uitloden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maddwarf
    Frequent aanwezig
    • 04-05-2007
    • 171
    • Heerlen

    uitloden

    hoi visvrienden,

    Ik wil thuis mijn dobbers uitloden.
    Nu is mijn vraag moet ik dan rekening houden met het gewicht van onderlijn en haakje?
    Vis in de regel met haakjes 14 tot 20

    groet john
    groet john
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    ik zou het wel doen ,en vergeet ook het aas niet mee terekenen

    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • maddwarf
      Frequent aanwezig
      • 04-05-2007
      • 171
      • Heerlen

      #3
      Dus ik moet ook 2 maden eraan hangen???
      groet john

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Thuis helemaal op scherp uitloden zal altijd anders uitpakken aan het water. Ik lood mijn tuigen thuis wel uit in een vaas (met een druppeltje afwasmiddel tegen de oppervlaktespanning). Ik lood ze uit zonder onderlijn en totaan het eind van het lichaam/begin van de bovenantenne, bij het metalen oogje. De rest doe ik op de visplek zelf, want het weer, de te vangen vis, het aasgedrag etc. etc. zijn voor mij bepalende factoren of ik scherp, heel scherp of superscherp kan vissen...
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Dat Wat Eduard zegt klopt! De fijnafstelling kun je 't beste aan de waterkant regelen. Het zogenaamde "tunen" van je vislijn is daar altijd beter en zuiverder uit te voeren. Het water is daar vaak dieper dan in de emmer of vaas thuis. Er komt dus sowieso meer lijn onder je dobbertje te hangen. Die lengte kun je thuis niet meenemen in je berekening.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • antoinette
            Specimen Hunter
            • 13-11-2005
            • 1926
            • oudenhoorn

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Roha
            Er komt dus sowieso meer lijn onder je dobbertje te hangen. Die lengte kun je thuis niet meenemen in je berekening.
            Tenzij je -zoals ik- een halve regenbuis aan je schutting heb gefabriekt om uit te loden

            Reageer

            • maddwarf
              Frequent aanwezig
              • 04-05-2007
              • 171
              • Heerlen

              #7
              Thanx voor de info....

              groet john
              groet john

              Reageer

              • ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

                #8
                ik begrijp dus goed dat je met lood ook continu aan t spelen bent? ik bedoel. scherp afmeten met een made en vervolgens een pier eraan hangen dan moet je dus ook weer je lood aanpassen?
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Er zijn potjes met gekleurde vaseline in de handel waar je dat soort probeempjes moeiteloos mee op kan lossen

                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • Eduard
                    Moderator
                    • 11-08-2004
                    • 3278
                    • Sappemeer

                    #10
                    Ik ben inderdaad continu aan het spelen (klooien) met mijn lood. Vandaar dat een tuigje bij mijn ook geen heel seizoen mee gaat. Voor een wedstrijd maak ik nieuwe tuigen klaar, zodat ik zeker weet dat ik altijd met onbeschadigd materiaal aan het water verschijn.
                    Zelf vind ik het overigens wel meevallen met die invloeden van het aas. Natuurlijk, de invloed van een dikke mestpier op een dobber is anders dan de invloed van een enkel 'pinkje', maar daar gebruik ik ook een ander haakje voor, wat automatisch een andere topset betekent. Daarvoor hoef ik dan dus niet mijn lood te veranderen.
                    Maar het is wel zo dat ik tijdens het vissen vaak een loodje erbij zet of afhaal of een stukje van mijn bulk afknip omdat het weer veranderd (bv meer golfslag = loodje eraf, dobber iets hoger in het water).
                    Wat smeerseltjes betreft... in de 17de en 18de eeuw hadden ze speciale pennetjes en doosjes voor oorsmeer, een perfect smeermiddel wat veel gebruikt werd voor bv de tandwieltjes van een zakhorloge of het in model brengen van de pruik. Niet dat ik nu mijn dobber in mijn oor steek om hem vet te maken zodat ie meer drijfvermogen krijgt, maar ga maar eens met je vinger langs de zijkant van je neusvleugels. Dat is ook vettig en genoeg om je bovenantenne mee in te vetten. Speeksel daarintegen, ontvet weer een beetje... zo zijn er hele simpele middeltjes die net even het verschil kunnen maken.
                    groet,
                    Eduard

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo smeerders

                      ik heb der in en der uit getest met smeersel en een topvisser werd goed link toen ik stelde dat het volume van het smeersel het meer drijfvermogen opleverd maar hij gaf me naar een paar test toch gelijk
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                        (bv meer golfslag = loodje eraf, dobber iets hoger in het water).

                        ????????????????????????????????

                        Hey Eduard,

                        Voor mij een groot vraagteken waarom je dat zou doen! Je pen gaat dan inderdaad hoger in het water staan maar dat betekent dus niet alleen meer weerstand voor de vis, maar ook dat je pen op de golven mee gaat deinen. Inderdaad beter zichtbaar maar m.i. niet goed voor je aasaanbieding. Dat aas deint n.l. dan ook "lekker" mee.

                        Het wel zien, ..niet zien - spelletje dat je dobber in de golven speelt, betekent dat hij zich weinig of niets van de golfslag aantrekt en lekker stabiel op 1 punt blijft hangen. Wanneer het dan wordt; wel zien, niet zien,...niet zien,...niet.. = aanslaan!!
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door tester
                          Hallo smeerders

                          ik heb der in en der uit getest met smeersel en een topvisser werd goed link toen ik stelde dat het volume van het smeersel het meer drijfvermogen opleverd maar hij gaf me naar een paar test toch gelijk
                          Dag Tester,

                          De toename van het volume wanneer je vaseline of neusvleugelvet op je antenne smeert, valt volgens mij nog wel mee. Wanneer het volume significant zou toemenen hierdoor, zou je pen door de toename van het (vaseline)gewicht ook dieper in het water moeten gaan staan. Dit is niet het geval.

                          Volgens een paar natuurwetten (adhesie) reageert de oppervlaktespanning van water op vettigheid anders dan op b.v; plastic, metaal of glas.
                          Water moet niets van vettigheid hebben. Ze stoten elkaar als het ware af!
                          Daardoor komt een vaseline antenne hoger in het water te staan dan eentje zonder vaseline.
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                            Dag Tester,

                            De toename van het volume wanneer je vaseline of neusvleugelvet op je antenne smeert, valt volgens mij nog wel mee. Wanneer het volume significant zou toemenen hierdoor, zou je pen door de toename van het (vaseline)gewicht ook dieper in het water moeten gaan staan. Dit is niet het geval.

                            Volgens een paar natuurwetten (adhesie) reageert de oppervlaktespanning van water op vettigheid anders dan op b.v; plastic, metaal of glas.
                            Water moet niets van vettigheid hebben. Ze stoten elkaar als het ware af!
                            Daardoor komt een vaseline antenne hoger in het water te staan dan eentje zonder vaseline.
                            Hallo Ronald mooi is dat stoeie over antennes en drijfvermogen

                            we maken er geen welles nietes spelletje van maar ik kan niet anders vertellen dan dat ik test

                            als ik dreft in het water doe oppervlakte spanning is dan weg ,sluit het water vlak aan tegen de antenne

                            zonder dreft staat het water tegen de antene omhoog ,meer ingekapselt,

                            met waterafstotende verf of smeersels sluit het water ook vlak aan tegen de antenne

                            vaseline een van de smeersels heeft een lager soortelijk gewicht dan water dus geeft het je antenne meer drijfvermogen ,de adhesie, buiten beschouwing gelaten

                            ik heb nog geen smeersel tegen gekomen die niet bleef drijven

                            ook een bol vaseline zo groot als een duiven ei zinkt niet en als je hem onder water duwt gaat ie als een pijl weer om hoog

                            dus ik kan niet anders stellen als hoe meer vaseline je op je antenne smeert hoe meer drijfvermogen je krijgt
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • Eduard
                              Moderator
                              • 11-08-2004
                              • 3278
                              • Sappemeer

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                              ????????????????????????????????

                              Hey Eduard,

                              Voor mij een groot vraagteken waarom je dat zou doen!.....
                              Ronald, ik begrijp je vraagtekens wel en zoals jij het opschrijft kan ik je alleen maar gelijk geven, vooral met de ROHA 2 in gedachten. Toch durf ik mijn andere dobber (ROHA 1) een stuk hoger in het water af te loden. Ik heb het hier dan natuurlijk niet over een grof aantal centimeters. Als het bladstil weer is lood ik hem uit zodat er maar een paar mm van de bovenantenne boven het water uitkomt. Opstekers zijn zo direct te zien. Als er echter wat kabbel is gaat ie bij mij toch een cm'tje omhoog. Gewoon om meer van de antenne te kunnen zien. Wat aaspresentatie en dat 'deinen' valt het denk ik wel mee: Met de ROHA 1 vis ik altijd met een grotere sleep (passief), dus ligt het aas toch op de grond.

                              (dit kan echter alleen maar met hele goeie dobbers )
                              groet,
                              Eduard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎