haakgrootte aanpassen??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    haakgrootte aanpassen??

    Hoi,

    Ik hoorde deze week hetvolgende:

    Bij warm weer word aangeraden met een kleiner/groter haak te vissen dan met koud weer....
    Komt deze stelling iemand bekend voor??
  • Ruud Engels
    Hollands Belgisch Visser
    • 21-02-2007
    • 61
    • Weert

    #2
    Hallo,

    Of de keuze van haak afhankelijk is van het soort weer/seizoen weet ik niet.
    Persoonlijk beoordeel ik dat aan het water tijdens het vissen.

    Normaal gesproken start ik altijd met dezelfde haak (zomer en winter). Mocht ik tijdens het vissen merken dat het niet loopt dat wil ik naar een andere haakmaat grijpen. Ook het plaatsen van een ander merk haak, maar wel met dezelfde maat heeft mij al diverse malen vis doen opleveren.

    Groeten Ruud
    Vijf dagen per week achter het net vissen is lang genoeg, die overige 2 dagen moeten we het net maar zien te vullen

    Reageer

    • Theo de Kreij
      VOERBOER
      • 03-06-2003
      • 2345
      • Zoetermeer

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door helpat
      Hoi,

      Ik hoorde deze week hetvolgende:

      Bij warm weer word aangeraden met een kleiner/groter haak te vissen dan met koud weer....
      Komt deze stelling iemand bekend voor??
      Vreemd advies. Klein/groot, wat is het advies nou eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat naarmate het water warmer wordt (voorjaar) de vis meer gaat eten en je dus meer aas op je haak kan prikken, dus een wat grotere haak. Het blijft echter een beslissing die je aan het water en tijdens het vissen kan nemen. Kleine voorntjes pak je makkelijker met een 20 dan een 14 enzovoort.
      Mvrgr,

      Theo de Kreij.

      ********************************
      Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
      ********************************

      www.peche-tackle-europe.com

      Reageer

      • helpat
        Frequent aanwezig
        • 27-09-2004
        • 154
        • Beek (zuid-limburg)

        #4
        Hallo Theo,

        Ja wat het advies was weet ik niet meer daarom dat ik het zo had geschreven. Daarom vroeg ik dan ook of iemand hier ooit iets van had gehoord.

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Er staat momenteel een artikel over haakjes in Witvis Totaal (nr.30) van Eddy v/d Hoogen. Ik doe het allemaal niet zo geavanceerd als hij, maar wel bemoedigend om te lezen dat ik op de goede weg ben... Stelregel: Hoe beter de vis bijt, hoe groter de haak kan zijn. Het aasgedrag van de vis is afhankelijk van de temperatuur (het weer enz.), dus bij koudere temperaturen zal je haak automatisch kleiner moeten zijn. En dat je een mestpier niet aan een haakje 22 doet en één pinkje niet aan een haak 10 lijkt mij ook logisch.
          Ikzelf begin negen van de tien keer met een haakje 18 (gamakatsu 1310) en naar gelang de visserij en aassoort ga ik of kleiner, groter of wissel ik van haaksoort.
          groet,
          Eduard

          Reageer

          • The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5439
            • Feânwalden

            #6
            Ben het helemaal met jou eens Eduard
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

            ik knibbelje foar gjin ien

            The Frisian Viking

            Reageer

            • joppievis
              Stekvisser
              • 18-04-2006
              • 41
              • Sebaldeburen

              #7
              Zonder haak geen vis

              Ik zie het ook zo, dat je de grote van de haak aanpast aan de omstandigheden.
              Zelfs de vorm van de haak, kan soms de doorslag geven.

              Je bent zoals je bent, of je wordt beter dan je ooit bent geweest, je leert tenslotte elke dag...........


              hengelsport4me.webklik.nl

              Reageer

              • minimus
                Specimen Hunter
                • 19-03-2003
                • 1203
                • Tilburg

                #8
                Niet vanzelfsprekend dat hoe beter de vis aast hoe groter de haak mag zijn. Dat ondervond ik deze week nog aan den lijve. Ving 48 brasems aan Kamasan B611 nr 16 en omdat de vis goed los was had ik aan mijn topset exact hetzelfde tuig hangen met een Kamasan B611 nr 14. En daar zat een heel groot verschil in want aan de nr 14 werd lang niet zo uitbundig gesabbeld dan aan de nr 16 ondanks het feit dat goed halen was. Dus de stelling : "vis goed los grotere haak gebruiken" onderschrijf ik niet.
                De stelling is waarschijnlijk ontsproten aan het feit dat grotere haken ook grotere vis oplevert en dat is een hardnekkig misverstand. Uit genoemde sessie was de grootste 59 cm en dat kan dus makkelijk met een haak 16.
                De grootte van de vis is dus niet recht evenredig met de gebruikte haakmaat (juist vaak niet !!!!)
                Verder heb ik de ervaring dat bij het slecht azen van de vis een langstelige haak het beter doet dan een kortstelige haak en dat dan vooral bij voorn. Daaruit valt te concluderen dat de aaspresentatie mogelijk niet alleen beïnvloed wordt door de loodzetting maar ook deels door de haak. Vooral met vissen boven de bodem kan dit van enorm belang zijn als de vis slecht aast. Probeer het maar eens !!!
                As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                Reageer

                • Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

                  #9
                  Da's er een voor in de map Minimus! 'The Devil is in the details'. Zelfs de manier waarop je haakje geknoopt is kan al het verschil maken. Als bijvoorbeeld je lijn ietwat gekinkt is, of achter het bledje komt te zitten hangt je haak (plus aas) al iets anders en kan het al minder vis betekenen....
                  groet,
                  Eduard

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎