feedervissen Maas

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • umpie
    Verificatie gaande...
    • 21-01-2007
    • 13
    • maastricht

    feedervissen Maas

    Hallo allemaal

    Ik wil graag wat meer gaan vissen met de feeder, maar ben nog erg onervaren.
    Omdat ik regelmatig in de Maas vis zou ik graag willen weten wat is nou het gemiddelde korfgewicht voor op deze rivier te vissen, en dan onder normale omstandigheden. En wanneer verander je je top? is dit afhankelijk van je korfgewicht of van de visafstand? of beide?


    Kan me iemand wat meer hierover zeggen. Alvast bedankt
  • clairvoyant
    Moderator
    • 29-03-2006
    • 240
    • Eindhoven

    #2
    het korfgewicht is afhankelijk van waar je op de rivier vist, in het midden of tussen de kribben... en je top is weer afhankelijk van je korfgewicht. Ik heb vorig jaar een paar keer op de rijn gevist met korven tussen de 60 en 80 gram, met mn zwaarste top, en dat ging op zich best goed, maar het blijft een kwestie van uitproberen
    groeten,
    Peter

    ****Moderator NHSF ****

    Reageer

    • Robin
      Vaste stok & Feeder
      • 26-11-2006
      • 490
      • Meerssen

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door umpie
      Hallo allemaal

      Ik wil graag wat meer gaan vissen met de feeder, maar ben nog erg onervaren.
      Omdat ik regelmatig in de Maas vis zou ik graag willen weten wat is nou het gemiddelde korfgewicht voor op deze rivier te vissen, en dan onder normale omstandigheden. En wanneer verander je je top? is dit afhankelijk van je korfgewicht of van de visafstand? of beide?


      Kan me iemand wat meer hierover zeggen. Alvast bedankt
      Hoi Umpie,
      Ik feeder sinds vorig jaar ook op de maas bij Maastricht, en grensmaas.
      Op de Maas gebruik ik meestal een 3 ounce top soms een 4 ounce top bij harde stroming. De korf gewichten varieren van 40 tot soms zelfs 60 gram (bij harde stroming) een gemiddeld korfgewicht van 50 gram dus... korfgewicht.

      Ik verander tijdens het vissen niet vaak van top, kwestie van goed naar het water kijken en een keuze maken tussen de topjes. Meestal vis ik op een afstand van 40 tot 50 meter.

      het veranderen van de top is zoal afhankelijk van stroming als vis afstand

      De stroming: Bij hardere stroming kan een stuggere top meer uitkomst bieden
      Korf gewicht:bij zwaardere korven stuggere top

      De afstand: Bij een grotere afstand is het verstandiger een stuggere top te
      kiezen doordat er meer lijn in het water ligt, is er een grote
      stroomdruk op de lijn...
      groetjes Robin

      "De beste tijd moet nog komen"

      Reageer

      • antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

        #4
        de stroomdruk op de lijn kun je op diverse manieren verminderen, een dunnere lijn, je hengels schuin omhoog (zoals bij het strandvissen) opstellen waardoor er aanzienlijk minder lijn in het water ligt, het grootste voordeel van deze truckjes is dat je dan een lichtere korf ken gebruiken.

        Reageer

        • umpie
          Verificatie gaande...
          • 21-01-2007
          • 13
          • maastricht

          #5
          Hallo,

          Bedankt voor jullie reacties. Een andere vraag kun je nu het beste een heavy feeder aanschaffen voor aan de maas te vissen of volstaat een medium/heavy ook.

          En Robin waar in Maastricht vis je aan de Maas?

          gr Umpie

          Reageer

          • reijntjes
            Swingt(o)(i)pper
            • 12-12-2005
            • 3497
            • Asten

            #6
            Umpie,
            Ik vis wel eens in de buurt van Venlo en natuurlijk afhankelijk van de waterstand en hoe ver je ( moet ) vissen is een medium / heavy toch wel voldoende.Ik heb al gevist ( en gevangen ) met een WP op de maas !
            Groeten

            Frank

            2015 de Belgen verslagen in eigen huis
            2016 walk-over Blauforlaet !
            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

            Reageer

            • janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

              #7
              Wat stroom druk betreft in ieder geval geen harde top maar maar zoek een midden weg Het liefste een nylon lijn zo licht als mogelijk is ,en luister naar antoinette je top om hoog ,en heel veel slik op je lijn lijn die op de grond licht ondervind geen hinder van stroomdruk En als je met korven kan vissen van rond de 50 gram heb je nog niet de echte stroomdruk mee gemaakt Ik hoorde van het weekend dat er in de maas werd gevist met korven van 200 gram Ik weet dus niet zeker of dat waar is want ja men zegt toch altijd horen zeggen is horen liegen Maar ik zou er om deze tijd toch voor kiezen om er niet al te ver in te gaan als de paai even door zet zal je de meeste vis toch vangen op en rond de dertig meter

              Groeten van Jan de visser

              Reageer

              • john van den broek
                Specimen Hunter
                • 30-03-2003
                • 1089
                • Venray

                #8
                200 gram is nu echt wel nodig op de maas, als die al blijft liggen !!!

                De keuze van de feeder, heavy of medium, hangt af met welk gewicht korven je wilt gaan vissen.
                Tot 80 gram kun je met medium feeder makkelijk uit de voeten, zwaardere korven zou ik toch kiezen voor een heavy. De keuze van de feeder heeft niet zoveel met de stroming te maken, maar meer met het gewicht qua korf die het weg moet zetten.

                De keuze van de top is wel afhankelijk van de stroming, hoe minder stroming er is, hoe de dunner de top die je kunt gebruiken.
                Je zult ook zien dat de aanbeten feller zijn bij een harde stroming en minder fel tot voorzichtig bij weinig stroming.
                Groet John.

                www.baitstore.nl

                Reageer

                • umpie
                  Verificatie gaande...
                  • 21-01-2007
                  • 13
                  • maastricht

                  #9
                  hallo,

                  Als ik het goed begrijp is een heavy oke, als je maar genoeg toppen hebt om te wisselen.
                  Wat wordt bedoeld met 200gram is dit de korf?

                  gr umpie

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door umpie
                    hallo,

                    Als ik het goed begrijp is een heavy oke, als je maar genoeg toppen hebt om te wisselen.
                    Wat wordt bedoeld met 200gram is dit de korf?

                    gr umpie
                    Hallo Umpie

                    de Maas laat in de zomer +- 100 cub water per sec door en in de winter soms wel 800 cub zoals nu en dan heb je veel vuil op de lijn en super veel stroomdruk

                    soms kun je tussen de kribben net in de vaargeul met 100 gr vissen maar als je net als in de zomer 50 m inwerpt dan blijft een 300 gr,s korf nog niet liggen

                    in de zomer als de maas maar +- 100 cub per sec afvoerd is een korf van 50 gr vaak al genoeg

                    je kunt de waterstanden en de afvoer per sec van de Maas en Waal heel gemakkelijk opzoeken op teletex pagina 720

                    oja Nedere land 1/2/ of 3 moet je dan zijn

                    suc6
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

                      #11
                      Sorry hoor maar tweehonderd gram Dan kom je in een situatie die niet veel meer met leuk vissen heeft te maken
                      Dus dan is voor mij het moment aan gebroken dat ik naar wat rustiger water ga verkassen
                      Iets van vissen met een korf van een gram of 30 ,maar ja ieder zijn meug

                      Groeten van Jan de visser

                      Reageer

                      • umpie
                        Verificatie gaande...
                        • 21-01-2007
                        • 13
                        • maastricht

                        #12
                        bedankt voor de tips,

                        Ik ga zondag eens proberen, maar denk niet in de maas de stroming is toch te hard, zal waarschijnlijk het kanaal worden meestal ga ik in een zijtak hiervan zitten een zogenaamde zwaaikom zoals ze het hier in mestreech noemen. Hebben jullie hier nog tips voor of valt er op het kanaal (julianakanaal) nog weinig te vangen.

                        Ik zit ongeveer 300m in de zijtak van het kanaal, het is jammer dat je niet verder kunt je moet dan over het bedrijventerrein en tegenwoordig krijg je hier geen toestemming meer voor, vroeger was het nog anders.

                        gr Umpie

                        Reageer

                        • Robin
                          Vaste stok & Feeder
                          • 26-11-2006
                          • 490
                          • Meerssen

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door umpie
                          bedankt voor de tips,

                          Ik ga zondag eens proberen, maar denk niet in de maas de stroming is toch te hard, zal waarschijnlijk het kanaal worden meestal ga ik in een zijtak hiervan zitten een zogenaamde zwaaikom zoals ze het hier in mestreech noemen. Hebben jullie hier nog tips voor of valt er op het kanaal (julianakanaal) nog weinig te vangen.

                          Ik zit ongeveer 300m in de zijtak van het kanaal, het is jammer dat je niet verder kunt je moet dan over het bedrijventerrein en tegenwoordig krijg je hier geen toestemming meer voor, vroeger was het nog anders.

                          gr Umpie

                          Hoi Umpie,

                          ik wil dit jaar vaker op het Julianakanaal gaan vissen, woon er kortbij dus. mag ik vragen welke zijtak van het julianakanaal je bedoeld ( De Beatrix haven, bij ankersmidt?)

                          ga je in M'stricht ook wel eens naast het zandwin bedrijf "van Wessem" vissen, vlak bij de noorderbrug ?
                          groetjes Robin

                          "De beste tijd moet nog komen"

                          Reageer

                          • Skiman
                            Witvisfanaat!!!
                            • 27-11-2006
                            • 115
                            • Nijmegen

                            #14
                            Hoe serieus moet je die 200 gram nemen van Dhr. van den Broek???

                            Met deze harde stroming is er idd weinig leuks meer aan te gaan vissen. Ikzelf zou ook een ander water opzoeken...

                            Succes verder...
                            Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

                            Reageer

                            • john van den broek
                              Specimen Hunter
                              • 30-03-2003
                              • 1089
                              • Venray

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Skiman
                              Hoe serieus moet je die 200 gram nemen van Dhr. van den Broek???

                              Met deze harde stroming is er idd weinig leuks meer aan te gaan vissen. Ikzelf zou ook een ander water opzoeken...

                              Succes verder...
                              Zo serieus zoals je het zelf wenst te nemen.
                              Iemand die nu meent op de maas te moeten gaan vissen zal die gewichten toch nodig hebben en met 200 gram ben je er nog niet, de korf zal ook voorzien moeten zijn van ankers. Mensen die regelmatig op het spui vissen weten precies hoe dit werkt.

                              Wat mijzelf betreft, ik ga nu ook niet op de maas vissen en zoek dus ook rustiger water op.
                              Groet John.

                              www.baitstore.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎