Aanschaf van matchdobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Skiman
    Witvisfanaat!!!
    • 27-11-2006
    • 115
    • Nijmegen

    Aanschaf van matchdobbers

    Hallo,
    ik wil gaan starten met matchvissen. Mijn vraag is wat ik als beste aan kan gaan schaffen voor deze visserij. Ik weet dat er voor niet al te duur best aardige matchhengels aan te schaffen zijn. Ik ben me in ieder geval al aan het oriënteren.
    Waanneer ik daar een leuk 'start'setje dobbers bij wil gaan komen waar kan ik dan op letten. Ben van plan eerst maar eens op wat binnenwatertjes te gaan oefenen met ingooien, uitpeilen e.d.

    Wie kan mij helpen of iets aanraden?

    Skiman
    Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    #2
    zoek een goede dobberbouwer, zij kunnen je de beste dobbers leveren .


    geintje natuurlijk maar de dobber is wel een belangrijk onderdeel als je een beetje goed wil werpen.
    het beste kun je op een ondiep water beginnen met een voorgelode dobber, een 6 grams straight of bodied wagler. zorg dat je de dobbers scherp uitlood (logisch....) het beste kun je 14/00 lijn gebruiken. de lijn is ook een hekel punt. deze moet namelijk slijtvast zijn, zinken, en redelijk stijf zijn. (Ik heb erg goede ervaring met Maxima, maar ik hoor ook goede berichten over Virus en Preston Reflo direct mono)
    houd je montage vooral eenvoudig. probeer vooral niet te ver te vissen de eerste paar keer, altijd afremmen voordat de dobber het water raakt.

    hengel en molen: hengel moet strak zijn, maar toch nog redelijk doorbuigen. en een molen met een hoge inhaalsnelheid is wel gewenst.

    en voor de rest: oefenen, en meestal is dit geen probleem als je er plezier in krijgt.

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #3
      Op 26 april is er een info avond bij hengelsport de reus over match vissen alles komt daar aan bod door het shimano matchteam.
      gr lolo
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
        zoek een goede dobberbouwer, zij kunnen je de beste dobbers leveren .


        geintje natuurlijk
        Hoezo geintje??? Wat je meldt is gewoon helemaal waar!! Wanneer je als beginnend matcher verlegen zit om pennen, krijg je bij een dobberbouwer behalve prima pennen ook nog tips over hoe je ze moet gebruiken.

        Veel beginnende matchvissers maken n.l. de fout dat ze dobbers kopen die veelal niet geschikt zijn om fijn mee te matchen in Nederland.
        Zelf heb ik ooit de beginnersfout gemaakt om zo'n serie matchpennen van Midi te kopen die met een elastiekje op een kartonnen plaat bevestigd zaten. Dit zijn pennetjes die eigenlijk voor de smalle Engelse kanaaltjes zijn bedoeld. (Veel te licht naar onze maatstaven)

        Om te beginnen is inderdaad een setje straight wagglers (rechte pauwenveer) van zo'n 5 tot 7 gram een prima start. Hiermee kun je op een kanaal of vijver vaak al leuk vissen en vangen op zo'n 20 meter afstand.
        Zorg ervoor dat het overgrote deel van het lood onder in je pen zit zodat je hooguit een gram aan lood op de lijn hoeft te plaatsen.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • lennard
          wedstrijdvisser
          • 03-08-2005
          • 77
          • Apeldoorn

          #5
          Ik ben zelf ook dit jaar begonnen,

          Ik heb de turbetini pro gekocht, 2 stuks sensas adrian en 2 stuks andere turbutini dobbers.

          De turbutini pro vind ik echt heel fijn!

          gr lennard
          I say we fish 5 days and work 2.

          Reageer

          • mijnstek
            de visser
            • 15-02-2005
            • 8
            • arnhem

            #6
            bij de reus hebben ze mooie sliders van 19 gram
            ik heb er al mee gevist

            Reageer

            • Hubba
              herintreder! matchhengel
              • 19-07-2007
              • 31
              • Zeist

              #7
              Als je begint met matchvissen (zoals ikzelf onlangs) is het erg handig om voorgelode matchdobbers aan te schaffen. Zelf maakte ik ook de fout om
              veeel te lichte pauweveer pennetjes aan te schaffen, uit te loden met 2BB lood. Veel te licht. Het gooide voor geen meter. Ik kwam niet verder dan een meter of 10. (Ik heb dan ook wel een redelijk stugge matchhengel, die iets meer werpgewicht nodig heeft).

              Ik heb nu een setje drennan crystal wagglers welke relatief goedkoop zijn, en die voorverzwaard zijn met 1 tot 2 gram lood. (Daarbij doe je dan nog 2BB lood op de onderlijn). Dit werpt fantastisch tot een meter of 20, en is geschikt voor
              stilstaand tot zeer licht stromend water.

              Ik wil nu ook graag gaan matchen op rivieren, en ben nu aan het kijken naar zwaardere "bodied" wagglers, van een gram of 4, 5,6, met het drijfgewicht helemaal onderop, en met lange antenne... iemand tips?

              Reageer

              • panevino
                Match, altijd en overal
                • 30-08-2004
                • 17
                • Nieuw Vennep

                #8
                Als er veel 'kolkjes' in het stromend water zitten, zal een waggler redelijk rap onder getrokken worden door die draaiingen. Een avon of een ander soortige stick werk dan beter om te driften.

                Gewoon een stuk bulk-lood op een 'stukkie' boven de grond (tussen 10-50cm) en een langere onderlijn en je drift kan starten. Steeds wat aas in je driftbaan mikken en vangen maar

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎