topkits en lijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • joss
    Wedstrijdvisser
    • 20-10-2006
    • 59
    • Musselkanaal

    topkits en lijnen

    Hallo mensen,

    Ik heb even een vraagje over topsets en lijnen.
    Ik vis op het moment nog met een versneden top waar ik voor elke vissessie een lijn op monteer en dan ga vissen.
    Maar met die topsets ga dit veel sneller blijkt het en maak je de lijn er zo aan vast.
    Mijn vraag is als jullie de ene dag op 1,5 meter water vissen en de volgende dag op 3 meter water vissen met hetzelfde ltuigje. & je hebt een topset van 4 meter vis je dan de ene keer met een opslag van 2,5 meter en de andere dag met 1 meter?? Dat lijkt me toch niet...
    Hoe lossen jullie dit op?

    Grtn Jos.
  • Ruud Engels
    Hollands Belgisch Visser
    • 21-02-2007
    • 61
    • Weert

    #2
    Hallo Jos,

    Als ik voor mijn plezier ga vissen kijk ik meestal wat voor tuig ik over heb en geschikt is voor dat water. Al naar dat het nodig is kort ik de lijn in of verleng hem een stuk.

    Voor wedstrijden maak ik mijn tuigen meestal klaar op lengte zoals ik het nodig heb zodat er geen geknutsel aan de waterkant meer hoeft plaats te vinden.

    Maar ik zorg wel dat ik altijd ongeveer dezelfde opslag heb.

    Groeten Ruud
    Vijf dagen per week achter het net vissen is lang genoeg, die overige 2 dagen moeten we het net maar zien te vullen

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Ik denk dat mijn 'manier' veel overeenkomt met die van Ruud... Voor een wedstrijd maak ik mijn tuigen speciaal klaar, voor mijn plezier-visserij (alhoewel een wedstrijd natuurlijk ook plezier is) pak ik wat er in de koffer zit.
      Ik heb twee lengtes: Mijn topsetten bestaan uit vijf delen en mijn 'Brasemtuigjes' hebben die lengte (ongeveer 5 m). Aangezien ik altijd met dezelfde lengte onderlijn vis vind ik een lange opslag makkelijker. Zo kan ik gewoon de dobber + lood omhoog schuiven om een sleep te maken. Het feit dat je wat langer nodig hebt om aan te slaan (je moet je hengel verder omhoog doen) heb ik nooit als nadelig ervaren...

      Mijn andere tuigjes maak ik wel korter (vier delen, 3,90m om precies te zijn), omdat ik daarmee toch nooit met een langere sleep vis dan een cm of 50. Op de meeste wateren is het een meter of 2 á 2,5 diep en hiermee kan ik goed uit de voeten. Mocht er alleen maar kleine vis zijn en het nodig is om met een kortere opslag te vissen is het binnen een minuut ingekort naar de benodigde lengte. Ik kort liever mijn lijn in dan dat ik hem langer moet maken.
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • kraak
        mooi weer visser
        • 09-08-2005
        • 307
        • Kampen

        #4
        Ja, want hoe verleng je nou op een knappe manier je tuig? Het lijkt mij een extra zwakke plek in je tuig..
        vr.gr. Jeroen

        Reageer

        • Ruud Engels
          Hollands Belgisch Visser
          • 21-02-2007
          • 61
          • Weert

          #5
          Hallo Kraak,

          Als ik verleng dan maak ik eenlus in lus verbinding boven de dobber.

          Ik ben het met je eens dat het een zwakkere plek is in de vislijn, vandaar dat ik deze methode ook alleen maar hanteer als ik geen wedstrijden heb.
          Gelukkig heeft het me verder nog nooit in de steek gelaten, en ik mag me dan een gelukkig iemand prijzen dat ik op deze manier toch al diverse malen een brasem heb kunnen landen zonder lijnbreuk. Misschien een factoor mazzel?

          Groeten Ruud

          Oorspronkelijk geplaatst door kraak
          Ja, want hoe verleng je nou op een knappe manier je tuig? Het lijkt mij een extra zwakke plek in je tuig..
          Vijf dagen per week achter het net vissen is lang genoeg, die overige 2 dagen moeten we het net maar zien te vullen

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Ik denk niet dat dat een mazzelfactor is... Als je die verlenging van dezelfde dikte neemt als je hoofdlijn (wat mij logisch lijkt) zal toch nog altijd als eerste je onderlijn het begeven (behalve als je met je hoofdlijn vast komt te zitten tussen de keien aan het Eemskanaal, dan ben je de hele rotzooi kwijt en zit je vier uur lang te kijken hoe er een onbereikbaar dobbertje voor je neus heen en weer drijft.... )
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

              #7
              Ik maak al mijn tuigen op voorhand klaar met een lengte van 6mtr op welk water ik ook kom maakt dan niet zoveel uit ,met deze lengte kan je in de meeste gevallen wel volstaan Ik heb het de afgelopen winter wel gehad dat ik mijn tuigen verlengt heb Persoonlijk denk ik als je de draad waar je mee verlengt een maatje dikker neemt er geen enkel probleem zal ontstaan Want of je de normale lengte aan je top monteerd of je maakt het vast aan een lijn die wat dikker is Het is nog nooit kapot gegaan bij mij En gewoon lus in lus
              Als er wat kapot gaat is het m'n onderlijn ,om dat die heel vaak een 4/00 dunner is Het is dus een probleem wat geen probleem is De opslag zit meestal op 1mtr Enkel water waar maar een metertje water staat doe ik de opslag op minstens 2mtr

              Groeten van Jan de visser

              Reageer

              • brielsemaasliefhebber
                vis gek
                • 06-06-2006
                • 1231
                • Brielle

                #8
                Nou jan dat vind ik een beetje zonde van de nylon die je dan weer gaat afknippen.Als je bijvoorbeeld op een water komt waar je aan een twee meter tuig voldoende hebt,gooi jij dus 4 meter weg.Dat snap ik niet.Ik zelf maak mijn tuigen twee,vier en zes meter zo heb ik van alles wat bij me.Kijk vissen mag geld kosten maar om het nou over de balk te gooien,nee dat vind ik niet nodig.

                Maar dat is natuurlijk mijn mening.
                GROETEN VAN EEN VIS GEK

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Je hebt het niet goed gelezen vriend ,ik gooi nooit meer weg als 3 mtr Want dat zijn m'n korste tuigen En die 3mtr die ik over hou span ik over de peulen
                  dat is dan weer een anti wapen tegen de mus en de spreeuw die het op m,n erwten voorzien hebben En zo heb ieder nadeel z,n voordeel

                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • drennanboy
                    Drennan forever
                    • 11-02-2007
                    • 93
                    • Puurs

                    #10
                    Ik vis enkel op vijvers en maak mijn lijntjes evenlang als mijn stok , kan ik onder mijn top vissen met 1 of 2 .... meter slag of als het nodig is met 9m lijn om zeer ver te vissen , kan daarmee alle kanten uit
                    3 x clubkampioen
                    5 x koning

                    Reageer

                    • fixvis
                      Frequent aanwezig
                      • 24-01-2005
                      • 170
                      • Wilsum

                      #11
                      [quote=janb]Je hebt het niet goed gelezen vriend ,ik gooi nooit meer weg als 3 mtr Want dat zijn m'n korste tuigen En die 3mtr die ik over hou span ik over de peulen
                      dat is dan weer een anti wapen tegen de mus en de spreeuw die het op m,n erwten voorzien hebben En zo heb ieder nadeel z,n voordeel
                      [quote]

                      En wat dacht je van de spinazie?
                      groeten Fixy

                      Reageer

                      • brielsemaasliefhebber
                        vis gek
                        • 06-06-2006
                        • 1231
                        • Brielle

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door janb
                        Je hebt het niet goed gelezen vriend ,ik gooi nooit meer weg als 3 mtr Want dat zijn m'n korste tuigen En die 3mtr die ik over hou span ik over de peulen
                        dat is dan weer een anti wapen tegen de mus en de spreeuw die het op m,n erwten voorzien hebben En zo heb ieder nadeel z,n voordeel
                        Ja ja maak er maar weer wat van.We zitten op een hengelsportforum,niet op de groente beurs.Het is gewoon zonde om zo veel weg te gooien.
                        GROETEN VAN EEN VIS GEK

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                          Ja ja maak er maar weer wat van.We zitten op een hengelsportforum,niet op de groente beurs.Het is gewoon zonde om zo veel weg te gooien.
                          weet je wat zonde is?
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

                            #14
                            ongenaaid de kist in das zonde

                            Reageer

                            • brielsemaasliefhebber
                              vis gek
                              • 06-06-2006
                              • 1231
                              • Brielle

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door janb
                              weet je wat zonde is?

                              Nou vertel.???????????
                              GROETEN VAN EEN VIS GEK

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎