te diep gehaakt........

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • peterke
    Newbie
    • 11-02-2006
    • 30

    te diep gehaakt........

    Hey,

    Ik weet niet waar ik dit mag schrijven dus als t bij de verkeerde forum staat mijn excuses...
    Ik visde vroeger veel met mijn lichte karperstok op karp en , ook met onderlijntjes op voorn enz , zondag heb ik er nog een hoop gevangen zonder probleem.
    Nu heb ik me een vastestok aangeschaft en ben t gaan uittesten op de vijver , heb een deel visjes gevangen , waarvan er enkele diepgehaakt zijn , normaal heb ik dit nooit voor , meestal vis ik ook met max haak nr 14 , nu heb ik haak nr 18 en 16 geprobeerd.
    T probleem is , ben er eerlijk nog niet goedvan , dat enkele visjes bloede na t onthaken , ik wil dit voorkomen , wie kan me helpen aub ?
    Ik lood altijd uit tot op de bodem , moet ik hoger vissen met zo kleine haakjes ? .........
    Alvast bedankt voor de hulp.....
  • Zappa
    Banned
    • 07-03-2003
    • 324

    #2
    Peterke, als je vissen te diep gehaakt zijn kan dat alleen komen doordat je de beet te laat registreert. Dus denk ik dat je verklikloodje te hoog boven de haak staat. Loodje ietsje zakken tot je de vissen goed haakt.

    Reageer

    • Ruud Engels
      Hollands Belgisch Visser
      • 21-02-2007
      • 61
      • Weert

      #3
      Hallo Peter,

      Buiten de tip van het genoemde verklikkerloodje kun je ook aan de volgende zaken dingen om eventueel aan te passen:

      - Een lichtere dobber nemen om de beetregistratie waar te nemen.
      - Peil je lijn uit met een staande haak, dus de haak moet de grond raken en niet enkele cm op de grond liggen.
      Ligt de haak namelijk enkele cm op de grond dan kan het al goed betekenen dat je de beten te laat op merkt.

      Overigens, indien je op voorn aan het vissen bent, een haakje 20 of 22 moet kunnen volstaan.

      Groeten Ruud
      Vijf dagen per week achter het net vissen is lang genoeg, die overige 2 dagen moeten we het net maar zien te vullen

      Reageer

      • ironny
        Moderator
        • 04-04-2006
        • 1377
        • Hamont

        #4
        daarnaast van mij nog even de opmerking ( wel iemand even bevestigen of dat klopt svp) maar het lijkt me beter, een te diep gehaakte vis niet proberen te onthaken maar gewoon de lijn afknippen. dat doe ik tenminste, ervan uitgaande dat hetgeen ik lees in dit forum dat dit haakje toch vanzelf weer verdwijnt...
        Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

        Reageer

        • Sido
          Sportvisser
          • 06-09-2005
          • 801
          • dorpje aan franekervaart

          #5
          Als het goed is is dat gezonder voor de vis ja, vooral met een klein haakje. Want anders zit je de hele tijd in dat beest z'n strot om te pielen en dat lijkt me nou net niet echt gezond.
          Sido
          ____
          HSV: De Deinende Dobber

          Reageer

          • peterke
            Newbie
            • 11-02-2006
            • 30

            #6
            Bedankt voor de tips , ik peil normaal dat de dobbertop juist onder /tegen het wateroppervlakte is , ik gebruik een hoofdlijn (2,75 kg) en daarop een warteltje met daaraan voor gemonteerde onderlijntjes....
            Nu moet ik t loodje mss op t onderlijntje bevestigen ? (of zijn er voorbeelden te vinden op t net ? )
            Thx

            Reageer

            • DarthCake
              Visser? Neh => Gamer :p
              • 29-03-2006
              • 129
              • Korbeek-Lo (Leuven)

              #7
              Mijn setjes zijn als volgt opgebouwd, deze zullen niet veel verschillen van de anderen hier. Dobber van 0.5gr of zelfs lichter, bovenlijn 14/00, onderlijn 10/00 haakje 18. een vier tal loodhagels op een goeie 30-40cm van de haak en een klein loodhageltje van 0,05gr op 15cm van de haak, net boven de onderlijn dus. De onderlijn wordt door middel van lus in lus systeem bevestigt en niet door een warteltje (dat heeft ook een eigen gewicht).
              Haakje net boven/tegen de bodem uitpijlen.
              2 maden op de haak en vissen maar .

              De vissen die te diep gehaakt zijn, waren die groter dan 10 cm? Want vaak durven die kleine visjes veel te groot aas inslikken en slikken ze ineens goed door waardoor je haak veel te diep komt te zitten.
              Je knipt dan beter je draad door zo kort mogelijk bij de haak.

              Hier staat dus enkel wat ik ervan weet, ik ben geen professional .
              Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
              "I know the human being and fish can coexist peacefully."

              Reageer

              • esperto
                Sportvisser
                • 16-09-2006
                • 654
                • Oostkamp (Brugge)

                #8
                eerst en vooral je lood genoeg naar onder zetten, 40cm is meestal korter dan je inschat.
                Een loodje op grond kan ook een goed idee zijn, op een cm of 20zet je je eerste verklikloodje, en als je pen dan licht genoeg is en ver genoeg is uitgelood zouden er geen problemen meer mogen zijn.
                Maar soms ligt het gewoon aan de vis zelf ook, wanneer ie gulzig is durft alles nogal es diep zitten, best is dan zoals boven vermeld de haak zo kort mogelijk af te knippen of voorzichtig te onthaken.

                greetz en vang ze

                Reageer

                • Skiman
                  Witvisfanaat!!!
                  • 27-11-2006
                  • 115
                  • Nijmegen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                  Bedankt voor de tips , ik peil normaal dat de dobbertop juist onder /tegen het wateroppervlakte is , ik gebruik een hoofdlijn (2,75 kg) en daarop een warteltje met daaraan voor gemonteerde onderlijntjes....
                  Nu moet ik t loodje mss op t onderlijntje bevestigen ? (of zijn er voorbeelden te vinden op t net ? )
                  Thx
                  Wat ikzelf nooit zou doen tijdens het vissen met de vastestok is vissen met warteltjes. Wat is daadwerkelijke nut/voordeel hierban? Is dit snel te wisselen? Wat ik zelf zoe is het volgende: Maak onderaan in je hoofdlijn een klein lusje waaran je het onderlijntje monteerd volgens de lus in lus methode. Dit vist nog lichter en kun je met je loodzetting een nog nauwkeurigere manier van vissen ervaren. Niet al te veel poespas (wartel) op de lijn als nodig is zeg ik dus altijd maar.
                  Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

                  Reageer

                  • Zappa
                    Banned
                    • 07-03-2003
                    • 324

                    #10
                    Peterke, als je je lijn zo uitpeilt dat de top van je dobber tegen het wateroppervlak zit en je antenne staat normaal bv 1 cm boven het wateroppervlak, dan vis je 1 cm boven grond hé. Eigenlijk is het het beste als je je dobber zo uitpeilt dat hij, met het peillood eraan, normaal staat zoals hij zou staan zonder dat peillood. Dan heb je de exacte diepte van je visplaats. Als je dan je lijn langs je hengel legt kun je een markering aanbrengen door middel van een elastiekje op je hengel of een stukje kleefband of tippex op die plaats van de hengel waar de dobbertop zich bevindt. Als je dan wilt schuiven met je dobber kun je door die markering altijd exact weten hoe diep je vist en kun je ook terug naar de oorspronkelijke diepte zonder terug te moeten peilen.
                    Lood komt normaal niet op de onderlijn. De voorgeknoopte onderlijnen zijn vaak vrij lang. Mijn onderlijnen zijn altijd tussen 15 en 20 cm. Als je lood op je onderlijn aanbrengt en je hebt lijnbreuk moet je niet alleen een nieuwe onderlijn aanbrengen maar ook opnieuw uitloden.

                    Reageer

                    • peterke
                      Newbie
                      • 11-02-2006
                      • 30

                      #11
                      Bedankt voor de tips , ik denk dat iid t probleem t lood is , ik heb t meeste dicht bij de dobber staan, omdat ik veronderstelde , dat dan t aas langzaam naar beneden zou gaan.
                      Ik ga eens n volgende keer mijn lood lager zetten ....

                      De vissen waren idd kleiner dan 10 cm , als ik met een haakje 14 vis , vang ik grotere brasems en karpertjes enz , deze zijn dan wel mooi gehaakt.

                      Reageer

                      • sando612
                        Frequent aanwezig
                        • 08-11-2005
                        • 121
                        • limburg

                        #12
                        TIP: ik haal de weerhaak van mijn haak voor ik begin met vissen,gewoon plat nijpen met een tang en je onthaakt de vis enorm vlot
                        zolang je tijdens je dril de lijn strak houd zal de vis heus niet van je haak gaan.Sinds ik dit doe (tweetal jaren)nog geen noemenswaardige lossers gehad.
                        GROOT vOORDEEL: vis minder last ,tijdwinst bij het onthaken en plezieriger vissen
                        gewoon eens proberen zou ik zeggen

                        Reageer

                        • esperto
                          Sportvisser
                          • 16-09-2006
                          • 654
                          • Oostkamp (Brugge)

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door sando612
                          TIP: ik haal de weerhaak van mijn haak voor ik begin met vissen,gewoon plat nijpen met een tang en je onthaakt de vis enorm vlot
                          zolang je tijdens je dril de lijn strak houd zal de vis heus niet van je haak gaan.Sinds ik dit doe (tweetal jaren)nog geen noemenswaardige lossers gehad.
                          GROOT vOORDEEL: vis minder last ,tijdwinst bij het onthaken en plezieriger vissen
                          gewoon eens proberen zou ik zeggen
                          kan je ook haken kopen zonder weerhaak...

                          Reageer

                          • peterke
                            Newbie
                            • 11-02-2006
                            • 30

                            #14
                            Weerhaakjes duw ik ook altijd plat , dikwijls is de haak als los tijden t scheppen...
                            Ik ben daarstraks gaan vissen en heb t onderste loodje tegen t warteltje gebracht en idd, de vissen werden goed gehaakt , enkel een graskarpertje n 30 cm , maar die heb ik makkelijk knn onthaken door zijn grote bek ,deze was mss t gulzig geweest....
                            Maar alvast bedankt voor de tips he

                            Reageer

                            • sando612
                              Frequent aanwezig
                              • 08-11-2005
                              • 121
                              • limburg

                              #15
                              effe nachecken in de winkel esperto maar denk van niet
                              dat platnijpen is makkelijk en beschadigd je haak niet

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎