Hengelsport is wreed en geen sport.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    Hengelsport is wreed en geen sport.

    Althans volgens M.M.Santen secretaris van de "Stichting Vissenbescherming " Heemstede.
    Dit verhaal stond vandaag op een kwart pagina in het Eindhovens Dagblad. Alweer negatieve publiciteit voor de Hengelsport.
    Ik zal proberen het stukje te scannen of zo ik kan het namelijk niet terugvinden op de website van het Eindhovens Dagblad.
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
  • de bomber
    Harley davidson freak
    • 21-06-2006
    • 151
    • castricum

    #2
    Nou als dat zo door gaat dan mogen we niet eens meer ademen. want dan nemen we de lucht af van de dieren. Ze moesten nou maar eens en voor altijd oprotten die zogenaamde dieren vrienden.JA WANT ZELF VRETEN ZE OOK VIS DIE GEVANGEN IS IN NETTEN MET EEN VEELS TE KLEINE MAAS. Sorry maar kan me hier zo boos over maken
    mvg, de bomber

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      Weet je wat ik pas hypokriet vind? dat diezelfde "so callt" activisten geen ene inves****** doen qua millieuvriendelijke auto's etc, nee want dat tast hun "status" aan

      Reageer

      • de bomber
        Harley davidson freak
        • 21-06-2006
        • 151
        • castricum

        #4
        Yep zulke kl...z.....n vindt ik dat bah om over heen te kotsen
        mvg, de bomber

        Reageer

        • firesma
          Met enige kennis...
          • 25-04-2005
          • 325
          • Aan het water

          #5
          Ik heb het artikel al op internet gevonden:

          Hengelen is geen sport



          Donderdag 24 mei 2007 - Ook het Brabants Dagblad berichtte onlangs over het NK Vijvervissen voor de jeugd op 9 en 10 juni (en op 30 juni voor de anderen).


          Wij vinden het erg jammer dat kranten steeds zo enthousiast
          schrijven over de hengelsport. Het zou leerzaam zijn. Men moet een groot aantal kilo's vis vangen. Wie binnen een bepaalde tijd de meeste kilo's uit de vijver vangt (en weer terugzet) , wint de hoofdprijs: een beker en de eer. Wat is het eervolle van het vangen van dieren voor de lol? Het vissen is een zeer pijnlijke, stressvolle en angstige aangelegenheid voor de betrokken vissen.
          Reeds in 1986 hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Utrecht bewezen dat vissen dieren zijn met gevoel en bewustzijn en dat zij dientengevolge kunnen lijden door pijn, angst en stress. Bij het hengelen bijt de vis in een scherpe haak, dit veroorzaakt pijn en stress, daarna wordt hij gedrild, het dier wordt aan de haak naar de kant getrokken, wat extra pijn en stress oplevert.
          Het onthaken is nog extra pijnlijk, en zeker als het door kinderen gebeurt, onder andere door de weerhaak. De vissen gaan terug het water in, gewond en gestresst. Voor natuurbeleving is geen hengel nodig. Men kan van de natuur genieten, zonder daar dieren de dupe van te laten zijn. Wij verzoeken dringend geen reclame meer te maken voor het hengelen, door het niet voor te stellen als rustgevend, leuk en stoer en sport. Sport is het zeker niet, er is geen sprake van gelijke tegenstanders, er is geen vrije keuze voor de vis, de vis is totaal geen partij voor de mens. Het is gewoon dierenmishandeling. Als vissen konden schreeuwen, dan zouden er veel minder hengelaars zijn.

          M.M. Santen
          secretaris Stichting Vissenbescherming Heemstede

          Reageer

          • firesma
            Met enige kennis...
            • 25-04-2005
            • 325
            • Aan het water

            #6
            per ongeluk 2 maal het zelfde bericht gepost..

            Reageer

            • esperto
              Sportvisser
              • 16-09-2006
              • 654
              • Oostkamp (Brugge)

              #7
              ik maak even een correctie; want die gast zegt heel wat onzin
              Oorspronkelijk geplaatst door firesma
              Ik heb het artikel al op internet gevonden:
              Hengelen is geen sport

              Donderdag 24 mei 2007 - Ook het Brabants Dagblad berichtte onlangs over het NK Vijvervissen voor de jeugd op 9 en 10 juni (en op 30 juni voor de anderen).


              Wij vinden het erg jammer dat kranten steeds zo enthousiast
              schrijven over de hengelsport. Het zou leerzaam zijn. Men moet een groot aantal kilo's vis vangen. Wie binnen een bepaalde tijd de meeste kilo's uit de vijver vangt (en weer terugzet) , wint de hoofdprijs: een beker en de eer. (eer, waar is hijzelfd dan mee bezig? hij wil bijna geêerd worden door zijn medegezellen)Wat is het eervolle van het vangen van dieren voor de lol? Het vissen is een zeer pijnlijke, stressvolle en angstige aangelegenheid voor de betrokken vissen.
              Reeds in 1986 hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Utrecht bewezen dat vissen dieren zijn met gevoel en bewustzijn en dat zij dientengevolge kunnen lijden door pijn, angst en stress.( precies nog een uit de ouwe doos ook, 1986; komaan! erg verouderd noem ik dat. Pijn leiden de vissen niet, en das algemeen geweten en volgens mij zijn angst en stress ook niet echt van de partij daar het geheugen van een vis 7seconden ver rijkt) Bij het hengelen bijt de vis in een scherpe haak(leuk adjecttief, scherp! we zouden het eens met een stompe moeten doen!), dit veroorzaakt pijn en stress, daarna wordt hij gedrild, het dier wordt aan de haak naar de kant getrokken, wat extra pijn en stress oplevert.
              Het onthaken is nog extra pijnlijk(kan dus niet wat niet wil zeggen dat we respect moeten hebben en de vis mooi moeten onthaken), en zeker als het door kinderen gebeurt, onder andere door de weerhaak.(op grote vissen wel meneer, op kleine niet, allemaal zonder weerhaak dan. Kennelijk geen kenner) De vissen gaan terug het water in, gewond en gestresst. Voor natuurbeleving is geen hengel nodig. Men kan van de natuur genieten, zonder daar dieren de dupe van te laten zijn. Wij verzoeken dringend geen reclame meer te maken voor het hengelen, door het niet voor te stellen als rustgevend, leuk en stoer en sport. Sport is het zeker niet, er is geen sprake van gelijke tegenstanders, er is geen vrije keuze voor de vis,(alsof wij vissers de keuze hebben dat u zo'n stomme onzin verkoopt!) de vis is totaal geen partij voor de mens.(we eten ze wel op... ironie ) Het is gewoon dierenmishandeling (wij zijn ook dieren!kl*tz*k!). Als vissen konden schreeuwen, dan zouden er veel minder hengelaars zijn.

              M.M. Santen
              secretaris Stichting Vissenbescherming Heemstede
              mijn mening...

              Reageer

              • de bomber
                Harley davidson freak
                • 21-06-2006
                • 151
                • castricum

                #8
                Ik deel jou mening esperto
                mvg, de bomber

                Reageer

                • Sido
                  Sportvisser
                  • 06-09-2005
                  • 801
                  • dorpje aan franekervaart

                  #9
                  Mooi uitgesproken esperto, kunnen we dat niet opsturen naar die krant? inzenden ofzo? Geondertekend door het NHSF . Eens zien of we dan ook een reactie krijgen.
                  Kan dat firesma? (of iemand anders)
                  Aangepast door Sido; 02-06-2007, 09:32.
                  Sido
                  ____
                  HSV: De Deinende Dobber

                  Reageer

                  • Jan Broess
                    Specimen Hunter
                    • 21-09-2003
                    • 1131
                    • Nieuwegein

                    #10
                    Bewijzen in 1986 dat de vissen pijn, angst en stress kennen. En tegenwoordig is het omgekeerde bewezen... Wat moet ik geloven?

                    Men was in 1986 "dommer" dan in 2007. Natuurlijk he.
                    Ik geloof natuurlijk de meest recente uitvindingen. Ik geloof ook niet dat de vis pijn lijdt. De vis spartelt vaak niet na als hij onthaakt wordt.

                    Laat die stomme Brabodagblad nou maar 's oprotten!!!!
                    Greetz,
                    Jan Broess

                    www.devaartposcar.nl

                    Reageer

                    • esperto
                      Sportvisser
                      • 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sido
                      Mooi uitgesproken esperto, kunnen we dat niet opsturen naar die krant? inzenden ofzo? Geondertekend door het NHSF . Eens zien of we dan ook een reactie krijgen.
                      Kan dat firesma? (of iemand anders)
                      daarover blijft het stil
                      maar tis wel een goed idee

                      Reageer

                      • junior
                        Sportvisser
                        • 15-03-2005
                        • 563
                        • Heythuysen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                        daarover blijft het stil
                        maar tis wel een goed idee
                        de meestee kranten hebben een site, daar zal dat wel opstaan waar je naar toe kunt sturen.

                        anders stuur je het naar info{apenstaart}[website naam zonder www.} zoals, info@visserslatijn.nl.

                        onderwerp: reactie hengel is geen sport.

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sido
                          Ondertekend door het NHSF
                          Ik denk niet dat dat de bedoeling is... Het NHSF is een forum, geen politieke partij met statuten enz. Het is 'slechts' een medium om te discuseren (ouwehoeren), te leren en te lezen over de hengelsport. Hier kan iedereen zijn of haar mening geven, dus ook (ja, die ook) de 'tegenpartij', mits het binnen de forumregels blijft. Dat het NHSF dus belangrijk kan zijn voor deze hele discussie is een gegeven, maar het is dus geen tegenpartij voor dierenactivisten.
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Sido
                            Sportvisser
                            • 06-09-2005
                            • 801
                            • dorpje aan franekervaart

                            #14
                            Dat is waar idd, maar ik vind wel dat we het moeten inzenden...
                            Sido
                            ____
                            HSV: De Deinende Dobber

                            Reageer

                            • junior
                              Sportvisser
                              • 15-03-2005
                              • 563
                              • Heythuysen

                              #15
                              anoniem wordt ook wel vaker gedaan.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎