Zeelt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    Zeelt

    Beste vissers,

    Een vraagje;

    Ik heb een fantastische stek gevonden om op zeelt te vissen, maar er zit ook veel baars, brasem en voorn. Het probleem is dat ik veels teveel kleine baarsjes vang en toch ook een hoop gepiel van voorntjes moet verdragen. Hoe zou dit voorkomen kunnen worden? Is een ander voertje misschien de oplossing? Welk voertje zou ik dan het beste kunnen gebruiken? Ik ben dus het meest op zoek naar iets dat het kleine gespuis afschrikt!

    Alvast bedankt!

    Groet, Arnoldus
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    Ik zou zeggen ander aas maar ik weet niet waar je mee vist waarschijnlijk maden/wormen als je ook baars vangt.
    Zou mais misschien een oplossing zijn ?
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      ik ben het eens met Reijntjes, gewoon ander haakaas gebruiken ipv rommelen met je voer, immers je voer werkt want er komt vis op af. Dus bijv. mais op de haak doen.

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Brasem is niet helemaal te voorkomen. Voorn en baars wel. Je kunt ze niet afschrikken maar je kunt wel voorkómen dat ze op je stek gaan komen. Let vooral op dat je het voer niet teveel laat wolken. Wolkend voer trekt enorm veel kleine witvis aan. Vaak zelf zo erg dat je haakaas de bodem niet eens kan bereiken.

        Ik heb zelf de ervaring dat zeelt en brasem niet tegelijkertijd azen. Vaak vang ik eerst de kleine witvis, daarna de brasem, en daarna pas de zeelt. Wat ik vaak (meestal) doe is in één keer een (vrij) grote hoeveelheid voer voeren, en daarna de stek 1 of 2 uur met rust laten, en ook niet meer bijvoeren. In die 2 uur zijn de meeste kleine witvissen wel klaar met azen. Bijvoeren kan eventueel met maden of maïs. maar in ieder geval niet met lokvoer. Dit veroorzaakt namelijk weer zo'n enorme voerwolk en dan begint 9 van de 10 keer het spelletje opnieuw. Natuurlijk ken ik het viswater en de situatie niet, maar het is te overwegen.

        In de loop van de jaren heb ik de indruk gekregen dat zeelt vaak de eerste 'strijd' om het voedsel niet aangaat. Ze laten de brasem en kleine voorns gewoon hun gang gaan en als de rust op de stek is weergekeerd komen de zeelten om de 'restjes' van de bodem op te pikken. Of beter gezegd: Uit de bodem te filteren. Met de grote stofwolken en bellenplakkaten als gevolg.

        Verder is het vissen met alleen mais of andere partikels (hennep) een optie. Zelf ben ik niet zo'n fan van alleen maïs of hennep. Vaak gebruik ik een combinatie met nog andere (sterk geurende) partikels er doorheen. Hierbij valt te denken aan trouvitkorrels (=vismeel), Frolic, of honden/kattenvoer uit blik.

        Veel succes met één van de mooiste vissen van ons land!

        Gr. Pieter


        Edit:

        EEEEHHHHHHH.......sorry ik zie nu pas dat dit onderwerp onder "feedervissen" staat. Dan gaat dit verhaal msschien in iets mindere mate op maar ik hoop dat je je voordeel ermee kunt doen!

        Reageer

        • Rick de visser
          Alrounder&Binder
          • 28-02-2007
          • 166
          • Nw-Roden

          #5
          De opplossing

          neem boillies ik had ook zo'n stek neem niet als te grote neem ze zoet en koop een hair groeten rick

          Reageer

          • Master
            Voerboer
            • 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

            #6
            Ik ben het met Rick eens. De meeste zeelt word doorgaans door karpervissers gevangen.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

            Reageer

            • pastoor
              ...
              • 02-02-2003
              • 1112
              • Drongelen

              #7
              Ik zou alleen mais aan de haak doen. Als er dan nog te veel voorn of brasem bijt zou ik twee maiskorrels aan de haak doen.

              Hier is ook een water waar veel zeelt zit. Ik ving vorige week Zaterdag in drie uurtjes 5 van die dikke jongens en mijn maat Ep ving er gisteren 8 in 4 uurtjes. Ook hier vangen we ze meestal met mais.

              Reageer

              • Rick de visser
                Alrounder&Binder
                • 28-02-2007
                • 166
                • Nw-Roden

                #8
                De oplossing neem boilies

                koop een hair en boilies 8mm ik had jou probleem en het is me gelukt de oplossing lijkt mij
                groeten rdv

                Reageer

                • hanno-visser
                  visserman en queen-fan
                  • 29-12-2006
                  • 140
                  • zwolle

                  #9
                  helemaal mee eens...
                  ik vis ook wel eens met maiis en dan vang ik af en toe een witvis maar meestal zeelt... maar met een boilie ben je er vanaf....Cker weten...

                  mischien een héle grote brasem maar das niet erg neem ik aan ... toch?

                  in ieder geval suc6!

                  mvg
                  hanno-visser

                  Site: www.vissenmethanno.websitemaker.nl/vissen

                  -||Als ze me missen ben ik vissen||-

                  Reageer

                  • arnoldus
                    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
                    • 24-08-2006
                    • 61
                    • Linschoten

                    #10
                    Beste Tipgevers,

                    Hartelijk bedankt voor de vele tips. Ik zal zeker de aangereikte oplossingen eens uitproberen. Dacht echt dat vooral het voer het probleem was, aangezien ik vooral met piertjes vis (meestal vindt de zeelt dat wel lekker is mijn ervaring). Mais ben ik meestal niet zo happig op, omdat het nogal snel van de haak geknabbeld wordt en toch ook de voorn blijft trekken. Paar vraagjes nog:

                    -Maar boilies. Vereist dat, dat ik zwaarder ga vissen? Ik zit meestal toch met onderlijntjes van max. 14/100 maar meestal lichter. Hoe zit het met de montage? Kan dat gewoon een lus-montage blijven? Wat denken jullie? Moeten de boilies felgekleurd of lekker donker zijn? Welke smaak?

                    - Over het katte/hondevoer. Dat heb ik eigenlijk nooit willen proberen. Wat de boer.... Maar goed, in het kader van je moet toch met je tijd meegaan toch de volgende vraag: hoe presenteer ik dat aas? Aan de haak, hair? Zachte of harde brokken? Hoe zit het? Zou je kattebrokjes ook in de voerkorf kunnen gebruiken??? Heeft een van juillie daar ervaring mee?


                    Nou gasten, jullie lezen het al. Nog vragen genoeg. Nogmaals bedankt voor de tips!

                    hartelijke groeten, Arnoldus

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Ik had eerlijk gezegd mijn vorige bericht al gepost, en kwam er toen pas achter dat je topic in "feedervissen" stond. Dat werkt natuurlijk wel net even wat anders dan onder het dobbertje.

                      Zachte honden- of kattenbrokken (uit blik) vallen af als haakaas denk ik. Ze zijn hiervoor te zacht, te "snotterig". Ze overleven geen fatsoenlijk inworp. Je kunt wel van deze brokken een deeg maken, dmv het toevoegen van bijv. paneermeel of brood. Als voer zou je het wel kunnen gebruiken, alleen moet je er dan wel goed op letten dat je de brokken 'uit de korf trekt'. Anders blijven ze erin zitten en kan de zeelt er nooit bij komen.

                      Harde aassoorten zoals boilies of harde hondenbrokken kun je op een hair vissen. Er zijn hier ooit topics opgestart over het vissen met een hair, met de feeder. Ikzelf heb hier geen enkele ervaring mee, sowieso niet met feedervissen. Misschien dat je via de zoekfunctie wat kunt vinden.

                      Ik denk niet dat je zwaarder hoeft te gaan vissen, een andere aassoort hoeft nog niet te betekenen dat je systeem grondig moet worden aangepast.

                      MVG,
                      Pieter

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎