elastic rating

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Gali
    Newbie
    • 04-03-2007
    • 2
    • Groningen

    elastic rating

    Hallo,
    Ik heb een vaste stok van 8 m. Daarop staat dat het een elastic rating van 14 heeft. Kan iemand mij vertellen waar die elastic rating nu precies voor staat ?
  • fred de visser
    Frequent aanwezig
    • 25-01-2006
    • 225
    • den haag

    #2
    Dat is gewoon de maximum maat elastiek je kunt dus verantwoord vissen met deze stok tot maat 14.
    een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.

    Reageer

    • Gali
      Newbie
      • 04-03-2007
      • 2
      • Groningen

      #3
      Maar op deze stok zit geen elastiek montage. Heeft het soms iets te maken met de maximale treksterkte van mijn nylon lijn die ik op deze hengel kan gebruiken?

      Reageer

      • † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

        #4
        er hoeft geen elastiek in te zitten maar wat hun zeggen is dat als je met lastiek wil gaan vissen en deze er in wil maken dat een verantwoorde sterkte max nummer 14 is van elastiek
        want elastiek wordt in de meeste gevallen met nummers aangeduid
        het heeft niks met je nylon dikte te maken
        maar tot welke dikte nylon je kan dat zou ik niet weten
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

        Met Vriendelijke Visgroeten



        vaste stokvisser????????

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          De dikte van je nylon staat meestal in een tabelletje op de verpakking van je elastiek. Het gaat hier dan wel om de dikte van je onderlijn niet je hoofdlijn. Volgens mijn tabel (Vespe):
          Elastiek nr 14 heeft een diameter van 1,8mm en is geschikt voor onderlijnen van 10/00 tot 23/00... geschikt om zo ongeveer een karper van 8 kg aan te laten 'bungeejumpen'....

          Ikzelf gebruik voor het normale werk elastiek nr 6 en als ik grote brasem verwacht nr 8... nr 14 is dus helemaal niet nodig, maar geeft zoals fred de visser al schreef, alleen het maximale aan van de stok.
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • Master
            Voerboer
            • 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

            #6
            Het nadeel van het plaatsen van elastiek is dat je vaak 30 tot 40 centimeter van je top moet zagen om je elastiek te kunnen plaatsen. Dan is je hengel dus flink korter. Daar moet je wel rekening mee houden als je aan elastiek begint. Of is je hengel al voorbereid op elastiek? Je kan dat zien aan de diameter van het uiterste puntje van je top. Die is dan al afgesneden met een opening van circa 1,5 milimeter.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Is dat stukje korter nu echt zo'n nadeel? Volgens mij weegt dat realtief kleine beetje korter niet op tegen de grote voordelen van elastiek... Bij een elastiek nr 14 met een diameter van 1,8mm zal het inderdaad een 40 cm kunnen zijn wat de hengel moet worden ingekort, maar bij een gemiddeld elastiek (nr 5, 6 of 8) met een diameter van rond de 1mm zal het al een stuk minder zijn. Je moet alleen bij het cuppen daar even rekening mee houden, want die is niet ingekort, maar verder ben je dat stukje korter al snel vergeten, denk ik.

              Bovendien, bij het plaatsen van een carbonspriet (versneden top) moet je je hengel ook inkorten...
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • Master
                Voerboer
                • 26-02-2007
                • 1148
                • Zoetermeer

                #8
                Het hoeft zeker geen nadeel te zijn, maar bij een wedstrijd met een maximale hengellengte moet je vooraf wel bedenken dat je iets korter zit dan je buurman, zeker wanneer je onder de top vist zoals bij stroming en harde wind.
                Theo de Kreij.
                www.natuurzorg.eu

                Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎