vraagje over feedervissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • metselman
    Newbie
    • 15-07-2006
    • 28
    • provincie Groningen

    vraagje over feedervissen

    Hallo .

    Ik ben afgelopen jaar begonnen met feedervissen.
    Het bevalt goed en de vangsten vallen ook niet tegen.
    Er zijn nog wel een paar dingen die ik me afvraag.
    Mischien kunnen jullie mij helpen?
    Hoe bepalen jullie met welk materiaal je gaat vissen zoals, het gewicht van je voerkorf, de lengte van je onderlijn, de haakgroote enz.
    Het zal wel een kwestie van ervaring zijn, maar mischien hebben jullie nog wel een paar tips.
    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groeten Henk.
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Gewicht van de voerkorf hangt af van de werpafstand of de sterkte van de stroming. Dat is iets dat je ter plekke moet bepalen. Onderlijn start ik altijd met 40 cm en haak 16. Aan de hand van het aasgedrag pas ik dat aan met langere lijnen en andere maten haken. Ik ga dus op onbekend water vrijwel altijd uit van een basis montage.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Het gewicht van de korf is inderdaad afhandelijk van stroming, afstand en ook diepte. Als je op 8 meter diep vist is een kort van 10 gram niet altijd handig.
      Haak en onderlijn hangt er vanaf wat je wilt vangen en waar je vist.
      Ik begin standaard met een onderlijn van 1 meter.
      Op de Waal is dit 16/00 met haak 10, 8 en soms 6 maar op kanalen ed begin ik met 12/00 en haak 14. De beten die je wel of niet krijgt vertellen je wel of je dit moet aanpassen naar grotere of kleinere haken en/of dunnere onderlijn.
      Ook de soepelheid van je top kan belangrijk zijn in het al dan niet doorbijten van de vis.
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • metselman
        Newbie
        • 15-07-2006
        • 28
        • provincie Groningen

        #4
        Bedankt voor jullie reackties.
        ik ga de volgende keer gewoon wat wisselen met een korte en een lange onderlijn afhankelijk van de aanbeten.
        Het is gewoon een kwestie van uitproberen en ervaring op doen lijkt mij.

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Het werpen met de feeder hangt voor een groot gedeelte van ervaring aan elkaar,Het is niet enkel wind en stroming ,die bepalen wat voor korf je gaat gebruiken.Als het water maar een mtr diep is vind ik het onzin om met een korf van 60 gr te gaan vissen ,om toch maar die 70 mtr te halen
          Je kan met een speedkorf van 20 gr deze afstand vrij gemakkelijk halen
          En de klap waar mee je korf te water gaat zal stukken minder schrik aan jagen bij de azende vis als de klap waar mee de 70 grammer in het water klapt
          Maar in een vliegende storm gaat dit verhaal weer niet op
          Maar zit je op een water waar je ook op 70 mtr wil vissen ,en er staat dan een metertje of 6 geeft dit geen enkel probleem
          Als er veel voorn zwemt en je wil toch de platte hebben ,kies ik altijd voor een wat zwaardere korf.
          Ik weet niet op welke wateren dat jij vist ,maar dat zijn zo van die overwegingen die je zo maakt .
          En dit zijn er nog maar een paar suggesties
          Maar ja al doende leert men .Henk veel succes .en we horen wel weer van je

          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • metselman
            Newbie
            • 15-07-2006
            • 28
            • provincie Groningen

            #6
            Ik heb de afgelopen keren zitten te vissen in friesland in een meer.
            Weinig stroming met een onderlijn van 120 cm. en een voerkorf van 40 gram.
            resultaat na 4 uurtjes vissen 31 vissen waaronder 13 brasem.
            Diepte van het water weet ik niet dat kun je wel ongeveer berekenen heb ik gehoord.
            mischien dat iemend hier een uitleg kan over geven.
            En ja jullie zien me hier wel eens vaker langs komen, we delen tenslotte de zelfde mooie hobby.

            groeten Henk.

            Reageer

            • SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

              #7
              Hoi Henk,

              Een korf zakt ongeveer 50 -60 cm per seconde, afhankelijk van het gewicht natuurlijk. Gewoon tellen 21,22,23 vanaf het moment dat je korf op het water valt toch je top terugveert. Zo kun je een redelijke schatting maken van de diepte. Op www.viswedstrijden.nl stond een mooi stukje van Gijs Nederlof over peilen met de feeder en onderzoeken hoe de bodem is.
              Sjaak van Voorden

              Reageer

              • Boschie
                Newbie
                • 28-03-2005
                • 44
                • Aspcity

                #8
                Hallo Henk

                Hier de excate link die svvoorden gaf hoef je niet te zoeken op de site.

                Deze mooie domeinnaam is nog niet in gebruik, maar is er wel helemaal klaar voor. Iets voor jou? Doe eens een openingsbod. Wie weet komen we een passende prijs overeen en kun je starten.
                Barry

                Reageer

                • helpat
                  Frequent aanwezig
                  • 27-09-2004
                  • 154
                  • Beek (zuid-limburg)

                  #9
                  Waarom starten jullie met zo'n grote haak op kanaal/waal....is dit om de kleien vis weg te houden of heeft dit nog andere reden?? Welke aas word meestal op dit soort rivieren gebruikt...of maakt dat niks uit??

                  En waarom start men met een onderlijn van 1 meter......?

                  Bedankt alvast

                  Reageer

                  • SvVoorden
                    Sportvisser
                    • 26-07-2002
                    • 747
                    • Woerden

                    #10
                    Ik vis op de Waal met een grote haak. Op kanalen veel kleiner.
                    Vaak gebruik ik dan ook groot aas zoals 2 of 3 wormen met mais of casters.
                    Als de vis goed bijt op de Waal dan maakt de haak niet veel uit en het voordeel van een grote haak is dat ze deze niet vaak inslikken dus scheelt een hoop gesteek met de angelsteker.
                    Ik heb het ook meegemaakt dat als er grote brasem zit ze juist de grote haak met groot aas pakken en de beten zijn dan vaak erg goed terwijl ze aan een klein haakje allemaal trekjes geven en niet doorbijten.
                    Met een grote haak moet je vaak wel net iets langer wachten.

                    De onderlijn van een meter bevalt me gewoon erg goed. Mijn ervaring is dat als mijn onderlijn korter wordt de beten minder worden of wegvallen. Als ik deze dan weer verleng worden de beten weer beter. probeer het maar en je zult zien dat het werkt. Als je last heb van kleine vis kan een korte onderlijn wel beter zijn.
                    Het is allemaal een kwestie van proberen en op het ene water werkt het terwijl een ander water om een andere aanpak vraagt. Het jaargetijde bepaald natuurlijk ook een deel van de keuze.
                    1 antwoord op de vragen die gesteld worden is er niet.
                    Sjaak van Voorden

                    Reageer

                    • metselman
                      Newbie
                      • 15-07-2006
                      • 28
                      • provincie Groningen

                      #11
                      Hallo Barry.

                      Ik heb je link even bekeken en het staat erg duidelijk omschreven.
                      Dit zal ik bij de volgende keer vissen zeker gebruiken.
                      En ik strart ook altijd met een onderlijn van 1 meter.

                      Henk.

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎