Slideren op een kanaal/vijver

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    Slideren op een kanaal/vijver

    Hoi Matchers,

    In Witvis Totaal is er al veel gepubliceerd over matchvisserij met de slider op de Lithse Ham. Op zich een mooi water maar zelfs naar Nederlandse begrippen vrij extreem (diep) en voor sommigen van jullie en mij niet direct naast de deur.
    Vraagje; wie van jullie heeft ervaring met het slideren in watertjes bij hem in de buurt? Ik doel dan op kanalen en vijvers zoals je die in heel Nederland kunt tegenkomen.
    Ik ben met name geïnteresseerd in de lijnopzet en dobbers die je hiervoor gebruikt.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
    Hoi Matchers,

    In Witvis Totaal is er al veel gepubliceerd over matchvisserij met de slider op de Lithse Ham. Op zich een mooi water maar zelfs naar Nederlandse begrippen vrij extreem (diep) en voor sommigen van jullie en mij niet direct naast de deur.
    Vraagje; wie van jullie heeft ervaring met het slideren in watertjes bij hem in de buurt? Ik doel dan op kanalen en vijvers zoals je die in heel Nederland kunt tegenkomen.
    Ik ben met name geïnteresseerd in de lijnopzet en dobbers die je hiervoor gebruikt.
    Moi Roha
    Meestal slyders van 10 gram waarvan ik de bulk ook 10 gram is en de slyder met en paar kleine loodhagels scherp uit lood .
    Wat heel goed werkt is dan een orgel pijpje er op .
    Helaas heb ik dat niet altijd bij de hand.
    Wat mijn altijd verbaasd is dat je zo klein vis kan vangen met zo zwaar systeem.
    Ik wil ook slyders maken van rond de 5 gram zelfde als ik op de cursus ,maar dan wel met een iets korte pauwenveer.
    De lijn opzet het zelfde van patrick Prinsen .lijn met kraal ,wartel ,dikke lijn met lood ,wartel, onderlijn.
    Ook zonder de lijnclip gooi je dit bijna nooit in de knoop.Want met vaste montage daar ben ik nog ook geen ster in ..
    Gr lolo
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

      #3
      t sliderwatertje bij ons in de buurt heb je vorige week zelf geprobeerd! Ik zelf vanmiddag ook nog even, maar alleen niks gevangen. Er zaten ook nog wat Engelsen, maar die hadden ook geen schubje gezien.

      Verder heb je bij ons nog de uitmonding van de geldersche gracht in het drontermeer, ook heerlijk om te matchen, maar wel met vaste montage.

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Hoi Ronald,

        Erik Wind heeft me vorig jaar een slider techniek geleerd voor op de Lage Vaart, als het stroomt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het is wel de moeite waard om met iedereen te delen. De slider wordt uitgelood met een bulklood. 1cm onder de bulk komt een BB of een AA. Dit laatste loodje sleept over de grond om een stillere aasaanbieding te krijgen. Ik vind het mooi .

        Groeten,
        Dennis
        Carpe Diem

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          [quote=lolo]Moi Roha
          Meestal slyders van 10 gram waarvan ik de bulk ook 10 gram is en de slyder met en paar kleine loodhagels scherp uit lood .[/guote]

          Hey Lolo,
          Zoals je aangeeft vis je dus met een geheel onverzwaarde pen. Hoe werpt zoiets? Gaat zo'n pen niet slingeren tijdens de worp?

          Oorspronkelijk geplaatst door lolo
          Wat heel goed werkt is dan een orgel pijpje er op .
          Helaas heb ik dat niet altijd bij de hand.
          Wat mijn altijd verbaasd is dat je zo klein vis kan vangen met zo zwaar systeem.
          Ik wil ook slyders maken van rond de 5 gram zelfde als ik op de cursus ,maar dan wel met een iets korte pauwenveer.
          De lijn opzet het zelfde van patrick Prinsen .lijn met kraal ,wartel ,dikke lijn met lood ,wartel, onderlijn.
          Gr lolo
          Orgelpijpjes vissen inderdaad heel gevoelig. Maak je die 5-grammers ook helemaal onverzwaard? (= 5 gram op de lijn/geen gewicht in de dobber)


          In Witvis Totaal komt de volgende keer een andere lijnopzet ter sprake. Hierbij komt de slider direct op het lood te hangen. Een siliconen slangetje werkt daarbij als hoekafhouder omdat je anders dit systeem makkelijker in de war gooit.
          Dit systeem werd op de laatste avond van de cursus al getoond en werpt als een speer. De pen moet echter bij dit systeem wel iets voorverzwaard worden.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rickie
            t sliderwatertje bij ons in de buurt heb je vorige week zelf geprobeerd! Ik zelf vanmiddag ook nog even, maar alleen niks gevangen. Er zaten ook nog wat Engelsen, maar die hadden ook geen schubje gezien.
            Hey Rickie,
            Ondanks de wisselende vangsten is het toch een mooi water om te vissen ook al ben je afhankelijk van de waterstand van de IJssel. Komende tijd wil ik zeker nog eens daar gaan vissen.

            Ik wil het slideren ook gaan toepassen op kanalen tot zo'n 30/40 meter breedte. Denk maar eens aan het Beukers kanaal in Giethoorn. Lijkt me een mooie methode om op afstand grotere vis te vangen. Alleen zal dat met sliders die ze op de lithse Ham gebruiken moeilijk gaan. Die zijn gebouwd voor diep water.
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              [quote=Roha]
              Oorspronkelijk geplaatst door lolo
              Moi Roha
              Meestal slyders van 10 gram waarvan ik de bulk ook 10 gram is en de slyder met en paar kleine loodhagels scherp uit lood .[/guote]

              Hey Lolo,
              Zoals je aangeeft vis je dus met een geheel onverzwaarde pen. Hoe werpt zoiets? Gaat zo'n pen niet slingeren tijdens de worp?



              Orgelpijpjes vissen inderdaad heel gevoelig. Maak je die 5-grammers ook helemaal onverzwaard? (= 5 gram op de lijn/geen gewicht in de dobber)


              In Witvis Totaal komt de volgende keer een andere lijnopzet ter sprake. Hierbij komt de slider direct op het lood te hangen. Een siliconen slangetje werkt daarbij als hoekafhouder omdat je anders dit systeem makkelijker in de war gooit.
              Dit systeem werd op de laatste avond van de cursus al getoond en werpt als een speer. De pen moet echter bij dit systeem wel iets voorverzwaard worden.
              Idd ik probeer de 5 grammers ook onverzwaard te maken al is dat wel moelijk , want je hebt veel lood nodig voor de pauwenveer .
              Ja en hoe het gooit hangt af van de bouw van de slyder .
              En hoe zwaarder de slyder hoe makelijker je hem weg zet ,omdat er meer lood aan hangt en dat zwaberen kan je weer verhelpen door er vleugels op te maken
              Maar daar heb ik iets tegen om de rede dat als je een slyder uit lood met vleugels , die zijn dan ook net onder water ,net tegen de wateropervlakte.En dat geeft een grote weerstand.
              Dat is wat ik vind een ander denkt daar mischien anders over .
              Het voordeel is wel dat je zuiver gooit en de dobber niet veel zwabbert.
              Al zal dat met verzwaarde slyders toch een stuk minder zijn.
              Ik ben nu niet zo veel er meer bezig dus de expirimenteren kan ik nog niet zo veel .
              Gr lolo
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                dat zwaberen kan je weer verhelpen door er vleugels op te maken
                Maar daar heb ik iets tegen om de rede dat als je een slyder uit lood met vleugels , die zijn dan ook net onder water ,net tegen de wateropervlakte.En dat geeft een grote weerstand.
                Dat is wat ik vind een ander denkt daar mischien anders over .
                Het voordeel is wel dat je zuiver gooit en de dobber niet veel zwabbert.
                Al zal dat met verzwaarde slyders toch een stuk minder zijn.
                Gr lolo
                Vleugeltjes zijn inderdaad niet altijd handig om mee te vissen. Wanneer je een bovenstroming hebt zal er meer druk op deze pen komen te staan waardoor hij makkelijker van z'n plek drijft. In bovenstroming zou ik dus liever met een carbon naaldje vissen waarop een verdikking zit. Deze naald snijdt als het ware door deze oppervlaktestroming. Je pen zal hierdoor beter op zijn plek blijven. Bij verzwaarde wagglers werkt dit prima. Of het ook goed gaat met een dergelijk slidertype??
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

                  #9
                  Beukerskanaal is ook n leuk water! Maar ook de lage en de hoge vaart staan in t zomerseizoen vaak garant voor goede vangsten. N collega van mij had afgelopen weekend ook al slecht gevangen bij de Zande. Denk dat het inderdaad aan de Ijssel, maar ook aan de wind ligt.


                  Als je de slider direct op je lood laat rusten, beschadigt het lood de slider dan niet?

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                    Als je de slider direct op je lood laat rusten, beschadigt het lood de slider dan niet?
                    Als je het messing staafje onder in de dobber lang genoeg maakt, zal het drijflichaam niet direct tegen het bulklood rusten maar je hebt wel gelijk dat deuken in het drijflichaam vaker en makkelijker zullen voorkomen als met dit type lijnopzet geworpen wordt. Het lood is nu eenmaal veel dichter bij je pen dan bij een loodlijntje.
                    Wel heb ik tijdens een bezoekje aan een Shimano Match master wedstrijd ervaren dat deelnemers die de slider tegen het lood laten rusten, makkelijker en strakker werpen. Vooral met zijwind is dat een voordeel.
                    Nadeel is dat het systeem makkelijker in de war raakt. Daarom gebruiken ze dat stukje siliconenslang als afhouder en zit er een dikker stukje vislijn (25/100) onder deze afhouder zodat het makkelijker is te ontwarren.
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • Arron
                      Frequent aanwezig
                      • 26-02-2004
                      • 185
                      • Brass

                      #11
                      Hay Roha
                      Heb je misschien een afbeelding van de lijn opzet met bulklood en afhoudertje ?
                      alle begin is moeilijk

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Arron
                        Hay Roha
                        Heb je misschien een afbeelding van de lijn opzet met bulklood en afhoudertje ?
                        Er zullen ongetwijfeld betere foto's in de volgende WT komen te staan! Hier is er alvast ééntje die ik heb gekopieerd van hun site;
                        WT30-vooruitblik2.jpg
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎