Beter brasemvissen (1)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    Beter brasemvissen (1)

    Ik was een jaar of 23 toen ik in een competitie van 25 deelnemers op de laatste plaats eindigde. Nu zo'n 25 jaar later weet ik ook precies waarom.
    Destijds nam ik me voor dat als de beste vissers van toen zoveel vis konden vangen ik dat toch ook moest kunnen. Door de jaren heb ik veel geleerd van de oude brasemvissers (knoerten) en ik vind dat die schat aan informatie niet verloren mag gaan. Inmiddels zijn een aantal van die knoerten er niet meer maar ik kan met recht zeggen dat ik het stokje goed heb overgenomen. Verder vind ik dat geheimen in bed thuishoren en niet aan de waterkant dus in een kleine reeks ga ik op het forum wat fijnere kneepjes van het brasemvissen neerzetten. En geloof me ik heb ze, dankzij de knoerten, toegepast en met instemming aan mijn techniek toegevoegd. En als ik iets met instemming aan mijn techniek toevoeg dan kunt u er gerust op zijn dat het vis, soms veel vis, oplevert.

    Vissen zonder te peilen

    Bij veel vissers zullen de haren recht overeind gaan staan als men wil gaan vissen zonder te peilen. Peilen is namelijk een van de pijlers van het vissen en het vangen van vis valt of staat ermee. Toch kan de brasemvisser het heel goed af zonder te peilen, sterker nog hij kan onmiskenbaar secuurder vissen door niet te peilen. Iedere doorgewinterde brasemvisser zal inmiddels wel weten dat brasem een bodemazer is en daar ligt deze techniek dan ook aan ten grondslag. Maar het is absoluut noodzakelijk te melden dat de techniek alleen functioneert op stilstaand water en bovendien op die gedeelten waar de men uit de wind zit.
    Als aan die voorwaarden wordt voldaan dan kunt u het verklikkerlood gebruiken als peillood, waarbij men bij juiste afstelling messcherp vist.
    Ik ga ervan uit dat men weet hoe de dobber afgesteld staat. Indien men dat niet weet zet de dobber dan op zo'n diepte dat u er zeker van bent dat de haak de grond niet raakt. Fixeer u op de stand van dobber en prent deze in u geheugen. Nu is het zaak dat u met het verklikkerlood de bodem op gaat zoeken, door telkens de dobber dieper te zetten. Op een gegeven moment raakt het verklikkerlood de bodem en hierdoor zal de dobber hoger uit het water komen. Immers doordat het verklikkerlood de bodem raakt heft u een deel van de uitgelode lijn op waardoor de dobber uit het water komt. Markeer de diepte die u gevonden heeft op de hengel zodat u er zeker van bent dat dit de juiste diepte is. Nou zal menig oplettend lezer denken : wat moet ik hiermee ?? De diepere achtergrond van het verhaal is dat indien u met gestrekte lijn ingooit de dobber weer zal zinken naar de diepte zoals de dobber uitgelood is. Door de opslag langzaam naar u toe te halen zal de dobber op een gegeven moment weer licht omhoog komen en op dat moment weet u dat het verklikkerlood weer exact tegen de grond ligt. Bijkomend voordeel hiervan is dat u altijd op dezelfde plaats vist en als u verdere techniek en tactiek (voeren) enigszins hierop aansluit vang u significant meer vis dan door te peilen met een peillood. Dit komt omdat u tuig als een muizenval staat afgesteld, de minste geringste beroering wordt geregistreerd. Let er wel op dat u dobber scherp staat afgesteld en niet centimeters boven het oppervlak tuimelt. Ik vis er zelf houguit 2 mm mee boven de waterspiegel omdat zoals ik al schreef de techniek alleen toepasbaar vind op stilstaand water en windvrij. Ik heb met deze techniek bijzonder goede resultaten behaald en als ik vrij vis en er wordt voldaan aan de geschetste omstandigheden dan peil ik nooit. Probeer het eens !!
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • DarthCake
    Visser? Neh => Gamer :p
    • 29-03-2006
    • 129
    • Korbeek-Lo (Leuven)

    #2
    Mooi , ben benieuwd naar het vervolg .

    De laatst keer dat ik viste op brasem heb ik min of meer deze techniek toegepast, verklikloodje eerst uitpijlen op de bodem, dan wat bij corrigeren en tijdens het vissen er op letten dat je niet te ver vist. Gaat best goed. Helaas had ik toen beter op karper gevist .

    Ik heb nog een paar vraagjes voor de oude knoerten:
    Wat voor dobber zou je gebruiken, welk gewicht? Ik zie hier regelmatig pennen van 1-2gr door de lucht vliegen en even later een brasem in het net belanden en de echte oude knoerten hier gebruiken dan weer goeie zware dobbers van misschien wel 3-4 gr.
    Het gaat hier dus ook over een vijver voor de duidelijkheid.

    Nog een vraagje:
    Welke haakgrootte en lijndiktes zouden jullie kiezen voor het brasemvissen? Haak nr 14/16?
    Ik heb het gevoel dat lijndiktes voor brasemvissen op de bodem lang niet zo veel uitmaakt als voor het fijne voornvissen? Zijn bv 16/00 14/00 12/00 juiste diktes?


    En nog eentje:
    Hoe lang is de afstand tussen haak en verklikloodje?
    Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
    "I know the human being and fish can coexist peacefully."

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Minimus

      het is de manier waarop ik vis op brasem met de dobber

      eerst zeker weten dat ik zelfdragend vis en dan het valloodje 0,05 gr tegen de bodem , stille aanbieding ,in combinatie met een dunne antenne 1 mm

      met een match dobber die meestal zwaarder is kun je dan meer valloodjes gebruiken in combinatie met een dikkere antenne
      gr Gerard

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake
        Mooi , ben benieuwd naar het vervolg .

        De laatst keer dat ik viste op brasem heb ik min of meer deze techniek toegepast, verklikloodje eerst uitpijlen op de bodem, dan wat bij corrigeren en tijdens het vissen er op letten dat je niet te ver vist. Gaat best goed. Helaas had ik toen beter op karper gevist .

        Ik heb nog een paar vraagjes voor de oude knoerten:
        Wat voor dobber zou je gebruiken, welk gewicht? Ik zie hier regelmatig pennen van 1-2gr door de lucht vliegen en even later een brasem in het net belanden en de echte oude knoerten hier gebruiken dan weer goeie zware dobbers van misschien wel 3-4 gr.
        Het gaat hier dus ook over een vijver voor de duidelijkheid.

        Nog een vraagje:
        Welke haakgrootte en lijndiktes zouden jullie kiezen voor het brasemvissen? Haak nr 14/16?
        Ik heb het gevoel dat lijndiktes voor brasemvissen op de bodem lang niet zo veel uitmaakt als voor het fijne voornvissen? Zijn bv 16/00 14/00 12/00 juiste diktes?


        En nog eentje:
        Hoe lang is de afstand tussen haak en verklikloodje?

        De dobberkeuze is sterk afhankelijk van de te bevissen diepte. Hoe dieper hoe zwaarder. Voorwaarde is dat het aas stil aangeboden wordt. Onder de gegeven omstandigheden vis ik met een 0,8 tot 1 gram bij een waterdiepte van 2,5 tot 4 mtr. Maar als de vis echt aast wil ik ook wel eens een 0.6 eraan knopen of juist een 1,5 gram (je moet uitslaan naar beide kanten !!!) Mijn brasempennen zijn allemaal van Jean Desque die onder de vlag van Sensas te koop zijn. Erg goede pennen. Koop ze wel bij voorkeur met een stalen onderantenne.

        Over de haakgrootte kan men boeken schrijven. Vast staat dat veel vissers denken dat grotere haken (veel aas) ook grotere vis oplevert. Dat is een misverstand. Men kan door goter aas wel grotere vis selecteren maar op een haak 16 kan men al een aardig stuksje aas aanbieden.
        Maar het gaat veel dieper. Bij koud weer en nachtvorst als de vis niet vooruit te branden is dan vis ik met 8-honderste en een haak 20/22 want dan willen brasems geen groot haakaas dito haak. Maar als de vis goed los is dan vis ik in de regel met een haak 16 en 14-honderste bovenlijn/14 honderste onderlijn en daar kun je gewoon heel goed en hele grote (laatste sessie 54/56/59cm) brasem mee vangen. Daarbij moet ik ook nog vermelden dat ik niet met elastiek vis, tenminste als de vis goed aast. Bij 8-honderste natuurlijk wel. Maar bij 14/14 nergens voor nodig en men verliest enorm veel tijd. De meeste brasemvissers bouwen teveel zekerheid in. Als je bij 14-honderste ook nog elastiek gaat plaatsen dan is dat leuk als je een incidentele zeelt of karper te verwerken krijgt maar als dat bij een incident blijft dan laat hem mijn onderlijn maar meenemen. Ik kwam voor de brasem nietwaar !!!
        Tussendoor vis ik dan met mijn topset ook met een haak 14 en bepaal op dat moment wat het beste vangt. Maar buiten de grootte van de haak is het variëren in haakaas ook van groot belang. Iemand die alleen met maden vist zal aanmerkelijk minder vangen dan iemand die de hele riedel aan aas bij heeft. Maar daarover later meer.

        De afstand tussen verklikkerlood en haak is variabel te nemen. Ik start altijd met onderlijnen van 15 cm en het verklikkerlood op 15 cm. Het zit tegen de lus van de hoofdlijn. De grootte van het verklikkerlood kan variabel genomen worden naar gelang de zwaarte van de dobber. Maar ik hou het tussen een loodhagel nr 8/9/10 (de rest van mijn loodzetting is styllood) Verder kan mijn natuurlijk naar gelang de beten schuiven met het verklikkerlood, maar dan moet je ook schuiven met de dobber anders gaat het verhaal vissen zonder te peilen niet meer op !!!!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • DarthCake
          Visser? Neh => Gamer :p
          • 29-03-2006
          • 129
          • Korbeek-Lo (Leuven)

          #5
          Ah, bedankt voor de uitleg! Ik heb straks een koppelwedstrijd, ideaal moment om enkele dingen uit te proberen .

          Op de vijver hier, zitten behoorlijk wat karpers van rond de 2 kg. Als je op brasem vist is de kans groot dat je wel een karper beet krijgt. Daarom vissen de meesten hier met elastiek, maar in mijn nieuwe hengel heb ik er nog geen laten steken. Het lukt toch geregeld om karpers te landen zonder elastiek met 14/16 honderste onderlijn, je moet natuurlijk wel wat voorzichtiger zijn. Blijkbaar doet m'n hengel het goed en geeft het op de juiste momenten genoeg mee.
          Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
          "I know the human being and fish can coexist peacefully."

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door minimus
            Vissen zonder te peilen

            Bij veel vissers zullen de haren recht overeind gaan staan als men wil gaan vissen zonder te peilen. Peilen is namelijk een van de pijlers van het vissen en het vangen van vis valt of staat ermee. Toch kan de brasemvisser het heel goed af zonder te peilen, sterker nog hij kan onmiskenbaar secuurder vissen door niet te peilen.

            Nu is het zaak dat u met het verklikkerlood de bodem op gaat zoeken, door telkens de dobber dieper te zetten. Op een gegeven moment raakt het verklikkerlood de bodem en hierdoor zal de dobber hoger uit het water komen. Immers doordat het verklikkerlood de bodem raakt heft u een deel van de uitgelode lijn op waardoor de dobber uit het water komt. Markeer de diepte die u gevonden heeft op de hengel zodat u er zeker van bent dat dit de juiste diepte is. Nou zal menig oplettend lezer denken : wat moet ik hiermee ?? De diepere achtergrond van het verhaal is dat indien u met gestrekte lijn ingooit de dobber weer zal zinken naar de diepte zoals de dobber uitgelood is. Door de opslag langzaam naar u toe te halen zal de dobber op een gegeven moment weer licht omhoog komen en op dat moment weet u dat het verklikkerlood weer exact tegen de grond ligt. Bijkomend voordeel hiervan is dat u altijd op dezelfde plaats vist en als u verdere techniek en tactiek (voeren) enigszins hierop aansluit vang u significant meer vis dan door te peilen met een peillood. Dit komt omdat u tuig als een muizenval staat afgesteld, de minste geringste beroering wordt geregistreerd.
            Hallo Minimus,

            Een mooi verhaal maar inderdaad; Wat moet ik hiermee??
            Net als de meeste forumleden peil ik mijn tuigjes met een peillood uit tot op de gewenste diepte. Naar gelang het aanbetenpatroon dat ik tijdens de vissessie ervaar, pas ik mijn loodzetting (indien nodig) aan tot een " muizenval".
            Ik zie dus geen nadeel in het uitpeilen met een peilloodje. Wel pas ik het gewicht van het peillood aan naar gelang de bodemgesteldheid (modderbodem) en stroming van het water.
            Wellicht zult u mij betichten van kortzichtigheid, maar ik vind dat uw verhaal over peilen met enkel het verklikkerloodje mij geen enkel voordeel biedt t.o.v. het traditionele peilmethode tenzij men op een uiterst zachte bodem gaat vissen.
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Roha
              Hallo Minimus,

              Een mooi verhaal maar inderdaad; Wat moet ik hiermee??
              Net als de meeste forumleden peil ik mijn tuigjes met een peillood uit tot op de gewenste diepte. Naar gelang het aanbetenpatroon dat ik tijdens de vissessie ervaar, pas ik mijn loodzetting (indien nodig) aan tot een " muizenval".
              Ik zie dus geen nadeel in het uitpeilen met een peilloodje. Wel pas ik het gewicht van het peillood aan naar gelang de bodemgesteldheid (modderbodem) en stroming van het water.
              Wellicht zult u mij betichten van kortzichtigheid, maar ik vind dat uw verhaal over peilen met enkel het verklikkerloodje mij geen enkel voordeel biedt t.o.v. het traditionele peilmethode tenzij men op een uiterst zachte bodem gaat vissen.
              Kortzichtig zijn zij die vissen een tijdverspilling dan wel dierenmishandeling viinden. Iemand die reageert in een open discussie is dus niet kortzichtig maar denkt klaarblijkelijk over de dingen na. Dus heb ik er geen enkele moeite mee dat men kritisch op mijn schrijfsels reageert want ik heb ook niet de waarheid in pacht want dan zat ik allang op een visrijk onbewoond eiland. Dus tot zover : no offence !!

              Dat neemt niet weg dat het ik niet me je eens ben omdat er wel degelijk voordelen zijn om te peilen zonder lood dan te peilen met lood.
              Buiten het feit dat op een modderige bodem het idd effect sorteert weet ik zeker dat ik bij het vissen op mijn manier altijd op dezelfde plek vis en dat moet ik met de manier die toegepast wordt met het peillood nog maar zien. Bovendien is het afstellen van de diepte op de dobber bij het vissen op brasem waarbij de genoemde muizenval voor ogen heeft vele malen secuurder dan het afstellen met peillood. Bij een sterk hellend talud is de techniek zelfs de enige juiste omdat door telkens het verklikkerlood met de opslag tegen de bodem te trekken men steevast op de juiste plaat vist. Dat bereik jij met een peillood nooit. Want als je ingooit, gooi je dan in met een gestrekte lijn of gooi je onder de top of gooi je voor de top in ??? Kortom, 3 manieren om in te gooien en die zullen in 3 verschillende dieptes resulteren !!!
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Als ik mijn bescheiden mening mag geven... Ik voel voor allebij de methoden. Ik peil eerst met een peilloodje de boel af, voor ik begin met vissen. Hiermee breng ik de bodem in kaart, zeg maar. Met deze gegevens ga ik streepjes zetten op mijn topset(ten), zodoende kan ik altijd terug naar mijn uitgangspositie.
                In tegenstelling tot Minimus begin ik echter altijd met mijn valloodje(s) tegen mijn bulk en mijn bulklood op ongeveer 50 cm van de haak. Daarna ga ik zakken met mijn valloodje(s). Als ik op de bodem ga zitten, met een sleep(je) gebruik ik inderdaad mijn valloodje om te zien hoever ik op de bodem zit. Ik leg het op de bodem (te zien aan de dobber) en dan kan ik kiezen, of met mijn vallood op de bodem of juist net erboven. Als het een hobbelig geheel is of een taluud is het inderdaad een perfecte manier om je visplek te bepalen, je kunt aan je dobber meteen zien of je goed zit.
                Maar, al met al maken we, denk ik, meer gebruik van deze beide manieren dan we zelf zouden denken....
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door minimus
                  Bij een sterk hellend talud is de techniek zelfs de enige juiste omdat door telkens het verklikkerlood met de opslag tegen de bodem te trekken men steevast op de juiste plaat vist. Dat bereik jij met een peillood nooit. Want als je ingooit, gooi je dan in met een gestrekte lijn of gooi je onder de top of gooi je voor de top in ??? Kortom, 3 manieren om in te gooien en die zullen in 3 verschillende dieptes resulteren !!!
                  Laten we ervan uitgaan dat de waterdiepte een vaste waarde is. (geen schommelingen)
                  Het maakt m.i. dan niet uit of er gepeild wordt met een peillood dat bevestigd wordt aan het verklikloodje (Of de haak) of met enkel een verklikloodje. Bij beide methoden wordt er namenlijk een andere vaste waarde bepaald; de afstand tussen dobber en staande haak op de bodem of het verklikloodje dat de bodem raakt.
                  Ook met mijn lijnopzet kan ik dan gestrekt inwerpen net als met de uwe. Op een gegeven moment zal het loodje de schuine kant raken. Dit is bij beide uitpeilmethoden gelijk omdat er een vaste afstand zit tussen de pen en het onderste loodje.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                    Maar, al met al maken we, denk ik, meer gebruik van deze beide manieren dan we zelf zouden denken....
                    Daar lijkt het wel op, maar de essentie van het verhaal is dat ik door de opslag terug te halen tot het moment dat de dobber iets hoger uit het water komt mijn doel bereikt heb. Natuurlijk kun je ook met een peillood peilen en hetzelfde doen, maar ik blijf sterk geloven in het feit dat bij bodemvissen op stilstaand water en op een windvrije stek het uitloden van de lijn secuurder is met de door mijn geschetste methode dan met het peillood. En zoals Eduard zelf al eens schreef "The devil is in details"
                    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                    Reageer

                    • minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                      Laten we ervan uitgaan dat de waterdiepte een vaste waarde is. (geen schommelingen)
                      Het maakt m.i. dan niet uit of er gepeild wordt met een peillood dat bevestigd wordt aan het verklikloodje (Of de haak) of met enkel een verklikloodje. Bij beide methoden wordt er namenlijk een andere vaste waarde bepaald; de afstand tussen dobber en staande haak op de bodem of het verklikloodje dat de bodem raakt.
                      Ook met mijn lijnopzet kan ik dan gestrekt inwerpen net als met de uwe. Op een gegeven moment zal het loodje de schuine kant raken. Dit is bij beide uitpeilmethoden gelijk omdat er een vaste afstand zit tussen de pen en het onderste loodje.
                      Zolang u de opslag terughaalt tot het moment dat de pen iets hoger uit het water komt is er op deze methode niets aan te merken. Want dat is in essentie de kern van het verhaal want hierdoor weet u zeker dat u a) steevast op dezelfde plaats vist en b) de lijn bijzonder scherp (muizenval) hebt staan.
                      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #12
                        Beste Minimus,

                        Morgenavond heb ik een wedstrijd op een zeer technisch water. De vis is daar moeilijk te vangen zodat die muizenvalmethode zeker nodig is. Ik zal twee gelijke topsets (identieke pennen lijndikte en loodzetting)klaarleggen en de ene uitpeilen op uw methode en de ander traditioneel. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • minimus
                          Specimen Hunter
                          • 19-03-2003
                          • 1203
                          • Tilburg

                          #13
                          Ben ik ook zeer benieuwd naar enne succes !!!
                          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Hallo

                            omdat ik vaak vis met een lange opslag zonder elastiek vis ik graag met een verklikker loodje als pijllood zoals Minimus omdat het zo simpel is

                            stap 1 je zet het bulklood 1 m boven de haak en een paar verklikker loodjes er tussen

                            stap 2 je stelt de antenne net boven water af ,zelfdragend,

                            stap 3 je gooit recht vooruit in en pijlt het diepste punt ,dobber komt omhoog ,

                            en sinds een paar maanden heb ik nog een manier iemand geleerd om met een 8 m stok en lange opslag met een beetje zijwind toch verder te kunnen vissen en eigelijk op de zelfde manier

                            je zet dan de dobber een meter onder de top het bulklood een meter onder je dobber en het verklikerloodje een aantal meters recht vooruit aan de bodem
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #15
                              Helaas was er dinsdagavond veel te veel wind en stroming om zuiver te kunnen peilen zonder peillood. Er was dus geen objectieve situatie waarin beide methoden konden worden vergeleken.
                              Ik zou zeggen; wordt vervolgd!
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎