Vaak beet weinig vis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • MarcelG
    Newbie
    • 06-07-2006
    • 11
    • Hoorn

    Vaak beet weinig vis

    Heren,

    Als ik aan het matchen ben valt het mij op dat ik behoorlijk vaak tijdens het aanslaan alleen maar veel lijn uit het water sla maar relatief weinig vis haak. Heeft iemand goede tips hoe dit te verbeteren? Ik vis op water van ongeveer 2 mtr diep en een meter of 25-30 uit de kant.
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #2
    Heb je een goede zinkende nylon? Je nylon is wel belangrijk.
    Als je inwerpt moet je altijd een paar slagen indraaien om de lijn goed recht te trekken. Door het inwerpen heb je nl vaak al een bocht in de lijn of je moet heel strak gooien.
    Volgens mij komt dit nl door een grote bocht in de lijn. Die kan ontstaan doordat je een tijd in ligt en dat je lijn zinkt waardoor je dobber bichterbij komt en je slag verloren gaat door die bocht of doordat je vanaf het begin niet zorgt dat er geen bocht in zit.
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Wat Sjaak zegt over die bocht in de lijn is inderdaad een euvel wat je zo mogelijk moet voorkomen. Een direct contact met je dobber is van (levens)belang voor een juiste aanslag.
      Wanneer er geen wind is of wanneer je de wind in de rug hebt, kun je echter de lijn beter laten drijven. Zo heb je visueel controle over een eventuele bocht in je lijn en ben je nòg sneller tijdens de aanslag.
      Nog een tip;
      Tijdens het inwerpen met forse zijwind krijg je vaak al tijdens de inworp een bocht in je lijn. Het is dan goed om tussentijds je vinger kort op de spoel houden waarna je direct weer een strakke lijn creëert. Aan het einde van de worp opnieuw je lijn afremmen met je vinger aan de spoel zodat het lood mooi gestrekt overslaat. (feather the line; zoals de Engelsen zo mooi zeggen)
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • visseninpolen
        Met enige kennis...
        • 01-01-2005
        • 301
        • wichmond

        #4
        ik hield mijn hengel altijd recht en sloeg ook recht omhoog aan, resultaat veel missers. Wat mij opvalt aan de foto's in de beet van Leo Koot (master of the match genoemd) dat zijn hengel een zijwaartse beweging maakt (net als bij de feeder). Nu ben ik er nog niet aan toegekomen dit uit te proberen, maar probeer dit ook eens, het lijkt mij heel logisch dat het probleem ook oplost. Succes.
        ryby ryby ryby i duzo ryb

        Reageer

        • MarcelG
          Newbie
          • 06-07-2006
          • 11
          • Hoorn

          #5
          Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken hoe dit in de praktijk werkt. Ik houdt jullie op de hoogte.

          Reageer

          • egelmers
            Sportvisser
            • 12-08-2007
            • 3
            • Lisse

            #6
            MarcelG, ...

            Hoewel het al enige tijd geleden is dat er voor het laatst op dit topic is gereageerd, wil ik toch nog een opmerking over afstandsvissen toevoegen.
            Op stromend, maar ook op nagenoeg stilstaand water (denk bv aan onderstroming) zal de lijn tussen de top van je hengel en de dobber altijd een bocht vertonen. Bij het aanslaan is het zaak altijd met de bocht mee aan te slaan. Als je de verkeerde kant op aanslaat (dus tegen de bocht in), dan moet je ook de weerstand van het water op de lijn overbruggen. Bij een lange lijn verlies je daardoor veel kracht van het aanslaan, met als gevolg dat het zetten van de haak dan niet goed lukt en je de vis verspeelt ...

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎