Beter brasemvissen (2)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    Beter brasemvissen (2)

    Hoeveel vissers - incluis mezelve - hebben de Goden niet vervloekt na de zoveelste mispeer in dezelfde vissessie. Als u steevast maar brasem blijft missen is er iets mis met de brasems maar vooral ook met uw tuig. De brasems zijn namelijk niet elke dag even happig dus moet de hengelaar zich aanpassen aan de vis. (andersom zal het namelijk niet gebeuren)
    In brasemvissen 1 heb ik al een aanzet gegeven naar een muizenvalopzet. Maar er is nog een manier om de muizenval nog scherper af te stellen. Zo scherp zelfs dat het de misperen sterk verminderd, zo niet uitgesloten kunnen worden. Helaas is het tuig alleen te gebruiken op stilstaand water en is de opbouw van de constructie niet bestand tegen (wind) kabbels.

    Gepreide loodzetting met parabolische lijn :

    Wij brasemvissers vissen doorgaans met verklikkerlood en bulklood om het aas zo stil mogelijk aan te bieden. Daar is niets mis mee want dat normaliter de beste manier om de brasem te verschalken. Maar soms gaat het anders, soms bijt de brasem wel maar peert u er steevast langs. Waarom ?
    Ik zou het niet weten, misschien omdat het bulklood op dat moment teveel weerstand biedt, misschien omdat u haakaas of haak te groot is of gewoon omdat door weersomstandigeheden de brasem een stuk kieskeuriger is dan te doen gebruikelijk.Toch heb ik een manier doorgekregen die het misperen aanzienlijk verminderd.
    Dat gebeurt met een gespreide loodzetting en een parabolische lijn. Een mond vol maar een simpele constructie die het proberen waard is.
    Op 20 cm van de haak een loodhagel 9 vervolgens nog 3 loodhagels nr 9 op 30/40/50cm Het verdere lood is hagel nr 8 dat steeds 10 cm hoger op de lijn wordt gezet totdat de pen gelijk staat met het wateroppervlak.
    Nu de pen zo diep zetten dat als de haak beaaast is deze 2 tot 3 cm boven het water uitkomt. Vervolgens gooi je met een gestrekte lijn in en haal je de opslag langzaam naar je toe totdat de pen een 4 mm boven water staat. Wie er een beetje over nadenkt ziet onder water een kromme ontstaan die in de wiskunde ook wel een parabool genoemd wordt. Dit tuig vist messcherp en resulteert (bijna) altijd in opstekers. Het aas ligt natuurlijk op de grond en deint vrolijk met in het "ritme" van het water mee. Een natuurlijkere manier van aaspresentatie is nauwelijks denkbaar. Men moet te allen tijde met dit tuig vissen met gespreide loodzetting want bulkt men hier het lood dan krijg je een hoekige lijn en hoekige lijnen vergroten de weerstand. Probeer dit tuig als de brasem moeilijk aast en/of u er een aantal flinke misperen op hebt zitten (meestal is het tweede het gevolg van het eerste) En heel belangrijk -probeer op deze constructie eens een kleinere haak dan waar u in uitgangspositie mee vistte !!! De vis ondervind geen weerstand en is niet wantrouwend door de natuurlijke aasaanbieding die uw bewerkstelligd heeft.







    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • voorntje
    Komt net kijken
    • 28-07-2006
    • 88
    • Roden

    #2
    Leuke theorie, ik zal t eens proberen. HEt loodje dat je 10 hoger zet, bedoel je daarmee hoger dan de andere 3 loodjes?

    Reageer

    • minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door voorntje
      Leuke theorie, ik zal t eens proberen. HEt loodje dat je 10 hoger zet, bedoel je daarmee hoger dan de andere 3 loodjes?
      Ja dat bedoel ik. Dus 3 x nr 8 op 20/30/40 cm van de haak en vervolgens zoveel nummers 9 te beginnen op 50 cm van de haak totdat de dobber gelijk staat met het wateroppervlak !!
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

      Reageer

      • DarthCake
        Visser? Neh => Gamer :p
        • 29-03-2006
        • 129
        • Korbeek-Lo (Leuven)

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door minimus
        Ja dat bedoel ik. Dus 3 x nr 8 op 20/30/40 cm van de haak en vervolgens zoveel nummers 9 te beginnen op 50 cm van de haak totdat de dobber gelijk staat met het wateroppervlak !!
        Lol, je bedoelt het andersom? dus eerst nr 9 dan de nr 8 zoals in je vorige uitleg .

        Ik ga in elk geval zo'n setje klaarmaken, eerst wat dobbers halen .
        Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
        "I know the human being and fish can coexist peacefully."

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Oeps excuse me : je let goed op Darthcake !!! Het kleinste lood het dichtst bij de haak ja !!!
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • eelke
            Frequent aanwezig
            • 24-11-2002
            • 163
            • Nederland

            #6
            Interessante tips, bedankt Minimus. Ik ga het binnenkort zeker eens proberen.

            Groeten,
            Eelke
            groeten,
            Eelke

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎