driften

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • yannik
    De kasteelvissers Viane
    • 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

    driften

    hoi witvissers,

    ik heb al vaak gehoord over deze techniek, maar ik weet niet juist hoe het zit. ik heb wel begrepen dat je het moet toepassen op stromend water. Vandaar dat ik het graag zou kunnen want op de Dender zit redelijk wat stroming en ik slaag er maar niet in om eer eens wat deftigs te vangen.
    dus... als je tips hebt ivm. montage en dobbertjes enzo...
    dan hoor ik het graag.
    mvg. Yannik
    Wie vist, die vangt!
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Driften is in wezen niets meer dan de hele zaak mee laten drijven (driften) met de stroming. Soms is de stroming zo sterk dat je je dobber en aas niet op zijn plek kunt houden, dus: If you can't beat us, join us! Maar ook op lichtstromend water en water met lichte trek kun je er gebruik van maken.

    Stel, de stroming is van links naar rechts. Je laat je haak, dobber en de hele rataplan een metertje links van je voerplek te water en laat hem rustig met de stroming mee over je voerplek heen drijven/driften. Een eindje voorbij je voerplek haal je het hele zaakje weer omhoog en begint weer links van je voerplek, enz, enz, enz,....

    Je kunt het met staande haak (haakje net op of boven de bodem) doen, maar ook met een sleepje of een eind boven de bodem.
    Door met een korte opslag te vissen kun je je dobber af en toe tegen houden en daarmee de drift controleren. Je kunt dat ook met de top van je hengel doen, overigens.
    Vis op stromend water is er gewend aan dat het voer voorbij komt drijven. Hij aast dan ook eigenlijk altijd tegen de stroming in. Door te driften benader je die natuurlijke aasaanbieding het beste. Vooral met een staande haak of een klein sleepje komt je aas als het ware zo de vissebek binnenstuiteren....
    groet,
    Eduard

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎