valloodje moet de vis het gewicht van het valloodje opheffen omdat het niet gedragen word

                    zit het vast vallooodje achter begroeijing dan kan het veel meer zijn

                    bij een schuivend valloodje moet de vis de 10% dat de dobber boven water uitsteekt onder trekken dus daar win je niks

                    als het schuivend valloodje achter begroeijing blijft hangen is het nooit meer dan die 10% dus daar kan het voordeel hebben

                    maar er is nog een voordeel een schuivend valloodje werk als een katrol en zoekt zichzelf op de vis hoef maar een half valloodje te dragen en de andere helft draagt de dobber dus daar zit ook winst

                    maar ik vind het wel allemaal heel profi vergeleken met federen
                    gr Gerard

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎