help voor een beginnende visser

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • skalle
    Newbie
    • 21-05-2007
    • 6

    help voor een beginnende visser

    hallo, ik ben sinds enige maanden begonnen met vissen en heb nu enkele materialen gekocht voor lijnen te maken, maar ik weet niet goed welke draad het best bij welke dobber past.



    hier volgt het materiaal dat ik gekocht heb, en ik vroeg me af of jullie mji een samenstelling konden geven van hoofdlijn, dobber,onderlijnen haak

    het gaat vooral voor op kleinere vissen in vijvers in niet al te diep water

    dobbers ( alemaal olijfvormig)
    0.50g x4
    0.75g x4
    0.30gx4
    0.60gx4

    draad:
    16/100
    14/100
    10/100
    18/100

    haken:
    8
    10
    14
    18

    er zijn waarschijnlijk veel combinaties mogelijk, maar ik had graag raad geweten van jullie, om me op weg te helpen


    alvast bedankt
  • junior
    Sportvisser
    • 15-03-2005
    • 563
    • Heythuysen

    #2
    mijn mening is 16/100 en 18/100 veel te dik, ook haak 8 en 10 vind ik persoonlijk erg groot. Voor de rest zou je even moeten wachten op de andere vissers, voor een reactie

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      16/00 als hoofdlijn kan best, wel een dunnere diameter als onderlijn gebruiken.
      Al vis ikzelf liever persoonlijk met hoofdlijn 12/00 en onderlijn 10/00 met haakmaat 14 op zijn minst.
      De haakmaten die jij noemt gebruik ik voor karper.

      Reageer

      • DarthCake
        Visser? Neh => Gamer :p
        • 29-03-2006
        • 129
        • Korbeek-Lo (Leuven)

        #4
        Dikte van je draad wordt eerder bepaald door het soort vis je denkt te vangen met dat setje.
        Zo zal je voor brasem bv 16/100 als boven lijn gebruiken en 14/100 als onderlijn en een haakje nr 16 ofzo.
        Voor voorn zou je dan weer wat lichter kunnen gaan en 14/100 als bovenlijn en 10/100 als onderlijn met een haakje nr 18 of zelfs nog wat kleiner.

        Wil je ook karper boven halen zou je bv 18/100 als bovenlijn kunnen gebruiken en 16/100 als onderlijn met een haak nr 14 - 8.
        Let wel op, haakjes nr 8 zijn behoorlijk groot te noemen.

        Het gewicht van dobber is eerder afhankelijk van de visdiepte/weer. Vis je diep of is er echt veel wind, kan je een zware dobber gebruiken. Anders kies je best voor een wat lichtere dobber.
        Voor het brasem vissen kiezen sommigen ook groog wat zwaardere dobbers van 1-2gr, zodat het aas zeer stil kan worden aangeboden op de bodem.
        Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
        "I know the human being and fish can coexist peacefully."

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Zoals je zelf omschrijft is het voor kleine vissen in ondiep water. In dat geval is je draad 10/100 zowel voor hoofdlijn als onderlijn bruikbaar. Dezelfde dikte is geen punt want de onderlijn is korter en bezit dus minder rek dan je hoofdlijn en zal daarom ook altijd als eerste breken. Binnen hetgeen je gekocht hebt is een haak 18 te prefereren, maar ik zou ooit ook zeker de maten 20 en 22 aanschaffen. Met de dobbers kun je wel uit de voeten, maar dan nog de opmerking dat je net zo licht moet vissen als de omstandigheden het toelaten (...) Succes
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • skalle
            Newbie
            • 21-05-2007
            • 6

            #6
            bedankt voor de tips

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎